Tack! :)

Ja, det gjorde jag. Jag fräste i 2 omgångar på djupet, 10 mm åt gången. Jag använda ett notfräs med bottenskär från Luna. 20 mm i diameter och 25 mm hög skäryta. Det blev mycket bra finish :)
 
T
Har inte läst hela tråden.

Man kan köpa IKEAs låga överskåp till kyl/frys. Dessa kan hängas på väggen aller ställas på ben. Ovanpå detta valfri täcksida, även den från IKEA. Blir mycket snyggare än det kanske låter. Snabbt och enkelt!
 
Tunare skrev:
Har inte läst hela tråden.

Man kan köpa IKEAs låga överskåp till kyl/frys. Dessa kan hängas på väggen aller ställas på ben. Ovanpå detta valfri täcksida, även den från IKEA. Blir mycket snyggare än det kanske låter. Snabbt och enkelt!
Detta har diskuterats, men det är inte riktig den finishen vi är ute efter. De är dessutom för höga och onödigt djupa.
 
Tror ni det är bäst att borra hålen för gångjärnsbrunnarna före eller efter lack?
 
Gjort lucka till ena sängbordet. Diffade en mm i höjd på ena sidan, men rätvinkligt i övrigt. Körde 2 mm gap per sida. Luckan är bara ditställd nu och ska ju stå längre ut när den är monterad.

WP_20160202_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



WP_20160202_003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
richardtenggren och 2 till
  • Laddar…
Ola C skrev:
Är öppningarna snéa hade jag gjort luckorna snéa, allt annat kommer se konstigt ut. Kolla bara så öppningarna är snéa även när stommen står på marken eller nåt annat stabilt. Mdf är rätt bra på att hänga ner av sig själv och har den bara support av de där bockarna kan den bukta ner i mitten vilket isåfall gör att öppningarna för luckorna inte blir 90 grader. Jag hade gått på tunnare luckor för att få tajtare gap men det är ju en smaksak.
Vi flyttade precis över bänken till arbetsbänken och vinklarna är inte så off som jag trodde :) det diffar troligtvis bara en mm i bredd och inte på alla 3.
 
falkn skrev:
Tror ni det är bäst att borra hålen för gångjärnsbrunnarna före eller efter lack?


det bästa är väl att göra det innan, fall i fall.. du skulle göra fel, så är det mkr lättare att lösa nu, än när den är färdigt lackad... det kommer ju att synas än då, där du har borrat:)



har du någon deadline? när den ska in på lack?
 
berne88 skrev:
det bästa är väl att göra det innan, fall i fall.. du skulle göra fel, så är det mkr lättare att lösa nu, än när den är färdigt lackad... det kommer ju att synas än då, där du har borrat:)

har du någon deadline? när den ska in på lack?
Det får nog bli så ja.

Tanken var att den skulle kommit iväg på fredag då vi har tillgång till släp veckan ut, men jag tror inte jag hinner det. Det som kvarstår är att kapa upp luckorna till TV-bänken. Borra för beslag på samtliga luckor och spackla allting.
 
falkn skrev:
Det får nog bli så ja.

Tanken var att den skulle kommit iväg på fredag då vi har tillgång till släp veckan ut, men jag tror inte jag hinner det. Det som kvarstår är att kapa upp luckorna till TV-bänken. Borra för beslag på samtliga luckor och spackla allting.
hur ska du göra luckorna till tv-bänk ska dom vara helt täckande eller vitrin som du sedan sätter högtalartyg på? svart eller vit?
 
berne88 skrev:
hur ska du göra luckorna till tv-bänk ska dom vara helt täckande eller vitrin som du sedan sätter högtalartyg på? svart eller vit?
De ska vara heltäckande. Samma grå färg som bänken.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Nu har jag borrat hål för alla gångjärn och sågat till luckorna till TV-bänken. Jag saknade dock små träskruv för att montera dämparna och utstötarna till TV-bänken. Jag får handla något imorgon.

WP_20160203_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20160203_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20160203_003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde en mall som jag fräste grytan genom och borrade markeringar för de små hålen. Gjorde också en mall för monteringsplattorna, fungerade väldigt bra :)

WP_20160203_004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så sängborden nedan.

WP_20160203_005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


[video=vimeo;154089521]https://vimeo.com/154089521[/video]
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
[video=vimeo;154089521]https://vimeo.com/154089521[/video]
 
  • Gilla
berne88
  • Laddar…
Det är en fröjd att komma hem nu från jobbet, å se att du har postat ett inlägg:) riktigt kul sånt som göra vardagen lite bättre, snyggt jobbat... snart är du i mål
 
berne88 skrev:
Det är en fröjd att komma hem nu från jobbet, å se att du har postat ett inlägg:) riktigt kul sånt som göra vardagen lite bättre, snyggt jobbat... snart är du i mål
Kul att höra :)

Nu återstår att provmontera en av gasdämparna och anteckna mått som funkar. Köper skruv till detta idag. Sedan blir det spackling och slipning så vi kan köra iväg den på lack i början på nästa vecka :)

Infästning

Jag köpte även lite grejer för uppsättningen härom dagen. Jag fick dock borra upp fästplattorna lite då inte skruvarna gick igenom :p Det är putsade tegelväggar så jag litar inte på vanlig plugg och skruv om man hamnar på ett dåligt ställe. Till sängborden blir det 4 st. fasadplugg 10x100 mm. Det hade ju räckt med två, men beslagen kräver minst 2 infästningar per beslag.

Till TV-bänken blir det 8 st. 10x160 mm fasadplugg som jag har kvar sedan köksmontaget. Det bör hålla :p
 
falkn skrev:
Kul att höra :)

Nu återstår att provmontera en av gasdämparna och anteckna mått som funkar. Köper skruv till detta idag. Sedan blir det spackling och slipning så vi kan köra iväg den på lack i början på nästa vecka :)

Infästning

Jag köpte även lite grejer för uppsättningen härom dagen. Jag fick dock borra upp fästplattorna lite då inte skruvarna gick igenom :p Det är putsade tegelväggar så jag litar inte på vanlig plugg och skruv om man hamnar på ett dåligt ställe. Till sängborden blir det 4 st. fasadplugg 10x100 mm. Det hade ju räckt med två, men beslagen kräver minst 2 infästningar per beslag.

Till TV-bänken blir det 8 st. 10x160 mm fasadplugg som jag har kvar sedan köksmontaget. Det bör hålla :p

en tanke som slog mig, då du kommer använda heltäckande luckor, känns som det kan bli väldigt varmt där inne

din bänk lär ju sitta som berget, kan ju vara skönt, då det bli allt lite vikt på stomme, å sen med allt elektronik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.