99 284 läst · 358 svar
99k läst
358 svar
Bosch tar fram egen multimaster
Jag ahr haft min MM1 nu i ett halvår och jag kan inte fatta vad man skall med alla blad till. Jag har ett standard och ett bredare wood och så ett standard till att kapa metall.
Det kan ju inte vara så att man behöver köpa 3-pck någon gång i månaden eller?
Det kan ju inte vara så att man behöver köpa 3-pck någon gång i månaden eller?
Njae, det går inte åt såå många blad men ibland kan det ryka två på en dag om man har otur...
...jobbar man med karmlagning eller så så går det åt en del.
Jag lagar en del karm (rötskador) och har man otur att dra i en skruv/spik så ryker det en del tänder direkt.
Största enskilda nackdelen med Fein är priset på bladen. De skulle ha så att man kunde blanda själv och få rabatten enligt något enkelt system - ju fler blad desto billigare. Det finns 25 pack på Feinblad där jag tror man betalar för 15 och får tio på köpet. Men så många av SAMMA blad är helt ointressant för mig men kanske gångbart för en firma som har ett par Feinmaskiner.
Nästa nackdel är att MM inte tar Supercutbladen, fast Supercuten tar ju MM-blad. För mig som använder bägge maskinerna så är det nya MM med lite högre effekt än tidigare och snabbfäste som används till 85%. Snålar på Supercutbladen så jag slipper köpa nya på ett tag och kör Supercuten på tyngre jobb. MM:en funkar finfint för det mesta och slipar dessutom bra på mindre ytor.
De som används mest för mig standard wood 65mm och metal/wood 35mm. Precision är trevliga men har känsliga tänder. Feins cirkulära/halvmåneblad är Schweindyra så där kommer jag snegla över på Bosch nästa gång det ska köpas blad.
...jobbar man med karmlagning eller så så går det åt en del.
Jag lagar en del karm (rötskador) och har man otur att dra i en skruv/spik så ryker det en del tänder direkt.
Största enskilda nackdelen med Fein är priset på bladen. De skulle ha så att man kunde blanda själv och få rabatten enligt något enkelt system - ju fler blad desto billigare. Det finns 25 pack på Feinblad där jag tror man betalar för 15 och får tio på köpet. Men så många av SAMMA blad är helt ointressant för mig men kanske gångbart för en firma som har ett par Feinmaskiner.
Nästa nackdel är att MM inte tar Supercutbladen, fast Supercuten tar ju MM-blad. För mig som använder bägge maskinerna så är det nya MM med lite högre effekt än tidigare och snabbfäste som används till 85%. Snålar på Supercutbladen så jag slipper köpa nya på ett tag och kör Supercuten på tyngre jobb. MM:en funkar finfint för det mesta och slipar dessutom bra på mindre ytor.
De som används mest för mig standard wood 65mm och metal/wood 35mm. Precision är trevliga men har känsliga tänder. Feins cirkulära/halvmåneblad är Schweindyra så där kommer jag snegla över på Bosch nästa gång det ska köpas blad.
Nu har tråden nog glidit över på lite andra diskussioner, men i brist på nyheter kring Boschen så....Jag köpte på mig ett precisionblad + standard wood, måste säga att wood känns bra mycket mer användbart. Vad är det för precision med "Precision"? Snitten blir ju 2minst mm breda, och den är mkt svårare att styra in när man börjar kapa jfrt med wood.
Insåg också att Fein-cirkulär bladen måste vara dyra när Bosch tar 195 kr för sina, synd för jag började använda dem igår och de var ju riktigt användbara, får bara hoppas de håller.
/A
Insåg också att Fein-cirkulär bladen måste vara dyra när Bosch tar 195 kr för sina, synd för jag började använda dem igår och de var ju riktigt användbara, får bara hoppas de håller.
/A
Kanske man bara ska konstatera att om man är snickare så väljer man Fein, är man husägare och hobbyfixare så väljer man Bosch. För till exempel oss som har 50 fyrkantiga hål att såga upp i taken så är 895:- överkomligt och Bosch Multi är ovärderlig i det arbetet, och säkert andra kommande arbeten också. Båda maskinerna är säkert jättebra, för sina respektive kundgrupper.
Hej,
Jag har en MM250 med nya fästet och jag är supernöjd. Men som sagt bladen är för dyra....;-(
Och jag verkar inte kunna ha de nya bosch-bladen...om de nu kommer ut i butik någon gång!
