En ledlampa har ofta en högre färgtemperatur än halogen som när den är neddimmad ligger under 3000 kelvingrader. Många led ligger runt 6000 och det blir en nästan blåaktig karaktär. Jag har hört att jula säljer en som ligger runt 3000 som kallas varmvit som skall ha ett skönt sken. Det sköna med halogen är att det är enkelt att skapa mysbelysning genom att dimma lampan som då får ett lägre kelvital dvs gulare mysigare sken: När man dimmar en ledlampa ( rätta mig om jag har fel) så lyser den bara svagare. Det finns även ledlampor som man kan välja färg på dvs gul- grön-blå-röd i samma lampa men vet ej vad dessa kostar och om dom kräver speciell utruetning.
 
sjönära skrev:
jo man borde ju försöka se hur det ser ut i verkligheten. Åf kontor ligger bara lite långt bort.
Personligen skulle jag nog inte köpa något som kostar så mycket extra utan att få se det in action först. Speciellt inte då det råder tveksamheter om huruvida ljuset är trevligt :)
 
I glödljus som tex. halogenlampor finns ljus av alla spektrums färger/våglängder, hos lysrör av hög kvalitet är färgen (olika vid olika "färgtyper" 827- 830 - 840 osv) sammansatt av kanske 25-30 vågländer och hos lysdioder av en eller några våglängder. Därav den oftast dåliga färgåtergivningen med lysdioder.
 
någon som har erfarenheter av lågenergilampor som down-light dvs liknande spotbelysning?
det borde bli ca dubbelt så mkt energiförbrukning och 8000 timmar ist f 25000 timmars gångtid som med LED men ljuset vackrare och priset är väl ca hälften? nackdelen att det inte går att dimma el att dimbara enheter är dyra kanske lika dyra som LED-dimmrar?
 
Vore kul att höra från någon som har LED i taket och bara som allmän belysning. Philips + Osram har inte det ännu.

Skicka upp en länk...
 
elmont skrev:
I glödljus som tex. halogenlampor finns ljus av alla spektrums färger/våglängder, hos lysrör av hög kvalitet är färgen (olika vid olika "färgtyper" 827- 830 - 840 osv) sammansatt av kanske 25-30 vågländer och hos lysdioder av en eller några våglängder. Därav den oftast dåliga färgåtergivningen med lysdioder.
Nja, vita lysdioder innehåller alla våglängder i det synliga spektret men med en övervikt åt den blå delen. De är i själva verket blå lysdioder med fosforescerande ämnen som förskjuter en del av ljuset åt längre våglängder.

Problematiken för tillverkarna är att ju mer man minskar den blå delen desto mindre blir också det totala ljusutbytet.
 
Är oxå inne på samma fråga om LED, hittade detta:

http://www.upplyst.se/article_info.php?articles_id=17

upplyst.se verkar ha rätt bra priser på 1W resp 3W LED varmvita + dimmbara drivers. Hörde själv av mig direkt till en exportör i Kina och det var ungefär samma pris som upplyst.se +tusingen i frakt.

Är själv inne på LED och har testmonterat några 1W men i min åsikt så duger de inte till arbetsbelysning, 3W är bättre men jag skulle nog avvakta till 5W börjar krypa ner i pris för att slippa behöva montera en hel stjärnhimmel.
 
Tack för den länken, verkar vara en bra butik....
 
Är det nån soom köpt deras 5w spottar.?
Vad kräver de för inbyggnadsdjup?
Är det bra kvalite osv?
 
calle336 skrev:
Är det nån soom köpt deras 5w spottar.?
Vad kräver de för inbyggnadsdjup?
Är det bra kvalite osv?
Jag funderar på att köpa ett kitt.
Enligt uppgift så skall de ge 220lumen varmvitt ljus.
Det är bra!
 
Beställde ett kitt med 9 5w dioder å dimmer igår vid 20.00 och de skickades samma dag kl 22.00 där va de snabba ryck. Hoppas det är nått att ha bara :)
Å de va ju skapligt pris också.
 
Ja det blir nog att jag beställer därifrån oxå.
Man får slå ut kostnaden över en lång tid.
 
Skriv gärna hur kvaliten verkar när du får dom då jag oxå funderar på att beställa
 
intresserad av dina erfarenheter calle.
kommer tacka nej till belysning gm beslagdesign.
För dyrt och vet inte vad jag får.
Hur mkt har du betalat för 9 x 5 w powerLED?
 
Nu har jag beställt ett kitt med 6st 5w spottar.
Hoppas dom lyser bra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.