Hej
Jag har en liten butik och har tänkt att byta ut en del av hyllorna. Jag vill ha hyllplan från golv till tak (ca 4m till tak) och har tänkt använda byggmax vitfolierade hyllplan 60 cm djupa eftersom jag behöver maximalt med förvaringsutrymme. Väggen är en ganska dålig gipsvägg så tror jag inte att jag vågar använda metallskenor + konsoler. Hyllorna behöver dessutom inte vare flyttbara, så jag hade istället tänkt skruva horisontella reglar i gipsväggen som hyllplanen vilar på, men jag vet inte hur jag ska få till det snyggt i andra änden av hyllplanen, dvs utåt butiken... tänkte först använda stående träreglar som jag sedan skruvar liggande bärläkt mellan, och som hyllplanen kan vila på, men det kommer att bli alldeles för fult. Någon som har några bra idéer på hur jag kan få till en bra och snygg lösning med vanliga hyllplan? Att köpa färdiga hyllsystem är nämligen svindyrt.
 
En av anledningarna till att hyllsystem för butiker är så höga är dom krav som finns betr säkerheten. Speciellt viktigt blir det ju när vi pratar 4m höjd.
 
Nimajneb skrev:
En av anledningarna till att hyllsystem för butiker är så höga är dom krav som finns betr säkerheten. Speciellt viktigt blir det ju när vi pratar 4m höjd.
Anledningen till att de är så DYRA menar du?
 
Yes
 
Hallå

Väggen borde väl ha reglar som du kan skruva i, antingen för att skruva dit typ Elfa-skenor eller bara lösa konsoler?

/Jacob
 
Det är plåtreglar har jag tagit reda på nu...
 
Bygg rubbet med hyllplan, kruxet är att du behöver såga dem med precision.
Dvs du bygger med stående hyllplan som gavlar och fäster hyllplan mellan dem.
Vilken bredd är det som du skall täcka med hyllor?

/Kent
 
Att bygga av hyllplan låter för avancerat för mig.

Jag vet inte varför jag sa att väggen var dålig... har kollat lite noggrannare nu och det är stålreglar cc 60 upp till taket (ca 5 meter högt) som är klädda med dubbelgips.

Tror ni det är riskfritt att skruva fast lodräta väggskenor som även vilar på golvet med 60 cm mellanrum, 50 cm konsoler, samt 60 cm hyllplan på det? (byggmax). Jag kommer behöva 8 nivåer av hyllplan där det högsta kommer sitta 3 meter över mark. (väggen är ca 10 meter lång). Hyllorna kommer vara proppfulla med varor (böcker, husgeråd, kläder mm)
 
Redigerat:
Som jag antydde tidigare så kan du inte göra på det sättet i en butik där kunder rör sig.
 
Jag gick igenom en stor galleria idag och tittade på olika lösningat. Flera stora butikskedjor använder Elfa hyllsystem. Har MYCKET svårt att tänka mig att det skulle finnas föreskrifter som förbjuder väggfasta Elfa hyllsystem. Berätta gärna mer och motbevisa mig, vilket regelverk är det du åsyftar? Självklart ska det vara säkert, men några generella regler om att man inte får bygga själv, eller inte får skruva upp väggfasta hyllor finns inte.

Vad ser du för svagheter i min planerade konstruktion?

Konsolerna klarar max 55 kg och med cc 60 så kommer jag inte i närheten av någon maxgräns. Väggskenans allra största belastningen är riktat nedåt mot betonggolvet, och varje skruv i dubbelgips klarar bära ca 50 kg. "Drag"-belastningen ut från väggen är inte så stor, du skulle enkelt kunna hålla väggskenan på plats upptill med handkraft, så länge väggskenan ligger dikt an mot väggen.

...men jag är här för att lära mig. Berätta vad du vet.
 
Till skillnad från hyllor i ett lager så tror jag inte det finns några enkla klara regler för ett hyllsystem i en butik.
Det som får mig att oroas över din lösning är höjden, djupet och väggkonstruktionen.
Det man alltid bör säkerställa i en butik är att eliminera risken att folk o barn klättrar i hyllorna för att kunna nå upp då detta både överbelastar hyllan längs ut samt innebär en fallrisk. Dom flesta brukar därför se till att första hyllplanet hamnar så högt att det inte går att använda det som trappsteg.

Utan att ha sett förutsättningarna för din butiker det omöjlig att göra en korrekt riskanalys.
 
Nimajneb skrev:
Till skillnad från hyllor i ett lager så tror jag inte det finns några enkla klara regler för ett hyllsystem i en butik.
...
Utan att ha sett förutsättningarna för din butiker det omöjlig att göra en korrekt riskanalys.
Humm, din första kommenar var att de var dyra på grund av kraven på säkerheten. Din andra att du redan antytt att man inte kunde använda lodräta väggskenor med hyllor.

Men nu verkar du säga att definierade krav som hindrar det inte finns.

Riskanalys är ju mer en konsults svepande formulering kring varför han vill få betalt för att ge råd, än ett regelverk.

Du känner inte till några regler som hindrar användningen av Elfas hyllsystem? Jobbar du med att göra den typ av riskanalys som du nämner?

--- Mats ---
 
Hyllsystem för butiker skall även klara att bli påkörda av kundvagnar, pallyftare och lite annat smått o gott. I ditt fall så uppfattar jag det som att dina hyllor inte löper risk för detta.
Då återstår riskerna som jag beskrev ovan.

Att göra en riskanalys inom detta område är absolut inga konsultfloskler. Alla seriösa butikskedjor gör detta själva i första hand för att skydda kunder o anställda men även för att minska dom legala konsekvenserna om ändå olyckan skulle vara framme.

Det finns inga direkta regler om just Elfa hyllor utan som jag beskrev så måste du göra bedömningen baserat på Murphy's law ;)

Jobbar inte själv med riskanalyser men stöter på ett eller två fall i månaden då jag tycker att butiksansvarige gått för långt i sitt säkerhetstänk, men som sagt, dom vill ju inte ta några risker och jag förstår dom.

Jag tror nog att det skulle kunna funka med dina hyllor men som sagt, tänk på klätterrisken och att defakto att dragkraften ut från väggskenan blir ganska stor är du belastar 60cm ut från väggen. Du kan ju alltid testa och hänga o dingla i ett hyllplan o se om det håller. :)
 
Nimajneb skrev:
Hyllsystem för butiker skall även.............Alla seriösa butikskedjor gör...........................Det finns inga direkta regler om.....................Jag tror nog att det skulle kunna funka med dina hyllor........................Du kan ju alltid testa och hänga o dingla i ett hyllplan o se om det håller. :)
Så nämnandet av dessa tydliga regler, din antydan att lodräta väggskenor med hyllor inte kan användas, alltsammans mynnar till slut ut i att det inte finns några regler, att väggskenor kan användas, och prova och se är en bra väg.

Det blev ju en bra summering, tog lite tid att komma dit bara.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Så nämnandet av dessa tydliga regler, din antydan att lodräta väggskenor med hyllor inte kan användas, alltsammans mynnar till slut ut i att det inte finns några regler, att väggskenor kan användas, och prova och se är en bra väg.

Det blev ju en bra summering, tog lite tid att komma dit bara.

--- Mats ---
Det är som sagt omöjligt att ge exakt spec för en butik som man inte sett eller känner till verksamheten.
Detta försvårar naturligtvis för domstolar som skall döma i dessa fall men straffskalan innehåller såväl fängelse som dryga skadestånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.