Lostmoose Lostmoose skrev:
Om jag tyder typskylten rätt så kan den dra 5,5A. 5,5x230 får jag till 1265W, om det räcker vet jag inte.
Vidare så står det 2800 RPM, vilket jag tolkar som varvtal. Här tror jag inte att nedväxlingen till din vinch räcker till. Räkna antalet tänder på kugghjulen, lilla/stora, så får du förhållandet.

Vill du offra mopedmotorn så skulle du kunna använda den växellådan, men det är inget jag rekommenderar. Såna där kan tinga ett högt värde samtidigt som det är en del jobb. Bättre då att försöka få tag på en begagnad snäck/planetväxel, kanske sitter det då redan en passande elmotor på plats?

Bakre hjulet har 72 kuggar. Det på själva motorn har tio.
 
Men hur fasen räknar man ut hastigheten?
 
Skulle du använda 10 kuggar på elmotorn också borde det blir så här: 72/10=7,2. Nedväxling 7,2 gånger alltså.
Använder du elmotorn på 2800rpm så får du 2800/7,2= ca 389RPM.
389/60= ca 6,5 varv/sekund.
Om jag uppskattar diametern på trumman till 20cm så blir omkretsen 20x3,14=62,8cm.
62,8cm x 6,5rps= ca 408cm/s eller ca 14,7Km/h.
Hoppas att jag fick allt rätt nu:D

Edit: jag tog för givet att man trimmat moppemotorn lite, men det kanske man inte har?
 
Grymt! Får ont i huvudet bara av att läsa :)

Hittade måttbandet nu och konstaterar att den bara har en omkrets på 35 cm.

Tror inte moppemotorn är nämnvärt trimmad. Ser inga spår av det i allafall.
 
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Grymt! Får ont i huvudet bara av att läsa :)

Hittade måttbandet nu och konstaterar att den bara har en omkrets på 35 cm.

Tror inte moppemotorn är nämnvärt trimmad. Ser inga spår av det i allafall.
Okej, 6,5x35= ca 228cm/s eller ca 8,2km/h (2,275m x 3600s = 8190m/h)
Jag tänker att det inte skulle göra något om du växlade ner elmotorn ytterligare för lägre hastighet.

Nu kanske inte denna konstruktion kommer att gå jätteofta eller länge så det kanske klarar sig rätt många år ändå, men lagret på en vattenpump är nog knappast dimensionerat för att hantera de radiella krafter som uppstår vid kedje/remdrift.
Ska man göra "rätt" så får man lösa det med ytterligare lager.

Edit:snyggade till uträkningarna lite
 
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Dum fråga kanske men tror du att det skulle fungera lika bra med klipparen i slutet av backen istället?
Rent praktiskt fungerar det med att ha drivkällan nere men det är ändå inte att rekommendera om man inte drar upp och kopplar en säkerhetsanordning som stannar liften om något händer.
Det är när barnen kommer till toppen och i det fallet vändhjulet som olyckan kan vara framme om dom nu fastnar på något vis.

jag bygger själv en lift och den kommer har ett snöre på tvären två meter innan liften kopplat till en dödmans-grepp kontakt likt den på snöskotrar. Kliver inte barnet av i tid åker dom in i snöret och liften stannar.
 
R Rasmus R skrev:
Rent praktiskt fungerar det med att ha drivkällan nere men det är ändå inte att rekommendera om man inte drar upp och kopplar en säkerhetsanordning som stannar liften om något händer.
Det är när barnen kommer till toppen och i det fallet vändhjulet som olyckan kan vara framme om dom nu fastnar på något vis.

jag bygger själv en lift och den kommer har ett snöre på tvären två meter innan liften kopplat till en dödmans-grepp kontakt likt den på snöskotrar. Kliver inte barnet av i tid åker dom in i snöret och liften stannar.
Det är väl precis så det brukar fungera även på skidanläggningarna. Åtminstone var det så för 20-25 år sedan då jag fastnade med jackan och trodde jag skulle släpas med runt vändhjulet. Lättnaden när kontakten drogs ur var nog nästan lika stor som paniken precis innan.
Om man kör med en vanlig 230v elmotor är det ju smidigt att lösa nödstoppet genom att dra förlägningskabeln som ska mata motorn förbi där man vill ha sitt nödstopp.
 
Lostmoose Lostmoose skrev:
Okej, 6,5x35= ca 228cm/s eller ca 8,2km/h (2,275m x 3600s = 8190m/h)
Jag tänker att det inte skulle göra något om du växlade ner elmotorn ytterligare för lägre hastighet.

Nu kanske inte denna konstruktion kommer att gå jätteofta eller länge så det kanske klarar sig rätt många år ändå, men lagret på en vattenpump är nog knappast dimensionerat för att hantera de radiella krafter som uppstår vid kedje/remdrift.
Ska man göra "rätt" så får man lösa det med ytterligare lager.

Edit:snyggade till uträkningarna lite

Ah, men då är man ju på banan i allafall. Ska försöka få tag i en kraftigare motor med samma varvtal och med axel som det finns färdiga drev till.

