Nu behöver det här inte bli den vanliga diskussionen att man ska låsa in sig i en garderob och kasta bort nyckeln för att livet är farligt, det finns redan tusen såna trådar.

Om du har nån gammal cykel som du kan gå lös på med släggan så tror jag att det skulle kunna bli ganska bra drivhjul till en skidlift av fälgarna. Färdigt med kedja och kugghjul till motorn. En mountainbike så har du växlar för att hitta rätt utväxling.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Hur lång är backen, och hur stor höjdskillnad pratar vi om?
Och hur tunga/många barn vill du dimensionera efter?
Dessa parametrar ger ju ett hum om kraven på konstruktionen.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och var utsliten i kroppen vid 21, har jag för mig att du skrev i någon tråd ... jaja ... :thinking:

Farsan min började i skogsbruket vid 14. Men de första åren fick de bara göra enklare saker, bära undan kvist och ris och ge hästarna mat osv.
Först vid 17-18 typ, fick de arbeta på samma villkor som de äldre.
Ja....vid 21 var ryggen kaputt..... men det berodde på alldeles för hårt arbete under en sommar.
Det berodde inte på en aktiv barndom.

Sedan skall man ju inte blanda ihop barn som r aktiva och gör saker med hårt arbete. det är skilda saker.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Fälgen från en cykel kommer aldrig hålla.. Aldrig.

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
Beror på ändamålet om det kommer att hålla. Ska man ha en skidlift för tjugo ungar så kommer det inte att hålla. Att dra upp ett par barn för en pulkbacke blir inga problem. En cykel ska ändå hålla en vuxen människa i hastigheter på upp emot 50km/h.

Winschmotor antingen med wiren runt i en större loop eller som enkeltur. Du får haka fast linan i en pulka på vägen ner.

Så länge barnen vill åka pulka klarar de att gå upp, ska det åkas skidor i backen kan lift behövas. Tills liftbehovet blir akut tycker jag att du ska koncentrera dig å att göra en snökanon istället. Inte så komplicerat om du har tryckluft och vatten

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Lagom trefasmotor med nedväxling, två bilfälgar med lagring och ett tjockt rep mellan. Klarrt! (y)

Låt barnen turas om att vara liftskötare och sätt på ett dödmansgrepp i form av en knapp som måste hållas nedtryckt hela tiden för att liften ska snurra. Då har du löst säkerheten också.

richardtenggren
Snöskoter?

richardtenggren richardtenggren skrev:
Snöskoter?
Ja!
Snabbt upp o mycket roligare!:D

Fördelen med en skoter är att man kan preparera backen mellan åken. Helst ska du då ha en dubbelbandare så att det går fort... ;)
Eller så skaffar du det kraftigt underskattade fordonet Larven med skidliftstillsatsen. Då slår du två flugor i en smäll.
http://www.larvenklubben.se/

• Gilla
Huvudbrytaren
  • Laddar…
Nä, nu väcker jag liv i min egen tråd igen...tur att barnen är för små ännu...

Den nedre punkten jag tänkt använda mig av är ett garage och den övre är en kraftig björk. Avståndet är ungefär 110 meter.

Har googlat en hel del och har konstaterat att man absolut kan få till det men de flesta exempel jag hittar drivs av bensinmotorer och liknande.

Jag är ingen mästare på sånt här men finns det någon 230V elmotor man kan använda sig av? De verkar ju varva runt 1400 varv och det känns lite i överkant?

Du behöver en rejäl nedväxling i så fall. Drivlina från en bil kanske.
Jag har spånat på en hjulmotor från en truck. Men jag räknar inte med att det någonsin blir något bygge.

R
Titta på ”Backyard Ski Lift (Rope Tow)” på YouTube

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.