Nimajneb skrev:
Bara för att reta alla amatörmekanister så passade jag idag på att prata med en inredningsansvarig på en större butikskedjans idag.
Som väntat så var allt jag skrivit tidigare helt korrekt men för att förenkla för personalen så hade dom ett principupplägg för vägghyllor som dom kommit överens om med sitt försäkringsbolag.

1. Elfa's hyllor anses för klena för butiksmiljö, därav har dom enbart hyllor anpassade för offentlig miljö, samma princip men kraftigare beslag.
2. Om första hyllplanet är på en höjd av 50cm eller lägre så har det alltid stöd i framkant.
3. För hyllor med första hyllplan på 50cm eller lägre så är högsta hyllplanet på 130cm.
4. För hyllor högre än 130cm så är första hyllplanet på 130cm, däremot så måste en stege som inte lutas mot hyllorna användas om man inte når upp.
5. Infästning alltid i regel eller att det finns plyfa/OSB bakom gipsskivan.
6. Utöver detta så finns det en massa arbetsmiljölagar betr hur tunga saker som får ligga på olika höjder men detta är knappast relevant för TS då han verkar vara fullständigt ointresserad av säkerhet.

Btw, dom flesta av er verkar vara litet snett på det vart vridkrafterna eg tar vägen, men vissa verkar iaf insett att dom inte har så stor påverkan även om den inte är helt försumbar.
Så elfa-hyllor duger inte, medan glas- och spegelhyllor duger åt många parfymerier mm. Du kan inte generalisera och säga att elfa-hyllor inte är anpassade för offentlig miljö. Det finns allt för många faktorer som spelar in. Tex viss skillnad om man säljer skruvstäd eller spetstrosor.
...men återigen. Om du vill diskutera det juridiska så kan du väl starta en egen tråd istället för att skita ner min.
 
Hantlangaren skrev:
Så elfa-hyllor duger inte, medan glas- och spegelhyllor duger åt många parfymerier mm. Du kan inte generalisera och säga att elfa-hyllor inte är anpassade för offentlig miljö. Det finns allt för många faktorer som spelar in. Tex viss skillnad om man säljer skruvstäd eller spetstrosor.
...men återigen. Om du vill diskutera det juridiska så kan du väl starta en egen tråd istället för att skita ner min.
Om du istället läser mina inlägg så se du att jag är troligtvis den enda som inte generaliserar utan utgår från det specifika fallet. I princip alla andra inlägg handlar om generalisering. Vill du lära dig vad ordet betyder så kan du läsa tex http://sv.wikipedia.org/wiki/Generalisering
 
Det där med mekaniken får ni klara ut själva. Jag har i princip en högskoleutbildning i fysik, men ni lyckades trassla till det så jag inte hänger med =)

Däremot tänkte jag bara tillägga att det väl finns gott om affärer med en helvägg små fack med till exempel jeans i. Eller hyllor typ IKEAs expedit. Antagligen tillräckligt stabila för att klättras i även om det förstås fortfarande går att falla ner och slå sig när man väl provat på det första.
 
Med de laster som diskuterats i så "vänlig" ton här tycker jag att man borde lyssna på Nimajneb och satsa på ordentliga golvstativ via en inredningstillverkare. Eftersom väggen är av oklar kvalitet torde ett fristående system vara bäst, det är mitt råd, om TS vill lyssna.
 
Vill be samtliga i tråden att i framtida inlägg fundera på hur det skrivna ordet uppfattas av läsaren. Den tråkiga tonen i delar av tråden är inte alls nödvändig för att bena ut TS frågor.
//mod
 
Jakethesnake skrev:
Med de laster som diskuterats i så "vänlig" ton här tycker jag att man borde lyssna på Nimajneb och satsa på ordentliga golvstativ via en inredningstillverkare. Eftersom väggen är av oklar kvalitet torde ett fristående system vara bäst, det är mitt råd, om TS vill lyssna.
Jag lyssnar gärna, och ber om ursäkt om jag bidragit till den otrevliga tonen.

Redan i trådens allra första inlägg, trådstarten, så skrev jag att jag förutom förankringen i vägg både ville ha "ben" intill väggen samt ut mot butik, just pga av att jag var osäker på väggen. För att undersöka olika konstruktionsmöjligheter så är jag intresserad av att veta hur stor belastningen egentligen är på väggen och de yttre benen. Kanske kan jag tex öka mellanrummen något mellan de yttre benen, modifiera ett ELFA-system, eller hitta andra lösningar om belastningen skulle visa sig vara låg. Jag har ännu inte bestämt mig för någon lösning utan jag funderar på alternativ.

