733 läst · 19 svar
733 läst
19 svar
Bygga om schucko till CEE
Laddar 10A ur shucko varje natt sen flera år tillbaka. Nytt uttag och 2,5mm kabel. Går inte att känna att det blir någon värmeutveckling alls. Lyckades mäta upp att den fasen var 2 grader varmare i kopplingsdosan jämfört med de obelastade.GK100 skrev:
Varför hålla på o krångla ?
Har du skaffat laddbil så är det naturliga att skaffa laddbox. Att inte göra det är ungefär som att säga att man inte tror på upplägget att köra på el.
En laddbox med installation kostar i de flesta sammanhang för privatpersoner 1-2 % av vad en bil kostar.
En summa som lätt spenderas på " häftigare hjul " av många.
Jag fattar inte det här alls !
Har du skaffat laddbil så är det naturliga att skaffa laddbox. Att inte göra det är ungefär som att säga att man inte tror på upplägget att köra på el.
En laddbox med installation kostar i de flesta sammanhang för privatpersoner 1-2 % av vad en bil kostar.
En summa som lätt spenderas på " häftigare hjul " av många.
Jag fattar inte det här alls !
De incidenter som har varit har samtliga haft någon form av annat fel som gjort att temperatursensorn i Schukon inte gjort någon nytta. Typ kopplat in i en förlängningssladd och sedan in med förlängningssladden i ett glappande uttag. Eller klassikern, koppla in i en sladdvinda utan att dra ut sladden först etc.P PappasHammare skrev:
Rekommendationen blir sedan överdriven för att inte börja gå in i detaljer.
Den första "elbilsbranden" som konstaterades var någon som hade kopplat in laddaren i en inomhus-timer, typ gjord för adventsljusstake...
Av vad jag har sett så har *ingen* brand hittills startat på grund av en korrekt inkopplad laddare direkt i ett Schuko-uttag.
Så länge du har ett fräscht uttag och inte kopplar in och ur laddaren varje dag så har du inte någon större risk med att använda din laddare i Schuko än i ett 1-fas CEE uttag.
Ser du över ledningarna och uttaget och allt ser bra ut skulle jag överväga att säkra upp din schuko till 13A så att du kan använda laddaren fullt ut vid behov.
Vill du vara överdrivet säker kan du ju även sätta en bit minerit/cembrit eller liknande bakom uttaget så att en potentiell överhettning där inte leder till något oavsett om det är på grund av laddaren eller kompostkvarnen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 068 inlägg
Vad elbilen kostar är ingen faktor här.E Elajomannen skrev:
TS väljer helt oberoende av det, och valet är ens eget.
Detta är vad jag röstar på.P PappasHammare skrev:
Det kräver bara att man har lite koll på sin belastning.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga in ventilationsrör bakom ångspärr
Arkiv: Fråga byggexperten söndag 9 mars 20-22 -
jag vill bygga stödmur nära tomtgräns
Bygglov -
Bygga stort trädgårdsbord, vad ha som underrede?
Möbelsnickeri -
Bygga om stall från 1800-talet till bostad?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga om släta köksluckor till spegelluckor
Kök