Jo, det är helt klart billigt. Gillar dock inte den trycköppnaren då jag tycker den är plastig. Sedan ska jag ha fallande klaffluckor så jag ska inte ha dämpning på gångjärnen. De gångjärnen du länkar till är dessutom för utanpåliggande lucka så den kommer inte fungera så bra med clic-designen.
 
Ja sa ju att hörntvingar var värdelösa:) Det ser ut som om kex spåren inte är parallella med skivan? kanske är en synvilla. Men om det är så förstår jag att det blir svårt att få i hopp hörnen.
Du måste ha spänkrafter parallellt med botten och sidan. Med andra ord några jäääte lång limknekt eller spännband för golvläggning och några lagom långa för sidorna.
Ett annat knep är att man limmar med tidningspapper i mellan eller skruvar fast små reglar/lister parallellt med fogen någon cm in på respektive sida. På så vis kan du använda tvingar att dra i hopp fogen. Då blir spännkraften i 90 graders vinkel mot gerfogen.
 
Jaja :p Det är dock inte av den typen jag länkade till utan som en skruvtving.

Ja ser på bilderna att det ser helt tokigt ut, det är en synvilla. Det kan nog dock vara så att de är lite sena. Varför de blivit det vet jag ej då allt på maskinen är rakt nu och jag fräste ju anhållets undersida som mothåll.

Okej, jag tror jag förstår. Blir det så enkelt att få bort med tidningspapper mellan när man limmar? Jag såg även en modell som man spänner på utsidan så man får spännkrafterna rakt över hörnet. Detta borde ge samma effekt? (se nedan).

FH14FEB_MITERS_13.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fördelen är ju att man slipper göra åverkan på skivan som sedan måste spacklas. Gör man 3-4 par sådana enligt ovan så borde man kunna få ihop det på ett vettigt sätt tycker jag.
 
Redigerat:
Tog reda på lite extra kring gångjärn och dylikt och har nu beställt en jäkla massa grejer :p

Gångjärn

BLUM 110° innanförliggande med självstängning och expandoinfästning

65841.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klaffhållare

kraby-244-drop-down-8x5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kraby gasdämpare 244 mm (utfällt läge) med tillhörande fäste för lucka och stomme.

Utstötare

203177-1-8x5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


K-Push lång med dämpare i grått med fästplatta.

Tanken är ju då att man ska kunna trycka till luckan i ovankant, utstötaren skall skjuta ut luckan så pass att den trillar av sin egenvikt och dämpas sedan ner till 90 grader av gasdämparen :)
 
  • 61622.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja så kan du göra. Blir bara lite svårt att nå i mitten. Nu har jag personligen inte att limma med papper i mellan på just mdf men i vanliga fall funkar det klockrent.

Prova att googla eller sök på tuben efter den limningen.
 
Går det inte att skruva ihop och spackla hålen eller är det omöjligt att få det lika slätt?
 
AndersMalmgren skrev:
Går det inte att skruva ihop och spackla hålen eller är det omöjligt att få det lika slätt?
Problemet är väl att skruven inte tillför någon styrka när den dras i ändträet på MDF. Som jag förstått det behövs kexen för hållfastheten, därav dess existens.

Kan tillägga att jag tog bort tvingarna på mellanväggen och satte nästa i spänn precis. Kändes väldigt stabilt. Dock blev den någon milimeter sne, men antar att det går att tvinga in den när toppen åker på.

WP_20160126_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
pär h skrev:
Ja så kan du göra. Blir bara lite svårt att nå i mitten. Nu har jag personligen inte att limma med papper i mellan på just mdf men i vanliga fall funkar det klockrent.

Prova att googla eller sök på tuben efter den limningen.
Man kan ju göra pinnarna lite längre och sedan skruva dem på en tvärgående bit. Då kan man spänna fast denna ute i kanterna och på så sätt även få dit tvingar i mitten 😊 Ska iväg och lämna tillbaka mina hörntvingar och köpa några nya skruvtvingar nu 😊
 
Jag tänkte för att tvinga ihop dem
 
AndersMalmgren skrev:
Jag tänkte för att tvinga ihop dem
Det krävs rätt mycket kraft. Jag tror bara man hade dragit sönder ändarna.

Jag har gjort en liten jigg nu som jag var inne på tidigare. Inte så vacker, men lär förhoppningsvis fungera.

WP_20160126_007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20160126_008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20160126_009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Limmade och sköt sedan ihop de med några dyckertar. Det är alltså 2 enheter. Tvingade bara dem ihop för att spara plats.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
falkn skrev:
Man kan ju göra pinnarna lite längre och sedan skruva dem på en tvärgående bit. Då kan man spänna fast denna ute i kanterna och på så sätt även få dit tvingar i mitten 😊 Ska iväg och lämna tillbaka mina hörntvingar och köpa några nya skruvtvingar nu 😊


här kommer lösningen:)

det är såna här jag kommer att använda mig av... fästa dom i varje bit, sedan montera i hop dra åt på skruven så pressas dom ihop:) smart va:)
 
Jag kom precis på att jag behöver ytterligare 12 st. skruvtvingar när jag ska limma toppen, samt göra två likadana jiggar till enligt ovan....

Jag ska ju även göra sängbord. Vad tror ni om limningen av dessa, klarar man sig utan kex och med enbart tejpning på dessa? Där blir ju ingen direkt belastning på dem. Eftersom där blir ett fast hyllplan i så kan man ju tvinga runt det.

Sängbord 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vill dock inte ha isärtagbara fogar. Jag vill ha osynliga fogar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.