Det finns med all rätt olika tolkningar av problemställningen.
Jag tolkade det som krafterna vid hyllplansfästena.
Dom flesta andra tolkar hyllplanen o skenorna som en enhet och tittar på hur denna beter sig vid dessa beskrivna laster.
Sedan finns det några som vill titta på hela konstruktionen inkl väggens infästningar.
Dom olika frågeställningarna leder ju till olika resultat som alla kan vara rätt.
Om man vidare gör antaganden som inte finns med problemställningen så blir ju resultatet helt olika. Ta tex detta som Mats är inne på, finns det krafter som trycker in mot väggen eller inte? Som jag uppfattar problembeskrivnngen så finns det inget "golvfäste" och då bör ju konstruktionen rotera runt sin centrumaxel och därmed skapas positiva och negativa krafter mot väggen.
När det gäller takinfästningen så är jag osäker på hur den spelar roll i detta exempel. Belastningen på dom olika skenorna kan väl inte påverkas av hur väggen är skruvad i taket?
Ytterligare en dimension jag saknar i beräkningarna är hur väggbelastningen påverkas av antalet hyllor i bredd. Eg en hylla 2 skenor, 2hyllor 3skenor osv.
Jag tolkade det som krafterna vid hyllplansfästena.
Dom flesta andra tolkar hyllplanen o skenorna som en enhet och tittar på hur denna beter sig vid dessa beskrivna laster.
Sedan finns det några som vill titta på hela konstruktionen inkl väggens infästningar.
Dom olika frågeställningarna leder ju till olika resultat som alla kan vara rätt.
Om man vidare gör antaganden som inte finns med problemställningen så blir ju resultatet helt olika. Ta tex detta som Mats är inne på, finns det krafter som trycker in mot väggen eller inte? Som jag uppfattar problembeskrivnngen så finns det inget "golvfäste" och då bör ju konstruktionen rotera runt sin centrumaxel och därmed skapas positiva och negativa krafter mot väggen.
När det gäller takinfästningen så är jag osäker på hur den spelar roll i detta exempel. Belastningen på dom olika skenorna kan väl inte påverkas av hur väggen är skruvad i taket?
Ytterligare en dimension jag saknar i beräkningarna är hur väggbelastningen påverkas av antalet hyllor i bredd. Eg en hylla 2 skenor, 2hyllor 3skenor osv.
Ser det nog rätt mycket som du i alla fall. Mattias skapade förutsättningen att gå från, så den utgår jag ifrån. Där finns det ett hyllsystem med en stabil skena. Baserat på det kan man räkna ut värsta fallet av lasten på väggen (841 i en riktning nedtill, andra riktningen upptill). Sedan kan man säga att väggen är nu en fast uträknad enhet, och titta på konsollen som sådan (det blir samma typ av förenkling, då vi nu utgår från att väggen inte faller/böjer). På samma sätt som i första kalkylen från Mattias får man då en kraft nedtill, och en upptill men i motsatt riktning. Eftersom de har motsatt riktning, har de säkert varierande stolek på vägen, samma gäller lasten i väggen.Jakethesnake skrev:Mats jag är helt med dig om de negativa krafterna, detta är ett måste då summan av de horisontella krafterna skall bli noll när systemet befinner sig i jämvikt.
Däremot tror jag att storleken inte stämmer för dig och Stoil.
Kraften 841N i ändarna balanserar själv upp momentet i skenan. Om ni lägger på övriga krafter är ej systemet i jämvikt. Summan av momenten skall ju bli noll.
841N blir det bara i exemplet som jag skrev, med stöd endast vid golv och i H.
Eller tänker jag fel?
Jacob
Så om vi enas om riktingsbytet, tror jag vi enas om att den varierar längs vägen (max i hörnen, noll i mittpunkten, gradvis ändring däremellan).
Men det finns en känd förutsättning kvar, det är högre i tak än ställningen är hög, kalkylen med samma kraft upptill och nedtill kommer som jag ser det från en symmetritanke på stälningen.
--- Mats ---
Att väggen fortsätter kan väl inte spela någon roll. Skenan kan inte överföra moment på väggen längre än vad den går.
