Daniel78 skrev:
En "fasdetektorlampa" är aldrig säkrare än en multimeter eller spänningsmätare, har man jobbat några år som elektriker så vet man att man inte kan lita på dom, och det får man lära sig redan i skolan.

och för att få 380v behövs inte 4 kablar, det räcker med 2, du får 380v mellan 2 faser, och många 3-fast maskiner har ingen nolla ansluten alls, därimot ska dom alltid vara jordade.
Nå, där ser man, jag ser den som säkrare (och det fortsätter jag med, skolan till trots). Lyser den före och slocknar efter vet jag, och jag behöver inte nå fysisk kontakt som på en multimeter.

Jag menade inte att man får en enstaka späning med hjälp av 4 kablar, inte ens med din multimeter skulle du kunna mäta en enda spänning på fyra kablar. Jag skrev att man har 4 kablar i en tre-fas maskin.

Förstår jag det rätt att du säger att det finns tre-fas maskiner i hushåll som har färre än 4 kablar dragna?

--- Mats ---
 
Man kan nog rätt fort konstatera att jag inte är en elektriker i alla fall ;)


/C
 
Ni har så rätt i att jag har automatsäkringar :blushing:

Däremot undrar jag varför inte jordfelsbrytaren slog ifrån?

Det var fyra ledare, varav en var jord. Den tredje låg som sagt inknölad bakom grendosan.

/Christian
 
Redigerat:
Chrissofsweden skrev:
Däremot undrar jag varför inte jordfelsbrytaren slog ifrån?
Antagligen därför att du var skapligt isolerad, torrt golv och ingen "bra" kontakt med jord, och därför inte fick den ström igenom dig som behövs för att brytaren ska lösa. Annars hade du nog sagt **FRÄÄS** **FRÄÄS** **FRÄÄS** AAAAAAAAAAAAAAJ SOM FAAAAAAAAAN!!! ;)

Sen är det ju aldrig fel att testa brytaren med testknappen, den kan ju vara trasig!
 
Mats Bengtsson skrev:
Förstår jag det rätt att du säger att det finns tre-fas maskiner i hushåll som har färre än 4 kablar dragna?

--- Mats ---
>Skönt du klarade dig. Men det finns inga 380-volts kablar. 380 volt fås genom 4 fasade kablar, 3 för faser och en för en nolla, >oftast plus en jordkabel. Har du en 3-fas maskin så har du alltid din fjärde kabel. Multimeter är kul, men en fasdetektorlampa utan >kontakt är säkrare.

Du skrev att man har 4 kablar till en 3-fas matning, 3 faser och en nolla, "oftast plus en jordkabel", det stämmer inte, nollan är inte nödvändig ifall man har en symetrisk belastning, men jorden ska alltid finnas.

Angående "fasdetektorlampa", eller spänningsindikator så finns det en hel uppsjö med sådana på marknaden, och en hel del av dom är livsfarliga att i min mening (och många andra elektriker jag jobbat med), och jag har både träffat andra och själv råkat ut för tillbud efter att ha "litat" på en sådan, visst använder jag sådna själv ibland (Phasen från Sagab är den enda jag litar på nu för tiden), men inte som enda instrument för att kontrollera så det är spänningslöst.
 
Chrissofsweden skrev:
Däremot undrar jag varför inte jordfelsbrytaren slog ifrån?
Det finns 3 olika scenarior till varför den inte slog ifrån:
1: Jordfelsbrytaren täcker inte den gruppen
2: Jordfelsbrytaren är trasig eller felinkopplad
3: Strömmen som gick genom din kropp översteg inte 30mA som jordfelsbrytaren är konstruerad till att skydda för, det räcker med några få mA för att man ska uppleva muskelspasmer och värk.
 
