24 074 läst · 236 svar
24k läst
236 svar
Bostadsbubblan pressar ner kronan
Visst kan man se det som att man tappat massor av pengar bara för att en affär gjordes vid toppen, och sedan en i dalen.
Men i själva verket hade ju snarlik värdesförändring skett oavsett om de flyttat eller inte, bara att det inte märkts eftersom man vanligen inte dagsbevakar bostadens värde.
Hade de tex sålt sin 8miljoners lägenhet i vasastan (eller var den nu låg) idag istället för på den absoluta toppen, så hade de kanske bara fått 6,4M. (-20%)
Min egen bostad har även gjort samma berg och dalbane sväng i statistiken, men jag köpte ju 2019 och har inte märkt det.
Det var förhoppningsvis även "rabbat" på deras nästa bostad, så de landar nog på benen tillslut.
Men i själva verket hade ju snarlik värdesförändring skett oavsett om de flyttat eller inte, bara att det inte märkts eftersom man vanligen inte dagsbevakar bostadens värde.
Hade de tex sålt sin 8miljoners lägenhet i vasastan (eller var den nu låg) idag istället för på den absoluta toppen, så hade de kanske bara fått 6,4M. (-20%)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min egen bostad har även gjort samma berg och dalbane sväng i statistiken, men jag köpte ju 2019 och har inte märkt det.
Det var förhoppningsvis även "rabbat" på deras nästa bostad, så de landar nog på benen tillslut.
Se hade 8 msek i pantbrev. Möjligt att de hade ett gäng miljoner till på banken de aldrig drog in i huset. Hade de inte det kommer de ha 500k per skalle att ha som insats till nästa köp per person. Det dödar deras låneutrymme rätt rejält även om de tjänar braUnikt namn skrev:Visst kan man se det som att man tappat massor av pengar bara för att en affär gjordes vid toppen, och sedan en i dalen.
[bild]
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 679 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 679 inlägg
Helt ointressant i det stora hela.Aaake37 skrev:
Precis som diagrammet ovan så har vi bara backat två år i pris.
Och prisförändringar säger ingenting om hur stabil och sund en marknad är.
Utländska institut kan varna om de vill men andra inhemska ekonomer påstår att de stirrar för enögt på priserna och missar helheten.
Jag ska påminna dig om 2-3år så får vi se vem som "ropade varg"...
Fairlane skrev:
Hur många banker som eventuellt går omkull har jag aldrig diskuterat. Däremot verkar det viktigt för din delFairlane skrev:
Huddingebo skrev:Helt ointressant i det stora hela.
Utländska institut kan varna om de vill men andra inhemska ekonomer påstår att de stirrar för enögt på priserna och missar helheten.
Länka för all del alla dessa inhemska ekonomer som har så bra koll på helheten.Huddingebo skrev:Helt ointressant i det stora hela.
marknaden har tappat 15-20% på cirka 7 månader. Hur många gånger har det hänt tidigare? Då är räntan fortfarande beskedlig. En ränta på 5-6% som är helt normal historiskt sett skulle potrntiellt sänka den svenska bostadsmarknaden fullständigt
Hur många gånger har vi sett ett invasionskrig i Europa?Aaake37 skrev:Länka för all del alla dessa inhemska ekonomer som har så bra koll på helheten.
marknaden har tappat 15-20% på cirka 7 månader. Hur många gånger har det hänt tidigare? Då är räntan fortfarande beskedlig. En ränta på 5-6% som är helt normal historiskt sett skulle potrntiellt sänka den svenska bostadsmarknaden fullständigt
Felet många gör är att de lyssnar på "experter" med incitament för sin egen verksamhets räkning. Tex alla dessa bank-ekonomer. De har ofta haft fel och ser mest till sitt eget lilla skrå.
Samt alla utländska förståsigpåare som stirrar sig blinda enbart på priserna likt kvartalsräknare till företagsekonomer.
Harry Flam mfl andra som har intervjuats många gånger i TV som motpol till bankekonomer och utländska olyckskorpar har ser set ur ett bredare perspektiv.
Jag har mest med mig alla dessa intervjuer och annat jag har läst av de.
Första jag hittade:
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ekonomiprofessorn-vi-har-ingen-bostadsbubbla-i-sverige
Huddingebo skrev:Hur många gånger har vi sett ett invasionskrig i Europa?
Felet många gör är att de lyssnar på "experter" med incitament för sin egen verksamhets räkning. Tex alla dessa bank-ekonomer. De har ofta haft fel och ser mest till sitt eget lilla skrå.
Samt alla utländska förståsigpåare som stirrar sig blinda enbart på priserna likt kvartalsräknare till företagsekonomer.
Harry Flam mfl andra som har intervjuats många gånger i TV som motpol till bankekonomer och utländska olyckskorpar har ser set ur ett bredare perspektiv.