Nimajneb: I min värld delas kraften 841N med antalet skenor för att få fram slutgiltiga kraften på den enskilda skruven. Förutsatt att lasten fördelas jämnt över hela hyllplanen.
Nimajneb: I min värld delas kraften 841N med antalet skenor för att få fram slutgiltiga kraften på den enskilda skruven. Förutsatt att lasten fördelas jämnt över hela hyllplanen.
Hej, med viss risk för att jag missat huvudresonemanget rörande krafter med olika riktning; jag ser rotationen runt punkten där skenan ligger dikt an mot golvet. Iom att väggen är bakom vid denna punkt, och skenan inte kan deformeras kommer den i alla punkter längre uppåt längs skenan sträva efter att ge sig från väggen. Något annat kräver väl att väggen eller skenan deformeras.
Om man skall exemplifiera detta tänker jag mig en bok som står på en bordskant med bara ryggen på bordet, resten hängande i luften, och ett fast stöd vid ryggen "i bordsnivå". Detta stödet kommer ta upp en stor kraft "riktad åt andra hållet", men så länge detta är fast kommer boken välta över kanten, inte snurra.
[Edit] jag inser att detta exemplet haltar lite, då inga infästningspunkter finns, men jag kom inte på ngt bättre... Man kan ju prova detta genom att hålla i ryggen på lite olika ställen.
Eller tänker jag fel?
Om man skall exemplifiera detta tänker jag mig en bok som står på en bordskant med bara ryggen på bordet, resten hängande i luften, och ett fast stöd vid ryggen "i bordsnivå". Detta stödet kommer ta upp en stor kraft "riktad åt andra hållet", men så länge detta är fast kommer boken välta över kanten, inte snurra.
[Edit] jag inser att detta exemplet haltar lite, då inga infästningspunkter finns, men jag kom inte på ngt bättre... Man kan ju prova detta genom att hålla i ryggen på lite olika ställen.
Eller tänker jag fel?
Redigerat:
Om vi tar första stycket, och tänker oss en 5 meter hög gipsvägg som stöd för en 500 kilo tung hylla med kraften 0.6 meter från väggen och utan fäste i taket: Med eller utan stålbalkar kommer väggen att ge efter och rasa utåt upptill (gipset och fästet vid golvet är för klent för att stå emot kraften). Samma gäller din bok, men det är mindre tydligt.stoif skrev:...jag ser rotationen runt punkten där skenan ligger dikt an mot golvet. Iom att väggen är bakom vid denna punkt, och skenan inte kan deformeras kommer den i alla punkter längre uppåt längs skenan sträva efter att ge sig från väggen. ...
Om man skall exemplifiera detta tänker jag mig en bok som står på en bordskant med bara ryggen på bordet, resten hängande i luften, och ett fast stöd vid ryggen "i bordsnivå". Detta stödet kommer ta upp en stor kraft "riktad åt andra hållet", men så länge detta är fast kommer boken välta över kanten, inte snurra.
...
Om du fäster väggen upptill, inte bara nedtill, kommer väggen att hålla mycket bättre för samma hylla. Återigen samma sak för boken. Detta eftersom det finns två krafter, en nedtill, pressar inåt, och en uptill, drar utåt.
Tänk dig hyllan hängande i en tråd i taket. Tråden kommer att hänga rakt ner, och hyllan hänga snett. Om du försöker rätta upp hyllan genom att trycka den nedre hängande delen åt sidan, kommer tråden att börja hänga snett. Den kraft du håller emot med i x-led nedtill tvingar tråden att ta upp samma kraft i x-led upptill.
--- Mats ---
Mats, kan vi tills vidare bara utgå från att väggen håller sig på plats och inte deformeras.
Känns för egen del som att det räcker tills själva "skenfrågan" är klar.