Daniel78 skrev:
Det finns 3 olika scenarior till varför den inte slog ifrån:
1: Jordfelsbrytaren täcker inte den gruppen
2: Jordfelsbrytaren är trasig eller felinkopplad
3: Strömmen som gick genom din kropp översteg inte 30mA som jordfelsbrytaren är konstruerad till att skydda för, det räcker med några få mA för att man ska uppleva muskelspasmer och värk.
4: Jordfelsbrytaren täcker gruppen, fungerar bra, strömmen genom din kropp var långt över 30 mA, men mellan två av ledarna.

Jordfelsbrytaren skyddar mot läckström ut ur systemet, inte mot ström genom systemet. Rör du två ledare är du inget annat än en resistiv last. Rör du två ledare stående på ett torrt golv, och ännu värre med skor som isolerar på dig, så finns det inte skäl till jordfelsbrytaren att lösa ut, eftersom du inte läcker ström ur systemet.

--- Mats ---
 
Jag har en idiotgrej och bara jag skriver det här blir jag kallsvettig eftersom det är en elgrej. Vi skulle fixa till 'ute-el' iallafall temporärt eftersom elledning till uttaget hängde och slängde och uttaget verkade väldigt gammalt och osäkert. Jag traskar glatt ner till källaren och stänger av huvudströmbrytaren på elcentralen (heter det så?) och kärleken sätter sen glatt igång. Han kapar kabel, skruvar dit nya uttag med lock och gör vad vi tycker allt lite säkrare.

När vi (läs kärleken) är klara trycker jag i en bygglampa i uttaget för att som jag tänker gå ner till källaren och se om allt fungerar när jag slår på huvudströmbrytaren. Ni kanske kan gissa? Lampjäveln lös med en gång. Alltså har vi pulat med all el påslagen. Jag blev alldeles illamående och jag har fortfarande mardrömmar.

Orsaken? Tja, jag har visst två elcentraler, en stor i källaren och en liten i hallen. Varför jag inte gick runt knuten (2 meter bort) och slog av hela husets el har jag än i dag ingen aning om. :S:S:S

Nästan varje dag stirrar jag ilsket på elcentralerna jag har, det är säkert inte elcentralernas fel men allt ska kollas upp av behörig elektriker nu när jag bygger ut, jag vet inte ens om jag har jordfelsbrytare i centralen i källaren. I den lilla i hallen finns defintivt ingen jordfelsbrytare. Men jordfelsbrytare kanske inte är en felsäker metod mot idioti?

Helene
 
HeleneP skrev:
Alltså har vi pulat med all el påslagen.
Hur sjutton lyckas man kapa kabel och byta uttag med spänning på utan att det märks. En sak är väl om man är medveten om det och är extremt försiktig (och dum), men hur är det möjligt om man tror att det är spänningslöst? :O

Hoppas att ni köpte en lott den dagen!
 
Alfredo skrev:
Hur sjutton lyckas man kapa kabel och byta uttag med spänning på utan att det märks. En sak är väl om man är medveten om det och är extremt försiktig (och dum), men hur är det möjligt om man tror att det är spänningslöst? :O

Hoppas att ni köpte en lott den dagen!
Ja säg det, man tycker ju att åtminstone säkringen borde löst ut? Usch och fy för hempuleri, för mig är högsta vinsten att inget hände med kärleken, den saken är klar.

Helene
 
Mats Bengtsson skrev:
4: Jordfelsbrytaren täcker gruppen, fungerar bra, strömmen genom din kropp var långt över 30 mA, men mellan två av ledarna.

Jordfelsbrytaren skyddar mot läckström ut ur systemet, inte mot ström genom systemet. Rör du två ledare är du inget annat än en resistiv last. Rör du två ledare stående på ett torrt golv, och ännu värre med skor som isolerar på dig, så finns det inte skäl till jordfelsbrytaren att lösa ut, eftersom du inte läcker ström ur systemet.

--- Mats ---
Fast i detta fall skrev Chrissofsweden "Då hade dom knölat in en fjärde kabel för 380v som inte syntes och gick på en annan jordfelsbrytare. "

Så jag hade gissat på att strömmen gick mot jord.
 
