Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Denna inverter är avsedd för matning av några få enskilda apparater, inte en fast starkströmsanläggning.

Om du inte kan modifiera den, men vill mata din anläggning du har i boden så får du skaffa en strömkälla som stöder det.

Köp annars SS 436 40 00 och bestäm vilken skyddsmetod du vill använda enligt kapitel 717. Det du är på väg att implementera finns inte beskrivet där, utan det blandar lite ifrån kapitel 721 om husvagnar.

- Om du väljer denna metod så ska du ha tvåpoliga dvärgar, inte 2 st enpoliga för varje grupp.
- Sedan saknas JFBn.


Se 41C.2. Detta kallas Skydd genom jordfri lokal skyddsutjämning och är en metod som endast får användas när installationen står under övervakning av fackkunniga eller instruerade personer.

Så fort man ansluter mer än 1 apparat till denna inverter så hamnar man här via 41C.3. Reglerna för dylika galvaniskt separerade system säger att endast 1 apparat får anslutas. Vilka regler som fuskjordade invertrar följer vet jag inte...

717 beskriver dessa lokalt skyddsutjämnade system och hänvisar till 41C.2, vilket jag tolkar som att det endast får användas under de förutsättningar som står där.

717 beskriver visserligen även IT-system i boden. Dock inte vid matning med generator, anledningen oklar. Vill vi verkligen ha ett IT-system i boden? Vill vi ha tysta okontrollerade fel eller ska vi inte då löpa linan ut och installera jordfelsövervakning?

Så jag förordar fortfarande att vi håller oss till system som folk är vana vid, dvs TN-S. Det innefattar
- fungerande skyddsjordning
- fas
- nolla

Man kan eventuellt skapa detta i den låda som David__11 föreslår i #64 om man kan hantera de risker som uppstår.
Du täcker de flesta punkter som kan vara av intresse för TS där. Frågan är hur många gånger detta måste tuggas, det verkar ändå i princip aldrig gå fram. Var ju inte så länge sen en liknande tråd med små elverk och deras jordspett var uppe och någon där JFB i sammanhanget diskuterades.

Du brukar ju ha förteckning över vissa trådar så länka till dessa då de passar väl in här också.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Egentligen borde informationen destilleras ner till någon wiki. Frågor om reservkraft och fast installation lär öka med tiden då det publika elnätet blir dyrare och instabilare samtidigt som teknik blir billigare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har forskat lite i denna mackapär och tydligen tycker den att den är en "power bank" och följer standarden för audio/video-apparater. Den standarden saknar krav på att dokumentera de saker som vi brottats med här, skyddsjord, krav som finns både i standarden för (solcells)växelriktare och UPSer. Den är dock ingen UPS vad jag förstår utan snarare ett nödströmsaggregat med automatisk omkoppling till batteridrift. Frågan är vad som händer med jordfelsskyddet när nätet försvinner, eller när man drar ur stickproppen som matar burken.

Jag mailade ecoflow för några dagar sedan men de är hittills tysta. Det kanske istället går att intressera ESV för denna skapelse. Den borde nog inte saluföras i Sverige.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har forskat lite i denna mackapär och tydligen tycker den att den är en "power bank" och följer standarden för audio/video-apparater. Den standarden saknar krav på att dokumentera de saker som vi brottats med här, skyddsjord, krav som finns både i standarden för (solcells)växelriktare och UPSer. Den är dock ingen UPS vad jag förstår utan snarare ett nödströmsaggregat med automatisk omkoppling till batteridrift. Frågan är vad som händer med jordfelsskyddet när nätet försvinner, eller när man drar ur stickproppen som matar burken.

Jag mailade ecoflow för några dagar sedan men de är hittills tysta. Det kanske istället går att intressera ESV för denna skapelse. Den borde nog inte saluföras i Sverige.
Hej Bo.Siltberg