Innan vi skrider till verket så kommer vi behöva tillstånd från vår hyresvärd, fastighetsskötare, butiksgrannar mm och det är även möjligt att försäkringsbolaget vill göra en extra besiktning (som de gör årligen). Jag kommer i alla fall kontakta min försäkringsman när jag bestämt mig, och då kan det eventuellt komma upp juridiska spörsmål. Om jag vill dryfta dessa så kommer jag att skapa en tråd i juridikforumet.
 
Glömde påpeka att det låga hyllsystem som jag fick beskrivet för mig idag även hade nedersta konsolen fastsvetsad, Mao så var skena o konsol i en L formad enhet med fötter.

Förstår nog inte varför tråden skulle höra hemma i juridikforumet, iaf så länge inte någon olycka har hänt.....

Annars är det ju mycket positivt att se TS äntligen inser vikten av en riskanalys och att han får hjälp av flera parter att göra denna.
 
Vad?! Vad får dig att betrakta mig som oaktsam och inte vara intresserad av att göra riskanalyser?

Det finns en uppsjö av olika hyllsystem och den hyllan som du detaljstuderat idag har ju väldigt lite att göra med det som jag beskrivit att jag är ute efter, så jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med inlägget förutom att försöka misskreditera mig.
 
Men snälla benjamin, kan du inte bara vara snäll och beräkna belastningsfallet som TS frågar efter?Jag har fått för mig att du har teknisk utbildning. Om man gör några beräkningsmässigt konservativa antaganden är det ett enkelt problem.

@TS: kan du använda taket för infästning?
 
mattiasp skrev:
Men snälla benjamin, kan du inte bara vara snäll och beräkna belastningsfallet som TS frågar efter?Jag har fått för mig att du har teknisk utbildning. Om man gör några beräkningsmässigt konservativa antaganden är det ett enkelt problem.

@TS: kan du använda taket för infästning?
Du vet lika väl som jag att det inte går att räkna på belastningarna utan att veta lite mer, tex konsolens fästpunkter, skruvarnas fästpunkter, vinklar på hyllplan under statisk belastning, väggens vinkel osv osv.
Men förhoppningsvis har Elfa gjort ett antal simuleringar här för att kunna garantera en statisk belastning på 50kg inkl lite marginaler.

Hade verkligheten varit så enkel så kan man säga till TS, det kommer att hålla utan problem med några molly.

TS utmaning ligger ju i att det är en butik och inte en garderob för vinterklädesförvaring som gäller. I en butik så utsätts hyllorna för helt andra kraften och då speciellt dynamiska krafter från alla håll o kanter. Detta bla till att infästningarna utsetts för helt andra krafter än vad dom är tänkta till och över tiden så kommer det att uppstå utmattningar och slitage och detta går jag iaf bet på att beräkna.
 
TS har frågat efter ett mycket specifikt belastningsfall. I mitt yrke är det vanligt att vi gör säkerhetsmässigt konservativa förenklingar av problem. Så arbetar de flesta duktiga ingenjörer när man stöter på problem som blir för invecklade, och därmed tids- och kostnadskrävande att räkna på exakt, numeriskt eller analytiskt.

Ovilliga och lata ingenjörer kommer med påståenden om att det går inte att beräkna exakt, eftersom vi inte känner till ditten eller datten.

Jag återkommer med en konservativ beräkning och redovisar mina antaganden och förenklingar, men jag har inte tid just nu. Dessutom vill jag veta om taket går att använda för infästning.
 
mattiasp skrev:
TS har frågat efter ett mycket specifikt belastningsfall. I mitt yrke är det vanligt att vi gör säkerhetsmässigt konservativa förenklingar av problem. Så arbetar de flesta duktiga ingenjörer när man stöter på problem som blir för invecklade, och därmed tids- och kostnadskrävande att räkna på exakt, numeriskt eller analytiskt.

Ovilliga och lata ingenjörer kommer med påståenden om att det går inte att beräkna exakt, eftersom vi inte känner till ditten eller datten.

