Nu sitter det en Fujitsu/General luftvärmepump med inverter i garaget, motsvarande Coolix i effekt, max strax under 4 kW. Riktigt bra med lägsta temperatur på 16 grader, förutom underhållsvärme på 10 grader då. Min Mitsubishi i huset går bara ner till 18 grader.
Det skall bli kul att se hur mycket el det går åt.
 
Nu har det gått en hel vinter, skulle vara lite kul med Feedback på denna pump då jag själv skall bygga ett garage och letar efter en pump att installera till garaget.

Tack på förhand
 
Jag missade en stor del av vintern men gjorde lite tester när temperaturen pendlade mellan -10 och 0 grader. Vid 16 grader innetemp gick den med en snittförbrukning på 700w och vid 10 grader 350w
Det är jag riktigt nöjd med och bekräftar nån teori jag hört att en grads skillnad gör 10% på effektbehovet.

Det är pågående bygge på 85 m2, välisolerat och ännu så länge dåligt ventilerat.

Enda negativa är vibrationsdämparna till väggfästet, jag var fullt medveten om resonansproblem med väggfäste men det är inte hela världen med lite ljud i garaget. Kuddarna var tunna, hårda och med genomgående skruv så det blir onödigt mycket oväsen. Skall åka till Swedol och handla deras mjukaste, tjockaste M6-vibrationsdämpare så blir det garanterat bättre.
 
Hej,

Tack för den infon. Det låter som att man får slå till på en sådan.

jag är lite nyfiken på hur mycket isolering du har i tak/vägg/grund?
Själv kommer jag att ha 300mm tak/ 200mm vägg/ 200 mm grund. Funderar på att ställa det på julas konsol. så slipper man att det fortplantar sig vibrationer i stommen som sedan ger ljud. Dock kanske inte slangen räcker till det om man vill placera inomhusdelen i takvinkeln?
 
alvkall skrev:
Hej,

Tack för den infon. Det låter som att man får slå till på en sådan.

jag är lite nyfiken på hur mycket isolering du har i tak/vägg/grund?
Själv kommer jag att ha 300mm tak/ 200mm vägg/ 200 mm grund. Funderar på att ställa det på julas konsol. så slipper man att det fortplantar sig vibrationer i stommen som sedan ger ljud. Dock kanske inte slangen räcker till det om man vill placera inomhusdelen i takvinkeln?
För att förtydliga har jag ju inte julas pump.
Det är 400 mm i taket, 145+45 mm korslagt i väggen och 200 mm i grunden.
Har du mer än 4,5 m till takvinkeln kan det bli tufft. Innedelen kommer kanske 0,5-1 m ner, utedelen kommer 0,5 m upp beroende på marknivån och i genomföringen i väggen och anslutningen till innedelen går det åt kanske 30 cm slang och lite marginal känns ju inte fel.

Till huset har jag ställt luftvärmepumpen på en markställning. Och det är ju mycket bättre om man vill ha tyst.
 
okej,

vad har du för pump?
Nä jag har 2400mm till takvinkeln så det borde inte vara några problem att ställa den på markställning.
 
alvkall skrev:
okej,

vad har du för pump?
Nä jag har 2400mm till takvinkeln så det borde inte vara några problem att ställa den på markställning.
Fujitsu/General, skrev det längre upp innan ditt inlägg efter vintern.
Kändes efter ett par inlägg som du hade missat det. ;)
 
Hej,

Ursäkta kolla de inte på namnet vem det var som hade en Fujitsu/general.

Vart köpte du den och vad kostade den?
 
Har du sol på garaget så kanske en luftsolfångare kan vara något? Enkelt och billigt att snickra själv. Räcker kanske inte hela vägen, men som komplement om inte annat.

Kan inte posta länkar än, så du får tyvärr söka själv - luftsolfångare
 
alvkall skrev:
Hej,

Ursäkta kolla de inte på namnet vem det var som hade en Fujitsu/general.

Vart köpte du den och vad kostade den?
Jag handlade från SKIAB och köpte med installation för att hålla mig till lagens ramar, har installerat pumpen i huset själv innan lagkravet kom. Jag vet att jag fick rabatt utöver det vanliga, inte jättemycket mer men jag kan tyvärr inte gå ut med det.
 
;)
Nissepisse skrev:
Har du sol på garaget så kanske en luftsolfångare kan vara något? Enkelt och billigt att snickra själv. Räcker kanske inte hela vägen, men som komplement om inte annat.

Kan inte posta länkar än, så du får tyvärr söka själv - luftsolfångare
Jag har kikat på luftsolfångare, bland annat en kille som limmade ihop 100-tals burkar. :)
 
Byggagarage skrev:
;)

Jag har kikat på luftsolfångare, bland annat en kille som limmade ihop 100-tals burkar. :)
Ja, fast man behöver inte bli alkoholist för att få ihop en.
Ett gammalt fönster på en svart takplåt med lite isolering runtom. Sen en två hål genom baksidan in i garaget, ett för till- och ett för frånluft.
Det och en vanlig radiator känns nästan som ett likvärdigt alternativ till en dyr luftvärmepump (eller billig som går sönder), särskilt om du nöjer dig med 10C. Min luftvärmepumps lägsta termostat-nivå är 16C. 16C istället för 10C betyder mer energi.
 
Hur har det gått med alla era värmepumpar?
Nu är det dax för mig att bygga garage och är nyfilken hur resultatet blev.
Var monterade ni era innerdelar?
Hur varmt har ni i erat garage?
Energiförbrukningen?
 
Kruz skrev:
Hur har det gått med alla era värmepumpar?
Nu är det dax för mig att bygga garage och är nyfilken hur resultatet blev.
Var monterade ni era innerdelar?
Hur varmt har ni i erat garage?
Energiförbrukningen?
Min jula-pump fungerar utmärkt fortfarande!
Har ingen koll på energiförbrukning då garaget inte har någon egen mätare.
 
Julapumpen knallar och går utmärkt fortfarande. Över 8 år gammal nu och bara går, aldrig krånglat. Jag är förvånad själv!
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.