24 179 läst · 236 svar
24k läst
236 svar
Bostadsbubblan pressar ner kronan
J Jens33 skrev:
Ska du titta på Stockholm har de mer trygga områdena ökat mer i procenttal de senaste 4 åren.J Jens33 skrev:
Täby har under 4 år ökat med +49% för villor (till toppen i våras)
ett axplock;
Botkyrka +35%
Södertälje +35%
Sollentuna +35%
Källa Mäklarstatistik
Aaake37 skrev:
Det verkar som att priser i "sämre" områden inte fallit lika mycket när, kan det stämma?
Ja säkert. Det som ökat mest har ju högst fallhöjd.A A-Man_08 skrev:
Men jag som bott i Sthlm i hela mitt liv har verkligen sett hur mycket viktigare områdets ”trygghetsfaktor” har blivit för folk.
Många kommuner, inte minst Täby, har ju aktivt motarbetat alla hyresrätter för att kunna skylla på bostadsbrist när det kommer flyktingar tex.
Såhär är utvecklingen över 4 år på bostadsrätter tom idag enligt Mäklarstatistik;
Spånga/Kista -1,4%
Botkyrka +1%
Skärholmen 0%
Dessa områden har tappat runt 10% från toppen
Täby +11%
Bromma +11%
Lidingö +11%
Innerstan +14,5%
dessa har tappat runt 15% från toppen
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Om tre år, 30% ned från toppen under pandemin. Om ekonomin har vänt om fem år och räntan är nära nollad igen så troligen stigande priser vid den tidpunkten. Troligen har priserna då ännu inte hunnit återhämta sig riktigt om man jämför med pandemitoppen. Alternativet är ekonomisk skitutveckling även om fem år med högre ränteläge, då fortsätter priserna att ligga kvar cirka -30% från toppen.A A-Man_08 skrev:
(Oj vad jag kommer att få äta upp detta...)
Moderator
· Stockholm
· 52 582 inlägg
Njaa.. Jag tror att du är lite för pessimistisk. Nu vet vi iofs. inte hur länge kriget kommer att pågå, eller framförallt de ekonomiska effekterna av det. Men om läget förblir ungefär som det ser ut nu, så tror jag att vi kommer att se en vändning uppåt i ekonomin inom två år. Skulle världsläget ha förbättrat sig så blir vändningen starkare.
Priserna vi såg under pandemin, kommer vi inte att få se igen i reala pengar i närtid, såvida inte räntan återgår till 0 - 1 %, men priserna (jag tror) kommer i stort sett att återhämta sig. Om 3 år har vi troligen en ackumulerad inflation på storleksordningen 20 - 25%, om vi antar att inflationen då har återgått till 0 - 3%. Bostadpriserna kommer att öka motsvarande, men på lite längre sikt. Det svåra är att avgöra från vilken nivå de 20 - 25% en skall räknas.
Men sedan är det klart att risken är stor att kriget om 3 år fortfarande pågår, och har eskalerat med några atombomber, och fler länder inblandade.
Priserna vi såg under pandemin, kommer vi inte att få se igen i reala pengar i närtid, såvida inte räntan återgår till 0 - 1 %, men priserna (jag tror) kommer i stort sett att återhämta sig. Om 3 år har vi troligen en ackumulerad inflation på storleksordningen 20 - 25%, om vi antar att inflationen då har återgått till 0 - 3%. Bostadpriserna kommer att öka motsvarande, men på lite längre sikt. Det svåra är att avgöra från vilken nivå de 20 - 25% en skall räknas.