Med vänlig hälsning,
Jacob
Med vänlig hälsning,
Jacob
Ja, det är riktigt. Väggen kommer ta upp de krafter som håller skenan på plats, dels genom infästningarna, men även där den ligger mot väggen. I mitt resonemang har jag antagit att väggen, liksom skenan, är perfekt i sin konstruktion, och således mest bara finns där och håller skenan på plats. Och om så är fallet kommer rotationen ske runt punkten där skena, golv och vägg möts (egentligen skenans djup ut från väggen, men skenan har ju ingen utbredning i exemplet).Mats Bengtsson skrev:Om vi tar första stycket, och tänker oss en 5 meter hög gipsvägg som stöd för en 500 kilo tung hylla med kraften 0.6 meter från väggen och utan fäste i taket: Med eller utan stålbalkar kommer väggen att ge efter och rasa utåt upptill (gipset och fästet vid golvet är för klent för att stå emot kraften). Samma gäller din bok, men det är mindre tydligt.
Om du fäster väggen upptill, inte bara nedtill, kommer väggen att hålla mycket bättre för samma hylla. Återigen samma sak för boken. Detta eftersom det finns två krafter, en nedtill, pressar inåt, och en uptill, drar utåt.
Tänk dig hyllan hängande i en tråd i taket. Tråden kommer att hänga rakt ner, och hyllan hänga snett. Om du försöker rätta upp hyllan genom att trycka den nedre hängande delen åt sidan, kommer tråden att börja hänga snett. Den kraft du håller emot med i x-led nedtill tvingar tråden att ta upp samma kraft i x-led upptill.
--- Mats ---
Verkligheten ser ju annorlunda ut, men det blir så j*dra svårt att räkna på. T.ex. kommer skenan utsättas för skjuvning, minsta lilla rörelse blir avsevärt mycket större vid fästet längst upp (liten vinkel på skenan gör stort avstånd längre upp), konsollen är fäst så att det kommer skapas ett moment ganska lokalt på skenan (som kan bli svaga länken), konsollen kan svikta lite och då påverka momentet.
Om vi går tillbaka till TS frågeställning; jag tror vi är överens om att, under dessa antaganden, maximala belastningen på en infästning är 814N, dvs ~83kg riktat rakt ut från väggen. Är det rimligt att infästningen klarar det?
Diskussionen om de olika krafterna är intressant, men nu är jag lite tillbaka till ursprungsfrågan. Jag hittar inga bra färdiga hyllor att köpa som uppfyller mina önskemål utan överväger att låta en snickare bygga en stomme eller göra det själv.
Jag har gjort en skiss som beskriver konstruktionen som jag för tillfället överväger. Bilden blev lite skev men jag hoppas principen framgår. Jag har inte brytt mig om att rita in något stag mellan A och B men det har jag tänkt mig. Regel B samt C är relativt dolda så de kan jag "överdimensionera", men jag skulle vilja få förslag på material och dimensioner till A (vertikal) och D (horisontell) samt avstånd mellan A-stolparna. Det ska vara så starkt att hyllplanen blir svagaste länken. De vertikala stolparna kommer vara ca 3 meter höga och B kommer vara förankrad i väggen. Jag kommer att använda 60 cm djupa hyllplan, typ vitfolierade från Byggmax. Jag önskar ha ett så långt avstånd som möjligt mellan A-stolparna och att materialet för A och D är så estetiskt och tunt som möjligt. Förslag?
Jag har gjort en skiss som beskriver konstruktionen som jag för tillfället överväger. Bilden blev lite skev men jag hoppas principen framgår. Jag har inte brytt mig om att rita in något stag mellan A och B men det har jag tänkt mig. Regel B samt C är relativt dolda så de kan jag "överdimensionera", men jag skulle vilja få förslag på material och dimensioner till A (vertikal) och D (horisontell) samt avstånd mellan A-stolparna. Det ska vara så starkt att hyllplanen blir svagaste länken. De vertikala stolparna kommer vara ca 3 meter höga och B kommer vara förankrad i väggen. Jag kommer att använda 60 cm djupa hyllplan, typ vitfolierade från Byggmax. Jag önskar ha ett så långt avstånd som möjligt mellan A-stolparna och att materialet för A och D är så estetiskt och tunt som möjligt. Förslag?
Vill man verkligen krångla till saker så skall man börja räkna på det *S*
Just nu vill jag snart se specar för vad en Molly klarar och sen tar vi den andra roliga frågan, vilken kvalitet är det på gipsen? Det sistnämnda gör en viss skillnad, mycket milt sagt.
