Nu kommer det roliga spackel och slip-momentet :p

Ja, jag limmade gavlarna och mellanväggarna först och det var jäkligt svettigt att få ihop det, speciellt eftersom mellanväggarna lutade liiite mot varandra så jag fick pressa i dem och tvinga dem först. Sedan tog jag en hörna i taket. Man fick liksom böja lite för att få kexet i rätt linje och sedan pumpa in med snabbtvingen för att få in det i spåret.

AndersMalmgren skrev:
Nu kommer det roliga spackel och slip momentet :p
Det blir inte särskilt mycket spackling. Var ett hörn på undersidan och sedan liten springa på utsidan av en hörnskarv. Jag hinner med att pilla lite med det när jag bygger sängborden :)

alla springor på utsidan iaf måste väl spacklas om det ska se sömnlöst ut?

falkn skrev:
Det blir inte särskilt mycket spackling. Var ett hörn på undersidan och sedan liten springa på utsidan av en hörnskarv. Jag hinner med att pilla lite med det när jag bygger sängborden :)
Du kommer behöva spackla alla exponerade snittytor av MDF:en. Det blir som ett molnlandskap när det lackeras annars!

Edit: Månlandskap skulle det stå ovan. Gropigt och knöligt alltså.

vectrex skrev:
Du kommer behöva spackla alla exponerade snittytor av MDF:en. Det blir som ett molnlandskap när det lackeras annars!
Nej det behöver man inte göra, det är bara att grunda, å sedan göra en lätt sliping, tex 320papper, grunda igen, å slipa med 600. å sen är det klart för lack..

AndersMalmgren skrev:
då det har kommit lim i 45 vinkel, så "tätar" de... vet att en del gamla snickare göra så med, vid tex foder, att gerar å sen tar dom vanligt trälim, slipar.. för att få bort skarven helt:)

AndersMalmgren skrev:
Där är ju inga springor :p

Visst behöver det spacklas lite här och var, det är ingenting som avskräcker. Har gjort av med ett antal snickerispackeltuber under renoveringen.

falkn skrev:
Där är ju inga springor :p

Visst behöver det spacklas lite här och var, det är ingenting som avskräcker. Har gjort av med ett antal snickerispackeltuber under renoveringen.
glömt att fråga, vet du skulle ha grå ton.. men vad ska du ha för glans?

berne88 skrev:
glömt att fråga, vet du skulle ha grå ton.. men vad ska du ha för glans?
Ganska matt. Motsvarande glans 10-20 typ.

falkn skrev:
Ganska matt. Motsvarande glans 10-20 typ.
då blir lackeraren glad:) hhahahh är så mkt lättare att måla de än tex 70

Ja, det måste det ju vara :) Bestämt lackering nu i alla fall. Blir en firma i Staffanstorp utanför Malmö som jag fick rekommenderad av en kollega. Fick bra pris med, 2400 för bänk OCH bord :D

falkn skrev:
Ja, det måste det ju vara :) Bestämt lackering nu i alla fall. Blir en firma i Staffanstorp utanför Malmö som jag fick rekommenderad av en kollega. Fick bra pris med, 2400 för bänk OCH bord :D
Det var ett rimligt pris.... Då de inte är mkt förarbete med det, utan bara köra på:)
Ska du spackla så kör 2-komp... Så mkt bättre än vanligt snickeri

Om jag ska göra en vild gissning på vad min kommer sluta på i pris..... Max 800kr skulle jag tro... Ska ha kolla på alla utgifter för att se hur nära man kommer. Har stor fördel igenom jobbet.

berne88 skrev:
Det var ett rimligt pris.... Då de inte är mkt förarbete med det, utan bara köra på:)
Ska du spackla så kör 2-komp... Så mkt bättre än vanligt snickeri

Om jag ska göra en vild gissning på vad min kommer sluta på i pris..... Max 800kr skulle jag tro... Ska ha kolla på alla utgifter för att se hur nära man kommer. Har stor fördel igenom jobbet.
Har du tips på något bra 2-komp spackel som passar till ändamålet?

Biltemas finspackel är väldigt bra ett 2 k spackel.

pär h skrev:
Biltemas finspackel är väldigt bra ett 2 k spackel.
Tack för tipset, det är alltså denna som avses?

Ingår härdare eller köper man det separat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.