46 839 läst · 466 svar
47k läst
466 svar
Byggahus ornitologer (fågelnördar - välkommna!)
Skator älskar jag 😀 . Tycker att de är sådana personligheter, men det är allt levande oavsett människa, fågel, insekt, amfibier, träd, buske, blomma osv osv. Jag har lekt kurragömma med en älg , lekt och kastat boll till räven, har dagliga "samtal" med hackspett och handmatar en söt fru Ekorre varja morgon samt att vi nu har en inneboende i form av en padda. Har helt enkelt en väldig massa skoj med de "vilda djuren". Bor som sagt i Nynäshamn kommun så björn och varg har vi som tur är nästan aldrig och inte heller lo. Min make säger att jag är djurpratare för det verkar som att jag är en magnet för djur av alla dess slag. Jag tror mest det beror på att jag lever i nuet 😱. Men de där gäckande ugglorna är onekligen svårflörtade hahaha. Men hur byggde du holken? Är det något speciellt jag behöver tänka på? Tack för att du svarade
Husägare
· September 1979
· 44 inlägg
Whoow så häftigt önskar jag också kunde bygga en sådan holkThe Tor skrev:För några år sedan snickrade jag ihop en holk för kattuggla (har hört både hona och hane i närheten). Den blev rejält tung så största problemet var att få upp den tre meter i en tall.
[bild] [bild]
De första två åren var det bara bålgetingar som "häckade" i holken, men så i år dök där upp en kattuggla.
[bild]
(Jag har ingen avancerad kamera utan har tagit bilder genom en kikare så kvalitén är inget vidare.)
De senaste veckorna har varit full av händelser när två ungar tittade ur holken.
[bild]
[video]
Den större ungen lämnade holken i helgen och sitter på en gren i närheten medan den mindre ungen (en riktig fegis) nu bor kvar ensam.
[bild][bild]
Fantastiskt vilken miljöperson du är Tack
Hade en holk på tomten när vi flyttade till vårat hus 2018. Aldrig kollat in i holken för att se om den var i behov av städning tidigare, vilket jag fick för mig att jag skulle göra för två månader sedan. Jag och honan skrämde varandra när hon flög ut, ett par veckor senare var där ett himla pipande från holken och såsmåningom 3 ungar. De har nu flyttat in i skogen och lärt sig att flyga. Det går fortfarande att följa deras läte och hitta de. 😊
Jag googlade på "holk till kattuggla" eller något liknande. Jag byggde "grunden" i plywood och skruvade sedan fast gamla döda grenar utanpå för att den skulle smälta in bättre i naturen. Allt är klätt i takpapp för att få bättre hållbarhet.4774 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti holken är det viktigt att sätta ribbor från botten upp till öppningen så att ungarna har nåt sätt att komma upp till hålet. I botten har jag lagt hyvelspån för till skillnad mot många andra fåglar så tar ugglor inte med sig något själva för att få boet fint.
Har vid enstaka tillfällen sett uggla här.
A) Hur illa är det om man sätter uggleholk i min trädgård (bara 600 kvm) när jag redan har småfågelholkar? Då tänker jag på småfåglarna.
B) Eller om jag sätter uggleholk i ett av de fåtaliga träden i kohagen? I så fall är holken i ensamt träd och inte skyddat av träddunge. Då tänker jag på uggleungarna. Det vimlar av möss etc i hagen och i de gamla stenmurarna.
A) Hur illa är det om man sätter uggleholk i min trädgård (bara 600 kvm) när jag redan har småfågelholkar? Då tänker jag på småfåglarna.
B) Eller om jag sätter uggleholk i ett av de fåtaliga träden i kohagen? I så fall är holken i ensamt träd och inte skyddat av träddunge. Då tänker jag på uggleungarna. Det vimlar av möss etc i hagen och i de gamla stenmurarna.
