244 412 läst · 1 010 svar
244k läst
1,0k svar
Bygga egna sensorer - Hemautomation
Som jag sa innan. Vet ej om Veran känner igen FTDI (serial-usb) porten på Mega/Due.. (Nano vet jag funkar. Uno funkar inte.)
Vera-pluginen går att återanvända. Min gateway-kod måste du skriva om så den presenterar alla sensorers som är inkopplade på de digitala ingångarna och skickar vidare signalerna enligt samma mönster som SerialGateway:en gör.
En del jobb med andra ord. Du kan ju ta det i din egen takt.
Vera-pluginen går att återanvända. Min gateway-kod måste du skriva om så den presenterar alla sensorers som är inkopplade på de digitala ingångarna och skickar vidare signalerna enligt samma mönster som SerialGateway:en gör.
En del jobb med andra ord. Du kan ju ta det i din egen takt.
Som ni ser så börjar det ramla in lite bra o ha saker till mina sensorer.
En undran dock, hur kopplar jag min seriell till usb adaptern till mina arduino pro mini?
Nu har jag inte fått dom än (mini) så det kanske ger sig men jag tänkte vara lite förutseende.
En undran dock, hur kopplar jag min seriell till usb adaptern till mina arduino pro mini?
Nu har jag inte fått dom än (mini) så det kanske ger sig men jag tänkte vara lite förutseende.
Medlem
· Stockholms län
· 81 inlägg
Fick du inte med stiftlister till pro mini?
Har fått ett konstigt fenomen som jag tänkte lufta lite.
Jag har i 2 månader kört med 1st energimätare, 1st rörelsevakt och 2st tempmätningar som alla är byggda med arduinosar, dom har fungerat perfekt utan minsta störning. Men, i helgen så monterade jag en till energimätare och då började problemen. Nu måste jag starta om min Vera flera gånger om dagen för att det ska fungera, det hänger sig på något vis. Som tur är så är det bara dom hembyggda sensorerna som lägger av, i övrigt rullar det på som vanligt.
Är det någon som har nåt förslag? Kan den senaste energimätaren rå för problemen eller ska jag koncentrera mig på något annat?
/Emil
Jag har i 2 månader kört med 1st energimätare, 1st rörelsevakt och 2st tempmätningar som alla är byggda med arduinosar, dom har fungerat perfekt utan minsta störning. Men, i helgen så monterade jag en till energimätare och då började problemen. Nu måste jag starta om min Vera flera gånger om dagen för att det ska fungera, det hänger sig på något vis. Som tur är så är det bara dom hembyggda sensorerna som lägger av, i övrigt rullar det på som vanligt.
Är det någon som har nåt förslag? Kan den senaste energimätaren rå för problemen eller ska jag koncentrera mig på något annat?
/Emil
Det löste sig. Det var datamine som loggar direkt till nas. Det hakade upp sig när datamine plugin skulle starta och då kom den inte vidare till arduinoGWn. Jag tog bort datamine och nu funkar arduinoGW över ethernet. Jag valde att logga direkt till nas för att inte tappa data när usbminnet dör. Jag får nog fundera ut något annat. Kanske en liten usbdisk där istället...hek skrev:Väldigt konstigt. Du skall inte behöva skapa om något. Det skall räcka att fylla i ip-fältet (med port som du beskriver) under Advanced.
Låter ju lite som du har den gamla versionen av L_Arduino.lua på din vera ändå... Du har inte råkat scp:a över plugin filerna vid något tillfälle så det ligger både komprimerade/okomprimerade versioner av samma fil där?
Så länge som din nya sensor inte fullkomligt spyr ur sig data tror jag inte den är boven. Du kan ju alltid prova att flytta arduino-gw en bit från din vera.swoosh skrev:
Kan vara radiostörningar (tyckte mig ana det när jag hade min gw tätt monterad på veran vid ett tillfälle) som gör att ditt z-wave nät slöas ner och gör veran till sirap.
Medlem
· Stockholms län
· 81 inlägg
Optimaza: det där är själva radionoden du borde få upp en enhet till. Testa att inkludera igen och starta om arduinosensorn
Medlem
· Stockholms län
· 81 inlägg
Nej, men detta har hänt mig också, brukar funka om man inkluderar , men glöm inte att trycka på reset på sensorn, för att den skickar bara presentationsdata under uppstart. Har du ändrat i scetchen?
Edit: Inget
Edit: Inget
Redigerat: