42 797 läst · 128 svar
43k läst
128 svar
Bygga en egen lift? :-)
Medlem
· Västernorrland
· 485 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 485 inlägg
Fasen, jag funderar mer och mer på den där axeln istället och skippa vinchen helt och hållet. En del mindre och bara rem mellan elmotor och axel. Hastigheten borde ju ändå bli lämplig. kan jag tycka.
Räkna på det så framgår det, men jag tror nog fortfarande att en axel mellan motor och växellåda är att föredra.Murkla1949 skrev:
Då är risken det går för fort.Lostmoose skrev:
Även om bakaxlen på bilden som är tagen från en åkgräsklippare har inbyggd växellåda så behövs troligtvis remskivorna för att växla ner varvtalet innan på ingående Axel på växellådan
en briggs&stratton har högst vridmoment vid 2600 varv vilket är ungefär vad en elmotor varvar. Men varvtalet på ingående Axel på växellådan är säkert bara en fjärdedel då remskivan på motorsidan är väldigt liten.
Okej, jag hade nog fått för mig att varvtalet var något högre och att remskivan på motorn var ganska stor, kanske blandar jag ihop det med drivningen till klippbordet?
Stämmer detta så är det ju helt riktigt att en axel inte blir bra.
Det jag hakar upp mig på när det gäller remdrift direkt på pumpmotorn TS har är att man nog behöver förstärka lagringen.
Annars är det ju bara att tuta och köra
Stämmer detta så är det ju helt riktigt att en axel inte blir bra.
Det jag hakar upp mig på när det gäller remdrift direkt på pumpmotorn TS har är att man nog behöver förstärka lagringen.
Annars är det ju bara att tuta och köra
Medlem
· Västernorrland
· 485 inlägg
Hm, ja både bakaxeln och växellådan finns att köpa i närheten så det är bara att funderar på hur det ska göras…
Elmotor-växellåda-vinsch (med axel elmotor/låda).
Elmotor-bakaxel (med rem och ev förstärkning)
Annan elmotor på 1400 varv med axel direkt till bakaxel.
Elmotor-växellåda-vinsch (med axel elmotor/låda).
Elmotor-bakaxel (med rem och ev förstärkning)
Annan elmotor på 1400 varv med axel direkt till bakaxel.
Ge upp winchen. Stor klumpig och jag förstår inte hur du ska få repet att snurra runt den.
Repet runt ett gummihjul är ju en metod som många kör med och som fungerar. Dessutom mycket mindre.
Ta och lagra av motorn och kör med remskiva, det lämnar utrymme för att byta storlek på remskivor om du inte är nöjd med utväxlingen.
Så hade jag iaf byggt om jag nu hade haft tillgång till el.
Repet runt ett gummihjul är ju en metod som många kör med och som fungerar. Dessutom mycket mindre.
Ta och lagra av motorn och kör med remskiva, det lämnar utrymme för att byta storlek på remskivor om du inte är nöjd med utväxlingen.
Så hade jag iaf byggt om jag nu hade haft tillgång till el.
Att sätta driften längst ner försämrar draget mot drivhjulet, när du tar i linan blir den först slack längst ner. Det fungerar det också men kan krävas att linan är lite mera spänd.Murkla1949 skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bygga egen lekstuga - steg för steg, kostnad, bygglov
Artikelkommentarer -
Bygga egen grill | Gasolgrill
Altan & Uteplats -
Bygga egen verktygstavla – Vilka krokar ska man ha?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Bygga egen kaffehörna?
Kök -
Bygga egen hängande takhylla över köksö
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide