Milkshaken
Ja eller som jag gjorde förra året,,, skulle bygga ett lite lyxigare stativ för Husvagnen, ja dvs, en kapellställning....
Trä fick jag genom svågern, det var plank. 2"x9".... Stod en ledig förmiddag och klöv dessa till 2"x4" på min nya klinga.....
Gick kanon, på kvällen sen så sa jag till min son... ska du vara med och "prefabba" lite....
Ehh, ok, vad är det sa han.... ja var med så får du se, vi ska skapa ett hus.... Prefabricera väggar och resa upp , göra takstolar av enklare modell....
Ehh ok, pappa.....
Sagt och gjort.... vi kapar, kapar och kapar, skruvar ihop regelverken, ut och ska resa upp,,, oj det var tungt det här....
Hursom så fick vi upp ena långsidan..... men va fan........ den verkar kort...... kapade du den inte som jag sa...?
Jo pappa,,,, du sa 2 meter och det är den...... Kollade.... ja fan...... Kapmåtten stämde, men jag hade glömt dom sista 20 cm..... 2,20 skulle dessa reglar vara långa......FAN...... Jag tappade lusten.... Drog in skiten och skruvade ned alltihop, gick upp med det på loftet sen...... :O
 
snickarboden skrev:
Hur många har inte kapat exakt 100 mm för kort? *S* Speciellt med hultafors måttband där man missat att det var 100 mm som man skulle lägga till *mutter*...
Blir lika förvånad varenda gång det händer, borde lära mig snart :p
Annars är det värsta jag lyckats med att vända skivan upp och ner som du säger.. eller bak och fram, beroende på hur man ser det..
Självklart så hade jag planerat materialåtgången exakt så det var bara att limma in en ersättningskloss och spackla och slipa på mdf-skivan till bokhyllan !
 
Jag skulle spika nya läkt på sommarstugan. För att det skulle vara enklare att transportera kapade jag upp dem hemma i stan och buntade dem i snygga buntar. Enda problemet var att alla var 20 cm för korta.... Extra surt då man transporterat ut dem till stugan.....
 
Ibland undrar man om det bara är 25% av kapningar och klyvningar som blir rätt, tycker saker ofta blir 10cm för korta (talmeter) eller 2mm för korta/breda (sågar på fel sida strecket). Ofta också 18mm för korta eller långa (glömt dra av för tjockleken på skivmaterialet nåt skulle gå emot).
 
Mikael_L
Jag tycker tvärtom, att det nästan aldrig blir ett felkap för mig ...
Hade förväntat mig mycket mer ... Men det är väl därför mitt byggande går så långsamt då ... :p

Förra veckan gjorde jag dock en regel 109cm då den skulle varit 119cm. Det var inte talmeter inblandad, utan mellan mätningen och uppmärkning hade min hjärna devalverat längden.
För jag tänkte 119 när jag tagit måttet, men 109 när jag ritade strecket.
Efter (den obetydliga) fadäsen visste jag helt säkert att jag på något märkligt vis bytt ut måttet ungefär när jag plockade upp en lämplig regelbit att lägga på kapstativet.

Märkligt hur vår hjärna fungerar ... och ofungerar ... :|
 
Jag försöker i det längsta att aldrig jobba med mått när det ska kapas reglar och liknande. Talmetern är utmärkt att använda för att överföra mått i och med att man kan använda den att ritsa med. Man behöver ingen penna och inga siffror i huvudet som kan snurra runt.
 
Ingen som kört med en 20 cm för kort tumstock och glömt att den är det?
 
Mikael_L
Nä, varför det. Jag mäter aldrig med tumstock. ;)
Håller med MattiasP, den duger att röra om färg med.

Tumstocken åker väl fram någon gång när det ska drevas ... :)


Talmeter är utmärkt, men i grovbygge jag hittills hållt på med så får den kliva åt sidan för ett 5-meters byggmax-måttband.
Jag körde lite med talmeter, men det var så dyrt att förstöra dom genom att råka trampa på dom och liknande. Sen är 5-metersband utmärkt när man håller på och reglar en stomme (5,5 - 6 meter borde vara ultimata längden då längsta regeln är 5,4), med talmeter blir man snabbt knäpp då det hela tiden ska tas mått över 3 meter långa.
 
Finns en Talmeter TMS 6 som är 6 meter. Den är dock inte billig som ett Byggmaxband.
 
Mikael_L
Vilket år som helst har jag lärt mig att var sak har sin plats (e.g ficka på arbetskläderna) och måttband och andra verktyg ligger inte längre och skräpar på golv, på hammarbandet, ovanpå skåp och gud vet var ...

ska jag skaffa en 6-meters talmeter och bygga ett helt hus med. :)

Men än så länge är jag alldeles för slarvig med var jag lägger prylarna. :blushing:
 
Jag har försökt att jobba med måttband, passar mig inte alls. Kör alltid med tumstock. Kryssar däremot alltid över tvåmetersmarkeringen så att jag inte kapar där.
Däremot är ju tankevurpor vanliga, typ "glömde räkna med tjockleken på den", då hjälper det inte vad man mäter med.... :blushing:
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Swedol har ett 5m måttband med ritsfuktion för 29kr tror jag, ett av dom bästa jag använt vad gäller styvhet mm då man kan sticka ut det ca 2m i luften utan at det viker sig.
Har dessutom magnet i änden vilket är riktigt smidigt när man ska fiska upp en tappad bits i en springa eller mäta till stålreglar d^_^b

phl skrev:
Finns en Talmeter TMS 6 som är 6 meter. Den är dock inte billig som ett Byggmaxband.
 
Mikael_L
Bra tips, ska genast (ja nästan då ... ;)) åka och kolla/köpa.
 
Tyresö
Tossegubbe skrev:
Swedol har ett 5m måttband med ritsfuktion för 29kr tror jag, ett av dom bästa jag använt vad gäller styvhet mm då man kan sticka ut det ca 2m i luften utan at det viker sig.
Har dessutom magnet i änden vilket är riktigt smidigt när man ska fiska upp en tappad bits i en springa eller mäta till stålreglar d^_^b
Artnr: VT-6485 23 kr + moms

http://www.swedol.se/sv/handla_s6.html

Jag har ett sånt måttband - och det är riktigt bra - men jag föredrar hellre Hultafors-bandet. Artnr: VT-4684 200 kr + moms. pga den medföljande hållaren.

En tappad bits gör ingen skillnad här hemma, när barnen och frun "kuggar sönder" bitsen på löpande band, när dom kör skruvdragare. Därför köper jag 100-pack med #PH2-bits och #PZD2-bits.
 
Nu gled ämnet iväg lite va? :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.