Jävlar va härligt! Bara fantasin som sätter gränser!!

haha fantastisk idé!!!

M mynameisMicke skrev:
Sånt var det.. fanns 100m nu.

När barnen var 3 o 4 år hade dom det jobbgare att hålla i det så jag köpte ett grövre rep med större diameter.. men när dom var 5 - 6 år så spelade det ingen roll alls så har kört på med det billiga från jula.

Använder sånna fälgar som jag tagit bort gummit av. En tanke har varit att byta ut alla jul till sånna o då kan man knyta några knutar på jämna avstånd oxå

Dum fråga kanske men tror du att det skulle fungera lika bra med klipparen i slutet av backen istället?

Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Väcker liv i min tråd - igen...

Råkade snubbla över svärfars fantastiska hemgjorda winch och kom på att man kanske kan göra något av den:

Just nu sitter det en liten moppemotor på som nog är bortom räddning. Men jag vill ändå ha en elmotor istället.

Men eftersom jag ”har otur när jag tänker” och inte räknat på utväxling sedan jag körde alldeles för fort med epatraktorn så hoppas jag på lite hjälp...

Hur ska jag komma fram till vad jag behöver för att uppnå en lagom lifthastighet?

Jag är ju fortfarande sugen på att försöka använda svärfars hembya
Dum fråga kanske men tror du att det skulle fungera lika bra med klipparen i slutet av backen istället?

Jag är fortfarande fundersam på om jag inte skulle kunna återanvända svärfars fantastiska vinch i kombo med en elmotor. Kanske montera hela rasket på en SJ-pall eller nåt.

Nån som har något smart förslag på en "färdig" motor med reglage som går att använda? Jag har bl a en gammal pumpmotor som ligger men det finns ju kanske nåt smartare som jag inte tänkt på som är mer "bolt on" :)

Jag är ju fortfarande sugen på att försöka använda svärfars hembya

Kanske går hitta en billig beg el-kina fyrhjuling till salu, dom har ju drev o kedja .. o gasreglage för fartreglering.
Konvertera 220 till 12v o ta bort batterier. Brukar vara på 1kw

[bild]

Jag är fortfarande fundersam på om jag inte skulle kunna återanvända svärfars fantastiska vinch i kombo med en elmotor. Kanske montera hela rasket på en SJ-pall eller nåt.

Nån som har något smart förslag på en "färdig" motor med reglage som går att använda? Jag har bl a en gammal pumpmotor som ligger men det finns ju kanske nåt smartare som jag inte tänkt på som är mer "bolt on" :)

Okarlsson Okarlsson skrev:
Ny har jag inte tillgång till en gräsklippare att använda, men säkert går det att fixa till med någon annan motor.
V8! Shiny and chrome! Witness me!

Fortare uppför än nerför!

• Haha
  • Gilla
Okarlsson och 1 till
  • Laddar…
Närbild på en rostig motorremskiva fäst på en motoraxel som behöver tas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på en röd pumpmotor med tekniska specifikationer, inklusive modellnamn och strömförbrukning.
Skapa konto
Gammal pumpautomatsmotor med svart remskiva täckt av smuts och damm.
Skapa konto
Hade ju faktiskt en motor från en gammal pumpautomat liggande…

Men hur fasen får jag bort ”remskivan” som sitter där nu och finns det rent av drev istället för remskivor till såna motorer?

"Remskivan" är impellern på vattenpumpen, du verkar ha halva pumphuset kvar på motorn.
Hur du får isär det vet jag inte, men jag tycker mig se en skruv i centrum av impellern.
Testa att gå på den med en mutterknack medan du håller i impellern.
När du får av den har du förhoppningsvis en axel av någon standarddimension kvar på motorn.
Edit: en skruv var det nog jag såg i centrum, inte en mutter.

J Jandinger skrev:
Risken finns där, min fru höll som barn på att få armen avsliten i en hemmabyggd lift när hennes jacka fastnade i repet. Det gick bra tack vare att någon hann stoppa maskineriet. Däremot borde det inte vara svårt att fixa ett nödstopp där repet går in i ”maskineriet”. De flesta åkgräsklippare har ju dödmansgrepp.

i övrigt en kul och smart idé. Och under avdelningen smarta idéer, har någon byggt egen isspolningsmaskin? Jag gjorde ett försök förra året aom blev halvbra, tänkte försöka i år igen.
Kan man inte bara rigga en plåt eller bygel vid trästativet? O någon åker på den så aktiverar den stoppknappen?