Men sedan är det klart att risken är stor att kriget om 3 år fortfarande pågår, och har eskalerat med några atombomber, och fler länder inblandade.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Bra poäng att man måste tänka på vad man pratar om, inflationsjusterat pris eller inte. Jag tänkte nog nominellt pris utan att ta hänsyn till att inflationens påverkan på kronans värde.H hempularen skrev:Njaa.. Jag tror att du är lite för pessimistisk. Nu vet vi iofs. inte hur länge kriget kommer att pågå, eller framförallt de ekonomiska effekterna av det. Men om läget förblir ungefär som det ser ut nu, så tror jag att vi kommer att se en vändning uppåt i ekonomin inom två år. Skulle världsläget ha förbättrat sig så blir vändningen starkare.
Moderator
· Stockholm
· 52 582 inlägg
Om man tänker på inflationen, och chansar på att kriget inte blir värre. Så kan det nog tom. vara en bra investering att köpa bostad nu eller det närmaste året. Priserna kommer "garanterat" att gå upp från dagens nivå med den ackumulerade inflationen. Spekulationen blir om det sker inom 3 år eller 8 år. Till det får vi den "normala" prisuppgången som påverkas av samhället i stort, ex. om räntorna återgår till <2% osv. Det är dock svårare att sia om.
Redigerat:
Kriget har pågått sedan 2014. Att tro att det skulle vara över i närtid är naivt.H hempularen skrev:Njaa.. Jag tror att du är lite för pessimistisk. Nu vet vi iofs. inte hur länge kriget kommer att pågå, eller framförallt de ekonomiska effekterna av det. Men om läget förblir ungefär som det ser ut nu, så tror jag att vi kommer att se en vändning uppåt i ekonomin inom två år. Skulle världsläget ha förbättrat sig så blir vändningen starkare.
Även om vi återigen har räntor på 1-2% så är det kombinationen av
* långvariga reallöneökningar i årtionden.
* Nollränta
* Pandemi som gör att alla plötsligt ville lägga mycket mer av sin disponibla inkomst på bostaden
som lyfte priserna till sanslösa nivåer som peakade I vintras.
Man märker att många nu försöker "vänta ut" marknaden i hopp om att det ska bli som i vintras igen om 6-12 månader. Det är fullständigt meningslöst och gör bara försäljningen sämre. I BÄSTA fall så stabiliseras priserna någon gång under Q3 2023 men märk väl stabiliseras är INTE detsamma som att de börjar stiga igen.
Sveriges bostadsmarknad har varit brutalt övervärderad länge och OECD, IMF mfl har varnat oss för detta i många år. 2022 har bostadspriserna I Sverige fallit mest i HELA världen. Det skulle inte förvåna mig öht om de gör det 2023 också.
Att man behövt betala 8 msek för en halvbra lägenhet på 50 kvm I Vasastan eller 11 msek för en sunkig 70-tals kåk med usel tomt i Täby är fullständigt absurt.
Villor I Stockholm är ner -20% samtidigt som vi har en KPI på 11.5% och RB räknar med 8-9% till nästa år medan bostäderna kommer fortsätta falla.
Om man sålde sin bostad i Januari och växlade över alla sina pengar till Dollar och köper igen i mitten av 2023 skulle man sannolikt få dubbelt så mycket boende för pengarna.
På ett sätt bra att detta kommer nu. Kraschen hade bara blivit hårdare för varje år som den inte sker.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 101 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 101 inlägg
Nu är det ju många som hoppas och tror att marknaden har kraschat.
Köpt och sålt hus nu nov/dec.
De flesta spekulanter på både köpet och på försäljningen trodde att de skulle kunna göra sjuka klipp.
Vi snackar 1-2 miljoner under utgångspris som naturligtvis var utlagt/justerar för rimligt pris med tanke på dagens läge.
Vi gav nog ungefär 700 000 under mot vad vi hade fått ge för ett år sen. Fick nog ungefär så mycket mindre på försäljningen mot om jag hade sålt för ett år sen.
Så jämt ut.
Skambuden var ju som sagt sjuka dock, 8/12 av de som var intresserade trodde verkligen att de skulle kunna få köpa för miljoner under utgångsbud.
