K Klabbarparn skrev:
Jag antar att flesta har kommit igång med sina matningar vid det här laget? :) Finns det några värre ”vaskare” än pilfinkarna?? Förvisso till nötskrikornas stora förtjusning men jäkla små skitungar som sitter och väljer och vrakar och det bara regnar mat från bordet :rofl:
Ja himmel vad pilfinkarna kan vara irriterande. Hos mig vräker de ner alla solrosfrö ur mataren på en gång istället för att ta något frö åt gången. Satt faktiskt och ritade på ett försök till en mer pilfinkssäker matare igår.

Fick precis syn på den fågel jag trodde var en varfågel och var tvungen att stanna bilen. Det ÄR en varfågel!! :D Får försöka fånga denna på bild under julledigheten! :D

Så jäkla häftigt!

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Kunde inte låta bli att vända tillbaka hem och hämta kikare och kamera :rofl:

Bilderna vinner inga priser men visst syns det vad det är för fågel iallafall! :D
En fågel som sitter på en gren mot en dimmig himmel vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fågel sittande på grenar i silhuett mot himlen vid gryning eller skymning.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
harry73
Är det någon som vet vad det är för fågel som nu kommer att spöka runt vått sovrumsfönster i all framtid?
En gul och grå fågel ligger upp och ner på marken bland gräs och klöver.
Skapa konto

• Gilla
HCX
  • Laddar…
Gulsparv?

Dalbotant Dalbotös skrev:
Gulsparv?
Nej, definitivt inte. Löv- eller gransångare, jag minns aldrig vilken av dem som har mörka ben. Kan ev vara en grönsångare men gulsparv är det inte:

Goldammer_Emberiza_citrinella.jpg

• Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
harry73
Trastar på en gräsmatta nära trädgårdsmöbler och ett fågelbord i bakgrunden.
Skapa konto
Fick idag besök av en trastfamilj eller några familjer snarare. De rensade gräsmattan på larver och mask och förde mycket oväsen.

• Älska
yonna
  • Laddar…
Kan ha fel, men är det inte starar med ungar?

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Kommer en bild på vad jag tror är en taltrastunge, honan och en unge till satt några meter bakom när jag tog bilden.
De är helt orädda när jag passerar dem på ängen, känner väl igen token.
Taltrastunge sitter orädd på ängen omgiven av grönt gräs.
Skapa konto

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
harry73
A AndersS skrev:
Kan ha fel, men är det inte starar med ungar?
Förlåt mitt fel, var dom jag menade

harry73 harry73 skrev:
[bild] Fick idag besök av en trastfamilj eller några familjer snarare. De rensade gräsmattan på larver och mask och förde mycket oväsen.
Kanske är mina starar du fått på besök. Hade fyra starfamiljer häckande på gården men de har precis flyttat ut. Borde bli uppåt trettio fåglar. Jag saknar dom så säg till dom att komma hem igen.

• Haha
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Fick idag besök av en trastfamilj eller några familjer snarare. De rensade gräsmattan på larver och mask och förde mycket oväsen.
Jag har upplevt detta oväsen ett antal gånger, det pågår några dagar och sedan är det tyst. Starungarna har flyttat ut från boet och skriker efter mat och föräldrarna gör allt de förmår för hungriga barn.

Det som är så fascinerande är att det inträffat just på nationaldagen, därför har det fastnat i minnet.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Svartvit flugsnappare, en av mina absoluta favoriter bland våra flygande vänner. Två gånger varje år gör den sin långa flygresa till och från tropiska Afrika. Den är i storlek som en talgoxe, hur många vingslag krävs av den lilla hjälten för att landa i min trädgård i maj ? Och sedan kommer nästa bekymmer, att hitta en holk och ett fruntimmer. Den är holkberoende och här gäller fördel stannfåglar. Tidigare vårar gör att mesarna förmodligen redan ligger på ägg och då försvarar de sin bostad till sista andetaget. Det är inte alldeles ovanligt att det uppstår en strid med dödlig utgång - fördel mes. Torrare vårar innebär också brist på flygande insekter och om det inträffar när flugsnapparen skall föda upp sina ungar blir livet rätt besvärligt. Arten minskar, klimatförändringar anses vara en bidragande orsak. Numera listas svartvit flugsnappare som nära hotad från att ha varit talrik.

Svartvit flugsnappare sitter på en träbit med synliga skador och eventuell parasit vid näbbroten.
Skapa konto

Denna tappra individ kommer nog inte att korsa Sahara i höst, det är något fel på beteendet. Dessutom har den något vid näbbroten som inte skall vara där, kanske någon parasit. Ser också på en annan bild att ögonen, som skall vara svarta som pepparkorn, är något gråaktiga. Ledsamt att se.

• Ledsen
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Har minst två i holk i år, men lite tråkigt flög en hona ihjäl sig mot ett fönster i maj. De är väldigt intensiva och vaktar sitt revir.
Men den grå har inte häckat de senaste två åren, har två sådana holkar men de är tomma även i år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.