Första jag hittade:
[länk]
Säkert en poäng men det ingen annan utom finansinspektionen lyft är att även lån i förhållande till inkomst innebär en stor risk, även om alla fortsatt kan betala sina lån (och priserna på bostäder inte nödvändigtvis kraschar). För när räntan höjs kan det bli en riktig käftsmäll för ekonomin och jobb. Vi får väl se hur bra ekonmin mår nästa år i Sverige jämfört med andra västländer med lägre skuldsättning men har själv svårt att se hur det gynnar någon förutom banker att vi jämförelsevis har så enorma lån i förhållande till inkomst, vilket helt grundar sig i att vi knappt amorterar vilket för övrigt är den vanligaste internationella kritiken. Men kanske finns något motargument som jag missar.Huddingebo skrev:Samtidigt var det just i USA som en enorm krasch inträffade på bostadsmarknaden då reglerna för banker vid utlåning var allt annat än sunda.
Samma bostads/bankkrasch inträffade inte i Sverige, så man får ju väga in "helheten" i hela systemet och inte bara titta på detaljer.
Jag skulle säga att det ändå är tämligen robust och stabilt i Sverige jämfört med många andra länder.
man kan ha en kraftigt övervärderad bostadsmarknad utan att det kallas bubbla enligt FLams definition. Tom Finansinspektionen och Ingves har vid många tillfällen påtalat att priserna är osunt höga.Huddingebo skrev:Hur många gånger har vi sett ett invasionskrig i Europa?
Första jag hittade:
[länk]
Varför sjunker Sveriges bostadspriser mest i världen? Mer än alla länder som saknar inhemsk energiproduktion och har högre inflation?
Inves utsagor...Aaake37 skrev:man kan ha en kraftigt övervärderad bostadsmarknad utan att det kallas bubbla enligt FLams definition. Tom Finansinspektionen och Ingves har vid många tillfällen påtalat att priserna är osunt höga.
Varför sjunker Sveriges bostadspriser mest i världen? Mer än alla länder som saknar inhemsk energiproduktion och har högre inflation?
För att vi har ovanligt många köpta bostäder och en räntekostnad och energikostnad som har stigit.
Dock är fortfarande boendekostnaden inte jättehög på årsbasis.
Folk med ägt boende i Sverige har I regel också väldigt stabil ekonomi och Sverige som land har en väldigt stabil finansekonomi och låg statsskulde.
Och det faktum att priserna bara har backat 2år borgar för en liten risk för allvarliga problem. Rörlighet på den svenska bostadsmarknaden är låg och den lilla skaran som köpte på toppen för ett år sedan och som absolut måste sälja, innebär ingen risk annat än för de själva.
Klassisk åsiktskillnad mellan de som tjänar på/vill ha höga räntor och en nationalekonom:
https://www.europaportalen.se/2022/06/eu-kritik-mot-svensk-bostadsmarknad-far-stod-och-mothugg
Så du menar att Sverige är unika med ökade energi och räntekostnader? Har Sverige så många fler ägda bostäder än våra Nordiska grannar? Än alla andra västländer?Huddingebo skrev:Inves utsagor...
För att vi har ovanligt många köpta bostäder och en räntekostnad och energikostnad som har stigit.
Dock är fortfarande boendekostnaden inte jättehög på årsbasis.
Folk med ägt boende i Sverige har I regel också väldigt stabil ekonomi och Sverige som land har en väldigt stabil finansekonomi och låg statsskulde.
Och det faktum att priserna bara har backat 2år borgar för en liten risk för allvarliga problem. Rörlighet på den svenska bostadsmarknaden är låg och den lilla skaran som köpte på toppen för ett år sedan och som absolut måste sälja, innebär ingen risk annat än för de själva.
Klassisk åsiktskillnad mellan de som tjänar på/vill ha höga räntor och en nationalekonom:
[länk]
Marknaden har tappat runt 15% på vara 7 månader. Fallet är långtifrån över. Och detta trots att bostadskostnaden, som du säger inte är speciellt hög än. Om arbetslösheten kommer igång under en LK samtidigt som vi måste hålla ännu högre styrränta för att bekämpa inflationen kan det bli ett blodbad för alla sönderbelånade svenskar.
Ingves CV är extremt starkt och få kan mäta sig med det inom ekonomin.
Redigerat av moderator:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 679 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 679 inlägg
Nej precis jag försökte få dig att se på mer än en enstaka faktor, prisutvecklingen under 2022, men det verkar vara viktigt för dig att endast titta på en faktor, så då får du göra det. Frågan är inte särskilt viktig för mig överhuvudtaget.Aaake37 skrev:
Det intressanta är varför Sveriges bostadspriser faller så mycket mer än övriga europeiska länder där många är väldigt lika oss med liknande utmaningar med ränta och inflation. USA är lite av en anamoli.Fairlane skrev:
Denna.Z ZipLock skrev:
https://www.maklarstatistik.se/omra...n-norrmalm/#/bostadsratter/48m-prisutveckling
Tyvärr kan man bara kika 48månader bak i tiden, men det ger ändå rätt bra överblick.