46 271 läst · 466 svar
46k läst
466 svar
Byggahus ornitologer (fågelnördar - välkommna!)
Utan att ha läst hela tråden så tipsar jag om appen BirdNET. Vi hörde en falk eller så i skogen närmast hemmet och appen berättade att det var en duvhök. Man spelar in ljudet och sen gör appen en analys.J JSten skrev:
Glömt att berätta, men förra helgen kom vårat älskade tranpar tillbaka efter vintersemestern. Är så roligt att se honom brösta upp sig och göra sitt ärevarv springande med utfällda vingar glatt skriandes när hon har lagt sitt ägg (sina ägg?).
När vi först flyttade hit från stan så trodde jag att tranor och hägrar tillhörde Hornborgasjön typ. Att de år efter år kommer ett par som bosätter sig på en avlagd åker här i Nynäshamn relativt långt från vatten. Eller fågelvägen är det väl max 1km till havet, för oss gående är det 3km.
När vi först flyttade hit från stan så trodde jag att tranor och hägrar tillhörde Hornborgasjön typ. Att de år efter år kommer ett par som bosätter sig på en avlagd åker här i Nynäshamn relativt långt från vatten. Eller fågelvägen är det väl max 1km till havet, för oss gående är det 3km.
För några år sedan snickrade jag ihop en holk för kattuggla (har hört både hona och hane i närheten). Den blev rejält tung så största problemet var att få upp den tre meter i en tall.
De första två åren var det bara bålgetingar som "häckade" i holken, men så i år dök där upp en kattuggla.
(Jag har ingen avancerad kamera utan har tagit bilder genom en kikare så kvalitén är inget vidare.)
De senaste veckorna har varit full av händelser när två ungar tittade ur holken.
Den större ungen lämnade holken i helgen och sitter på en gren i närheten medan den mindre ungen (en riktig fegis) nu bor kvar ensam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
De första två åren var det bara bålgetingar som "häckade" i holken, men så i år dök där upp en kattuggla.
Logga in
Skapa konto
(Jag har ingen avancerad kamera utan har tagit bilder genom en kikare så kvalitén är inget vidare.)
De senaste veckorna har varit full av händelser när två ungar tittade ur holken.
Logga in
Skapa konto
Den större ungen lämnade holken i helgen och sitter på en gren i närheten medan den mindre ungen (en riktig fegis) nu bor kvar ensam.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hade en trevlig upplevelse i dag
En Stork gick på åkern utanför mitt hus
Hade bara telefonen så det blev inga bra bilder
Första gången jag ser en i vilt tillstånd
Bor i Svalövs kommun och det verkar som utplanteringen av dessa magnifika fåglar lyckats 😊
En Stork gick på åkern utanför mitt hus
Hade bara telefonen så det blev inga bra bilder
Första gången jag ser en i vilt tillstånd
Bor i Svalövs kommun och det verkar som utplanteringen av dessa magnifika fåglar lyckats 😊
Medlem
· Västmanland
· 454 inlägg
Fågelnördar: hur viktigt är det med holkplacering? Har satt en med lyckat resultat i södersol mot glest plank med kaprifol som skydd. Holken skuggas av carport sen eftermiddag.
Nya holken på ramkonstruktionen och som skyddas av Rosa Helenai och Summersnow samt skuggas av en frodig asklönn längre bort. Jag är orolig för att det blir för mörkt dvs solen kommer nästan inte åt holken.
Gladan och duvhöken är flitiga i denna trakt
Nya holken på ramkonstruktionen och som skyddas av Rosa Helenai och Summersnow samt skuggas av en frodig asklönn längre bort. Jag är orolig för att det blir för mörkt dvs solen kommer nästan inte åt holken.
Medlem
· Västmanland
· 454 inlägg
Enligt naturskyddsföreningen så spelar inte väderstreck någon roll men att holken helst inte ska sitta allt för soligt. Så placeringen av din nya holk låter toppen 👍🏻yonna skrev:Fågelnördar: hur viktigt är det med holkplacering? Har satt en med lyckat resultat i södersol mot glest plank med kaprifol som skydd. Holken skuggas av carport sen eftermiddag.
Du verkar ha bra koll på ugglor och vad de tycker om att bosätta sig i 😀. Så jag undrar om du kan tipsa mig kring hur gå till väga för att faktiskt få se dem? Ugglor har vi relativt gott om men jag ser dem aldrig trots att jag är vaken hela natten. Hör dem gör jag varje kväll och natt men att få se åtminstone 1 skulle göra min dag 😄The Tor skrev:För några år sedan snickrade jag ihop en holk för kattuggla (har hört både hona och hane i närheten). Den blev rejält tung så största problemet var att få upp den tre meter i en tall.
[bild] [bild]
[bild]
[bild]
[video]
[bild][bild]
Ugglor är svåra att se! Dom flyger helt ljudlöst och dom kan sitta helt synligt på en gren 10 meter bort utan att man ser dom (otroligt bra kamouflage).4774 skrev:Du verkar ha bra koll på ugglor och vad de tycker om att bosätta sig i 😀. Så jag undrar om du kan tipsa mig kring hur gå till väga för att faktiskt få se dem? Ugglor har vi relativt gott om men jag ser dem aldrig trots att jag är vaken hela natten. Hör dem gör jag varje kväll och natt men att få se åtminstone 1 skulle göra min dag 😄
Det var först efter att jag byggde min uggleholk som jag började se dom. Då håller dom sig i närheten av holken på dagarna och när det börjar skymma flyger dom fram och tillbaka till holken. På dagtid så är det oftast skatorna som avslöjar ugglans position. Skator är riktiga orädda mobbare som kraxar tills ugglan flyger iväg.