24 071 läst · 236 svar
24k läst
236 svar
Bostadsbubblan pressar ner kronan
Javisst, Ingves inkompetens måste vara otrolig då han enbart arbetat 17 år som riksbankschef. Ett tips: lyssna på hans sommarprat så kanske du kan få bättre insyn i hur den ”världen” fungerar.Huddingebo skrev:Mitt i mörka januari, årets fattigaste månad.
Vi har olika åsikter om hur det kommer att utvecklas fram mot sommaren.
Vi får se hur det går men jag tror inte en sekund på dina domedags-sagor.
Att Ingves är så förvånad över att inflationen rusar i höjden på grund av extrema energipriser visar enligt mig bara på hur inkompetent han är.
Svenska energipriser har ju på senare tid ökat mer än i de flesta länder så det är inte alls konstigt att vi har hög inflation.
Och det började redan med reduktionsplikten när den steg till 30%. Bränslet som all inhemsk matproduktion och transport använder.
Dessvärre går avtalet ut först 1jan 2024 så just gällande detta får vi ju vänta lite på.
Fakta är ändå att han har haft fundamentalt fel otaliga gånger. Ofta blivit kritiserad för det och erkänt.Jonatan79 skrev:
Antalet märkliga profetior från riksbanken de senaste 20åren är många.
Hur kunde det bli så fel, Stefan Ingves? - Dagens PS
”Stefan Ingves har själv skapat problemen” - Bostadspolitik - Debatt och fördjupning - #bopol
Så ofta har Riksbanken fel om räntan - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
Vore Konstigt annars! Han är som du vet inte ensam i direktionen heller så att kasta skit på en person hjälper föga. Att kasta skit hjälper sälllan öhtHuddingebo skrev:Fakta är ändå att han har haft fundamentalt fel otaliga gånger. Ofta blivit kritiserad för det och erkänt.
Antalet märkliga profetior från riksbanken de senaste 20åren är många.
Hur kunde det bli så fel, Stefan Ingves? - Dagens PS
”Stefan Ingves har själv skapat problemen” - Bostadspolitik - Debatt och fördjupning - #bopol
Så ofta har Riksbanken fel om räntan - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
Det är en viss skillnad på att "kasta skit" och rikta berättigad kritik. Det är väl egentligen riksbanken man ska kritisera men han var den ytterst ansvariga.Jonatan79 skrev:
För det första handlar denna tråd inte om dina personliga åsikter om Ingves så… För det andra leder en sådan diskussion ingenstans.Huddingebo skrev:
Vidhåller fortfarande att jag inte kastar skit utan likt många i Sverige riktar berättigad kritik.Jonatan79 skrev:
Och riksbanken är högst inblandad i en diskussion om en bostadsbubbla.
Du får kalla det var du vill, det vore bara trevligare för diskussionen om det inte blev sidospår som ofta inte leder saken framåt.Huddingebo skrev:
du tror inte en sekund på vad ALLA experter säger i princip. Du låter som de mäklare som blir intervjuade som alltid säger att prisuppgången är runt hörnet.Huddingebo skrev:Mitt i mörka januari, årets fattigaste månad.
Vi har olika åsikter om hur det kommer att utvecklas fram mot sommaren.
Vi får se hur det går men jag tror inte en sekund på dina domedags-sagor.
Att Ingves är så förvånad över att inflationen rusar i höjden på grund av extrema energipriser visar enligt mig bara på hur inkompetent han är.
Svenska energipriser har ju på senare tid ökat mer än i de flesta länder så det är inte alls konstigt att vi har hög inflation.
Och det började redan med reduktionsplikten när den steg till 30%. Bränslet som all inhemsk matproduktion och transport använder.
Dessvärre går avtalet ut först 1jan 2024 så just gällande detta får vi ju vänta lite på.
inflationen rensat för energipriser steg kraftigt den med? Varför har vi +50% inflation mot Danmark? Varför stiger vår inflation rensat för energipriser mest i västvärlden? Tidigare har du hävdat att priserna ska stiga i mars. Nu ”framåt sommaren”.
ge mig länkar till experter som stödjer dina teser! Obs ej mäklare
Får man tro annorlunda än en del experter?Clarken37 skrev:du tror inte en sekund på vad ALLA experter säger i princip. Du låter som de mäklare som blir intervjuade som alltid säger att prisuppgången är runt hörnet.
inflationen rensat för energipriser steg kraftigt den med? Varför har vi +50% inflation mot Danmark? Varför stiger vår inflation rensat för energipriser mest i västvärlden? Tidigare har du hävdat att priserna ska stiga i mars. Nu ”framåt sommaren”.
ge mig länkar till experter som stödjer dina teser! Obs ej mäklare
Jag har vad jag vet sagt att vi kommer att få se en vändning i vår/sommar. Inte att priserna kommer att skjuta i höjden.
Finns andra än mäklare som har skrivit samma sak. Att det finns en chans att det ljusnar kommande halvår.
Men inte i närtid.
Blir kul att skumma igenom den här tråden om ett par månader...
Verkligen ! Nu när Ingves har slutat borde allt lösa sig snart?Huddingebo skrev:Får man tro annorlunda än en del experter?
Jag har vad jag vet sagt att vi kommer att få se en vändning i vår/sommar. Inte att priserna kommer att skjuta i höjden.
Finns andra än mäklare som har skrivit samma sak. Att det finns en chans att det ljusnar kommande halvår.
Men inte i närtid.
Blir kul att skumma igenom den här tråden om ett par månader...