Daniel78 skrev:
>
.
.
.
En 3-fas installation har typiskt 5 sladdar, definitivt i detta fall där det rör sig om ett badrum i ett hushåll, jag vet inte när jag har
skrivit något annat?
Nu är vi off topic, och jag vet inte varför. Jag la till ett alternativ 4 och du skriver att visst, så kan det också vara. Sedan hamnar vi i en teoridiskussion där vi nu har ovanstående påstående från dig (5 sladdar i en trefas). Vi har också tidigare protest från dig mot vad jag skrev:

"Du skrev att man har 4 kablar till en 3-fas matning, 3 faser och en nolla, "oftast plus en jordkabel", det stämmer inte, nollan är inte nödvändig ifall man har en symetrisk belastning, men jorden ska alltid finnas."

Där du alltså argumenterar för att man kan ha 4 kablar den gång jag sa 5. Det är samma tråd och det är samma installation. Just nu säger du 5.

Trots att svaret på din fråg alltså är " du skrev annat ett par inlägg tidigare", så tycker jag hela den diskussionen är oviktig. Det viktiga är som jag ser det alternativ 4 som jag la till, att jordfelsbrytaren inte behöver lösa ut trots att det går mycket ström genom kroppen, och som du håller med om kan hända (och även andra). Om det finns två faser in eller tre faser in, och man bryter en av dem kvittar, så länge man bara bryter en av dem kan alternativ 4 hända.

--- Mats ---
 
Och sen så handlar ju tråden om byggbloopers, så det är riktigt off topic :)
 
Glufsglufs skrev:
Ingen som kört med en 20 cm för kort tumstock och glömt att den är det?
Hehe - nej, men däremot så hörde jag en liknande historia på en verkstad:

En av verkarna höll på att sätta nytt undertak och van som han var gick det fort och blev bra han använde en tumstock uppe vid taket och mätte, och en annan när han kapade på bänken, detta funkade bra ända tills killarna på fikarasten bytte ut tumstocken på bänken mot en just 20cm för kort sådan. Han svor så det osade och kontrollmätte och det blev fel, kontrollmätte igen, kapade och det blev fel.... Till sist var han fullständigt vansinnig och slängde verktygen omkring sig, det var knappt att arbetskamraterna vågade säga till honom att de skojat till det lite grann.....:D
 
NetNut skrev:
Hehe - nej, men däremot så hörde jag en liknande historia på en verkstad:

En av verkarna höll på att sätta nytt undertak och van som han var gick det fort och blev bra han använde en tumstock uppe vid taket och mätte, och en annan när han kapade på bänken, detta funkade bra ända tills killarna på fikarasten bytte ut tumstocken på bänken mot en just 20cm för kort sådan. Han svor så det osade och kontrollmätte och det blev fel, kontrollmätte igen, kapade och det blev fel.... Till sist var han fullständigt vansinnig och slängde verktygen omkring sig, det var knappt att arbetskamraterna vågade säga till honom att de skojat till det lite grann.....:D
Jag lyckades få till ett rätt kul practical joke en gång för många år sedan.
På en byggarbetsplats jag jobbade på så hade vi en snickare som alltid mätte i huset med sin tumstock, men vid byggsågen hade han alltid ett måttband liggande som han mätte virket med när det skulle kapas.

Jag pillade bort ändstycket på ena sidan på hans tumstock och kapade bort typ 3-4mm och klämde tillbaks ändstycket.

Det blev en del svordomar innan han upptäckte varför han fick springa tillbaks till sågen och kapa bort en klingbredd varannan gång han hade mätt någonting :) (Bara ena änden på tumstocken var kapad, så ibland stämde måtten, ibland inte, förutom när han mätte något över 2m, då blev det alltid fel :)
 
Mikael_L
Daniel78 skrev:
Jag lyckades få till ett rätt kul practical joke en gång för många år sedan.
-klipp-
Jag pillade bort ändstycket på ena sidan på hans tumstock och kapade bort typ 3-4mm och klämde tillbaks ändstycket.
Det finns en gammal tråd med practical jokes på arbetsplatserna.

http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/70452-jaevulstyg-pa-bygget.html

Dags att gödsla på med lite mer va? :)
 
Mikael_L skrev:
Det finns en gammal tråd med practical jokes på arbetsplatserna.