Ja, jag är lättroad ikväll *S*
/K
Just nu vill jag snart se specar för vad en Molly klarar och sen tar vi den andra roliga frågan, vilken kvalitet är det på gipsen? Det sistnämnda gör en viss skillnad, mycket milt sagt.
Ja, jag är lättroad ikväll *S*
/K
Hantlangaren> Seriöst så behöver du ingen stomme, du bor i skåne, kolla med http://www.rolandsystem.se som är min förre arbetsgivare och så bygger de det rätt lätt eller sågar till allt så du själv monterar.
Hälsa från mig.
/Kent
Hälsa från mig.
/Kent
Hur menar du med "ingen stomme"? Hur skulle delarna se ut som jag beställer från Rolandsystem och hur sätter jag ihop dem?
Jag funderar på att använda en liksidig vinkelstång i rostfritt stål som "D", samt en trästolpe som "A". Eftersom all belastning är i träts längdriktning så tänkte jag först att typ 28x70 mm skulle räcka som dimensioner för stolpe "A" . Men det känns kanske lite klent, främst med tanke på infästning av "D" i "A"... det blir liksom inte så mycket att skruva i och jag vill helst ha en ren yta utåt, dvs ingen genomgående bult + mutter eller liknande. Hur fäster jag bäst järnet i träet? Även om det mest blir en skjuvnings-belastning så känns det klent med träskruv < 28 mm. Jag kommer även behöva skarva vinkelstången vid vissa A-stolpar
Kom gärna med lite input angående dimensioner på A-stolpen och vinkelstången, samt hur långt avstånd ni tror jag kan ha mellan A-stolparna. Finns det snygga och hållbara alternativ till det dyra rostfria materialet?
Här hittade jag lite olika L-proviler/vinkelstänger:
http://www.begroup.com/sv/BE-Group-...timent/stang/Rostfri_vinkelstal/RFRvliksidig/
Kom gärna med lite input angående dimensioner på A-stolpen och vinkelstången, samt hur långt avstånd ni tror jag kan ha mellan A-stolparna. Finns det snygga och hållbara alternativ till det dyra rostfria materialet?
Här hittade jag lite olika L-proviler/vinkelstänger:
http://www.begroup.com/sv/BE-Group-...timent/stang/Rostfri_vinkelstal/RFRvliksidig/
Produkter som diskuteras: "träskruv"

Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Jag byggde en gång en lagerhylla, 2m hög, med motsvarande konstruktion. Den finns inte kvar så jag kan inte kolla dimensionerna men jag vill minnas att jag gjorde A och B av typ 19x95. Denna var hur stabil som helst utan några kryss alls. Nu hade jag genomgående skruv men jag tror nog att kan du skruva in 20mm i A och B så bör det räcka. I mitt fall så var C och D en del av hyllplanet så din konstruktion bör bli stabilare då dessa sitter fast monterade över flera A och B. Jag tror jag hade 100 eller 120 cm mellan mina A.
Rostfritt verkar lite väl overkill tycker jag även om det kan se snyggt ut. Det är ganska hårt och svårare att borra och såga i än vanliga vinkeljärn. Med vanligt järn menar jag sådant obehandlat som finns att köpa på Bauhaus, Hornbach m.fl. (Jag har inte koll på vad de olika sorterna kallas, kanske svartjärn?) Dessa kan du ju sedan måla för att få det snyggt.
Rostfritt verkar lite väl overkill tycker jag även om det kan se snyggt ut. Det är ganska hårt och svårare att borra och såga i än vanliga vinkeljärn. Med vanligt järn menar jag sådant obehandlat som finns att köpa på Bauhaus, Hornbach m.fl. (Jag har inte koll på vad de olika sorterna kallas, kanske svartjärn?) Dessa kan du ju sedan måla för att få det snyggt.
Jag hade köpt lite begagnade pallställ, det finns klena modeller som bara lastar 800kg per balk.
Sedan kan du lägga hyllplan/plywood/spånskivor på balkarna, bara se till att du skaffar gavlar där man kan justera djupet så det passar dina hyllplan.
Kolla på blocket.
Sedan kan du lägga hyllplan/plywood/spånskivor på balkarna, bara se till att du skaffar gavlar där man kan justera djupet så det passar dina hyllplan.
Kolla på blocket.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden