Huddingebo Huddingebo skrev:
Det är väl samma människor som jobbar kvar så prognossäkerheten lär väl vara densamma i närtid.
Tar tid att bryta en kultur som har vuxit fast.
I företagsvärlden kan det ta många år.
Så det var inte Ingves som var problemet? Det är systemet ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så det var inte Ingves som var problemet? Det är systemet ?
Är ju han som är ytterst ansvarig för den organisation han har varit med och byggt upp.
Som VD för ett företag.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Är ju han som är ytterst ansvarig för den organisation han har varit med och byggt upp.
Som VD för ett företag.
Du och din spåkula borde tagit hans jobb

• Haha
TommyC
  • Laddar…
A
Får man tro annorlunda än en del experter?
Jag har vad jag vet sagt att vi kommer att få se en vändning i vår/sommar. Inte att priserna kommer att skjuta i höjden.
Finns andra än mäklare som har skrivit samma sak. Att det finns en chans att det ljusnar kommande halvår.
Men inte i närtid.

Blir kul att skumma igenom den här tråden om ett par månader...
Vissa har sagt att det ska ske en stabilisering framåt sommaren. Stabilisering är inte lika med uppgång utan stagnation. De enda som talar om priser som går upp är mäklare. Eller vem menar du?

A
Som VD för ett företag.
ingves har från regeringen ETT mål. Håll 2% inflation. Bry dig inte om något annat.

OM Ingves och direktionen hade fått feeling och hållt räntan högre och inte i linje med ECB mfl så hade vi haft deflation och arbetslöshet. Dvs raka motsatsen till det mål han är tillsatt att följa.

Ingves har i över 10 år påtalat att politikerna behöver reformera bostadsmarknaden och att marknaden är dysfunktionell. Att politikerna har skitit fullständigt i det är inte Ingves fel

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
J
Kan vi sluta prata Ingves nu.

prata om politikerna som delar ut elbidrag för att öka på inflationen istället.

måste finnas fler sätt att sänka inflationen på än styrräntan.
Styrräntan är ett jävla lotteri för folk.

min ena granne har alltid haft rörligt. Nu band han för nått år sedan både elen och lånet på fem år, asbilligt.

min andra granne har alltid haft bundet. Hans lån löpte ut för någon veckasedan. Han är den största förloraren.

sluta ge möjlighet att binda lån och låt alla vara med att bidra till att sänka inflationen når det inträffar.
Vad tror ni om det?

A
J Johannes56 skrev:
Kan vi sluta prata Ingves nu.

prata om politikerna som delar ut elbidrag för att öka på inflationen istället.

måste finnas fler sätt att sänka inflationen på än styrräntan.
Styrräntan är ett jävla lotteri för folk.

min ena granne har alltid haft rörligt. Nu band han för nått år sedan både elen och lånet på fem år, asbilligt.

min andra granne har alltid haft bundet. Hans lån löpte ut för någon veckasedan. Han är den största förloraren.

sluta ge möjlighet att binda lån och låt alla vara med att bidra till att sänka inflationen når det inträffar.
Vad tror ni om det?
Höjs inte räntan minst i linje med ECB så rasar kronan ännu mer och vi importerar inflation. Då spelar det ingen roll vad du försöker i övrigt.

Redan när vi som nu följer ECB sjunker kronan som en sten och vi får västvärldens högsta inflation bland i-länder

En liten kommentar till skillnader mellan bostadslån i Sverige kontra USA. Som jag förstått det så var problemet i USA att folk kunde lämna sina hem om lånet överskred värdet på bostaden. Alltså har väl troligen inte låntagarna där något eget ansvar eller i alla fall inte så högt? I Sverige är vi ju personligt ansvariga för lånen, så bankerna är väl rätt safea. Men problemet är ju att vi som låntagare inte är det. Vi kan inte bara dra om vi skulle känna för det.

• Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
J
Clarken37 skrev:
Höjs inte räntan minst i linje med ECB så rasar kronan ännu mer och vi importerar inflation. Då spelar det ingen roll vad du försöker i övrigt.

