Erick skrev:
Om man står rakt framför inomhusdelen så måste hålet i väggen vara nere i vänstra hörnet. Slangpaketet går längs med hela underkanten på innerdelen, men där är det hårda rör ända bort till vänstra hörnet. Sen är det mjuka slangar som är böjbara utan problem. Har inte läst monteringsanvisningen så om den stämmer eller inte kan jag inte uttala mej om. :)
Hur stor hål har du borrat?
 
RoTe
kamilenski skrev:
Hur stor hål har du borrat?
Lite intressant info från Jula:

"Kräver 80 mm håldimension i väggen. 4 m monteringskit medföljer. Frostvaktsfunktion: +8°C inomhus."
 
Hej!
Vi håller på att sätta upp en sådan luftvärmepump i vårt garage nu men får inte innerdelen att sitta riktigt. Det är ju så trångt med kablarna där bak. Så när man hängt upp den i ovankant och ska trycka ihop den i nederkant så vill den inte riktigt. Någon som har något tips eller som råkat ut för samma? Tacksam för svar.:S
 
Om jag förstått rätt behövs några passbitar mellan fästet och väggen för att slangpaketet sedan ska få rum i nederkanten.
 
camilla68 skrev:
Hej!
Vi håller på att sätta upp en sådan luftvärmepump i vårt garage nu men får inte innerdelen att sitta riktigt. Det är ju så trångt med kablarna där bak. Så när man hängt upp den i ovankant och ska trycka ihop den i nederkant så vill den inte riktigt. Någon som har något tips eller som råkat ut för samma? Tacksam för svar.:S
Man får trixa som bara den med slangpaketet och avrinningen så att det verkligen ligger så kompakt som det går, likaså så karvade vi lite extra i gipset från hålet ut och mot mitten på inomhusdelen till, så att böjen från rören i pumpen ut till slangarna genom väggen inte blir så snäv, så blir det enklare att få den att klicka.
Den jag har i garaget trixade vi typ en kvart med fram och tillbaka innan det sa klick och den satt på sin plats :)
 
Väntar på resultatet av hur bra underhållsvärmen fungerar på den uppdaterade varianten ...
 
underhållsvärmen funkade ju kanon på den andra coolixen. det var när man gick från underhållsvärme till värme den balla ur.

jag bytte kretskort i min coolix som hade ovanstående problem och nu flåsar den på ordentligt.

förresten, garaget ser snyggt o prydligt ut det lilla man ser iafd^_^b
 
  • Gilla
Sauer200str
  • Laddar…
Inte hunnit bli så kallt ute ännu, men när det hade varit kallt på dagen och en 6-7 minus över natten så var det fortfarande runt +8c i garaget, och värmepumpen stod och småfläktade lite försiktigt.. :) Så det verkar fungera bra. Får väl se hur vida den orkar med eller inte om der traskar neråt -20.. hehe

kickassford> tänker du på mina bilder på garaget? :)
 
Erick, visst var det dina bilder jag syftade på, klantiga jag glömde att hänvisa :blushing:
 
Erick skrev:
Inte hunnit bli så kallt ute ännu, men när det hade varit kallt på dagen och en 6-7 minus över natten så var det fortfarande runt +8c i garaget, och värmepumpen stod och småfläktade lite försiktigt.. :) Så det verkar fungera bra. Får väl se hur vida den orkar med eller inte om der traskar neråt -20.. hehe

kickassford> tänker du på mina bilder på garaget? :)
Hur luftvärmepumpen fungerat sedan du köpte den. Det har ju varit väldigt kallt i December månad, hur fungerade den då? Har det varit några problem alls?
 
Ja hur fungerar den, hade varit bra med lite mer fakta vad är lägsta tempinställning tänker på typ underhållsvärme ca +5-8 grader??
 
jag kan svara för min coolix 3510 under tiden.
min klarar att hålla mitt dåligt isolerade garage på ca 60kvm på underhållsvärme (8+) nedåt 18-19 minusgrader, (då är temperaturen ca 20-25 grader på utblåsluften) sen börjar den svika.. tvivlar inte en sekund på med bra isolering så klarar den ännu lägre.
 
kickassford skrev:
jag kan svara för min coolix 3510 under tiden.
min klarar att hålla mitt dåligt isolerade garage på ca 60kvm på underhållsvärme (8+) nedåt 18-19 minusgrader, (då är temperaturen ca 20-25 grader på utblåsluften) sen börjar den svika.. tvivlar inte en sekund på med bra isolering så klarar den ännu lägre.
Så du bytte kretskort.. Jag tog pengarna tillbaka och köpte en större zibro sc1246 istället.
Min klarar också ner till ca -20. Har du kollat nån förbrukning på pumpen de senaste månaderna?
 
jo ja bytte kretskortet. tänkte den här ska få gå i detta garage, ett nybygge är planerat så det får bli en större pump då.
någon förbrukning har jag inte mätt men när det är under ca 14-15grader minusgrader ute så går pumpen konstant på fullt ös. beror mestadels på den dåliga isoleringen skulle ja tro.

skulle gärna vilja mäta förbrukningen, nåt tips på en mätare som duger och visar rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.