Vinschen står på en rätt tjock ståplatta. Funderar på att helt enkelt sätta allt på en SJ-pall och snickra tak och med hjälp av reglarna till detta montera löphjul på lämplig plats.

Jag ska absolut se till att den står i toppen av backen. Då går det ju som redan nämnt att fixa ett smart nödstopp.
 
Det som skulle behövas för din del är en elmotor med inbyggd växel. Dyra att köpa nya men kommer billigt på Blocket med jämna mellanrum. Hade du inte bott i andra änden av Sverige kunde du köpt en av mig då jag har några stycken i ”bra att ha” hyllan.
Typ denna.

Elmotor med inbyggd växellåda, använd för byggprojekt, avbildad isolerat.

Själv kör jag med bensin då backen inte är i närheten av bebyggelse

Bensindriven motor med växel monterad på en gul arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En elmotor med inbyggd växel på en verktygsbänk framför en verktygsvägg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rasmus R skrev:
Det som skulle behövas för din del är en elmotor med inbyggd växel. Dyra att köpa nya men kommer billigt på Blocket med jämna mellanrum. Hade du inte bott i andra änden av Sverige kunde du köpt en av mig då jag har några stycken i ”bra att ha” hyllan.
Typ denna.

[bild]

Själv kör jag med bensin då backen inte är i närheten av bebyggelse

[bild]
[bild]
En växellåda till åkgräsklippare?
Det var inte dumt tänkt!
Kanske något för TS att fundera på?
Om det går att förlänga axeln på motorn direkt till ingående axel på växellådan så behöver man ju inte bry sig om radialkrafterna på motorn, och utgående axel på växellådan är ju dimensionerad för att klara det.
Det brukar ju drälla av "gratis" stiga garden på blocket!
Såklart är ju ett färdigt kit mycket bättre, men jag går ju igång på att koka soppa av spik:cool:
 
Snyggt bygge!

Men varför skulle jag behöva en med växel om jag ändå får lagom fart på vinschen med bara elmotorn?

Jag tänker kanske knasigt men varför skulle det bli så stor påfrestning på elmotorn. Den ska ju bara sätta fart på vinschen och då¨borde väl den få ta all kraft och den sitter ju lagrad osv. De kommer ju båda sitta bultade i samma stålplatta och driva med kedja.
 
Redigerat:
Det beror dels på att elmotorer generellt inte gillar den sidobelastning en kedja ger, dom är helt enkelt inte gjorda för det. Man kan naturligtvis sätta lagerbockar eller annat som tar upp kraften. En motor med växellåda den likt på bilden klarar krafterna men framförallt ger det en mindre utväxling då det kommer gå alldeles för fort om du bara sätter en elmotor till winchen. 2-3 m/sek ska vara lagom vad jag luskat ut
 
R Rasmus R skrev:
Det beror dels på att elmotorer generellt inte gillar den sidobelastning en kedja ger, dom är helt enkelt inte gjorda för det. Man kan naturligtvis sätta lagerbockar eller annat som tar upp kraften. En motor med växellåda den likt på bilden klarar krafterna men framförallt ger det en mindre utväxling då det kommer gå alldeles för fort om du bara sätter en elmotor till winchen. 2-3 m/sek ska vara lagom vad jag luskat ut

Ok, se där. Sväljer man bara stoltheten och ställer dumma frågor så lär man sig :)
Men är hastigheten justerbar på en sån också? Att använda en gammal åkgräsklippare vore ju smidigt med tanke på växlarna men det känns ju trist att inte använda el när vi har el i toppen av backen och där liften skulle stå har vi griillplats mm så det är ju lite tråkigt med en motor som är igång i närheten.

M
 
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Ok, se där. Sväljer man bara stoltheten och ställer dumma frågor så lär man sig :)
Men är hastigheten justerbar på en sån också? Att använda en gammal åkgräsklippare vore ju smidigt med tanke på växlarna men det känns ju trist att inte använda el när vi har el i toppen av backen och där liften skulle stå har vi griillplats mm så det är ju lite tråkigt med en motor som är igång i närheten.

M
Vad jag tänkte mig var att du skulle kunna ta bara växellådan från en åkklippare och driva den med din pumpmotor.
Det borde inte vara en särskilt svår operation att tillverka en adapter mellan motorn och växellådan.
Förutom rätt typ av lagring till din kedja så får du justerbar hastighet i fem steg.
Plus back om du skulle vilja skoja till det lite:cool:
Jag tror att vanligaste märket på dessa växellådor är peerless.
 
Lostmoose Lostmoose skrev:
Vad jag tänkte mig var att du skulle kunna ta bara växellådan från en åkklippare och driva den med din pumpmotor.
Det borde inte vara en särskilt svår operation att tillverka en adapter mellan motorn och växellådan.
Förutom rätt typ av lagring till din kedja så får du justerbar hastighet i fem steg.
Plus back om du skulle vilja skoja till det lite:cool:
Jag tror att vanligaste märket på dessa växellådor är peerless.

Ja vad fasen. Men i så fall borde man kanske strunta i vinshen helt och hållet och satsa på nåt sånt här. Den här säljs t ex för 350 spänn.

245163638_254155553327179_1452864143855941559_n.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.