8 606 läst · 152 svar
9k läst
152 svar
Byggbod off grid med solceller och batteri?
Problemet är att efter 60 minuter så är det okänt territorium.A Avemo skrev:
Nuvarande lösning fungerar säkert okej eftersom det finns en begränsning i lagrad energi. Problemet blir om någon expanderar systemet och inte har denna begränsning i åtanke.
En möjlig lösning är temperatursensor i schuko kontakten.
Är vi alltså överens om att överhettning av schuko-kontakten inte kommer att vara en nämnvärd risk för TS i den användning av utrustningen han tänkt sig eller med den inverter han skall använda?spikplanka skrev:
Av ren nyfikenhet. Hur länge testas CEE216-donet? Blir det mindre okänt territorium att använda ett sådant under en längre tid än testet varade?
För det specifika fallet är det troligtvis inget problem. Problemet uppstår när man utgår från att kontakten klarar X ampere och då kan man nyttja det så länge man vill.A Avemo skrev:
Ingen aning men hittade detta iaf:A Avemo skrev:
https://web.archive.org/web/2016030...ce.org/pub/in/bis/S05/is.iec.60309.1.2002.pdf
Sida 25 anger att de testar höljen av termoplast under 10 dagar i 80 ⁰C.
Sida 37 anger dock.. "1 h for accessories having a rated current not exceeding 32A;"
Hittade inget konklusivt dock. Men att de blå 1-fas CEE kontakterna används för husvagnar, laddning av elbilar, datacentraler osv ger väl en hint om att de klarar kontinuerlig belastning under lång tid.
Hittade en intressant tabell:
https://www.stayonline.com/product-resources/reference-iec309-international.asp
Bra bilder från ett kontaktmuseum:
https://www.plugsocketmuseum.nl/IEC60309_1.html
I den frågan är vi helt överens. Vad jag ifrågasätter är att det skulle finnas något regelverk som begränsar hur länge man får belasta en schuko med märklast. Ingen har väl förnekat att ett CEE-don är mycket bättre lämpat för höga långvariga laster än en schuko?spikplanka skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 524 inlägg
Här har du trådarna som handlar om långvarig användning av schuko med hög last. Skriv i dem. Frågan är inte relevant i denna tråd.spikplanka skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ingsbolag-nekar-ersaettning-vid-brand.349975/
https://www.byggahus.se/forum/threads/joda-ladda-elbil-med-skarvsladd-kan-vara-farligt.473143/
https://www.byggahus.se/forum/threa...elhybrid-pa-landet.368419/page-4#post-3617268
Mätning kommer, men oklart när. Semestern är tyvärr över och det kan dröja när livet kommer emellan. Men! Jag är också nyfiken. Bygga om invertern? Vet inte om jag missförstår dig, men jag vill betona att invertern är inbyggd i batteriet. Dvs. Ecoflow delta pro består av batteri och växelriktare i samma "paket". Dvs. Jag är ej kompetent eller sugen på att ens skriva isär enheten, om det är det du menar?Bo.Siltberg skrev:Jag menar schuko mellan invertern och din anläggning. Det skapar extra kostnader i form av ny elcentral (men en JFB måste ju in någonstans).
I din anläggning kan du fortfarande ansluta förbrukare med schuko.
Vad jag väntar på i denna tråd är att du tittar närmare på invertern och dess eventuella jordfelsskydd, och möjligheterna att bygga om det lite.
Jag glömde naturligtvis bort att ta en bild innan jag åkte hem. Däremot kan jag tala om att steg 1, 2 i din beskrivning är genomförda. Jag har sedan skissat vidare. Har jag tolkat dig rätt?A Avemo skrev:Det ser inte ut att vara några överraskningar där. Allt ser rätt ut och ungefär vad man kan förvänta sig. Men det behöver kopplas om en del för att du skall kunna använda en enfasmatning utan neutral. Det går att göra med huvudsakligen befintlig materiel.