Den uggla du kan få i holk nära människor är väl kattuggla. Tveksamt om du lyckas få in den i en sån liten trädgård. Och inte idealt med ensamt träd på ängen. De vill gärna vara i kanten på en skog. Men jag hade definitivt provat på ängen. Tänk på att lägga in ett lager med kutterspån eller liknande i holken.
Kom ut till landet där en hackspett gått löss på en stubbe, trodde de mest hackade uppe i träden och inte nere på marknivå 🤔
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När vi köpte fastigheten så berättade dåvarande ägare att han hade haft uggleungar vid ett tillfälle på taknocken. Och efter det har vi spanat nästan tio år efter ugglor och enbart i fantasin har jag försökt att få mossa och annat att bli ugglor. Men naturligtvis var det inget annat än fantasin som drev med mig. Fram till idag då vi fick besök och de lyckades att både fota och filma för att sedan exalterade kunna berätta att de precis vid vår lilla väg lyckats att se de första ugglorna i sitt riktiga habitat. Men de flög sedan iväg och försvann. Naturligtvis efter någon timme så gick jag egentligen utan förväntningar ut för att lokalisera VILKA träd som var aktuella för att få någon "bild" av vad som hade skett. Jag lyckades till slut att känna igen träden där de satt, och med bilden och träden växlande emellan så hörde jag precis över huvudet ett läte som jag inte hört tidigare, och satte upp huvudet mot lätet och såg då max två meter från huvudet ett par ivägflaxande ugglor som precis flög åt två riktningar från mig. Vilken känsla att se och utan att höra dessa underbara flygare. ÄNTLGEN fick jag se dem. Men utom synhåll försvann de igen också för mig. In till frugan och berätta vad jag varit med om och utan att tveka så tog hon på sig så vi gick ut igen helt förutsättningslöst gick vi mot stället där vi senast såg dem. Och VEM hade inte då kommit tillbaka? Helt sanslöst så ser vi att den ena satt sig på en gren tre meter upp efter vägen bara för att posera för frugan och mig. Hur är det möjligt att de hade kommit tillbaka på i stort sett samma ställe som tidigare? Självfallet har vi ett bo i närheten och det enda stället jag kan tänka mig är i en av tallarna som har en naturlig hålighet. Frågan är bara om det är stort nog med ett hål på 7-8 cm (uppskattningsvis på tio meters höjd) för att hysa dessa krabater. Jag får kolla i morgon om det verkligen kan vara ett hål för gäster, eller om fantasin åter ställer till det.
Bilder och filmen fick jag av den som såg de först. Själv tog jag naturligtvis inte några bilder då jag definitivt inte räknade med att se dem. Och kanske så kan man få en artbestämning av någon kunnig då jag själv knappt kan skilja mellan Magnus Uggla och pojkarna i Immortal
(
)
Nåväl här är bättre underlag för bedömning:
Bilder och filmen fick jag av den som såg de först. Själv tog jag naturligtvis inte några bilder då jag definitivt inte räknade med att se dem. Och kanske så kan man få en artbestämning av någon kunnig då jag själv knappt kan skilja mellan Magnus Uggla och pojkarna i Immortal
(
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag håller med ovanstående om att det nog blir väldigt svårt, men som sagt naturen och alla och allt som lever tenderar ju att överraska en så man kan inte veta 100%. Prova och återkom gärna hur det än går. Nyfiken av mig 😄.yonna skrev:Har vid enstaka tillfällen sett uggla här.
