Samma polare. Anektod nr3.

Han skulle "bara" måla om alla fönster samt tapetsera om i hela huset. Men optimist som han är planerar han att det är klart på nån vecka. Fönster maskeras, och skyddspapp tejpas fast över golven på nedervåningen. Som jag redan nämnt är polaren pedant, och vill ofta ta i lite extra för att saker skall "bli rätt". Alltså tar han inte vanlig maskeringstejp utan silvertejp. Det funkar skitbra, allt sitter där det skall.

Som väntat tar det hela fem gånger så lång tid, så när det efter tre månader är dags att ta loss maskeringen från fönstren på sensommaren går det...inte alls! Silvertejpen har givetvis bränt fast totalt i både glas och fönsterlist. Följden blir att färgen följer med, och allt måste göras om. Än värre blir det när skyddspappen på golven skall väck. Silvertejpen är totalt omöjlig att få bort från parkettgolvet! Efter diverse nervsammanbrott, gråt och tandagnisslan, ack och veklagan i stil med "why, why?!" ringer han så till personen han anlitade. Han förklarar vad som hänt, varpå golvläggaren blir tyst och därefter förklarar att det där har jag aldrig hört någon som gjort. Jag måste ringa min chef.

Efter nån timme ringer hans chef upp polaren, som får dra alltihop en gång till varpå chefen utbrister "SILVERTEJP?!" "Har du maskerat med SILVERTEJP?!" Det har jag aldrig hört talas om, jag måste koppla vidare dig till min chef, varpå han blir vidarekopplat IGEN, och får berätta hela skiten IGEN för ännu en road kontorsnisse...

Efter sju svåra år, och tre psykbryt är tejpen iaf borta idag. Men jag har ingen aning om hur han fick bort den utan att skada parketten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Radbrytningar tack.
Det är skitjobbigt att läsa annars.
 
Ok då kommer en egen.

Jag var ute nu i höstas och skulle röja slänten på massa döda träd och stubbar med motorsågen. Det inbegrep att fälla en del halvstora träd. Jag har aldrig hållt i en motorsåg innan, men efter en lektion av svärfar ger jag mig ändå ut. Hur svårt kan det vara liksom?

Första träden ligger som en snus under läppen, precis där jag vill ha dom. Det här är ju lätt, tänker jag. Så kommer det sista och största trädet. Det står halvägs ner i en brant slänt nedanför tomten. Nu har jag hållt på i någon timme och är rätt svett, men vadå, det är ju bara ett träd till så jag sätter igång. Känner mig som värsta skogshuggaren och har redan gett mig själv priset för Årets norrlänning när jag ser trädet falla åt fel håll, i huvudet på mig själv och därefter i en båge tvärs över planket och studsar mot friggeboden och sedan mot trädgårdslyktan.

Jag kravlar upp för slänten och upp på tomten. En bit av taket på boden har lossnat, och lyktan är helt av. Som tur är stod frugan längre in på tomten.

Sensmoralen, kaxa inte. Ta det lugnt, och TÄNK....Före!
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Milkshaken
Detta med barn ja.... :)
Min äldre syster, när hon var typ 4-5 år...
Far hade slipat sin bästa yxa, han var så stolt över slipningen, ja så där stolt man blir när man klarat nåt helt själv..:)
Dom åker ut till stugan hela familjen, och syrran får ju syn på yxan.... Pappa gör så häääärrrr..... Hon klipper med full kraft i ett berg med yxan.....
Kan tala om att det blev dött lopp på hundra meter.......

Min far igen, nu för ungefär 30 år sen, jag kommer ihåg det så väl.... Min far är en jäkel på att löda, pilla med små jäkla motstånd, transistorer, dioder och sånt.... men Snickra..........hehehe...
han skulle montera ett fönster ute vid torpet.... Min far som är av den rikgt gamla skolan ska såklart SPIKA dit karmen....
Sagt och gjort, han kilar, och väger in... blir bra, sen ska han spika.... 4" spik..... Skrattcchhh spiken kröker sig... Testar igen... Skkrratch.. nästa oxå.... Han går efter 6" spik,,, (Nu jävlar ska det gå) :) Skraaatchh...... Nope..... han hämtar en ny 6" are... och en yxa........ (Hmm smart, ju färre antal slag ju mindre risk att kröka och dessutom är det ju större huvud på en yxa så vad kan gå fel...? ) :)

Mycket kan jag tala om..... Skkrrrattcchhhhh... Spiken som krökte sig fick min far att totalt flippa ur...... Han tar Yxan, spiklådan vattenpasset, karmen och allt han hade...... och skickar över det med så våldsamt kraft rakt ut i KOHAGEN.....

Min mor fick se det.... Hon bara undrade helt stilla.... "Vad ska korna med snickargrejer till?" Sen gick hon in...:)
 
Kanske inte en booper men jag bjuder på den ändå:

Min vän, vi kan kalla honom för Henry efter som han heter så, skulle klippa gräset. Henry hämtar den till åren stigna gräsklipparen drar ut den på gräsmattan och börjar rycka i snöret. Ingenting händer.

Han kollar att det finns bensin. Ser bra ut. Drar några gånger - ingenting händer.
Han går och hämtar tändstiftsnyckel för att kolla stiftet. Ser bra ut.
Drar några gånger - ingenting händer.
Kollar så att stiftet ger gnista. Ser bra ut.
Drar hundra gånger till, ingenting händer.

