Jag hittar dessvärre inget artikelnr på dem, det enda som står är "BM8".
Men det är bara att fråga personalen på Ikea. Det är ju beslag till deras bänk och väggskåp i kökserien "Metod".
 
berne88 skrev:
Vad har dom fästen för artikenr?


får be om ursäkt för OP i din tråd.... falkn
Jag tror inte man kan köpa de separat. Man får de medskickade när man köper köksstommar. Du kan ju såklart köpa någon billig stomme annars :p Det kan finnas i reservdelsfacken på varuhusen också, men tveksamt på en så stor pryl.

Idag var jag och lämnade bänken och sängborden på lack. Jag fick köra med luckan halvöppen på min 1-serie och inte optimalt väder imorse, men det gick bra :) Kulören blir NCS S 4000-N i glans 30. Om 2 veckor kan vi hämta den igen, så då kommer fler bilder :)
 
richardtenggren
Jag har varit och fått reservdelar på ikea som fanns bakom disk, tror det var några grejor till vår forna skjutdörrsgarderob, så det går väl testa där.
 
  • Gilla
estan87
  • Laddar…
Hej,
Du kan alltid ringa till Ikeas kundtjänst, de kan säkert hjälpa dig, tror att de har nr 124516. Tveksamt om du hittar fästena i ett varuhus. Lycka till!
 
Budget

Kan passa på att redovisa budgeten för dessa byggen som jag dessutom är väldigt nöjd med.

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Total kostnad inkl. lamellfräsen och ny skena till sänksågen samt några tvingar, spackel och kex är alltså 8800 kronor. Exkl. dessa verktygskostnader är totalen endast 4950 kronor. Att då jämföra med våra ursprungsalternativ på möbler som då hade inneburit TV-bänk för 18 000 och sängbord för 3 200 kronor styck d.v.s. totalt 24 400 kronor. Finishen på detta blir minst lika bra, sängborden troligtvis bra mycket bättre.
 
  • Gilla
perhed och 1 till
  • Laddar…
falkn skrev:
Budget

Kan passa på att redovisa budgeten för dessa byggen som jag dessutom är väldigt nöjd med

Total kostnad inkl. lamellfräsen och ny skena till sänksågen samt några tvingar, spackel och kex är alltså 8800 kronor. Exkl. dessa verktygskostnader är totalen endast 4950 kronor. Att då jämföra med våra ursprungsalternativ på möbler som då hade inneburit TV-bänk för 18 000 och sängbord för 3 200 kronor styck d.v.s. totalt 24 400 kronor. Finishen på detta blir minst lika bra, sängborden troligtvis bra mycket bättre.

Ska bli kul att se den lackad... så det blev så pass glansig än då 30, har för mig du skrev att du ville ha ca 15-20.. kommer nog bli bra med den kulören,
jag är fort i väntas tider, blir troligt viss start i nästa veck,
 
30 är ganska matt för att vara möbel. Jag tror det blir känsligt att ha det för matt. Tänker speciellt på sängborden. Jag tittade på en provbit där och tyckte det såg bra ut.
 
falkn skrev:
30 är ganska matt för att vara möbel. Jag tror det blir känsligt att ha det för matt. Tänker speciellt på sängborden. Jag tittade på en provbit där och tyckte det såg bra ut.
På jobbet så är nog 80% av det vi målar i 15-20.... Men om man ska tänka volym så blir det mest 35, då vitt säljs mest.

Jag kommer att köra grundfärg 2-3gånger, å sedan en klarlack uppe på, 2gånger, för att få en bra yta.
 
Vad är det för grejer ni lackerar då? Jag kan ju fortfarande ändra glans om det skulle va så, den lackerar inte förrän om en vecka.
 
falkn skrev:
Vad är det för grejer ni lackerar då? Jag kan ju fortfarande ändra glans om det skulle va så, den lackerar inte förrän om en vecka.
kök och badrum..

vi har ca 20 standard kulörer, å av dessa är 3 är som är 35. resten är 15.

men säljs det mest kök, å där är de mest vitt, vilket är 35

hehhe... ne ta det du vill ha:) låt inte mig påverka ditt beslut.
 
Okej. Jag upplever 15 som väldigt matt, speciellt i ett kök. Våra köksluckor är 30 och är mattare än de flesta kök vi tittat på från typ Kvik och liknande med luckor de kallar matta.

Vi har glans 10 på alla våra snickerier och det känns väldigt matt att ha på en möbel. Dock tycker jag det är väldigt snyggt.

Vad tror du om tåligheten på en mattare finish? Jag vet inte riktigt vad de lackerar med för typ av färg heller, han kryssade i en ruta där det stod syra :p Vad betyder det?
 
falkn skrev:
Okej. Jag upplever 15 som väldigt matt, speciellt i ett kök. Våra köksluckor är 30 och är mattare än de flesta kök vi tittat på från typ Kvik och liknande med luckor de kallar matta.

Vi har glans 10 på alla våra snickerier och det känns väldigt matt att ha på en möbel. Dock tycker jag det är väldigt snyggt.

Vad tror du om tåligheten på en mattare finish? Jag vet inte riktigt vad de lackerar med för typ av färg heller, han kryssade i en ruta där det stod syra :p Vad betyder det?

Samma färg som jag målat i 5år:)

Det är en syra baserad färg. Eller 2-komp, då man tillsätter härdare å förtunning.

Kan ta kort i morgon, på både matt å
Glansig färg.

Ska väl inte måla just din färg i morgon, men den har vi allt kört förut:)

Ang tåligheten så tror jag inte det spelar så stor roll, då det är samma färg, så ytan blir dd samma.

EDIT: du har inte sett någon bild på tygluckorna hur dom ser ut på insidan?
 
Redigerat:
Nu har jag i alla fall mailat och bytt till glans 15 :p Kostade mig 250 extra då det inte var standard, men det får det vara värt. Jag tycker ändå lackeringen är jäkligt billig.
 
falkn skrev:
Nu har jag i alla fall mailat och bytt till glans 15 :p Kostade mig 250 extra då det inte var standard, men det får det vara värt. Jag tycker ändå lackeringen är jäkligt billig.
heheh jaså du ändra....får vi hoppas du blir nöjd:) ja 250kr var inte mkt, lite konstigt än då att det blev dyrare, då det är mkt lättare att måla, men kan ju var så att firman måste beställ hem sådan färg, det är som på jobbet, där vi målar väldigt udda färger ibland.. allt från grisrosa till neon grön, i bland funderar på hur det ser ut när grejorna väl kommer upp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.