Redan när vi som nu följer ECB sjunker kronan som en sten och vi får västvärldens högsta inflation bland i-länder

Du kan ju läsa vad jag skriver innan du kommenterar

A
J Johannes56 skrev:
Du kan ju läsa vad jag skriver innan du kommenterar
du skrev att det måste finnas andra sätt att sänka inflationen än styrräntan och det är ett ”lotteri” för folk. Styrräntan är det överlägset viktigaste verktyget och att folk tycker det är ett ”lotteri” har mest att göra med att de inte tar ansvar i sina kalkyler eller ser till att amortera ordentligt när räntan är låg. Istället anpassar folk sina utgifter till den låga räntan vilket sen blir problematiskt.

Folk måste ta ansvar!

J
Clarken37 skrev:
du skrev att det måste finnas andra sätt att sänka inflationen än styrräntan och det är ett ”lotteri” för folk. Styrräntan är det överlägset viktigaste verktyget och att folk tycker det är ett ”lotteri” har mest att göra med att de inte tar ansvar i sina kalkyler eller ser till att amortera ordentligt när räntan är låg. Istället anpassar folk sina utgifter till den låga räntan vilket sen blir problematiskt.

Folk måste ta ansvar!
Men det är fortfarande ett lotteri. Jag har bundet men det var mest en slump. Jag drabbas ju knappt av inflationen.

vad då ta ansvar? Ungdomar vill väl också flytta hemifrån. Ska de bo kvar hemma så att de kan ta ansvar?
Det är våra politiker som skulle tagit ansvar. Ex höja kontantinsatsen eller anorteringsnivån.

M MrDizzy skrev:
ICA har inte monopolställning, konkurrenterna är COOP och Willys (Lidl räknas bort då de på sin höjd konkurerar med ICA supermarket (minsta butikerna) ). Jobbade åt ICA och vet varför de är så framgångsrika.
Framgångs receptet(om jag nu kommer ihåg alla delar rätt):
* ICA koncernen ägs gemensamt att alla ICA handlare baserat på storlek på ICA butik, dvs ingen kan "köpa" sig inflytande.
* ICA MAXI butikerna har störst ägande del och röstar om vem som får bli ICA MAXI handlare.
* Fastigheterna ägs oftast av ICA koncernen.
* ICA Maxi butiker ligger oftast i närheten av ett systembolag (medveten strategi)
* Riktigt bra logistik (satan i gatan vad de spenderar pengar på logistik) som sköts av koncernen
* IT sköts av koncernen som premierar drift framför allt
* Varje enskild ICA handlare är egenföretagare och "hyr" ICA märket av ICA
* Speciellt det där med att varje handlare är egenföretagare gör nått enormt.
* Totalt sett gör det att ICA kan placera sina butiker nästan där de vill, då det är koncernen som står för kulorna.
* Logistiken bestämmer! Ska nått införas och logistik chefen säger nej... då blir det nej oavsett hur högt VD och resten skriker. Och logistik chefen backas nästan alltid ICA handlarna och därvid kan inte bli avsatt.
( varit med om det flertal gånger personligen att VD/styrelse vill nått och Logistik chef säger nej och det blev nej även om VDn blev sur )
Tillsammans gör detta att ICA butiker har bra marginaler även efter hyran av ICA märket till ICA.
Notera att det inte är en "franchise" utan varje ICA butik bestämmer själva hur de vill hantera reklam, inköp etc etc. Oftast tar man allt från ICA-koncernen, men det är inte ett krav.
Tex i början av online-mat handeln (vet ej hur det är nu) så var ICA koncernen inte först på bollen och då tog ett antal handlare och gjorde egen Online statsning.
Och iom att de är egna och inte "franchise" behövde de inte gå över till ICA-konsernen om de inte ville.
Lika så om en ICA-handlare vill köpa in COOP märkt så får de det.
Att det inte sker beror ju på dels lojalitet med ICA märket och dels priser (svårt att konkurrera med de låga priserna på logistik man får från ICA-konsernen)
Detta gör också att varje ICA-handlare titt som tätt köper in varor som de tror att de ska få bra marginaler på som ICA-koncernen inte har i sitt sortiment.

