pacman42 pacman42 skrev:
Jag har bara TV via bredbandet, jag funderade på om det vore värt att dra igång ett TV-kort i en dator för att kunna se TV4 under SHL-slutspelet, jag köpte streaming av alla matcher i en månad av TV4 istället...
Jo, tror det var OS sist som gick på 4an bara marksänt, men sen kom vi på att det tydligen även gick på MAX. 4ans fria streaming hade inte det tydligen.

Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Känns sådär att köpa en TV för nästan 50K och använda chromecast… Helt ointressant faktiskt. Sen får den troligen inte plats heller då jag kör slim i princip mot väggen.
.
Så du ska köpa en TV för 50k, och gå miste om 90%+ av utbudet?

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
N
J JohanLun skrev:
Jo, tror det var OS sist som gick på 4an bara marksänt, men sen kom vi på att det tydligen även gick på MAX. 4ans fria streaming hade inte det tydligen.
Menar du OS nu 2024 så gick det på Kanal 5 och Eurosport marksänt men MAX var ju ett mycket bättre alternativ med ett bredare utbud.

N
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Han påstår det iallafall? Logiskt så är satellit med bandbredd för digital TV-mottagning svindyrt på riktigt. De flesta operatörer i andra länder går ifrån det.
Tyskland och Italien fortsätter åtminstone satsa på TV via satellit. UK är väl möjligen på väg mot en minskning via satellit men till minst 2030 kör de på som nu. Troligen längre.
Som stor konsument av TV från dessa tre länder är jag glad så länge de fortsätter.

• Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
N
P paralun skrev:
Provat, förklarat och åter förklarat men uppgivet.🤔

LinjärTV och en sådan här
[länk]

Case closed.
Synd för Chromecast är faktiskt väldigt smidigt och bekvämt. Senaste versionen styr du ju med en fjärrkontroll och tidigare via telefon eller surfplatta.

N Nalleman64 skrev:
Synd för Chromecast är faktiskt väldigt smidigt och bekvämt. Senaste versionen styr du ju med en fjärrkontroll och tidigare via telefon eller surfplatta.
Jo jag vet, själv har jag en Mibox med inbyggd Chromecast till sekundärTVn, huvudTVn är helt smartifierad och nätverksansluten.

Men linjärTV och Dorofjärrkontrollen passar min mor och även hennes hemtjänst. Sen är hon inte senil men däremot är fingrarna förstörd av reumatism så det behövs något enkelt. Sen har jag då tagit bort alla kanaler hon aldrig ser på så det är bara en handfull kanaler att bläddra mellan.
Så är det att bli gammal och själv skyr jag alla boxar som pesten numera.

• Gilla
Ingper och 3 till
  • Laddar…
S Sp1nd3l skrev:
Kanske inte så viktigt för oss med fiber, även om mina föräldrar var utan internet när fiberkabeln grävdes av en gång. Men flera i den här tråden sitter ju på mobilt bredband och då kan det ju vara bra med stabil tillgång till DVB-T2. Om jag inte minns fel så motsvarar antenn i princip 250 Mbit/s stabil envägskommunikation.

Sedan kan det ju alltid vara bra med en bra fallback även om man har fiber. Den ryska björnen och Iran har säkert kartor över alla fiberpunkter och är väl inte helt otänkbart att man ger sig på infrastrukturen i form av hybridkrig, även om den risken får anses vara rätt liten.
Mobilnätet är väl en bra fallback.

N Nalleman64 skrev:
Men vissa hatar konceptet Chromecast så mycket att Google valt att ta bort namnet ur framtida produkter och enbart erbjuda varianten med Google TV. Kanske lika bra det, för Chromecast with Google TV är nästan lika bra som Shield TV.

S
K karlmb skrev:
Mobilnätet är väl en bra fallback.
I händelse av hybridkrig får man nog räkna med att både fiber och mobilnät påverkas. Dock vill jag minnas att man har varit väldigt skickliga i Ukraina med att hålla internet vid liv, så risken är nog mindre i praktiken än vad den är i teorin. Mobilnäten är ju också betydligt mer robusta nu för tiden för alla ungdomar belastar med Tiktok, Youtube och annan streaming. Vid terrordådet i Stockholm så dog ju SMS och röstsamtal medan Whatsapp och annan IP-trafik fungerade utan problem.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Men vissa hatar konceptet Chromecast så mycket att Google valt att ta bort namnet ur framtida produkter och enbart erbjuda varianten med Google TV. Kanske lika bra det, för Chromecast with Google TV är nästan lika bra som Shield TV.
Jo TV4play skickade ju ut tidigare generationer av Chromcast till evigheterna och slutade stödja dito.

Men med en Mibox med inbyggd Chromecast inkl GoogleTV är det inga problem. Har inte testat senaste chromecasten med fjärr.

Hursomhelst hela "industrin" är ju en stor strid om kundernas gunst och vem som ska tjäna pengarna.

N Nalleman64 skrev:
Tyskland och Italien fortsätter åtminstone satsa på TV via satellit. UK är väl möjligen på väg mot en minskning via satellit men till minst 2030 kör de på som nu. Troligen längre.
Som stor konsument av TV från dessa tre länder är jag glad så länge de fortsätter.
De fortsätter tills de lyckats bygga ut fibernätet tillräckligt.
Sedan stänger de ner.

• Gilla
Marcus-AA och 2 till
  • Laddar…
Tyskland har väl tidigare alltid varit ett uland vad gäller internetanslutning i bostäder..

D Dilato skrev:
Tyskland har väl tidigare alltid varit ett uland vad gäller internetanslutning i bostäder..
Jo. Där är det heller inte fiberföreningar som bygger nät utan det är jättenät som regionerna bygger vad jag förstått. Verkar gå lite långsammare än här i Sverige trots lättgrävd mark.

D Dilato skrev:
När vi började med olika former av bredband både xDSL och fiber var vi långt fram. I dialog med leverantör av utrustning så var de alltid intresserade av hur det gjordes i Sverige för vi låg långt fram och bjöds in till samtal kring utveckling och det var ju 25 år sedan.

A AndersS skrev:
När vi började med olika former av bredband både xDSL och fiber var vi långt fram. I dialog med leverantör av utrustning så var de alltid intresserade av hur det gjordes i Sverige för vi låg långt fram och bjöds in till samtal kring utveckling och det var ju 25 år sedan.
Jo och sedan 2016 så har vi då haft en bredbandsstrategi i Sverige för just fiber och mobila uppkopplingar.

https://pts.se/internet-och-telefoni/bredband/bredbandsutbyggnad/sveriges-bredbandsstrategi/

Mycket av pengarna nu är då pengar via EU för att möjliggöra att mer glesbygd blir uppkopplade.
Lite märkligt angående Tyskland men hittar inga säkra siffror, England gör sin egen resa utanför EU.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.