A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag tror de flesta här har pratat och tänker på samma sätt som i "media/radio/TV" i stort.
Dvs prisfall i kronor räknat i procent.

Ja det har gissats att nedgången ska bli betydligt värre än vad den är nu. 50% har nämnts.
Har inte sett ett enda inlägg i tråden som pratat om -50% nominellt.

Tycker du att det är en bra affär om din bostad går upp +10% om inflationen samma period är +20%?
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Har inte sett ett enda inlägg i tråden som pratat om -50% nominellt.

Tycker du att det är en bra affär om din bostad går upp +10% om inflationen samma period är +20%?
Skärmdump av forumdiskussion om ekonomiska trender, inflation, valutakurs, räntepolitik och bostadsmarknaden i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
[bild]
Det står ju UTRYCKLIGEN real nedgång?? Förstår att det kan vara komplicerat för många. Vet du om vad inflation är för något?

Tycker du att det är en bra affär om din bostad går upp med 10% om inflationen är 20%?
 
Redigerat av moderator:
Clarken37 skrev:
Det står ju UTRYCKLIGEN real nedgång?? Förstår att det kan vara komplicerat för många. Vet du om vad inflation är för något?

Tycker du att det är en bra affär om din bostad går upp med 10% om inflationen är 20%?
När man i samhället och i folkmun pratar om prisfall på bostadsmarknaden mäter man i kronor omräknat i procent.
Ingen (annat än möjligtvis teoretiska ekonomer inom sitt yrke) viktar för inflationen.
Varför skulle jag inte ha kunskap om så grundläggande begrepp som inflation?
Ska vi räkna in löneökningar också i skattningen av bostadsrättpriserna?
 
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
När man i samhället och i folkmun pratar om prisfall på bostadsmarknaden mäter man i kronor omräknat i procent.
Ingen (annat än möjligtvis teoretiska ekonomer inom sitt yrke) viktar för inflationen.
Varför skulle jag inte ha kunskap om så grundläggande begrepp som inflation?
Ska vi räkna in löneökningar också i skattningen av bostadsrättpriserna?
Jag skrev realt. Hade jag inte skrivit det fine, men jag skrev det uttryckligen i detta och tidigare inlägg. När vi plötsligt har en extrem inflation som vi inte sett på 30 år är det relevant att ta den i beaktning. Att du inte riktigt förstod skillnaden får stå för dig.

Tycker du att det är en bra affär om din bostad går upp 10% I värde när inflationen är 20%?
 
Clarken37 skrev:
Jag skrev realt. Hade jag inte skrivit det fine, men jag skrev det uttryckligen i detta och tidigare inlägg. När vi plötsligt har en extrem inflation som vi inte sett på 30 år är det relevant att ta den i beaktning. Att du inte riktigt förstod skillnaden får stå för dig.

Tycker du att det är en bra affär om din bostad går upp 10% I värde när inflationen är 20%?
Vad som är bra eller inte beror ju på hur ens lön påverkas och när man har köpt och eventuellt ska sälja en bostad.
När man pratar om prisutveckling på bostäder brukar man aldrig väga in löneutveckling eller inflation.
För mig gör det inget om bostäderna backar 50%, det skulle bara gynna mig om jag vill byta bostad, flytta närmare jobb 5km bort etc.
Då slipper jag betala 1-2miljoner i skatt.
 
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad som är bra eller inte beror ju på hur ens lön påverkas och när man har köpt och eventuellt ska sälja en bostad.
När man pratar om prisutveckling på bostäder brukar man aldrig väga in löneutveckling eller inflation.
För mig gör det inget om bostäderna backar 50%, det skulle bara gynna mig om jag vill byta bostad, flytta närmare jobb 5km bort etc.
Då slipper jag betala 1-2miljoner i skatt.
Vad som är bra eller inte beror på vilken alternativkostnad du har. Att lägga in 3 msek istället för 5 msek och lägga 2 msek i något inflationssäkert som guld hade tex varit genialt 2022.