När jag frågade ett av de företag som säljer EcoFlow Delta Pro i Sverige, så fick jag bland annat detta svar; ”det är jordade uttagstyper av Schuko-modell. Dock hur elektroniken ser ut innuti kan jag tyvärr inte svara på. Den frågar får jag be dig att vidarebefordra till EcoFlow själva för att få ett konkret svar på. Vi har dessvärre inga europeiska eller svenska manualer att tillgå heller dessvärre.”
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den standarden saknar krav på att dokumentera de saker som vi brottats med här, skyddsjord, krav som finns både i standarden för (solcells)växelriktare och UPSer. Den är dock ingen UPS vad jag förstår utan snarare ett nödströmsaggregat med automatisk omkoppling till batteridrift. Frågan är vad som händer med jordfelsskyddet när nätet försvinner, eller när man drar ur stickproppen som matar burken.
Är det något som skiljer funktionen från en UPS när det kommer till jordfelsskydd? Jag är inte riktigt med på vilken lösning du skulle vilja se. Att lösa det som ett TN-system med galvanisk kontakt mellan skyddsjord och strömförande delar kan väl inte vara bra om man inte vet att det finns ett jordtag?
 
A Avemo skrev:
Är det något som skiljer funktionen från en UPS när det kommer till jordfelsskydd? Jag är inte riktigt med på vilken lösning du skulle vilja se. Att lösa det som ett TN-system med galvanisk kontakt mellan skyddsjord och strömförande delar kan väl inte vara bra om man inte vet att det finns ett jordtag?
Hej Avemo

Det finns en problematik i att inte använda en elapparat på det sätt som tillverkaren tänk att den skall användas.

Om vi antar att tillverkaren har en produkt för datautrustning, som han beskriver fungerar som ett grenuttag med batteribackup om ett strömavbrott inträffar. En enhet som tillverkaren beskriver att kunden kopplar i ett vägguttag på kontoret och sedan ansluter sin datorutrustning till.

Vid strömavbrott så levererar då produkten ström till datorutrustningen en viss tid och kunden kan lugnt besluta hur han anpassar sig till strömavbrottet till exempel avslutar arbetet under kontrollerade formar.

Eftersom enheten är kopplad till ett vägguttag så fungerar kontorets normala jordfelsbrytare på vanligt sätt.

Om nu kunden i sin idérikedom kommer på andra ”fiffiga” sätt att använda enheten då är det inte säkert att tillverkarens ambitioner att bygga en säker enhet för kunden uppfylls.

Det är dessutom en problematik att produkten ursprungligen tillverkas för ett annat land, utanför Europa, med bland annat andra spänningsnivåer och kontaktdon.

I inlägg #9 i denna tråd tog jag bland annat upp att tillverkaren, förutom solcellsanslutning, har byggt in en lösning (EcoFlow X-Boost) för att kunna klara av att leverera upp till 4 500 W (okänt hur länge).

Rimligen så klarar de kraftigare kontaltdon som USA-varianten förses med av den kombinationen.

Men utan svensk manual så vet man inte hur tillverkaren menar att apparaten klarar av att säkert användas t.ex. med de europeiska kontaktdonen (Schuko).

För att använda en apparat ursprungligen tillverkad för USA-marknaden då handlar det om mer än att hitta ”adaptrar”.

Skall man dessutom använda produkten för andra syften än det tillverkaren ursprungligen har avsett då är det lämpligt att kontakta en auktoriserad installatör. Rimligen så måste man bedöma från fall till fall.

Men även en auktoriserad installatör kommer att efterfråga en svensk manual.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Eftersom enheten är kopplad till ett vägguttag så fungerar kontorets normala jordfelsbrytare på vanligt sätt.
Om kontorets elnät är utan elkraft och servern etc drivs av en inkopplad UPS. Där det sedan i servern uppstår fas-till-skyddsjord kontakt. Hur kan strömmen flöda in genom fas i kontorets ordinarie jordfelsbrytare och tillbaks till skyddsjord i det fallet?
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Om kontorets elnät är utan elkraft och servern etc drivs av en inkopplad UPS. Där det sedan i servern uppstår fas-till-skyddsjord kontakt. Hur kan strömmen flöda in genom fas i kontorets ordinarie jordfelsbrytare och tillbaks till skyddsjord i det fallet?
Hej
En befogad fråga som tillverkaren rimligen har hanterat i manualen

Om enheten är avsedd att användas på kontoret (en arbetsplats) där vi idag har krav på jordfelsbrytare då finns det rimligen en jordfelsbrytare i enheten, ett krav på fast anslutning eller alternativt t.ex. att enheten i sitt uttag har delad fas med genomgående jord.

Används enheten i ett hemmakontor så kan ju huset vara ”gammalt” och utan jordfelsbrytare och då blir det ingen skillnad med att använda enheten utan att den har jordfelsbrytare.