[länk]

Dags att gödsla på med lite mer va? :)
Hehe, fast den tråden gäller ju bara byggen.. roligaste sakerna hittade vi på på Brio, ujuj va kul man kan ha med lite
plock-truckar, elektronik-byggsatser från kjell & co och tid över på kvällsskiften :)

low-tech saker som vattenpistoler, gummi-ormar och teletubbies-masker hade vi också väldigt kul med :)
 
Under vårens stora takbytarhelg (bytte papp, läkt och tegel på 165kvm på 3 dagar!) så började jag andra dagen med att med full kraft klappa till vänster hands pekfinger med hammaren då jag skulle spika läkt. Spiken var fäst och handen ca 1½ dm ifrån!
Senare under dagen med fingret fortfarande rejält ömt, skulle jag spänna remmarna på taktegeltransportören. sagt och gjort, jag börjar veva men av någon anledning tar jag tag i transportörens band (som jag självklart inte stängt av!) varvid hela vänsterhanden åker med ett varv runt i valsarna!
Som en liten flicka ylar jag rakt ut men polarna bara skrattade hånfullt...
Nu, snart 3 månader senare kan jag nästan böja på fingret helt. Dock gör det skitont varje gång jag tvättar händerna i kallvatten!


Är huvudet dumt, får kroppen lida....
 
Ja usch vad ont det gör när man skadar fingrarna! :(
Jag klämde en finger när en elmotor i en truck kanade ur läge vid monteringen och föll ca 10cm tills den landade på mitt finger som i sin tur var emot en stum bottenplatta.
Tyvärr så vägde ju motorn närmare 100kg så mitt finger blev synnerligen platt och nageln lossade senare m.m.

Nu 2,5 år senare så gör det fortfarande ont vid kyla.
 
Jag skulle borra hål i väggen för en eldosa, nere vid golvet bredvid en dörr där jag tänkt ha ett elurtag.
Något hjärnsläpp måste ha förgått den planen, för jag hade glömt att dörren ifråga var en skjutdörr, vid tllfället för borrandet inskjuten i väggen.
Borrade således igenom både masonitväggen och dörren, som fortfarande har ett ofixat runt hål i sig. Om vi någonsin skaffar en hamster blir det en perfekt hamsterdörr :).
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Om inte annat är det en bra förklaring om nån undrar :D
Ibland undrar man varför man inte tänker en gång extra när man ska göra nåt :S
 
Crebel skrev:
Jag skulle borra hål i väggen för en eldosa, nere vid golvet bredvid en dörr där jag tänkt ha ett elurtag.
Något hjärnsläpp måste ha förgått den planen, för jag hade glömt att dörren ifråga var en skjutdörr, vid tllfället för borrandet inskjuten i väggen.
Borrade således igenom både masonitväggen och dörren, som fortfarande har ett ofixat runt hål i sig. Om vi någonsin skaffar en hamster blir det en perfekt hamsterdörr :).
Hahaha ja, det är vad man kan kalla en riktig byggblooper. Oharmligt och väldigt kul! :D

/C
 
Väldigt bra conversation item när man har gäster också, pojkvännen förevisar den gärna :).
 
kan dra en om en bekant,

Hans föräldrar skulle precis komma hem från en utlandssemster,
Så killen åker till föräldrarnas hus, in i garaget, kör ut gräsklipparen, ut på gräsmattan och börjar klippa.

3-4h senare kommer föräldrarna hem och killen är genomblöt men känner sig då nöjd med sin klippning.

Fadern stiger ur bilen och frågar -vad har du gjort?
Sonen -Jag har klippt gräset åt er, tänkte vara snäll så ni hade nyklippt när ni kom hem,
Fadern -Du har ju inte alls klippt gräset, det ser ju jag.
Sonen -Det har jag visst, det tog 4timmar, och jag är helt slut, men nu är det klart.

Fadern funderar i några sekunder och svarar -Jag tog ju bort klingan dagen innan vi åkte.:D
 
Mikael_L
Verktyg och skarvsladdar är en dålig kombo för mig.

Idag stod jag på en trappstege, skulle dra fast en bit gles med spikpistolen.
Naturligtvis tappade jag pickan i golvet. Exakt samtidigt som den tog i golvet så slocknade hela huset och radion dog. :x

Precis, "spetsen" på spikpistolen träffade mitt i prick på en skarvsladd. Kortis, både säkring och JFB löste. :O
 
  • spikpist-sladd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bocca och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är ju alltså inte första gången, en kopia av inlägg #29 från denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/101133-brackjarn-koben.html

Mikael_L skrev:
Jag hade inte kobenet länge i min ägo förrän det gick åt h**ete.

Det hängde på en spik på väggen och jag råkade stöta ner det med en gipsskiva.
På golvet nedanför låg min sticksåg, eller iaf sladden till den ... :(
:D :D :D
[bild]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.