Frågan är ju hur snabbt hjulet stannar när stoppknappen trycks in.

Och hur tillförlitlig stoppknappen är.

J Jandinger skrev:
Risken finns där, min fru höll som barn på att få armen avsliten i en hemmabyggd lift när hennes jacka fastnade i repet. Det gick bra tack vare att någon hann stoppa maskineriet. Däremot borde det inte vara svårt att fixa ett nödstopp där repet går in i ”maskineriet”. De flesta åkgräsklippare har ju dödmansgrepp.

i övrigt en kul och smart idé. Och under avdelningen smarta idéer, har någon byggt egen isspolningsmaskin? Jag gjorde ett försök förra året aom blev halvbra, tänkte försöka i år igen.
Ismaskin: kolla om Johans fordon ligger kvar på SVT play ett av avsnitten handlar om Ismaskin, förutom kniven som hyvlar bort gammal is, så verkar tricket vara en duk som jämnar ut vattnet så du får en slät is, kommer inte ihåg exakt men tror det var ett rör med ett antal hål som sprider ut vattnet bakom röret så kommer duken som jämnar ut vattnet.

• Gilla
OskarL
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
"Remskivan" är impellern på vattenpumpen, du verkar ha halva pumphuset kvar på motorn.
Hur du får isär det vet jag inte, men jag tycker mig se en skruv i centrum av impellern.
Testa att gå på den med en mutterknack medan du håller i impellern.
När du får av den har du förhoppningsvis en axel av någon standarddimension kvar på motorn.
Edit: en skruv var det nog jag såg i centrum, inte en mutter.

Ja snabbt går det inte men nu har jag äntligen kommit mig för...

Axeln är klen som attan så jag tror det blir att hitta en annan motor. Brukar man ens använda kugghjul på elmotorer? Vore ju smidigt med tanke på att att det är kugghjul på vinschen jag vill använda.

Jag är ju egentligen inte ute efter något mer avancerat än så här: Någon som har något briljant tips?

Ja snabbt går det inte men nu har jag äntligen kommit mig för...

Axeln är klen som attan så jag tror det blir att hitta en annan motor. Brukar man ens använda kugghjul på elmotorer? Vore ju smidigt med tanke på att att det är kugghjul på vinschen jag vill använda.
Om jag tyder typskylten rätt så kan den dra 5,5A. 5,5x230 får jag till 1265W, om det räcker vet jag inte.
Vidare så står det 2800 RPM, vilket jag tolkar som varvtal. Här tror jag inte att nedväxlingen till din vinch räcker till. Räkna antalet tänder på kugghjulen, lilla/stora, så får du förhållandet.

Vill du offra mopedmotorn så skulle du kunna använda den växellådan, men det är inget jag rekommenderar. Såna där kan tinga ett högt värde samtidigt som det är en del jobb. Bättre då att försöka få tag på en begagnad snäck/planetväxel, kanske sitter det då redan en passande elmotor på plats?

Lostmoose Lostmoose skrev:
Om jag tyder typskylten rätt så kan den dra 5,5A. 5,5x230 får jag till 1265W, om det räcker vet jag inte.
Vidare så står det 2800 RPM, vilket jag tolkar som varvtal. Här tror jag inte att nedväxlingen till din vinch räcker till. Räkna antalet tänder på kugghjulen, lilla/stora, så får du förhållandet.

Vill du offra mopedmotorn så skulle du kunna använda den växellådan, men det är inget jag rekommenderar. Såna där kan tinga ett högt värde samtidigt som det är en del jobb. Bättre då att försöka få tag på en begagnad snäck/planetväxel, kanske sitter det då redan en passande elmotor på plats?
Spontant tänker jag att det ska räcka med tanke på att mopedmotorn bara är på en hästkraft och har använts för att dra rätt tunga grejor i skogen. Men axeln är som sagt klen som attan så jag ska nog se mig om efter alternativ. Tror helt enkelt inte att jag hittar något drev som passar utan en massa jobb - helst hade jag hittat en så enkel lösning som möjligt. Det handar ju trots allt bara om att att få ett hjul att snurra :)

Moppemotorn är rätt trött - den har stått ute under en tall i tjugo år utan förgasare...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.