99 291 läst · 358 svar
99k läst
358 svar
Bosch tar fram egen multimaster
Ja, det var ju inte helt irrelevant information... rookiemistake från min sida.phl skrev:
Man får köra maskinerna i badrummet helt enkelt...
Feinbladen har antagligen inte längre livslängd än Bosch - jag tror att det snarare kan vara tvärtom. Precisioinbladen från Fein är grymt känsliga och har man otur kör man sönder en på nolltid. Standard wood bladen har små och relativt känsliga tänder och dessa blad passar inte till mycket - vet man att man kan råka på en spik tar man kombibladet och ska man finköra trä kan man använda precision. Precision bladen har hög avverkning men kan gräva in sig om man följer en fals eller liknande. Metal/Wood-bladen är hyfsade men tappar i skärpa för snabbt för att de ska anses prisvärda. För mig som har både Multimaster och Supercut känns inkompatibiliteten frustrerande...
Har provat det nya cirkelsågsbladet från Bosch på Multimastern och då tandningen är liiite större än de "mindre dyra" cirkulära bladen från Fein så får man något högre avverkning - dessutom verkar det hålla skärpan längre.
Standard Bosch bladen har djupskala och det är faktiskt användbart - även om man inte kan läsa av det så enkelt medan man kör, men det är bara att stanna till och kolla av. Bra tänkt.
De dyrare cirkulära Feinbladen (försänkt 80/100mm) håller bra och avverkar bättre men då får man ju betala som Boschmaskinen kostar - för ett och halvt blad...
Har provat det nya cirkelsågsbladet från Bosch på Multimastern och då tandningen är liiite större än de "mindre dyra" cirkulära bladen från Fein så får man något högre avverkning - dessutom verkar det hålla skärpan längre.
Standard Bosch bladen har djupskala och det är faktiskt användbart - även om man inte kan läsa av det så enkelt medan man kör, men det är bara att stanna till och kolla av. Bra tänkt.
De dyrare cirkulära Feinbladen (försänkt 80/100mm) håller bra och avverkar bättre men då får man ju betala som Boschmaskinen kostar - för ett och halvt blad...
Provade att sätta på Bosch:s slipplatta på MM1, och det fungerade bra. Nästan bättre än originalet, det känns som om den slipar bättre eftersom plattan är större och då alltså rör sig mer i kanterna..?
Provade sedan att sätta på MM dammutsugsadapter, så det behöver ni inte prova! Det passade ordentligt tight, för tight visade det sig eftersom den blev varm och började smälta. Kan hända att man kan sätta något sorts distansschims mellan för att få till det?
Hmmm ... var kan man köpa en ny dammutsugningsadapter till en MM1... någon...?
/ Jörgen
Provade sedan att sätta på MM dammutsugsadapter, så det behöver ni inte prova! Det passade ordentligt tight, för tight visade det sig eftersom den blev varm och började smälta. Kan hända att man kan sätta något sorts distansschims mellan för att få till det?
Hmmm ... var kan man köpa en ny dammutsugningsadapter till en MM1... någon...?
/ Jörgen
Svårt och få tag i en maskin, fanns inte på Bauhaus,K-rauta eller Clas Ohlson i Malmö
Köpte ett Fein TOP-paket i somras för 2797:- inkl. frakt direkt ifrån den här firman:
http://www.dexport.eu/
Han har tydligen firma registrerad i både Tyskland och Sverige. Det innebär att man köper jag av en svenskfirma, med garanti, men betalar tysk moms på tyska priser.
Han har motsvarande bra priser på tillbehör, om man kan vänta några dagar på dom - eller att man planerar och har framförhållning.
Priser som jag fick i somras:
E-cut sågblad universal 44 mm (63502152010) 189 SEK
E-cut sågblad universal 35 mm (63502133017) 145 SEK
19% moms tillkommer.
Starkt alternativ för Feinägare.
Ps. Jag har INTE % på raggning av kunder, men kanske borde ha Ds.
http://www.dexport.eu/
Han har tydligen firma registrerad i både Tyskland och Sverige. Det innebär att man köper jag av en svenskfirma, med garanti, men betalar tysk moms på tyska priser.
Han har motsvarande bra priser på tillbehör, om man kan vänta några dagar på dom - eller att man planerar och har framförhållning.
Priser som jag fick i somras:
E-cut sågblad universal 44 mm (63502152010) 189 SEK
E-cut sågblad universal 35 mm (63502133017) 145 SEK
19% moms tillkommer.
Starkt alternativ för Feinägare.
Ps. Jag har INTE % på raggning av kunder, men kanske borde ha Ds.
Är det inte så att det är firman du köper av som ska "fixa" garantin på den?
Vilket isåfall skulle innebära att firman som dexport importerar av skall kontakta fein som det säkert är den kommer ifrån från början?
Förstår inte riktigt hur du menar om jag ska vara ärlig... om du bara betalar 19% moms så måste det ju vara den tyska firman du köper av? Alla svenska firmor måste väl betala 25% moms?
Köper du av den tyska firman så betalar du kanske 19% moms.. men om den tyska firman skickar till den svenska som sen säljer den till dig så måste ju den svenska delen av dexport betala samma moms som alla andra bygghandelföretag? tycker det låter lite lurt
Vilket isåfall skulle innebära att firman som dexport importerar av skall kontakta fein som det säkert är den kommer ifrån från början?
Förstår inte riktigt hur du menar om jag ska vara ärlig... om du bara betalar 19% moms så måste det ju vara den tyska firman du köper av? Alla svenska firmor måste väl betala 25% moms?
Köper du av den tyska firman så betalar du kanske 19% moms.. men om den tyska firman skickar till den svenska som sen säljer den till dig så måste ju den svenska delen av dexport betala samma moms som alla andra bygghandelföretag? tycker det låter lite lurt
Jag har beställt ett antal ggr från Dexport och har bara bra erfarenheter. Dock osäker på hur det blir med garantin med tanke på att det är tysk moms (iofs bra då den är lägre)- Tur då att en Fein inte går sönder på tre år!
/A
/A
I första hand vänder jag mig tll Dexport direkt om något problem uppstår. Det gjorde det faktiskt med en MM Top 250. Fick en ny från dem på några dagar. Inga påtvingade reparationer där inte! Som sagt, mycket nöjd med allt därifrån.
(Mer OT: Lite tufft att jämföra 10-pack med enkel-pack va?...Om 3-pack ger 33% rabatt väntar jag mig minst 50% på 10-pack, och då känns de priser du redovisar lite dyra....)
/A
(Mer OT: Lite tufft att jämföra 10-pack med enkel-pack va?...Om 3-pack ger 33% rabatt väntar jag mig minst 50% på 10-pack, och då känns de priser du redovisar lite dyra....)
/A
Lite OT men vad var det för fel på din MM?Alko skrev:I första hand vänder jag mig tll Dexport direkt om något problem uppstår. Det gjorde det faktiskt med en MM Top 250. Fick en ny från dem på några dagar. Inga påtvingade reparationer där inte! Som sagt, mycket nöjd med allt därifrån.
/A