Gammal motorsågskedja och motorsågsklipp på en sliten träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
[bild]
Där har du varianten jag tänkte på, axeln i ditt tidigare inlägg kanske man också kan göra något av?
 
Fasen, jag funderar mer och mer på den där axeln istället och skippa vinchen helt och hållet. En del mindre och bara rem mellan elmotor och axel. Hastigheten borde ju ändå bli lämplig. kan jag tycka.
 
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Fasen, jag funderar mer och mer på den där axeln istället och skippa vinchen helt och hållet. En del mindre och bara rem mellan elmotor och axel. Hastigheten borde ju ändå bli lämplig. kan jag tycka.
Räkna på det så framgår det, men jag tror nog fortfarande att en axel mellan motor och växellåda är att föredra.
 
Lostmoose Lostmoose skrev:
Räkna på det så framgår det, men jag tror nog fortfarande att en axel mellan motor och växellåda är att föredra.
Då är risken det går för fort.
Även om bakaxlen på bilden som är tagen från en åkgräsklippare har inbyggd växellåda så behövs troligtvis remskivorna för att växla ner varvtalet innan på ingående Axel på växellådan

en briggs&stratton har högst vridmoment vid 2600 varv vilket är ungefär vad en elmotor varvar. Men varvtalet på ingående Axel på växellådan är säkert bara en fjärdedel då remskivan på motorsidan är väldigt liten.
 
Okej, jag hade nog fått för mig att varvtalet var något högre och att remskivan på motorn var ganska stor, kanske blandar jag ihop det med drivningen till klippbordet?:thinking:
Stämmer detta så är det ju helt riktigt att en axel inte blir bra.
Det jag hakar upp mig på när det gäller remdrift direkt på pumpmotorn TS har är att man nog behöver förstärka lagringen.
Annars är det ju bara att tuta och köra(y)
 
Hm, ja både bakaxeln och växellådan finns att köpa i närheten så det är bara att funderar på hur det ska göras…

Elmotor-växellåda-vinsch (med axel elmotor/låda).

Elmotor-bakaxel (med rem och ev förstärkning)

Annan elmotor på 1400 varv med axel direkt till bakaxel.
 
Ge upp winchen. Stor klumpig och jag förstår inte hur du ska få repet att snurra runt den.

Repet runt ett gummihjul är ju en metod som många kör med och som fungerar. Dessutom mycket mindre.
Ta och lagra av motorn och kör med remskiva, det lämnar utrymme för att byta storlek på remskivor om du inte är nöjd med utväxlingen.

Så hade jag iaf byggt om jag nu hade haft tillgång till el.
 
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Dum fråga kanske men tror du att det skulle fungera lika bra med klipparen i slutet av backen istället?
Att sätta driften längst ner försämrar draget mot drivhjulet, när du tar i linan blir den först slack längst ner. Det fungerar det också men kan krävas att linan är lite mera spänd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.