Nu hade vi seriösa spekulanter med som gjorde att efter budgivning så fick vi vårat nuvarande sålt inom en vecka med ett slutpris som vi är grymt nöjda med.
De flesta spekulanter på både köpet och på försäljningen trodde att de skulle kunna göra sjuka klipp.
Vi snackar 1-2 miljoner under utgångspris som naturligtvis var utlagt/justerar för rimligt pris med tanke på dagens läge.
Vi gav nog ungefär 700 000 under mot vad vi hade fått ge för ett år sen. Fick nog ungefär så mycket mindre på försäljningen mot om jag hade sålt för ett år sen.
Så jämt ut.
Skambuden var ju som sagt sjuka dock, 8/12 av de som var intresserade trodde verkligen att de skulle kunna få köpa för miljoner under utgångsbud.
Nu hade vi seriösa spekulanter med som gjorde att efter budgivning så fick vi vårat nuvarande sålt inom en vecka med ett slutpris som vi är grymt nöjda med.
Miljoner under utgångsbud är absolut inte ovanligt men har ju helt att göra med vad priset faktiskt är. Är priset 4 msek eller 15 msek är ju väldigt avgörandeR RalleB skrev:Nu är det ju många som hoppas och tror att marknaden har kraschat.
Så jämt ut.
Villapriserna i Sthlm är ned -20% från toppen i vintras om man tittar på SBABs eller boolis statistik.
Har du lagt upp ett realistiskt utgångspris är du undantaget, inte regeln. Eftersom i princip allting säljs under utgångspris är det snarare säljarna än köparna som är idioter
Ser drösvis av sådant här i Sthlm.
https://www.hemnet.se/salda/villa-7...kholms-kommun-thaliavagen-6-29028038906588260
https://www.hemnet.se/salda/villa-7rum-taby-kyrkby-taby-kommun-kyrkvagen-33-4353754303370786060
https://www.hemnet.se/salda/villa-5rum-taby-kyrkby-taby-kommun-byle-alle-32-8592900093691218700
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 101 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 101 inlägg
Fast det beror ju helt på läget, 8/12 spekulanter hade ju en helt skev bild av marknadsläget och hade förmodligen endast läst expressens/Aftonbladets domedagsrubriker.
Det roligaste i hela den här krisen är att över 50% (draget ur röven) av osäkerheten på el, råvaror, bostadsmarknaden beror på medias helt skeva spektakulära journalistik.
”Domedagsprofeterna” som vill sälja lösnummer.
Hur man håller ett folk i schack och styr dom, man skrämmer dom.
Michael Moore har helt rätt i sin analys gällandes detta.
Så bor man bara rätt i ett bra läge/område så kommer prisnedgången endast vara tillfällig samt att det finns fortfarande spekulanter som förstår värdet om än mindre än för ett år sen.
Den här paniken är tillfällig, vi kommer inte ha en större ”krasch” än vad som redan hänt.
Folk behöver fortfarande bostäder och de bra lägena/områden kommer fortfarande att vara det i framtiden.
Förlorarna är som alltid de som sitter och väntar på att få köpa en villa som varit värderad till 4-7 miljoner och tro att de kommer kunna köpa denna för 2 miljoner.
Det kommer inte hända av 2 anledningar. De som äger nu dessa är inte lika känsliga för inflation samt att bra läge/område kommer fortfarande vara ett bra läge/område när inflationen vänder neråt.
Det roligaste i hela den här krisen är att över 50% (draget ur röven) av osäkerheten på el, råvaror, bostadsmarknaden beror på medias helt skeva spektakulära journalistik.
Så bor man bara rätt i ett bra läge/område så kommer prisnedgången endast vara tillfällig samt att det finns fortfarande spekulanter som förstår värdet om än mindre än för ett år sen.
Den här paniken är tillfällig, vi kommer inte ha en större ”krasch” än vad som redan hänt.
Folk behöver fortfarande bostäder och de bra lägena/områden kommer fortfarande att vara det i framtiden.
