46 305 läst · 466 svar
46k läst
466 svar
Byggahus ornitologer (fågelnördar - välkommna!)
Ja himmel vad pilfinkarna kan vara irriterande. Hos mig vräker de ner alla solrosfrö ur mataren på en gång istället för att ta något frö åt gången. Satt faktiskt och ritade på ett försök till en mer pilfinkssäker matare igår.K Klabbarparn skrev:
Medlem
· Västmanland
· 454 inlägg
Fick precis syn på den fågel jag trodde var en varfågel och var tvungen att stanna bilen. Det ÄR en varfågel!! Får försöka fånga denna på bild under julledigheten!
Så jäkla häftigt!
Så jäkla häftigt!
Medlem
· Västmanland
· 454 inlägg
Kunde inte låta bli att vända tillbaka hem och hämta kikare och kamera
Bilderna vinner inga priser men visst syns det vad det är för fågel iallafall!
Bilderna vinner inga priser men visst syns det vad det är för fågel iallafall!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Kanske är mina starar du fått på besök. Hade fyra starfamiljer häckande på gården men de har precis flyttat ut. Borde bli uppåt trettio fåglar. Jag saknar dom så säg till dom att komma hem igen.harry73 skrev:
Jag har upplevt detta oväsen ett antal gånger, det pågår några dagar och sedan är det tyst. Starungarna har flyttat ut från boet och skriker efter mat och föräldrarna gör allt de förmår för hungriga barn.harry73 skrev:
Det som är så fascinerande är att det inträffat just på nationaldagen, därför har det fastnat i minnet.
Svartvit flugsnappare, en av mina absoluta favoriter bland våra flygande vänner. Två gånger varje år gör den sin långa flygresa till och från tropiska Afrika. Den är i storlek som en talgoxe, hur många vingslag krävs av den lilla hjälten för att landa i min trädgård i maj ? Och sedan kommer nästa bekymmer, att hitta en holk och ett fruntimmer. Den är holkberoende och här gäller fördel stannfåglar. Tidigare vårar gör att mesarna förmodligen redan ligger på ägg och då försvarar de sin bostad till sista andetaget. Det är inte alldeles ovanligt att det uppstår en strid med dödlig utgång - fördel mes. Torrare vårar innebär också brist på flygande insekter och om det inträffar när flugsnapparen skall föda upp sina ungar blir livet rätt besvärligt. Arten minskar, klimatförändringar anses vara en bidragande orsak. Numera listas svartvit flugsnappare som nära hotad från att ha varit talrik.
Denna tappra individ kommer nog inte att korsa Sahara i höst, det är något fel på beteendet. Dessutom har den något vid näbbroten som inte skall vara där, kanske någon parasit. Ser också på en annan bild att ögonen, som skall vara svarta som pepparkorn, är något gråaktiga. Ledsamt att se.
Logga in
Skapa konto
Denna tappra individ kommer nog inte att korsa Sahara i höst, det är något fel på beteendet. Dessutom har den något vid näbbroten som inte skall vara där, kanske någon parasit. Ser också på en annan bild att ögonen, som skall vara svarta som pepparkorn, är något gråaktiga. Ledsamt att se.
Har minst två i holk i år, men lite tråkigt flög en hona ihjäl sig mot ett fönster i maj. De är väldigt intensiva och vaktar sitt revir.
Men den grå har inte häckat de senaste två åren, har två sådana holkar men de är tomma även i år.
Men den grå har inte häckat de senaste två åren, har två sådana holkar men de är tomma även i år.