1. Inkommande matning, neutralskena, fasskena och en dvärgbrytare tas bort.
2. Den nya enfasmatningen läggs så att båda ledarna bryts av huvudbrytaren.
3. Från huvudbrytaren dras till säkringarna så att varannan är till ena fasen och varannan till andra.
4. De två grupperna du skall ha kvar lägger du på två säkringar var.
På så vis har du belysningsgruppen och uttagsgruppen kvar och avsäkrade på båda poler. Kanske kan du hitta bilder på norska elcentraler i IT-nät för att se hur det skall kopplas.
Jag vet att många varit intresserade av jord-frågan. Boden är byggd i metall (aluminium, troligtvis) och står direkt på backen på metallskenor - har detta någon betydelse i sammanhanget?
Jag lägger in en brasklapp igen för de som är nya i tråden att jag inte kommer köra igång anläggningen förrän jag låtit en bekant med kompetens titta på den.
Det var så jag menade med ett litet undantag. Kabelsnutten med stickpropp skall vara en anslutningskabel. EKK är en installationskabel och får inte förses med stickpropp. Tänk också på dragavlastning.K kamomillacity skrev:
Min angreppspunkt för detta hade varit att ansluta jorden i centralen till bodens chassi och sedan vara nöjd. Jag tror inte att det är en slump att så gott som alla elverk och växelriktare med uttag på har galvanisk isolering mellan jord och generator. Men @Bo.Siltberg verkar anse att det inte duger och jag vill inte säga emot honom i en fråga där jag inte själv är säker.K kamomillacity skrev:
Det går att ersätta säkringarna med personskyddsautomater också. De kommer inte att fungera precis som normalt men den kommer att göra nytta ändå. Första jordfelet blir tyst. Ingen jordfelström uppstår och brytaren löser inte. Det kommer att vara möjligt att lägga ihop valfri fas med jord utan att den löser så det vanliga testet att lägga ihop nolla med jord kommer inte att fungera. I stället blir det vid ytterligare ett jordfel på den andra gruppen som det uppstår en jordfelström och jordfelsbrytaren löser.
Tack! Ja, miss i bilden. Biten från kopplingsdosan till ecoflow är/ska vara anslutningskabel. Vad jag har sett verkar det inte säljas kabel med stickpropp med 3g2,5 - utan det går bara upp till maximalt 1,5? Vore jag betjänt av att själv bygga en 3g2,5 genom att köpa en meter RDO(?) 2,5 och sedan montera en stickpropp?A Avemo skrev:Det var så jag menade med ett litet undantag. Kabelsnutten med stickpropp skall vara en anslutningskabel. EKK är en installationskabel och får inte förses med stickpropp. Tänk också på dragavlastning.
Min angreppspunkt för detta hade varit att ansluta jorden i centralen till bodens chassi och sedan vara nöjd. Jag tror inte att det är en slump att så gott som alla elverk och växelriktare med uttag på har galvanisk isolering mellan jord och generator. Men @Bo.Siltberg verkar anse att det inte duger och jag vill inte säga emot honom i en fråga där jag inte själv är säker.
Det går att ersätta säkringarna med personskyddsautomater också. De kommer inte att fungera precis som normalt men den kommer att göra nytta ändå. Första jordfelet blir tyst. Ingen jordfelström uppstår och brytaren löser inte. Det kommer att vara möjligt att lägga ihop valfri fas med jord utan att den löser så det vanliga testet att lägga ihop nolla med jord kommer inte att fungera. I stället blir det vid ytterligare ett jordfel på den andra gruppen som det uppstår en jordfelström och jordfelsbrytaren löser.
Bra att du påminner om dragavlastning. Det finns ev. Inbyggt i kopplingsdosan men annars hamnar det på inköpslistan.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 524 inlägg
Denna inverter är avsedd för matning av några få enskilda apparater, inte en fast starkströmsanläggning.K kamomillacity skrev:Mätning kommer, men oklart när. Semestern är tyvärr över och det kan dröja när livet kommer emellan. Men! Jag är också nyfiken. Bygga om invertern? Vet inte om jag missförstår dig, men jag vill betona att invertern är inbyggd i batteriet. Dvs. Ecoflow delta pro består av batteri och växelriktare i samma "paket". Dvs. Jag är ej kompetent eller sugen på att ens skriva isär enheten, om det är det du menar?