Reala priser på bostäder och inflationens effekt har det skrivits spaltmeter om om i ett år. Du förstod helt enkelt inte skillnaden. Eller så läste du slarvigt
 
Redigerat av moderator:
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad som är bra eller inte beror ju på hur ens lön påverkas och när man har köpt och eventuellt ska sälja en bostad.
När man pratar om prisutveckling på bostäder brukar man aldrig väga in löneutveckling eller inflation.
För mig gör det inget om bostäderna backar 50%, det skulle bara gynna mig om jag vill byta bostad, flytta närmare jobb 5km bort etc.
Då slipper jag betala 1-2miljoner i skatt.
Vänta nu litet.
Jag vet inte hur "man" brukar göra men sunda förnuftet säger att belastningen av att köpa en fastighet beror både på löneutväcklingen och på hur övriga levnadskostnader utvecklas.

Förr kunde man köpa en mindre bordgård med åker och skog och hus och lador och gärdsgårdar och fiskerätter för några tusen mark vilket var oerhört billigt jämfört med till exempel vad mat och kläder kostade. Fast när nettolänen för en arbetare efter avdragna minsta möjliga levnadskostnader var någon penni om dagen om ens det så var gården dyr endå.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Volatis ordförande dissar Riksbanken: ”Haft fel hela tiden”
Hur många gånger har hen haft rätt? Inte så svårt att ha rätt efteråt...
 
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Volatis ordförande dissar Riksbanken: ”Haft fel hela tiden”
Fortsatt skyhög inflation och bankerna skruvar upp sina prognoser för ännu högre räntehöjningar i April. Alla priser utom energi fortsatte upp. Sverige har I särklass högst inflation i den rika delen av västvärlden.

Tror du fortfarande på kraftigt stigande bostadspriser i Mars?
 
Clarken37 skrev:
Fortsatt skyhög inflation och bankerna skruvar upp sina prognoser för ännu högre räntehöjningar i April. Alla priser utom energi fortsatte upp. Sverige har I särklass högst inflation i den rika delen av västvärlden.
Och alltfler ansöker om att få pausa sina amorteringar....
https://www.svd.se/a/76R259/fler-vill-pausa-sina-amorteringar
 
P paralun skrev:
Och alltfler ansöker om att få pausa sina amorteringar....
[länk]
Enligt artikeln "För det fjärde kvartalet i fjol var det cirka 6 000 kunder som fick amorteringsfrihet beviljat, enligt Finansinspektionen.". 6 000 är inte många jämfört med antal hushåll som har lån så det låter lite som höna/fjäder diskussion. Med det sagt förstår jag att många hushåll har det jobbigt med dagens inflation/elpriser/boräntor osv.
 
U uplj skrev:
Enligt artikeln "För det fjärde kvartalet i fjol var det cirka 6 000 kunder som fick amorteringsfrihet beviljat, enligt Finansinspektionen.". 6 000 är inte många jämfört med antal hushåll som har lån så det låter lite som höna/fjäder diskussion. Med det sagt förstår jag att många hushåll har det jobbigt med dagens inflation/elpriser/boräntor osv.
Jo men det finns en intressant skrivning att efter rådgivning så stryks ofta en kund önskan.
Jag misstänker att det finns många som inte insett att nu måste det dras in på utgifter som inte behövs.

Sen kommer det sannolikt massvis med ansökningar under våren och storbankerna har redan många förfrågningar.
 
Clarken37 skrev:
Fortsatt skyhög inflation och bankerna skruvar upp sina prognoser för ännu högre räntehöjningar i April. Alla priser utom energi fortsatte upp. Sverige har I särklass högst inflation i den rika delen av västvärlden.

Tror du fortfarande på kraftigt stigande bostadspriser i Mars?
Jag har aldrig skrivit kraftigt stigande.
Jag har skrivit att de inte kommer att sjunka utan att de snarare kommer att ligga kvar eller öka lite. Att vi kommer få se en vändning.
Aldrig att jag tror på en kraftig prisuppgång.
Det är nog några år bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.