Sinnet rusar!!! Henry hämtar ett 50 mm järnrör - typ från en byggnadsställning och utgår från devisen att " går det inte med våld så går det med mer våld" med att prygla den stackars gräsklipparen tills den faller i bitar. Där står han så med järnröret i sin hand, med en gräsklippare som är minst sagt svåridentifierad och hör från sin högra sida:
- "Är du förargad pappa???" Där står 5-åriga dottern med stora ögon efter sin fars vansinnesutbrott. Henry ler uppgivet emot dottern och tar järnröret och slänger det lättsamt över axeln för att sekunden senare höra ett "Klirrrrr". Åtta rutor på växthuset krossade!
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Jag och sambon skulle lägga in en vinylmatta i hallen. Är förbaskat måga hörn och vinklar men eftersom jag går under namnet "Millimetermannen" så måter man bara lite extra noga. Vi lade ut mattan i vardagsrummet för att grovskära till den med en väl tilltagen "sömnsmån" på kanterna.

Mattan är helsvart och matt, 4 x 4m i fyrkant.

Men, det går ju inte att markera var man ska skära bort för hörn och vinklar när man inte ser markeringen på den svarta matta ytan. Man vänder då givetvis mattan med en ljus och mycket lättmarkerad yta uppåt.

Mätandet och markeringen går noggrant och minitiuöst till och vi förbereder oss.

Nu har ingen av oss någonsin lagt in ett vinylgolv så jag avdramatiserad och säger kärleksfullt: "Skulle vi nu skära till mattan fel så blir vi inte arga". Båda nickar instämmande och sambon börjar skära. Ser fantastiskt bra ut och vi är snabbt klara.

Jag ställer mig upp och ska precis ta tag i mattan och vända på den....DRA ÅT *pip* och följt av en uppsjö otäckheter. Eftersom vi vänt på mattan och skurit den upp och ner blir det katastrof när man vänder den med rätt sida upp....

Mattläggare är riktiga hantverkare. Inte Millimetermannen.
 
Hehe, det där är en klassiker: att glömma av att komma ihåg att man skulle tänka tvärtom för att man markerar på baksidan.
 
Blindnit skrev:
Inte personligt inblandad men denna var bra :D
[länk]
Skumt, vad ska man med ett inmurat källarutrymme till?
 
Tyresö
Jag var på ett bygge och pumpade betong, och kunden berättade att han lejt in en snickare från ett uthyrningsföretag. Snickarna skulle skruva golvspånskivor - och när snickaren dök upp, så hade han inga verktyg och han kunde inte engelska eller svenska.

Kunden lånade då ut sin skruvdragare och snickaren som kom från ett land som inte får nämnas på forumet, började skruva golvskivorna.

Efter 35 min hade min kund gått in för att kolla hur snickaren jobbade - det enda som hördes inifrån rummet var: "kurva" ackompanjerat av skruvdragarens ilskna ljud.

Då visade det sej att snickaren bara hade fått i 3 skruvar......alltså 3 spånskruvar på 35 min!!!
Min kund blev då helt galen och undrade hur det kan ta 35 min för 3 skruv - det visade sej att snickaren körde skruvdragaren åt fel håll ! Skruvarna var alltså iskruvade i vänstervarv med skruvdragaren.
Skruvarna kunde lyftas ur den urgröpta gropen dom låg i.

Min kund hade då bara virrat på huvudet och visade hur skruvdragaren fungerade - när snickaren sen hade skruvat i mer än 1500 skruv, då visade det sej att mer än hälften av skruvarna hade missat regeln under , och skruven satt då enbart i golvspånskivan, med skruvskallen blottad pga att spånskruv är ju inte gängade hela vägen.....Han vågade inte låta snickaren åtgärda sina fel, utan skickade bara iväg honom.

Min kund hade väldigt många åsikter om snickaren - inga trevliga åsikter...
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
För en vecka sedan la jag och min fru golv i hallen. För att såga lister använde jag min gröna Bosch kap/gersåg.
Jag var ju lite lat med att fälla ihop tumstocken och la den ovanpå sågen på "säkert avstånd" från klingan trodde jag. Det gick bra ganska länge men en gång när jag skulle såga så fastnade klingskyddet i tumstocken och drog in denna i klingan. Pinsamt. :D :D :D
 
Mikael_L
Va bra, då fick ju du och frugan varsin bit tumstock och behövde inte hålla på och skicka den mellan er. :D
 
Hur många har inte kapat exakt 100 mm för kort? *S* Speciellt med hultafors måttband där man missat att det var 100 mm som man skulle lägga till *mutter*
Klassikern med upp och nervänd skiva är också en sak som man gjort "en del" gånger *S*

Man lär sig att mäta flera gånger innan man sågar kan jag säga, det blir billigare så.

Sen finns det skät att jag inte gärna tar med mig hammare upp på stege, helst inga verktyg alls eftersom det är inget kul att tappa en hammare i ett nylagt furugolv med en petig kund. Jag menar, det kunde ju stå en soffa eller nåt där sen men nej, kanske inte utan man får göra om lite och det är ju så jäkla kul när det är spikat *mutter*

/Kent
 
Sen finns det skät att jag inte gärna tar med mig hammare upp på stege, helst inga verktyg alls eftersom det är inget kul att tappa en hammare
Inte i klinkers heller har två ! märken lärde mig inte efter det första:blushing:
 
Tyresö
snickarboden skrev:
Hur många har inte kapat exakt 100 mm för kort? *S* Speciellt med hultafors måttband där man missat att det var 100 mm som man skulle lägga till /Kent

Hahaha, jag som trodde att jag var ensam om att vara så klantig, i somras när jag byggde terrass. Man blir så förb#%¤ irriterad när det händer - och dessutom måste avbryta byggandet för att åka till brädgården för att köpa en enda trallvikesplanka, för man sågat bort sej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.