Jag återkommer med en konservativ beräkning och redovisar mina antaganden och förenklingar, men jag har inte tid just nu. Dessutom vill jag veta om taket går att använda för infästning.
Ditt angreppsätt är normalt sett helt korrekt när "kunden" vet vad han frågar efter och vad som är relevant för den specifika produkten och i vilken miljö den ska sitta i.
I detta fallet så är TS en mer normal människa som både säger och det framkommer tydligt i hans resonemang att han inte har koll på mekanik eller hållfastighetslära.
I dessa fall så måste i första läget ingenjören hjälpa kunden med dom rätta frågorna istället för att göra en överslagsberäkning som säkert är tillräckligt bra men kan vara katastrofal om man fattar beslut utifrån detta då det eg var fel fråga.
 
mattiasp skrev:
@TS: kan du använda taket för infästning?
Det går dessvärre inte, takhöjden är ca 5 meter, sedan sitter det ett innertak/inbrottsgaller på höjden 3.20. Inbrottsgallret hjälper för övrigt till att stötta upp väggen då det är gjort i kraftig metall och väl infäst i väggen.
Nimajneb skrev:
TS utmaning ligger ju i att det är en butik och inte en garderob för vinterklädesförvaring som gäller.
I en butik så utsätts hyllorna för helt andra kraften och då speciellt dynamiska krafter från alla håll o kanter. Detta bla till att infästningarna utsetts för helt andra krafter än vad dom är tänkta till och över tiden så kommer det att uppstå utmattningar och slitage och detta går jag iaf bet på att beräkna.
Jag har åtskilliga gånger sagt att beräkningsexemplet endast skall ligga till grund för att utröna vilka alternativ jag har, och för att det skulle vara intressant att se vad beastningen egentligen blir på en vägg vid väggmontage. En kunskap som man kan ha nytta av i hem och garage.

Var och hur jag eventuellt ska använda hyllan kan vi lämna därhän, och endast utgå från de förutsättningar som framkommer av bilden.

Nimajneb skrev:
Bara för att reta alla amatörmekanister så passade jag idag på att prata med en inredningsansvarig på en större butikskedjans idag.
Nimajneb skrev:
Btw, dom flesta av er verkar vara litet snett på det vart vridkrafterna eg tar vägen, men vissa verkar iaf insett att dom inte har så stor påverkan även om den inte är helt försumbar.
Nimajneb skrev:
I detta fallet så är TS en mer normal människa som både säger och det framkommer tydligt i hans resonemang att han inte har koll på mekanik eller hållfastighetslära.
Nimajneb, du har lite svepande hånat de flesta i tråden för bristande kunskaper i hållfasthetslära, nu vill vi ha något konkret från dig. Upp till bevis och ta fram miniräknaren! Med alla de kunskaper som du besitter så torde det vara en lätt match att beräkna den horisonmtella belastningen i punkterna A-H om vi förutsätter att hyllan är stum, oförstörbar och är perfekt monterad dikt an mot väggen. Jag antar att kraften som belastar väggen är linjärt avtagande med höjden.

(Argument i stil med "jag hinner inte" och "jag tänker inte göra dig en tjänst" kommer givetvis att tolkas som att du inte klarar uppgiften ...Antalet inlägg från dig, och det faktum att du har intervjuar inredningsansvariga om olika hyllkonstruktioner och din samtalston tyder tyder på att du både har tid och vilja :))
 
  • hylla.jpg
Hantlangaren skrev:
.

Nimajneb, du har lite svepande hånat de flesta i tråden för bristande kunskaper i hållfasthetslära, nu vill vi ha något konkret från dig. Upp till bevis och ta fram miniräknaren! Med alla de kunskaper som du besitter så torde det vara en lätt match att beräkna den horisonmtella belastningen i punkterna A-H om vi förutsätter att hyllan är stum, oförstörbar och är perfekt monterad dikt an mot väggen. Jag antar att kraften som belastar väggen är linjärt avtagande med höjden.

(Argument i stil med "jag hinner inte" och "jag tänker inte göra dig en tjänst" kommer givetvis att tolkas som att du inte klarar uppgiften ...Antalet inlägg från dig, och det faktum att du har intervjuar inredningsansvariga om olika hyllkonstruktioner och din samtalston tyder tyder på att du både har tid och vilja :))
Med dom fakta du gett så trodde jag ju att redan jag besvarat frågan. Men du kanske menar exakt enligt din skiss och att du vill veta horisontalkrafterna i centerlinjen av hyllplanen.. I så fall är det 0.
 
Fel. Hyllan hade vält om den ej vore förankrad i väggen. Alltså finns där en horisontell belastning/kraft som tas upp av väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.