92 763 läst · 295 svar
93k läst
295 svar
Bygga TV-bänk
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Han kommer nog köra öppet gissar jag
Ja, det lär det nog bli..berne88 skrev:
Jag kommer ju alltid köra med luckan nerfälld framför förstärkaren när jag spelar musik eller tittar på film. Alternativt att man låter luckan vila på utstötaren så man får en glipa på några cm i ovankant. Vid vanligt TV-tittande och bakgrundsljud kan jag sätta den i Klass AB och då drar den inte lika mycket kräm som i Klass A när stegen drar full effekt alltid.
Det fungerade bra värmemässigt i förra TV-bänken som inte var lika öppen. Här är ju luft mellan utrymmena samt ventilationsspringor i botten. Tanken är att det ska kunna dras in luft där som sedan går ut genom springorna i luckorna samt kabelhålet för skivspelarens kablage. Mitt slutsteg till basarna är Klass D och blir inte så varmt om de inte går fullt.
Förstärkaren har dessutom åtgärder vid överhettning. Först går den över i AB och sedan stänger den av sig om den blir för varm. Det har dock aldrig hänt mig hittills.
Ang. antalet infästningar så är det främst för att jag inte vill att bänken ska sagga i mitten p.g.a. vikten, vilket MDF, som någon påpekade innan, mycket riktigt kan göra. Därmed har jag ju infästningspunkter på båda mellanväggarna också där jag kan justera in allt i våg (+-10 mm upp/ner, +-10 mm på djupet).
Det är inga märkvärdigheter egentligen även om jag är väldigt nöjd med anläggningen. Finns en hel del bilder i mitt gamla galleri på minhembio.com. Där ser man även lite bilder på vår förra lägenhet.badtastex skrev:
Nu har alla luckorna fått dämpare och push to open monterat Allt är nu klart inför spackling.
[video=vimeo;154209400]https://vimeo.com/154209400[/video]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
[video=vimeo;154209400]https://vimeo.com/154209400[/video]
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ja du börjar bli klar,njöt har skaffat material nu så lite längre fram så skannat börja, måste bygga färdigt mitt vitrinskåp å matsalsbord först
Renoverare
· Östergötland
· 76 inlägg
Snyggt jobbat, ser riktigt bra ut. Har bara flummat igenom tråden lite snabbt men tänkte att jag skulle dela med mig av min tevebänk jag gjorde för ett par år sen. Jag gjorde den av 16 mm MFD och som ni säger är det lite för klent så jag har fått sätta ett par ben till på den för att hålla upp den. Men det kan också bero på att översta skivan är öppningsbar så jag får inte riktigt samma styrka i den som om den skulle varit en box. Hittade inte några bilder när jag satt dit luckorna men luckorna är högtalartygspända-ramluckor (Biltemas högtalartyg)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har dragit på mig en jäkla förkylning, men jag har i alla fall slipat av allting och spacklat en vända nu. Det är inte speciellt mycket som behöver spacklas mer än något hörn och några felborrningar Tanken är att köra iväg grejerna till lack på onsdag.
Satte upp fästplattorna på väggen i vardagsrummet dag i brist på annat. En del av de hamnade lite snett då det är svårt att borra 10mm hål på exakt rätt plats i en tegelvägg. Jag tror dock inte det spelar någon roll då det finns lite flex i konstruktionen när man hakar i upphängningsbeslaget. Det viktiga är ju att avstånden mellan är rätt. Något hål fick jag borra om då jag hamnade mitt mellan två stenar, men i övrigt träffade jag bra och det sitter så in i h-vete
Bänken kommer nu hänga med ovankant på 485 mm från golvet vilket motsvarar 25 mm över ovankant sockel med undersidan på bänken. Vägguttaget hamnar då inuti bänken och en bit ner från mitten. Tanken är sen att TV:n ska sitta ca 150 mm ovan bänken. Med en 65" tror jag det blir rätt bra. Lägre hade såklart varit bättre, men man kan inte få allt
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bänken kommer nu hänga med ovankant på 485 mm från golvet vilket motsvarar 25 mm över ovankant sockel med undersidan på bänken. Vägguttaget hamnar då inuti bänken och en bit ner från mitten. Tanken är sen att TV:n ska sitta ca 150 mm ovan bänken. Med en 65" tror jag det blir rätt bra. Lägre hade såklart varit bättre, men man kan inte få allt
Redigerat:
mekkar mulle skrev:Så här ser deras fäste ut, går att montera efteråt. Tänk på att ha tillräckligt med utrymme för upphängningsskenan, men det verkar du ha enligt din ritning.
Tjocklek på rödmarkerat området, uppmäter jag till 6mm.
[bild]
Upphängningskenan
[länk]
"systemdjup 10mm"
Hmm lite oklart på vilket avstånd dessa skall monteras ( räknat från väggen). Är det 10mm då ?
I höjd kan man ju välja själv, men så högt upp det går måste såklart vara lämpligast.
Vad har dom fästen för artikenr?
får be om ursäkt för OP i din tråd.... falkn