Alfredo skrev:
Hur sjutton lyckas man kapa kabel och byta uttag med spänning på utan att det märks. En sak är väl om man är medveten om det och är extremt försiktig (och dum), men hur är det möjligt om man tror att det är spänningslöst? :O

Hoppas att ni köpte en lott den dagen!
Jag har lyckats montera ett uttanpåliggande uttag med en avdosad EKK en gång, när uttaget var monterat och klart så gick jag för att slå på matningen, bara för att hitta att en kollega redan hade gjort det flera timmar tidigare när han behövde ha el i ett annat rum, skönt med isolerade verktyg ibland :)
 
Daniel78 skrev:
Fast i detta fall skrev Chrissofsweden "Då hade dom knölat in en fjärde kabel för 380v som inte syntes och gick på en annan jordfelsbrytare. "

Så jag hade gissat på att strömmen gick mot jord.
Till att börja med radade du upp möjligheter, vartill jag la till en utöver dina. Dessutom en möjlighet som inte alla inser, att man kan få ström genom kroppen utan att jordfelsbrytaren utlöser, och det trots att den fungerar och det trots att man får mer än 30 mA.

Sedan tror vi från tidigare inlägg att det inte var jordfelsbrytaren han använde, även du var väl med på det. Det var en säkring som användes. Och det fanns 4 sladdar, så det var en trefasinstallation (typiskt 4 sladdar, men du känner eventuellt till hushållsinstallationer med trefas som har färre sladdar). Det var inte en separat 380 volts sladd (som inte finns, du har redan varit med i den teorin med). Bryter man en säkring av tre har man två igång. Sätter man sig ivägen mellan dessa så löser inte jordfelsbrytaren ut enligt mitt fall 4. Viktigt att veta att den risken finns, viket utgör en allmän fara och att jordfelsbrytaren inte gör allt så säkert som en del tror.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Det var en tråd för ett år sen ungefär som jag inte hittade nu där det diskuterades om phasen och liknande "fashittare" och jag nämnde då att det inte är godkänt för elektriker att förlita sig på dom, fabrikanterna kan inte ens garantera det och det främst av den orsaken att dom kan mycket väl få för sig att inte lysa fast det finns ström och att dom inte funkar som dom ska när man tex kollar på en kabel med fler än en fas. Det finns ju också div "vanliga" mätinstrument som inte heller är godkända för att användas proffesionellt så man kan ju undra varför lekman som i regel har mindre kunskaper envist ska greja med dom, jo, dom finns ju i handeln och kostar inte så mycket......nuff said om det.
 
>Till att börja med radade du upp möjligheter, vartill jag la till en utöver dina. Dessutom en möjlighet som inte alla inser, att man >kan få ström genom kroppen utan att jordfelsbrytaren utlöser, och det trots att den fungerar och det trots att man får mer än 30 mA.
I detta fall skrev Chrisofsweden att det fanns 4 kablar, varav en var jord, mao så fanns det 2 faser, en nolla och jord i dosan, eftersom belysningen låg på en av dom grupperna så lär det inte röra sig om en symetrisk 3-fas matning, isåfall hade det funnits 5 kablar i dosan, men visst stämmer det att jfb inte bryter för felströmmar mellan faser eller fas-nolla.

>Sedan tror vi från tidigare inlägg att det inte var jordfelsbrytaren han använde även du var väl med på det. Det var en >säkring >som användes.

Chrisofsweden skrev:
Ni har så rätt i att jag har automatsäkringar
Däremot undrar jag varför inte jordfelsbrytaren slog ifrån?
---
Det tolkar jag som att han förstått att det inte var jordfelsbrytaren han slog ifrån, men att han har jordfelsbrytare i gruppcentralen ändå, och undrar varför denna inte slog ifrån.

>Och det fanns 4 sladdar, så det var en trefasinstallation (typiskt 4 sladdar, men du känner eventuellt till >hushållsinstallationer >med trefas som har färre sladdar).

En 3-fas installation har typiskt 5 sladdar, definitivt i detta fall där det rör sig om ett badrum i ett hushåll, jag vet inte när jag har
skrivit något annat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.