Frågan belyser på ett bra sätt problematiken med att ansluta apparater i en elanläggning utan att ha en överblick över helheten.

Det finns en orsak att man förordar en fast anslutning av utrustning framför anslutning med vändbart kontaktdon
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Eftersom enheten är kopplad till ett vägguttag så fungerar kontorets normala jordfelsbrytare på vanligt sätt.
Du menar när enheten är kopplad till ett vägguttag...? Vad som händer när man drar ut stickproppen till nätet vet vi inte men jag är rädd för att jordfelsskyddet slutar fungera. Och TS har inte förmågan att undersöka. Det börjar bli solklart att de försöker prångla ut denna produkt på marknaden utan att ta full ansvar, som många andra inom området. Den saknade svenska manualen räcker för att den inte ska få säljas så vi borde egentligen inte slösa mer tid på ecoflow.

M Martin Lundmark skrev:
Om enheten är avsedd att användas på kontoret (en arbetsplats) där vi idag har krav på jordfelsbrytare då finns det rimligen en jordfelsbrytare i enheten, ett krav på fast anslutning eller alternativt t.ex. att enheten i sitt uttag har delad fas med genomgående jord.
Ja, rimligen. Men jag tror på det när jag ser det.
 
A Avemo skrev:
Är det något som skiljer funktionen från en UPS när det kommer till jordfelsskydd?
En UPS som följer standarden för UPS har krav på sig att dokumentera hur skyddsjorden ska hanteras. Jag tolkar texten som att det ska finnas en jordfelsskydd vid batteridrift.

Edit: Jag hoppas vi slipper erfara att verkligheten är annorlunda.
A Avemo skrev:
Jag är inte riktigt med på vilken lösning du skulle vilja se.
Den jag beskrev i #102:

Så jag förordar fortfarande att vi håller oss till system som folk är vana vid, dvs TN-S. Det innefattar
- fungerande skyddsjordning
- fas
- nolla

Detta eftersom TS vill ansluta mojängen till en fast traditionell anläggning. En JFB i den anläggningen måste fungera. Man kan ev lätta på kravet om polarisering (såsom beskrivs för husvagnar) men då krävs en ny elcentral med tvåpoliga dvärgar för varje grupp.
A Avemo skrev:
Att lösa det som ett TN-system med galvanisk kontakt mellan skyddsjord och strömförande delar kan väl inte vara bra om man inte vet att det finns ett jordtag?
Det har jag inte motsatt mig, bara inte sett behovet av. Men med generatorn inne i byggvagnen så finns varken krav eller behov. Jag tolkar reglerna som att det inte heller krävs när man pluggar i batteriet till nätet och driver vagnen på nät, detta eftersom det i nätet ska finnas både jordtag och vid behov JFB. Men det är inte fel att trycka ned ett jordspett i alla fall.

El-schema för en UPS med TN-S-system, som visar skyddsjord, faser och nolla, samt JFB-brytare, trefasmotor och anslutningspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns även en enklare lösning som jag beskrev i #53 - sätt stickpropp på belysning o annat och driv de enskilda apparaterna direkt från batteriet, ev med flera portabla JFBer i varsitt uttag på invertern.
 
Redigerat:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du menar när enheten är kopplad till ett vägguttag...? Vad som händer när man drar ut stickproppen till nätet vet vi inte men jag är rädd för att jordfelsskyddet slutar fungera. Och TS har inte förmågan att undersöka
Hej Bo.Siltberg

Naturligtvis behöver enheten, i min beskrivning i förra inlägget, vara kopplad till ett vägguttag för att jordfelsbrytaren skall detektera läckströmmen.

Därför skriver jag upprepade gånger att man behöver systemförståelse om man tänker använda en apparat på annat sätt än vad tillverkaren beskriver.

Därför är det en problematik att i ett forum, som här, skriva på ett sätt så att det inte kan missförstås. Detta även om läsarna av tråden har olika bakgrund, kunskap och mål med sina anläggningar.

När jag hjälper sjukvården att minska elfältet, i mätrummet, vid mätning av EEG och EKG, (utan att behöva påverka mätsignalen med 50 Hz filtrering), då matar vi en elcentral (avsäkring och jordfelsbrytare) med en transformator som på sekundärsidan (mot elcentralen) har delad fas (+/- 115 V till jord).

