Har tipsat om den här fantastiska appen förut, men här kommer det igen:

https://merlin.allaboutbirds.org/

Att den kan särskilja så mycket fåglar i allmän kakafoni imponerar i alla fall på mig. Ladda ner ”Europe: Scandinavia” så fungerar den även offline.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Vi hade ugglor på tomten vid vårt förra hus. Otroligt häftigt att få se så ofta och på nära håll (på gräsmattan utanför köksfönstret). Tyvärr fällde kommunen träd i skogen för att bygga cykelbana efter några år och då flyttade ugglorna.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
4774
M MrsForest skrev:
Vi hade ugglor på tomten vid vårt förra hus. Otroligt häftigt att få se så ofta och på nära håll (på gräsmattan utanför köksfönstret). Tyvärr fällde kommunen träd i skogen för att bygga cykelbana efter några år och då flyttade ugglorna.
Vad sorgligt när djur tvingas lämna sina hem men lyckos dig som har fått ha dem nära. Själv sitter jag med mörker kikare och försöker se vart ljudet kommer men än har de inte velat visa sig för mig. Men skam den som ger sig.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Vad sorgligt när djur tvingas lämna sina hem men lyckos dig som har fått ha dem nära. Själv sitter jag med mörker kikare och försöker se vart ljudet kommer men än har de inte velat visa sig för mig. Men skam den som ger sig.
Våra satt rätt ogenerat i fullt dagsljus (vid 18-tiden på sommarkvällar) på slutet. I början hörde vi bara, sen en natt när jag tassade upp så satt dunbollar på rad på trädgårdssoffan. Efter det blev det rätt "hemtama"
 
  • Gilla
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
”Vår” kattuggla var misstänkt tyst på senhösten. Bäst att kolla läget med iPhone fasttejpad på ett metspö. 🙄
 
  • Gilla
  • Arg
Fox Lane och 6 till
  • Laddar…
4774
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
”Vår” kattuggla var misstänkt tyst på senhösten. Bäst att kolla läget med iPhone fasttejpad på ett metspö. 🙄
[video]
Stackars uggla 😀. Där sitter han och sover och får en iphone i ansiktet hahaha
Men han/hon verkar må bra iaf.
 
  • Älska
kashieda
  • Laddar…
4774
M MrsForest skrev:
Våra satt rätt ogenerat i fullt dagsljus (vid 18-tiden på sommarkvällar) på slutet. I början hörde vi bara, sen en natt när jag tassade upp så satt dunbollar på rad på trädgårdssoffan. Efter det blev det rätt "hemtama"
Ja det är så jag skulle vilja att de visade sig. Jag har ju en älg som hälsar på med jämna mellanrum, en räv som jag kastar boll med, en ekorre som tjattrar glatt när hon får ost i min hand. Att jag vet att det är en hona är för att hon nyligen kom på morgonen och visade upp sina 3 småttingar. Sedan har jag en hackspett som även hon glatt visar upp sin småtting . Så de andra djuren är inte det minsta rädda för mig. Dumma ugglor 😉
 
  • Gilla
Noramasen och 2 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Tänk på att lägga in ett lager med kutterspån eller liknande i holken.
Vad är skillnaden på hyvelspån och kutterspån?

Är nu på väg till byns Gubbadagis för att beställa en uggleholk för uppsättning när semesterfirarna återkommer ... jag klättrar inte längre på stege 😉. Finns säkert någon som ställer upp. Sedan räknar jag med att det kan ta ett par år innan någon uggla accepterar den sämre lösningen än en stor, ensam tysklönn som växer friskt. Jag tror dock att det rikliga beståndet av gnagare i hagen kan vara ett stort plus.
 
yonna yonna skrev:
Vad är skillnaden på hyvelspån och kutterspån?
Ha. Bra fråga som jag också tänkt på och försökt reda ut men inte lyckats. För det står ofta kutterspån i rekommendationer. Tror att det är lite grövre spån från äldre hyvlar eller fräsar? För moderna snabba maskiner ger mest små, tunna och dammiga spån. Jag vet inte. Egentligen ska det ju vara så likt deras naturliga val som lär vara hackspetthål eller det murkna hålet efter en rutten gren. Själv samlar jag ”borrspån” i en hink och använder. Lite lagom grovt och inte så dammigt. Sen kan det vara så att fåglarna inte bryr sig så himla mycket…
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Ja det är så jag skulle vilja att de visade sig. Jag har ju en älg som hälsar på med jämna mellanrum, en räv som jag kastar boll med, en ekorre som tjattrar glatt när hon får ost i min hand. Att jag vet att det är en hona är för att hon nyligen kom på morgonen och visade upp sina 3 småttingar. Sedan har jag en hackspett som även hon glatt visar upp sin småtting . Så de andra djuren är inte det minsta rädda för mig. Dumma ugglor 😉
Vår halvtama räv snodde makens skor som stod på trappan :)
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Var ute på lite mera uggeljakt med kameran (och dess begränsningar...)


 
  • Gilla
Dan1891 och 6 till
  • Laddar…
4774
M MrsForest skrev:
Vår halvtama räv snodde makens skor som stod på trappan :)
Kolla närmaste rabatt. De älskar att gräva ner dem 😉
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
4774
Noramasen Noramasen skrev:
Var ute på lite mera uggeljakt med kameran (och dess begränsningar...)


[video]
Gud så söta 😀
 
Noramasen Noramasen skrev:
Var ute på lite mera uggeljakt med kameran (och dess begränsningar...)


[video]
Vad hände med den stackarn som ramlade ner?
 
4774 4774 skrev:
Gud så söta 😀
Helt klart betagen av dessa små underverk. Var ute tidigare idag för att kolla, men än så länge inga ungar, trots att jag själv numer har nacke som också går i 360😫😂
 
  • Gilla
  • Haha
4774 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.