A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag har aldrig skrivit kraftigt stigande.
Jag har skrivit att de inte kommer att sjunka utan att de snarare kommer att ligga kvar eller öka lite. Att vi kommer få se en vändning.
Aldrig att jag tror på en kraftig prisuppgång.
Det är nog några år bort.
Ok. Jag tror priserna planar ut först efter sommaren för att sedan ligga kvar eller stiga väldigt långsamt. Peaken våren 2022 får vi nog inte detta årtionde igen.

Synd om de som köpte maxbelånade för ett år sen.

Då pratar vi nominella priser. Om vi korrigerar för inflation, dvs reapriser kan det nog ta flera årtionden att hamna där igen.

Clarken37 skrev:
Ok. Jag tror priserna planar ut först efter sommaren för att sedan ligga kvar eller stiga väldigt långsamt. Peaken våren 2022 får vi nog inte detta årtionde igen.

Synd om de som köpte maxbelånade för ett år sen.

Då pratar vi nominella priser. Om vi korrigerar för inflation, dvs reapriser kan det nog ta flera årtionden att hamna där igen.
Bostadspriserna steg andra månaden i rad: ”Förvånande” (msn.com)

A
Bostadspriserna steg andra månaden i rad: ”Förvånande” (msn.com)
Sjönk-0.2% säsongsjusterat.

Clarken37 skrev:
Sjönk-0.2% säsongsjusterat.
Sak samma, faktum är at priserna INTE har sjunkit. Utan ökat.
"Vissa" hör pratade för några månader sedan om ras på 50%.

Raset kommer nog, förr eller senare om du frågar vissa igen ;k)

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Raset kommer nog, förr eller senare om du frågar vissa igen ;k)
Absolut! Snart sprängs megabubblan och vi går in i ekonomisk istid! :crysmile:

Personligen tror jag bostadspriserna kommer fortsätta krypa ned. Hur mycket är den stora frågan? Jag tror priserna sedan kommer ha väldigt svårt att stiga. Möjligtvis nominellt.

Jag tror alltså att stigande bostadspriser på bred front har passerat. Självklart kommer attraktiva fastigheter alltid betinga ett högt värde.

Har vi något bra argument för att bostadspriserna ska öka realt?

Det som talar emot:
-Energipriser som troligtvis kommer fortsätta vara höga. Detta slår igenom på ALLT i ekonomin.
-Räntor kommer troligtvis ligga förhöjd platå under en längre tid. Detta kommer märkas på många bostadsrätter och villor i det dyrare segmentet i takt om att lånen läggs om.
-En närstående lågkonjunktur där arbetslösheten ökar kommer inte hjälpa att upprätthålla bostadspriserna.
-En aktiemarknad som inte ständigt stiger.
-Demografi. En sakta krympande befolkning innebär över tid lägre efterfrågan på bostäder. Att flytta in människor från tredje världen innebär inte nya budgivare på huset i villaförorten.

Men jag har "skin in the game", köpte min villa 2021.

Att politiker och banker har låtit bostadspriserna skena på det här sättet sedan 90-talet kommer bli en sorglig historia.

Vilka som får rätt eller inte får framtiden visa. Framtiden är oviss och det gör den åtminstonde intressant att spekulera i.:D

• Linjediagram som visar index för bostadspriser och konsumentpriser i Sverige från 1981 till 2021.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Ärligt talat. Jag har förklarat skillnaden på nominell och real nedgång för dig ganska många gånger nu. Vad är det du inte förstår så jag kan förklara?

Villor är ner -20% nominellt sedan toppen. Inflationen för helåret 2022 stängde på över +8%, RB räknar med att inflationen under 2023 kommer landa runt 9% för helåret.

Såvida priserna nu ligger still har du en real nedgång på -37% från toppen när året är slut. Att det finns RISK för -50% framgent är högst reellt fortfarande.

Häromdagen STEG kärninflationen i Eurozonen vilket INGEN räknat med. ECB är hökaktiga och går ut och lovar ytterligare räntehöjningar och RB kommer behöva följa efter. Sannolikt kommer ingen i Sverige ha under minst 4.5% rörlig ränta till sommaren. Att priserna då ska stiga är rätt osannolikt.

Clarken37 skrev:
Ärligt talat. Jag har förklarat skillnaden på nominell och real nedgång för dig ganska många gånger nu. Vad är det du inte förstår så jag kan förklara?

Villor är ner -20% nominellt sedan toppen. Inflationen för helåret 2022 stängde på över +8%, RB räknar med att inflationen under 2023 kommer landa runt 9% för helåret.

