Stare sitter på gren framför metallfågelburen, torra löv, blå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fågel med rödbrun hjässa ser nedåt genom grenar och löv mot ljus himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
Nu måste det väl ändå anses var vår, dubbeltrasten har kommit tillbaka!

Det är lite lustigt, innan vi flyttade ut på landet från stan hade jag aldrig sett, eller iallafall inte registrerat dubbeltrasten. Nu är istället Björktrasten en raritet som jag endast ser inne i stan :rofl:
 
@BiFuel här kommer en lätt:

Fält med ungt grönt gräs och flera små fåglar som betar eller vilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(När ska Apple göra en telefon med 300+mm integrerat objektiv till sina telefoner så man kan nyttja kameran ordentligt??)

Ledtråd: trastartad rödvingad fågel i flock
 
K Klabbarparn skrev:
@BiFuel här kommer en lätt:

[bild]

(När ska Apple göra en telefon med 300+mm integrerat objektiv till sina telefoner så man kan nyttja kameran ordentligt??)

Ledtråd: trastartad rödvingad fågel i flock
Oj oj, lurig. Rödflockad vingtrast? :p
 
  • Haha
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Oj oj, lurig. Rödflockad vingtrast? :p
Ja, med den bilden så kunde ju vem som helst svarat rätt!
 
harry73
Också en kluring
Stork i åker, traktorspår, träd i bakgrunden, klarblå himmel, solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Också en kluring
[bild]
Två personer sitter vid ett bord med drycker, ser allvarliga ut, bakgrundsfigurer suddiga, retroklädstil.
 
  • Gilla
  • Haha
4774 och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Haha
Fartland och 5 till
  • Laddar…
harry73
Tre små ankungar simmar i klart vatten nära en trästock och grenar. Natur, djurliv, vår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 4 till
  • Laddar…
LoweW
Kan någon säga varför dessa två fåglarna håller ihop? Den större är jag 98% säker på att det är en röd glada men den mindre ser ut som en vanlig skata/kråka.

Första gången jag såg dem trodde jag att den mindre kanske häckade och försökte skydda boet genom att attackera gladan. Men nu har jag sett de flyga tillsammans flera gånger per dag i ungefär en månads tid. Det brukar sluta med att gladan glidflyger väldigt högt och den mindre fågeln försöker flaxa med men orkar inte till slut och dyker ner istället.
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
harry73
Ja kråkor brukar jaga gladare iväg från boet
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
Idag fick jag skriva till en ny art till tomt-listan! :D

göktyta! Tyckte att fågeln hade ett väldigt (för vår tomt iallafall) egendomligt läte. Fipplade så mycket med fokus på kameran att fågeln (såklart!) hann flyga iväg. Det är nästan fånigt hur glad man blir av att få se, höra och lära sig om nya arter! :geek:


Bildbevis kommer förhoppningsvis!


https://www.xn--fgelsng-exae.se/goektyta/
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
K Klabbarparn skrev:
Idag fick jag skriva till en ny art till tomt-listan! :D

göktyta! Tyckte att fågeln hade ett väldigt (för vår tomt iallafall) egendomligt läte. Fipplade så mycket med fokus på kameran att fågeln (såklart!) hann flyga iväg. Det är nästan fånigt hur glad man blir av att få se, höra och lära sig om nya arter! :geek:


Bildbevis kommer förhoppningsvis!


[länk]
Tips. Göktyta går utmärkt att få i holk.
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
Det är massor av kvitter i min 3 m höga rödbokshäck (som inte gränsar till granne ;)). Häcken bör klippas nu före midsommar och i augusti. Normalt anlitar jag trädgårdsmästare - med inte nöjbart resultat eftersom häcken inte klipps tillräckligt smal så vi tänkte föryngra den själva. Men den är nu ett tillhåll för åtminstone 5 småfågelfamiljer! Vad gör man?
 
yonna yonna skrev:
Det är massor av kvitter i min 3 m höga rödbokshäck (som inte gränsar till granne ;)). Häcken bör klippas nu före midsommar och i augusti. Normalt anlitar jag trädgårdsmästare - med inte nöjbart resultat eftersom häcken inte klipps tillräckligt smal så vi tänkte föryngra den själva. Men den är nu ett tillhåll för åtminstone 5 småfågelfamiljer! Vad gör man?
Tar det försiktigt, naturligtvis!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.