I den elcentralen kopplar vi oss till skyddsledare och rummets potentialutjämning och ”startar om” elsystemet i den punkten. Metoden eliminerar även läckströmmarna (från tex. EMC-filter och möjliggör ytterligare avstörning av t.ex. switchbrus utan en ökad läckström.

På samma sätt; när jag bygger reservkraft t.ex. genom att införa ett separat enfas elnät matat av en batteribestyckad inverter (eller ett elverk). Då matas elnätet via en egen elcentral innehållande bland annat jordfelsbrytare, och kopplad till husets skyddsjord, potentialutjämning och jordtag.

Detta separata enfas elnät startar och slutar (gällande elfält och läckströmmar) vid elcentralen.
 
M Martin Lundmark skrev:
När jag hjälper sjukvården att minska elfältet, i mätrummet, vid mätning av EEG och EKG, (utan att behöva påverka mätsignalen med 50 Hz filtrering),
Ingen som nyttjat att många moderna apparater med switchad nätdel ofta accepterar 325 V DC rakt av? Således möjligt att konstruera ett rum där standard mätinstrument mm matas med ren DC för att slippa alla 50 Hz störningar. Väggar kan tapetseras med konduktiv tapet mm.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Ingen som nyttjat att många moderna apparater med switchad nätdel ofta accepterar 325 V DC rakt av? Således möjligt att konstruera ett rum där standard mätinstrument mm matas med ren DC för att slippa alla 50 Hz störningar. Väggar kan tapetseras med konduktiv tapet mm.
Hej spikplanka

Jag har, för ca 20 år sedan, varit med om att studera likströmsdrift, bland annat med målet att minska förluster. Likströmsdrift kräver speciella arrangemang att klara av att bryta strömmar utan besvärande ljusbågar.

Jag kan inte svara var dessa projekt står idag men det gäller ju dessutom att all specialutrustning som sjukvården efterfrågar i rummet är konstruerade för att acceptera enbart ”325 V DC”.

Om man försöker minska elfältet med skärmar och genom att ” Väggar kan tapetseras med konduktiv tapet mm.” då innebär det en läckström då återledning sker till elsystemet.

När vi tittar på att minska läckström vid (blod)dialys då efterfrågar man en läckström under 10 mikroampere dvs 3 000 gånger lägre än jordfelsbrytarens 30 milliampere.
 
M Martin Lundmark skrev:
Likströmsdrift kräver speciella arrangemang att klara av att bryta strömmar utan besvärande ljusbågar.

Jag kan inte svara var dessa projekt står idag men det gäller ju dessutom att all specialutrustning som sjukvården efterfrågar i rummet är konstruerade för att acceptera enbart ”325 V DC”.

Om man försöker minska elfältet med skärmar och genom att ” Väggar kan tapetseras med konduktiv tapet mm.” då innebär det en läckström då återledning sker till elsystemet.

När vi tittar på att minska läckström vid (blod)dialys då efterfrågar man en läckström under 10 mikroampere dvs 3 000 gånger lägre än jordfelsbrytarens 30 milliampere.
Ja, ljusbågar vid brytning av ström är ett problem. Eventuellt kanske man kan lösa det med halvledare som bryter först innan den fysiska kontanten bryts.

När det gäller att klara 325 V DC så klarar i princip alla apparater som använder switchad nätdel detta eftersom de direkt på ingången likriktar och glättar spänningen innan den hackas upp. Den enda akilleshällen innuti är om likriktarbryggan klarar dubbla strömstyrkan och dess effektutveckling pga naturligt spänningsfall. Således behövs inga specialanpassade maskiner i de flesta fall.
Det fanns eller finns ett företag som nyttjade detta för att kunna driva datorhallar med DC för servrar. Då backup kan köras direkt från batterier utan omvandling. Vilket jag sett fungera med egna ögon. Vissa maskiner vägrade dock starta om ingen "50 Hz" detekterades men det var mer att de vägrade än att det inte fungerar.

Bra att känna till 10 mikroampere som gräns. T.om under TENS som jobbar med 1-50 mA men pulslängden är också begränsad till cirka 500 µs.
Antar att <10 µA är för att dialyspatienter inte skall känna att armen skakar av läckströmmar det vore säkerligen inget kul. Således maximal ström isåfall innan man kan känna något övh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.