Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Jag tror inte man behöver krångla till det mer än så här:

I mitt fall skulle en sån räcka ypperligt.
Jag tror vi har plöjt igenom samma material på youtube och vi tänker nog rätt lika utifrån tråden ;)
Jag tänker också eldrift. Båtlyften verkar smidig men dåligt med beggade sånna i Sverige vad jag sett.
Har en backe på 50-75 meter. Den är egentligen 150 meter men då blir nog liftbygget för avancerat. Så tänker börja på något lagomt så får man se vad som händer nästa år. Jag återkommer

T topmount skrev:
Tänkte på den här tråden när jag åkte skidor efter nyår. Då man ifall man skall göra en cirkulär lift behöver ha hög spänning på linan och komplicerade säkerhetssystem, tror jag mer på typ en el vinsch som man kan köra fram och tillbaka. Tryck på en knapp när du skall upp och och en när du kommer upp och en när liften skall ner igen.Sen kan man komplettera med automatisk brytning om man vill lyxa till det. Då behöver man en vikt som håller linan sträckt när den rullas ut
Det verkar inte som man behöver ha så våldsam spänning på repet utifrån dom liftar jag sett på youtube. Sök på "rope tow diy" så dyker det upp mycket inspiration. Säkerhet går att få till utan att konstruera ihjäl sig :)

P Panks skrev:
Det verkar inte som man behöver ha så våldsam spänning på repet utifrån dom liftar jag sett på youtube. Sök på "rope tow diy" så dyker det upp mycket inspiration. Säkerhet går att få till utan att konstruera ihjäl sig :)
Samtidigt har han en 200 kg snöskoter som ankare.

D datpsu skrev:
Har du sett denna?
[länk]
Ja den där är riktigt kul, det blir några kWh till snötillverkningen :)

Lite OT men vet någon hur man enkelt sätter ihop en egen snökanon? Räcker det med minusgradet och tillräckligt bra spridning på trädgårdsslangen. Jag tänkte fundera ut en lösning för nästa års Julmarknad som vi har i byn, Sista åren har tyvärr varit helt snöfria. men vore kul för kidsen om det var lite vitt på marken ca 40 meter under en dag eller så framför julkrubban.

En vanlig högtryckstvätt funkar, frågan om det blir görbart i tid.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Snöproduktion är en konst och ska det bli lite mer effektivt så behövs både högtrycksvatten och tryckluft. Finns rätt många klipp på youtube för DYI.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Ja man bör först välja ambitionsnivå, vitt av rimfrost eller pulkabacke.

All in varianten finns ju redan i Åre.

richardtenggren
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Japp:

Högtryckstvätt låter ju kanon, det kan man ju få ihop några stycken. Frågan är om de håller för att gå kontinuerligt en hel natt ?

G
Fick en tanke. Istället för att liften ska gå kontinuerligt, så kan man ju sätta en "startknapp" längst ner som startar en timer och låter motorn gå den tiden.
Går ju att få till trådlöst om man vill.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Nackdelen bara om den stannar när man är halvvägs upp, förvisso inte värre än att man får åka ner o trycka på knappen igen - eller ta för vana att trycka på knappen varje gång man passerar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.