Men jag har tillverkat egna sågfästen i rostfritt, som jag har gjort 3 st 3,5 mm hål i. (Köpte sedan sågbladet på clas ohlson, tror det var 30-7179 trä och 30-7180 metall) som jag sedan delar i lämpliga längder och även där gör 3 hål. Sedan "popnitar" jag fast sågbladet i fästet...;-) Så nu behöver jag inte vara rädd för att såga i spik, för om jag gör det så nitar jag dit ett nytt blad (Pris ca 10-20 kr)...;-)
För mig fungerar detta mycket bra och det känns faktiskt riktigt bra att kunna köra på för fullt med MM utan att vara rädd att bladet skall gå sönder och att man skall måsta punga ut en massa extra pengar.
/Bastuvagnen
P.s. Den som har kört sönder ett orginalsågblad " kan ju återanvända fästet genom att borra 3 hål " och sätta på nytt blad från clas Ohlson.
Jag har en MM250 med nya fästet och jag är supernöjd. Men som sagt bladen är för dyra....;-(
Och jag verkar inte kunna ha de nya bosch-bladen...om de nu kommer ut i butik någon gång!
Men jag har tillverkat egna sågfästen i rostfritt, som jag har gjort 3 st 3,5 mm hål i. (Köpte sedan sågbladet på clas ohlson, tror det var 30-7179 trä och 30-7180 metall) som jag sedan delar i lämpliga längder och även där gör 3 hål. Sedan "popnitar" jag fast sågbladet i fästet...;-) Så nu behöver jag inte vara rädd för att såga i spik, för om jag gör det så nitar jag dit ett nytt blad (Pris ca 10-20 kr)...;-)
För mig fungerar detta mycket bra och det känns faktiskt riktigt bra att kunna köra på för fullt med MM utan att vara rädd att bladet skall gå sönder och att man skall måsta punga ut en massa extra pengar.
/Bastuvagnen
P.s. Den som har kört sönder ett orginalsågblad " kan ju återanvända fästet genom att borra 3 hål " och sätta på nytt blad från clas Ohlson.
bastuvagnen skrev:Hej,
/Bastuvagnen
Spännande. Jag har tänkt i några liknande banor själv, men inte försökt ännu. Vore tacksam för en bild din skapelse.
/Henrik
Skall försöka skaffa fram någon bild inom de närmsta dagarna.
/Bastuvagnen
/Bastuvagnen
Medlem
· Västerbotten
· 549 inlägg
Varken Jula eller K-Rauta i Umeå hade fått in någon Fein-dräpare än tyvärr, kollade idag. Jula-butiken skulle bara få 2st (!) verkade det som. Ingen aning om läget på Clas Ohlson.
Hej,
Nu kommer lite bilder.
Bild1: Beskriver hur fästena ser ut. (Det till höger är en egen modell jag gjort för att kunna kapa av lite större/bredare metallrör mm. Där har jag nitat fast en bit av ett vanligt bågfilsblad.)
Bild2: Vilka sågblad jag kapat upp för att sedan nita fast
Bild3: Hur bladen ser ut efter att jag använt dem ett tag..;-)
Bild4: Några andra modeller på fästen jag passade på att göra när jag ändå höll på.
Mvh Bastuvagnen
Nu kommer lite bilder.
Bild1: Beskriver hur fästena ser ut. (Det till höger är en egen modell jag gjort för att kunna kapa av lite större/bredare metallrör mm. Där har jag nitat fast en bit av ett vanligt bågfilsblad.)
Bild2: Vilka sågblad jag kapat upp för att sedan nita fast
Bild3: Hur bladen ser ut efter att jag använt dem ett tag..;-)
Bild4: Några andra modeller på fästen jag passade på att göra när jag ändå höll på.
Mvh Bastuvagnen
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Har spanat lite på bosch.de och bosch.co.uk efter en blå variant av denna maskin, men hittar ännu inget om det. I England verkade de inte ens ha den gröna på gång, men kan ju ha missat.
Det vore ju skumt om det inte kom en blå snart, fast å andra sidan borde den kanske ha kommit först?
Det vore ju skumt om det inte kom en blå snart, fast å andra sidan borde den kanske ha kommit först?
Inköpt på Jula och provsågad. Nu vet jag vad som jag har saknat och blir i vissa lägen en konkurrent till japansågen vid tunna snitt. Däremot så har Boschgänget åter snålat på plastlådan som man kan använda till förvaring och transport, den får inte plats med 32mm bladet utan att det måste lossas och hållaren till insexnyckel är ett skämt.
32mm sågar snabbt medan det halvrunda bladet är segare vid användande i trämaterial.
32mm sågar snabbt medan det halvrunda bladet är segare vid användande i trämaterial.