1 093 läst · 18 svar
1k läst
18 svar
Bosch GST 18 V-155 SC sticksåg - med fabriksfel?
Synd att du inte ville dela med dig av dina kunskaper, utan bara ville ha hjälp. Trist då ett forum funkar bäst åt båda hållen.
Jag bygger helst med precision och skulle gärna lära mig mer om hur det går att göra med sticksåg, då det många gånger är ett smidigt verktyg.
Jag bygger helst med precision och skulle gärna lära mig mer om hur det går att göra med sticksåg, då det många gånger är ett smidigt verktyg.
Stämmer inte, kolla länken igen.B BengtSkav25 skrev:Mafell sticksåg är en bra såg med samma typ av sågstyrning som Bosch GST 18V-155 C. Men har vinklingsbar platta som inte alltid är så lätt att ställa in i exakt 90 grader - eller hålla detta värde över tid.
Dessutom har den kabel. Ej heller service i Sverige - om jag förstår rätt. För det jobb jag köpt denna Bosch sticksåg så är just batterifunktionen avgörande OCH fast (ej vinklingsbar) platta.
Jag tror de flesta som köper en proffssåg med fast platta förväntar sig hög precision. Mina övriga sticksågar har inte detta problem. Visst är det vinkelfel i bladet i förhållanden till lodlinjen. Men att mäta detta vinkelfel direkt på bladet är svårare än att mäta resultatet - sågsnittet. Några justeringar av vinkelfelet går ej att göra - fabrikationsfel vid påsvetsning av sågbladslåsningen.
Men då Ni övriga på detta forum tycks vara inne på annan sågtyp eller bortser från prcision (vilket nog inte behövs på ett husbygge - för stommen iaf) och ej vill diskutera ev. fabriksfel på köpt såg så avslutar jag själv denna tråd här.
Du verkar tyvärr inte riktigt förstå vad som påverkar kvaliteten på ett sticksågsnitt. Sticksågens största fördelar är litet smalt blad, enbart fäst i ena änden, som gör att det går att såga varhelst bladet kan gå fritt samt att den klarar tajta kurvor. Men detta gör också att den relativt de flesta andra sågtyper är sämst på raka snitt av bra kvalitet.
Att bladet är vinkelrätt mot basplattan är bara en av förutsättningarna för ett så bra snitt som möjligt. Bladets skärpa och symmetri är en annan lika viktig parameter. Men utöver det utgör varierande hårdhet i materialet, som det typiskt är i trä, något som kan få bladet att dra snett. Allt förvärras av att sågen förs på fri hand och minsta variation av tryck på sågen i sidled eller hög press i sågens riktning ökar avvikelsen. Det finns finesser, tex bladstyrning eller Mafells specialblad, som mildrar problemen men lika bra snitt som från tex en cirkelsåg blir det ändå aldrig.
Nu har jag ju givit bort min P1cc, men jag tror inte att standardplattan var vinklingsbar. För att vinkla behövde man en annan specialsågplatta, som jag också hade i lådan. Bra såg, men tung som ett as att jobba med när man sågade upp-och-ner. TS är ett fullblodsproffs, som redan kan allt. Detta är inte ett forum för sådana. Inget jag ödslar min tid på.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Splitterskydd Bosch GST 18 V
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Bosch blå GST 18V-LI S startar inte längre
Sticksåg svårt fästa blad (bosch gst 18v li s)
Sticksåg Bosch PST 18 LI eller GST 90?
Bosch GST 18v
Säljes, Uthyres & Skänkes
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Förvara aluminium stege?
Köpråd makita cirkelsåg eller sänksåg
Dagens verktygsinköp!
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Verktyg, Maskiner & Fordon