Som jag sa innan. Vet ej om Veran känner igen FTDI (serial-usb) porten på Mega/Due.. (Nano vet jag funkar. Uno funkar inte.)
Vera-pluginen går att återanvända. Min gateway-kod måste du skriva om så den presenterar alla sensorers som är inkopplade på de digitala ingångarna och skickar vidare signalerna enligt samma mönster som SerialGateway:en gör.

En del jobb med andra ord. Du kan ju ta det i din egen takt. :D

• Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
OpiMaza
ImageUploadedByTapatalk1393255333.868179.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det börjar ta sig

OpiMaza
Som ni ser så börjar det ramla in lite bra o ha saker till mina sensorer.
En undran dock, hur kopplar jag min seriell till usb adaptern till mina arduino pro mini?
Nu har jag inte fått dom än (mini) så det kanske ger sig men jag tänkte vara lite förutseende.

Fick du inte med stiftlister till pro mini?

OpiMaza
Har inte fått dom ännu

Har fått ett konstigt fenomen som jag tänkte lufta lite.
Jag har i 2 månader kört med 1st energimätare, 1st rörelsevakt och 2st tempmätningar som alla är byggda med arduinosar, dom har fungerat perfekt utan minsta störning. Men, i helgen så monterade jag en till energimätare och då började problemen. Nu måste jag starta om min Vera flera gånger om dagen för att det ska fungera, det hänger sig på något vis. Som tur är så är det bara dom hembyggda sensorerna som lägger av, i övrigt rullar det på som vanligt.
Är det någon som har nåt förslag? Kan den senaste energimätaren rå för problemen eller ska jag koncentrera mig på något annat?
/Emil

hek skrev:
Väldigt konstigt. Du skall inte behöva skapa om något. Det skall räcka att fylla i ip-fältet (med port som du beskriver) under Advanced.

Låter ju lite som du har den gamla versionen av L_Arduino.lua på din vera ändå... Du har inte råkat scp:a över plugin filerna vid något tillfälle så det ligger både komprimerade/okomprimerade versioner av samma fil där?
Det löste sig. Det var datamine som loggar direkt till nas. Det hakade upp sig när datamine plugin skulle starta och då kom den inte vidare till arduinoGWn. Jag tog bort datamine och nu funkar arduinoGW över ethernet. Jag valde att logga direkt till nas för att inte tappa data när usbminnet dör. Jag får nog fundera ut något annat. Kanske en liten usbdisk där istället...

swoosh skrev:
Är det någon som har nåt förslag? Kan den senaste energimätaren rå för problemen eller ska jag koncentrera mig på något annat?
/Emil
Så länge som din nya sensor inte fullkomligt spyr ur sig data tror jag inte den är boven. Du kan ju alltid prova att flytta arduino-gw en bit från din vera.

Kan vara radiostörningar (tyckte mig ana det när jag hade min gw tätt monterad på veran vid ett tillfälle) som gör att ditt z-wave nät slöas ner och gör veran till sirap.

Som jag sagt tidigare är mina programmeringskunskaper inget vidare!

Är det någon som har "slagit ihop några" sketcher?

Jag vill ha en dallas tempgivare och ett relä på samma arduino men får inte ihop det...

Du kanske kan ha användning för min VVB styrning.
Den har 3st tempgivare samt 2st relly with button.
Tror jag har kvar din mail.skickar den senare.

• Gilla
wirsen
  • Laddar…
Det tackar jag såklart inte nej till ;-)

OpiMaza
Hmmm varför ser min Dallas tempsensor ut såhär ?
temp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Optimaza: det där är själva radionoden du borde få upp en enhet till. Testa att inkludera igen och starta om arduinosensorn

OpiMaza
Om jag har kopplat något fel kan det vara så att den blir sig såhär då?

Nej, men detta har hänt mig också, brukar funka om man inkluderar , men glöm inte att trycka på reset på sensorn, för att den skickar bara presentationsdata under uppstart. Har du ändrat i scetchen?

Edit: Inget

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.