falkn skrev:Nu har jag kapat upp alla delarna till TV-bänken förutom luckorna. Jag väntar med att såga ut dem tills bänken är monterad så jag kan detaljmäta. Det kan ju bli att en innervägg hamnar 1 mm åt ena eller andra hållet. Hittils har det gått mycket bra och hörnen stämmer superbra. Jag klöv ju alla 45* snitt efter varandra för att inte ändra inställning på sågen och likadant med 30* snitten (fasningen). Lite bilder nedan, kommer mer sedan.
[bild]
[bild]
[bild]
Nu har jag förbrukat en skiva. Luckorna tas från skiva nummer två. Jag ska ju även göra sängbord med samma stil så nu ska jag frilägga luckorna på andra skivan så jag kan detaljkapa senare och sen såga ut alla bitar till sängborden.
Jag ska ju även fräsa en hel del kabelhål i TV-bänken så det ska ju också göras sen.
Nu fick jag dock inte jobba mer för vi ska ha folk på middag ikväll och måste handla
dom får vänta
ser bra ut... du lägga gärna upp biler på hur du tänk/gör med infäsntingen för skenan, kan vara intressant att se
hur lång blir det?
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg
Nu börjar det hända saker.. ska bli kul att se resultatet
Tänker du på upphängningen? Jag har inte tänkt använda skena utan denna typ av beslag.berne88 skrev:
Här kommer en bild på hörnanslutningen i framkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
falkn skrev:
okej.. jag tänker ta såna vi har på jobbet, är väldigt lika dom du länka, ända skillanden är att man sätter på skena.
hur lång blir tv-bänk?
riktigt bra hörn, sitter det kex i på den bilden eller är det bara provmonterat
Okej!berne88 skrev:
Min bänk blir 1800 lång, 550 djup och 330 hög. Nej på bilden är bitarna bara ställda mot varandra. Jag har inte fräst för kexen ännu. Ska fräsa färdigt alla hål för kablar och ventilation. Gjorde ursparningen i mellanväggarna igår också, ungefär 120x60 mm.
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Det ser riktigt bra ut där falkn. Är du även nöjd med den 30gradiga vinkeln ?
Jag funderar lite på att köra med fräsen över den skarpa kant som blir. Clicen verkar ha ganska mjuka kanter här, möjligen bara dragit några gånger med sandpapper.
Hur tänker du, fasa av med fräs ? Rakt / runt ?
Jag funderar lite på att köra med fräsen över den skarpa kant som blir. Clicen verkar ha ganska mjuka kanter här, möjligen bara dragit några gånger med sandpapper.
Hur tänker du, fasa av med fräs ? Rakt / runt ?
Ja, jag tyckte det blev lagom. Jag tänkte inte fräsa av utan bara dra 1-2 varv med 120 papper.mekkar mulle skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Nu är jag också igång o fixar med min tv-bänk. Jag har några kapningar kvar, men alla skivor runt om är klara. Imorgon blir det mellanväggarna och limma.
En fundering: Jag har ingen lust att investera i en lamellfräs , tror ni att det fungerar med att plugga och skruva istället ?
En fundering: Jag har ingen lust att investera i en lamellfräs , tror ni att det fungerar med att plugga och skruva istället ?
Fått lite gjort idag. Fräst alla uttag för ventilation och kablage.
Fräste sedan spåren för kexen.
Jag har inte så många tvingar så jag bestämde mig för att limma en av mellanväggarna först.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fräste sedan spåren för kexen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har inte så många tvingar så jag bestämde mig för att limma en av mellanväggarna först.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Ok, jag har i och för sig en fräs som jag kan köra ett spår med. Frässtålet är 6mm, finns det lämpliga fjädrar till detta ?
Känns dock som mycket mer jobb än plugga och skruva Men antar att det håller mycket bättre ?
Känns dock som mycket mer jobb än plugga och skruva Men antar att det håller mycket bättre ?
När jag provmonterade igår tyckte jag det var svårt att få ihop hörnen ordentligt när man har kexen i. Man måste ju trycka 45 grader mot hörnet vilket är ganska svårt när ena sidan ligger plant mot bordet.
Det gick om man fokuserade på ett hörn i taget, men det var svårt att få ihop hela anliggningsytan. Jag har hörntvingar som jag hade tänkt använda till detta, men även om jag spänner dessa så går det inte ihop över hela ytan. Jag misstänker att jag behöver mer kraft. Är det någon som har ett tips på hur jag kan göra? Utan kexen är det ju inga som helst problem, men jag antar att jag behöver dem för styrkan.
Logga in
Skapa konto
Det gick om man fokuserade på ett hörn i taget, men det var svårt att få ihop hela anliggningsytan. Jag har hörntvingar som jag hade tänkt använda till detta, men även om jag spänner dessa så går det inte ihop över hela ytan. Jag misstänker att jag behöver mer kraft. Är det någon som har ett tips på hur jag kan göra? Utan kexen är det ju inga som helst problem, men jag antar att jag behöver dem för styrkan.
Gångjärn
Jag har även lite funderingar gällande gångjärn. Jag har tänkt använda mig av Tip-on 2 utstötare som sätts med fästplatta i ovankant av luckan. Luckorna ska ju bli fallande klaffluckor.
Ska jag ha vanliga 110-graders Blum för innanförliggande lucka eller vad funkar bäst för en innanförliggande klafflucka? Självklart måste jag komplettera med något klaffbeslag, antingen med dämpning eller något enklare.
Jag har även lite funderingar gällande gångjärn. Jag har tänkt använda mig av Tip-on 2 utstötare som sätts med fästplatta i ovankant av luckan. Luckorna ska ju bli fallande klaffluckor.
Ska jag ha vanliga 110-graders Blum för innanförliggande lucka eller vad funkar bäst för en innanförliggande klafflucka? Självklart måste jag komplettera med något klaffbeslag, antingen med dämpning eller något enklare.