Förlorarna är som alltid de som sitter och väntar på att få köpa en villa som varit värderad till 4-7 miljoner och tro att de kommer kunna köpa denna för 2 miljoner.
Det kommer inte hända av 2 anledningar. De som äger nu dessa är inte lika känsliga för inflation samt att bra läge/område kommer fortfarande vara ett bra läge/område när inflationen vänder neråt.
exakt vad köpte du för?R RalleB skrev:Fast det beror ju helt på läget, 8/12 spekulanter hade ju en helt skev bild av marknadsläget och hade förmodligen endast läst expressens/Aftonbladets domedagsrubriker.
Hela expertisen är överens om att vi bara är halvvägs genom nedgången, om ens det. Du verkar sitta inne på info som hela expertisen saknar.
Jag kollar i Sthlms bättre områden som är bland Sveriges dyraste. Du skulle inte kalla dessa ”bra lägen/områden”? Här ser jag hus som nu går runt 8 msek som gick för över 10 msek så sent som i Maj.
Jag ser hus i superpremiumområden som går runt 15-16 msek idag som hade sålts för 20 i Maj.
Sveriges bostadsmarknad har tappat mest i hela världen 2022. Stort grattis för att det löste sig för dig!
Ökad arbetslöshet minskar köpkraften.
Antar att arbetslösheten ökar då konkurser ökar rejält.
Verkar vara en hel del Brf:er som går i kk de jag hittade var "nya" Brf:er dvs under tio år. (Går att söka på "allabolag konkurser")
De drabbade i en sådan kk har nog ingen köpkraft kvar till nytt boende.
Svag krona, lån, boende, mat och div. kostnader drar ner köpkraften.
Att bostäder behövs är inget nytt. Men det är knappast många köpstarka som står utan bostad.
Jag är ganska säker på att framtiden kommer fokus ligga på driftkostnader och jag tror flera accepterar mindre boyta.
Prisuppgången har nog varit lite för stor och snabb före 2022.
Sålde själv en BR efter åtta år vinsten jag gjorde var att jag bott gratis under de åren+ lite till. Det är inte en sund utveckling. Men det är klart jag klagande inte...
Nedgången nu är nog lite för ihållande och stor för att kallas en svacka. Personligen tror jag att det är en "bubbla" men frågan är hur stor blir smällen. Och när planar det ut.
Kan man köpa och sälja på samma marknad så är det nog ingen större skillnad.
Värre är det om man köpt nyligen och tvingas sälja mycket under inköpspris med stora lån. Då kanske möjligheten att köpa ny bostad är borta.
Verkar vara en hel del Brf:er som går i kk de jag hittade var "nya" Brf:er dvs under tio år. (Går att söka på "allabolag konkurser")
Att bostäder behövs är inget nytt. Men det är knappast många köpstarka som står utan bostad.
Jag är ganska säker på att framtiden kommer fokus ligga på driftkostnader och jag tror flera accepterar mindre boyta.
Sålde själv en BR efter åtta år vinsten jag gjorde var att jag bott gratis under de åren+ lite till. Det är inte en sund utveckling. Men det är klart jag klagande inte...
Nedgången nu är nog lite för ihållande och stor för att kallas en svacka. Personligen tror jag att det är en "bubbla" men frågan är hur stor blir smällen. Och när planar det ut.
Värre är det om man köpt nyligen och tvingas sälja mycket under inköpspris med stora lån. Då kanske möjligheten att köpa ny bostad är borta.
Redigerat:
En villa jag kollade på köptes av ett par under 30 år för 11.2 msek med inflytt i December 2021. Den såldes nu i höstas för 9.4. Pantbrevet var 8 msek. Säg 300k till för lagfart och mäklararvode. En insats som var 3.2 blev till 1.1. 2.1 msek kostade det att bo där i 12 månader.H HSP skrev:Ökad arbetslöshet minskar köpkraften.
Lider med dem.