Om du inte kan modifiera den, men vill mata din anläggning du har i boden så får du skaffa en strömkälla som stöder det.
Köp annars SS 436 40 00 och bestäm vilken skyddsmetod du vill använda enligt kapitel 717. Det du är på väg att implementera finns inte beskrivet där, utan det blandar lite ifrån kapitel 721 om husvagnar.
- Om du väljer denna metod så ska du ha tvåpoliga dvärgar, inte 2 st enpoliga för varje grupp.K kamomillacity skrev:
- Sedan saknas JFBn.
Se 41C.2. Detta kallas Skydd genom jordfri lokal skyddsutjämning och är en metod som endast får användas när installationen står under övervakning av fackkunniga eller instruerade personer.A Avemo skrev:
Så fort man ansluter mer än 1 apparat till denna inverter så hamnar man här via 41C.3. Reglerna för dylika galvaniskt separerade system säger att endast 1 apparat får anslutas. Vilka regler som fuskjordade invertrar följer vet jag inte...
717 beskriver dessa lokalt skyddsutjämnade system och hänvisar till 41C.2, vilket jag tolkar som att det endast får användas under de förutsättningar som står där.
717 beskriver visserligen även IT-system i boden. Dock inte vid matning med generator, anledningen oklar. Vill vi verkligen ha ett IT-system i boden? Vill vi ha tysta okontrollerade fel eller ska vi inte då löpa linan ut och installera jordfelsövervakning?
Så jag förordar fortfarande att vi håller oss till system som folk är vana vid, dvs TN-S. Det innefattar
- fungerande skyddsjordning
- fas
- nolla
Man kan eventuellt skapa detta i den låda som David__11 föreslår i #64 om man kan hantera de risker som uppstår.
Så här är det förklarat:
Echoflowen har flytande jord (ingen jord) när den kör med invertern, men den har nätjord om laddkabeln för AC är ansluten (jorden går rakt igenom, hela Echoflowen är då som en grendosa).
Den har jord så länge laddnätkabeln är ansluten, även om själva nätströmmen är avstängd via strömbrytare eller säkring.
Så, så länge den är nätansluten är den jordad oavsett om den laddas av solceller, bilbatteri eller extern generator m.m.
https://diysolarforum.com/threads/delta-pro-and-open-ground.52665/
Angående jordspett:
Echoflowen har flytande jord (ingen jord) när den kör med invertern, men den har nätjord om laddkabeln för AC är ansluten (jorden går rakt igenom, hela Echoflowen är då som en grendosa).
Den har jord så länge laddnätkabeln är ansluten, även om själva nätströmmen är avstängd via strömbrytare eller säkring.
Så, så länge den är nätansluten är den jordad oavsett om den laddas av solceller, bilbatteri eller extern generator m.m.
https://diysolarforum.com/threads/delta-pro-and-open-ground.52665/
Angående jordspett:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 524 inlägg
Vad vill du framhäva här som har bäring på denna tråd?
Har inverterns uttag en fungerande skyddsjord när den är nätansluten?
Är alla 18 minuter relevanta här i Sverige och för TS fall?
Har inverterns uttag en fungerande skyddsjord när den är nätansluten?
Är alla 18 minuter relevanta här i Sverige och för TS fall?
Metadata för @Dilato's videolänk:
https://inv.nadeko.net/watch?v=viNZV0lyRVQ - Home Battery Bank: When you do and do not need to ground your generator [Extension cord use & Backfeeding a home] (2022-03-16)
En idé för att spärra Schucko uttagen vore kanske en platta med apparatintag så att när den är ipluggad så blockeras alla de andra uttagen rent fysiskt.
https://inv.nadeko.net/watch?v=viNZV0lyRVQ - Home Battery Bank: When you do and do not need to ground your generator [Extension cord use & Backfeeding a home] (2022-03-16)
En idé för att spärra Schucko uttagen vore kanske en platta med apparatintag så att när den är ipluggad så blockeras alla de andra uttagen rent fysiskt.