11 173 läst · 25 svar
11k läst
25 svar
Bredda ett hus, förslag?
Tack!T Testarn skrev:
Har mest kopierat idag drygt 100år gamla typritningar. Samt kopierat detaljer, fönster och inredning från 20-tals hus inom en 3mils radie.
https://www.byggahus.se/forum/threa...h-4m-hoegt-garage.315001/page-15#post-4129552
Bilder från olika år. Takfönstren sattes in sist av allt på hela bygget, 4år efter byggstart.D datja skrev:
Dvs kort tid innan tiden för 5 år efter bygglovet gick ut och tid för slutbesked behövde ordnas.
Bilder tagna nu ikväll:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
På ditt hus definitivt värt! Gissar att det höjde värdet betydligt mer än så. Vet inte riktigt om det är värt på vårat hus dock... 🤔 Det är 1,5 plans men vi behöver mer yta på botten. Får inte ihop det alls hur man lyckas med det för rimlig kostnad och snyggt.Huddingebo skrev:
Nej precis, förstår problemet.H HZL skrev:
Har man ett någorlunda stort hus från början så blir det knepigare att bygga ut och få det estetiskt bra.
Jag byggde ju i princip ett nytt hus och då blir det ju enklare.
Kan du förlänga befintligt?
ofta är det nog bättre med att köpa ett större husH HZL skrev:
Ja kanske generellt. Men vi har en tonåring i rullstol.. inte räknat på hur många kvadratmeter alla hennes hjälpmedel tar upp men gissar ett normalstort rum. Sen behöver man ju plats kunna röra sig runt med tex elrullstolen.RoTe skrev:
Imponerande.
hur blev planlösningen?
Ser ut som ett hus på huset. Hur mycket av de gamla ytterväggarna rev du?
hur blev planlösningen?
Ser ut som ett hus på huset. Hur mycket av de gamla ytterväggarna rev du?
Tack!M Markgubben skrev:
Det blev så bra som jag knappt vågade hoppas på.
Två av ytterväggarna från ursprungliga huset är kvar, plankstomme och 2,5m i tak/rumshöjd. Dock är fönster i de väggarna flyttade för att det estetiskt skulle bli bra/symetriskt.
De andra ursprungliga väggarna revs först när de nytllkommna ytorna gick att bebo, hade golv, element (200kg gjutjärn), el osv.
Planlösningen blev bra, klassiskt 20-tal. Kanske lite vält stort kök i förhållande till vardagsrummet och lite mindre vardagsrum än vad man hade valt om man byggt från noll. Väldigt lagom i övriga rum.
Men det är saker man får offra när man behöver någonstans att bo medan man bygger och bor/bygger i en del av Sverige där det omöjligt gör att hyra något billigt under tiden.
Hade aldrig ens i närheten haft råd att riva allt och bygga nytt och hyra medans jag byggde i lösvirke.
För mig var detta enda chansen att "få ett" normalstort hus utan enorma lån (som jag ändå varken hade fått eller velat ha)
Övervåningen är ju helt ny så där blir det ju precis som önskat.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Har någon förslag på fjärrströmbrytare som klarar av att sitta utomhus
El -
Flytta fiberuttaget i ett gammalt hus. Förslag på hur?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Förslag tillbyggnad fritidshus önskas
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hej, vi köpte ett hus, 50-talshus ,värmeolja som gäller, vill gärna lite förslag vad är bättre värme att installera ? Ser ut dyrare med bergvärme??
Fritidshus -
Bästa värmesystemet – 7 förslag för olika hustyper från norr till söder
Artikelkommentarer
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Utbyggnad enplanshus
Hustråd: Bygga till sekelskifteshus med utmanande detaljplan
Vad finns det för erfarenhet av Brun Royalimpregnerad Trall ?
Uterum utan bygglov - Hur kan man åtgärda?
Inbyggd kolgrill 58cm i granitskiva
Utbyggnad och tillbyggnad