Jag fick så bra svar av The Tor, kanske hittar du någonting användbart där
Hahaha den jämförelsen var bra.Noramasen skrev:När vi köpte fastigheten så berättade dåvarande ägare att han hade haft uggleungar vid ett tillfälle på taknocken. Och efter det har vi spanat nästan tio år efter ugglor och enbart i fantasin har jag försökt att få mossa och annat att bli ugglor. Men naturligtvis var det inget annat än fantasin som drev med mig. Fram till idag då vi fick besök och de lyckades att både fota och filma för att sedan exalterade kunna berätta att de precis vid vår lilla väg lyckats att se de första ugglorna i sitt riktiga habitat. Men de flög sedan iväg och försvann. Naturligtvis efter någon timme så gick jag egentligen utan förväntningar ut för att lokalisera VILKA träd som var aktuella för att få någon "bild" av vad som hade skett. Jag lyckades till slut att känna igen träden där de satt, och med bilden och träden växlande emellan så hörde jag precis över huvudet ett läte som jag inte hört tidigare, och satte upp huvudet mot lätet och såg då max två meter från huvudet ett par ivägflaxande ugglor som precis flög åt två riktningar från mig. Vilken känsla att se och utan att höra dessa underbara flygare. ÄNTLGEN fick jag se dem. Men utom synhåll försvann de igen också för mig. In till frugan och berätta vad jag varit med om och utan att tveka så tog hon på sig så vi gick ut igen helt förutsättningslöst gick vi mot stället där vi senast såg dem. Och VEM hade inte då kommit tillbaka? Helt sanslöst så ser vi att den ena satt sig på en gren tre meter upp efter vägen bara för att posera för frugan och mig. Hur är det möjligt att de hade kommit tillbaka på i stort sett samma ställe som tidigare? Självfallet har vi ett bo i närheten och det enda stället jag kan tänka mig är i en av tallarna som har en naturlig hålighet. Frågan är bara om det är stort nog med ett hål på 7-8 cm (uppskattningsvis på tio meters höjd) för att hysa dessa krabater. Jag får kolla i morgon om det verkligen kan vara ett hål för gäster, eller om fantasin åter ställer till det.
( [bild] )
[bild]
[video]
[bild]
Men vad glad jag blir för er skull, vilken upplevelse 😀
Underbart! Tycker det ser ut som en urgullig kattuggleunge. Vad roligt för er! Tack för att du delade med dig 😊Noramasen skrev:När vi köpte fastigheten så berättade dåvarande ägare att han hade haft uggleungar vid ett tillfälle på taknocken. Och efter det har vi spanat nästan tio år efter ugglor och enbart i fantasin har jag försökt att få mossa och annat att bli ugglor. Men naturligtvis var det inget annat än fantasin som drev med mig. Fram till idag då vi fick besök och de lyckades att både fota och filma för att sedan exalterade kunna berätta att de precis vid vår lilla väg lyckats att se de första ugglorna i sitt riktiga habitat. Men de flög sedan iväg och försvann. Naturligtvis efter någon timme så gick jag egentligen utan förväntningar ut för att lokalisera VILKA träd som var aktuella för att få någon "bild" av vad som hade skett. Jag lyckades till slut att känna igen träden där de satt, och med bilden och träden växlande emellan så hörde jag precis över huvudet ett läte som jag inte hört tidigare, och satte upp huvudet mot lätet och såg då max två meter från huvudet ett par ivägflaxande ugglor som precis flög åt två riktningar från mig. Vilken känsla att se och utan att höra dessa underbara flygare. ÄNTLGEN fick jag se dem. Men utom synhåll försvann de igen också för mig. In till frugan och berätta vad jag varit med om och utan att tveka så tog hon på sig så vi gick ut igen helt förutsättningslöst gick vi mot stället där vi senast såg dem. Och VEM hade inte då kommit tillbaka? Helt sanslöst så ser vi att den ena satt sig på en gren tre meter upp efter vägen bara för att posera för frugan och mig. Hur är det möjligt att de hade kommit tillbaka på i stort sett samma ställe som tidigare? Självfallet har vi ett bo i närheten och det enda stället jag kan tänka mig är i en av tallarna som har en naturlig hålighet. Frågan är bara om det är stort nog med ett hål på 7-8 cm (uppskattningsvis på tio meters höjd) för att hysa dessa krabater. Jag får kolla i morgon om det verkligen kan vara ett hål för gäster, eller om fantasin åter ställer till det.
( [bild] )
[bild]
[video]
[bild]