Resultat för vanliga medborgare = mat kostar och nästan ICA maxi handlare & Ferrari klubben är nästan samma sak ;)

Och sen som sagt bostadspriserna är en effekt av 1) tillgång på billiga lån 2) extrem bostadsbrist
Även om nu 1 blir borttaget så kvarstår 2.
Resultatet att bostadspriserna inte tokrasar.
Har även hört att ICA koncernen var rädda att Lidl skulle ta del av marknaden då den skulle lanseras i Sverige. Därför tittade man på vilka varor LIDL hade och jämförde. Därför startade man ICA basmat.

Samt senare även ICA:s egna produkter. Som ger handlarna bättre vinstmarginal. Personligen gillar jag inte alla Ica produkter som de byter ut i affären mot andra. Så indirekt har de drivit mig mot konkurrenter som har vissa produkter som jag vill ha. Då jag samtidigt väljer att köpa andra produkter.

Men ja Ica i ett stort köpcentrum får de mesta av mina matpengar.

Redigerat:
S slurppe99 skrev:
Har även hört att ICA koncernen var rädda att Lidl skulle ta del av marknaden då den skulle lanseras i Sverige. Därför tittade man på vilka varor LIDL hade och jämförde. Därför startade man ICA basmat.

Samt senare även ICA:s egna produkter. Som ger handlarna bättre vinstmarginal. .
Så vitt jag kommer ihåg stämmer dessa saker.
Jag är varken för eller emot ICA.
Köper ofta själv andra märken än ICAs då jag tycker att de har bättre kvalitet.
Handlar dock på ICA då de har dessa andra märken som jag tycker om, medan konkurrenterna inte har det.
Vill bara försöka förmedla den kunskap jag har om hur ICA fungerar.

M MrDizzy skrev:
Så vitt jag kommer ihåg stämmer dessa saker.
Jag är varken för eller emot ICA.
Köper ofta själv andra märken än ICAs då jag tycker att de har bättre kvalitet.
Handlar dock på ICA då de har dessa andra märken som jag tycker om, medan konkurrenterna inte har det.
Vill bara försöka förmedla den kunskap jag har om hur ICA fungerar.
Jag har alltid föredragit ICA för de har bra produkter, bra lägen och bra omsättning. Vilket gör att jag inte behöver ofta kontrollera bäst före datum som jag blir tvungen till hos andra.

Men har på senare tid mer ogillat att jag blir tvingad till vissa Ica produkter som jag ogillar. Men då de inte erbjuder några alternativ på vissa varor i de mindre Ica butikerna. Så blir jag tvungen att handla lite hos andra.
Blir då lite irriterad då jag vet att de har större vinstmarginal på sina egna produkter. Så då blir de mer som coop som tvingar mig mot deras egna varor.

Redigerat:
A
J Johannes56 skrev:
Men det är fortfarande ett lotteri. Jag har bundet men det var mest en slump. Jag drabbas ju knappt av inflationen.

vad då ta ansvar? Ungdomar vill väl också flytta hemifrån. Ska de bo kvar hemma så att de kan ta ansvar?
Det är våra politiker som skulle tagit ansvar. Ex höja kontantinsatsen eller anorteringsnivån.
Generellt är det en förlustaffär att binda rent historiskt. Det är en dyr försäkring. Man betalar för en säkerhet. Men om ”olyckan” är framme får man betalt för det.

Ungdomar får helt enkelt köpa sådant de har råd med i områden de har råd med.

Här är en perfekt första lgh. Går nog att få lite under 1 msek

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-hagernas-taby-kommun-radarvagen-13-19510729

Kanske 800k i lån. Det ger en boendekornad på ca 3800 kr i mån ink allt efter ränteavdraget vid 4% ränta. Skillnaden mellan 1-4% ränta blir 1400 kr per mån. Dvs rätt försumbart vad som händer med räntan

Kan länka 100-tals sådana här lägenheter runtom i Sthlm. Och det är Sveriges dyraste stad. I en medelstor stad som tex Norrköping kryllar det av lägenheter som går för knappt 500k

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-nordantill-norrkopings-kommun-abygatan-10-19374339

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.