Såvida priserna nu ligger still har du en real nedgång på -37% från toppen när året är slut. Att det finns RISK för -50% framgent är högst reellt fortfarande.

Häromdagen STEG kärninflationen i Eurozonen vilket INGEN räknat med. ECB är hökaktiga och går ut och lovar ytterligare räntehöjningar och RB kommer behöva följa efter. Sannolikt kommer ingen i Sverige ha under minst 4.5% rörlig ränta till sommaren. Att priserna då ska stiga är rätt osannolikt.
Vändningen: Villapriserna stiger i Stockholm - P4 Stockholm | Sveriges Radio
Priserna nu är INTE lägre än för 2år sedan.

Det finns alltid galningar som i det längsta försöker låtsas att det fortsätter som förr. Precis som många av de vräkigaste engelska herrgårdarna som byggdes precis när botten föll ut hela herrgårdsekonomin.

Tror knappast många tror att det nu kommer en fortsättning på de tidigare 20 åren.
Dock tror definitivt inte jag på någon bubbla som ska spricka.

H heimlaga skrev:
Det finns alltid galningar som i det längsta försöker låtsas att det fortsätter som förr. Precis som många av de vräkigaste engelska herrgårdarna som byggdes precis när botten föll ut hela herrgårdsekonomin.
Fast den jämförelsen håller inte. "Herrgårdsekonomin" var en livsstil för de som befann sig i den ekonomin. Den livsstilen "upphörde".

Här handlar det om "livsstilen" att ha någonstans att bo, den kommer troligen inte att upphöra.

Men det är väl rätt uppenbart att vi inte ser någon krasch i marknaden nu. Vi ser en viss nedgång, och jag tror (men kan ha fel) att "prisprofilen" har ändrats, alltså att värdet har sjunkit mer på vissa typer av bostäder. Vi har en rätt kraftig nedgång i efterfrågan, färre vill köpa nu. Men det gör också att färre vill sälja, och marknaden har en ny balans på något lägre nivå än tidigare.

Vad som händer framöver är omöjligt att sia om. Vi kan få en ytterligare nedgång, men lika gärna en viss uppgång. Och som ett osannolikt alternativ, en krasch. Att vi varaktigt skulle få en lägre prisnivå, det tror jag inte på. De grundläggande mekanismerna i prissättningen kommer att bestå (om än med en dip/paus). Så länge vi har en reel brist på bostäder, och så länge människor har en inkomst att betala med, så kommer vi att ha höga priser.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast den jämförelsen håller inte. "Herrgårdsekonomin" var en livsstil för de som befann sig i den ekonomin. Den livsstilen "upphörde".

Här handlar det om "livsstilen" att ha någonstans att bo, den kommer troligen inte att upphöra.

Men det är väl rätt uppenbart att vi inte ser någon krasch i marknaden nu. Vi ser en viss nedgång, och jag tror (men kan ha fel) att "prisprofilen" har ändrats, alltså att värdet har sjunkit mer på vissa typer av bostäder. Vi har en rätt kraftig nedgång i efterfrågan, färre vill köpa nu. Men det gör också att färre vill sälja, och marknaden har en ny balans på något lägre nivå än tidigare.

Vad som händer framöver är omöjligt att sia om. Vi kan få en ytterligare nedgång, men lika gärna en viss uppgång. Och som ett osannolikt alternativ, en krasch. Att vi varaktigt skulle få en lägre prisnivå, det tror jag inte på. De grundläggande mekanismerna i prissättningen kommer att bestå (om än med en dip/paus). Så länge vi har en reel brist på bostäder, och så länge människor har en inkomst att betala med, så kommer vi att ha höga priser.
Jag hoppas innerligt på fortsatt "viss nedgång" och viss osäkerhet på marknaden. För varje månad det pågår pyser det ut mer luft ur bubblan och risken för krasch minskar.

Vad jag anar är att vi står inför en tid när en viss livsstil upphör. När folk måste fokusera mindre på konsumtion och mer på annat för att få det att gå runt.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag hoppas innerligt på fortsatt "viss nedgång" och viss osäkerhet på marknaden. För varje månad det pågår pyser det ut mer luft ur bubblan och risken för krasch minskar.

Vad jag anar är att vi står inför en tid när en viss livsstil upphör. När folk måste fokusera mindre på konsumtion och mer på annat för att få det att gå runt.
Du går och väntar på att konsumtionssamhället tar slut?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.