B
B bygges skrev:
Det Àr jÀttebra, försök dock ha lite mer ödmjukhet inför matematik, statistik och erfarenheter pÄ gruppnivÄ och inte individnivÄ. Alla har inte haft turen till de förutsÀttningar du beskriver att du haft och försöker dÀrför utifrÄn den kunskap som finns optimera sin ekonomiska situation.

Som tidigare beskrivits finns ocksÄ helt andra synsÀtt dÀr man vill leva medan hÀlsan Àr god. Att planera för att amortera hela livet och vara skuldfri pÄ Älderns höst Àr helt enkelt inte ett givet mÄl. Hela uppfattningen att skulder Àr negativt Àr nÄgot som kan ifrÄgasÀttas Àven om jag förstÄr att det Àr svÄrt att förstÄ för dig.
🍀 SĂ„ du tycker att jag haft TUR, men jag kan tala om för dig att det INTE ALLS HANDLADE OM TUR!
🍀 Allt jag gjort har planerats vĂ€ldigt noga. Att du vill udden av det jag Ă„stadkommit med att reducera det till TUR Ă€r bara sĂ„ lĂ„gt av dig. Jag var skuldfri mĂ„nga Ă„r innan pensionen och jag har levt gott under tiden jag/vi amorterade. Saknade ingenting! Byggde till och renoverade nĂ€r vi sparat ihop pengar, istĂ€llet för att ta nya lĂ„n. Hur gör du?
🍀 Om du tycker skulder Ă€r nĂ„got som var mĂ€nniska pĂ„ ”gruppnivĂ„â€ har och bör ha, ja dĂ„ sĂ€ger det vĂ€ldigt mycket om din okunskap. Du inbillar dig vĂ€l inte att nĂ„gon glĂ€ds Ă„t sina skulder!
🍀 Jag förstĂ„r av att du undvikit svara pĂ„ hur DIN EKONOMISKA STATUS ÄR att du har just mycket av den ”glĂ€djen”. Bra sĂ„! DĂ„ har du nĂ„got att fundera pĂ„ nĂ€r skiten kraschar runt omkring oss.
🍀 Jag inbillar mig att jag kommer att klara mig lite bĂ€ttre Ă€n den som konsumerar istĂ€llet för amorterar. För visst Ă€r det vĂ€l bra med att ha den senaste iPhone varje Ă„r. Byta bil vartannat Ă„r. Resor pĂ„ kredit till Thailand för 50000 kr dĂ€r solbrĂ€nnan blekts bort nĂ€r du kommit hem, men skulderna finns kvar.
🍀 SĂ„ blir man plötsligt arbetslös. DĂ„lig ekonomi skaver pĂ„ relationen, brĂ„ken nĂ€r barnen lagt sig Ă€r mĂ„nga och plötsligt Ă€r separationen ett faktum. Inte ens lĂ„neresan rĂ€ddade relationen. Skulderna Ă€r sĂ„ höga att ni knappt har rĂ„d med varsin ny bostad. Kanske inte ens fĂ„r ta nya höga lĂ„n pga arbetslöshet/sjukskrivning. Som lök pĂ„ laxen Ă€r det en skitmarknad för försĂ€ljning av fastigheter i just ert omrĂ„de. Ni fĂ„r kanske sĂ€lja billigt, men köpa varsin ny DYR NYPRODUKTION och lĂ€gger pĂ„ er mer skulder. 👍 Toppen eller hur?!
🍀 NĂ€r det hĂ€nder, skĂ€nk dĂ„ en liten tanke pĂ„ mig och min töntiga idĂ© om att bli skuldfri gĂ€llande Ă„tminstone sin bostad. För fĂ„ saker Ă€r sĂ„ jobbiga nĂ€r livet faller som ett korthus över en mĂ€nniska.
🍀 Det enda man fĂ„r hoppas dĂ„ Ă€r att dina ”investeringar” ger dig och familjen ett visst spelutrymme. Att ha tak över huvudet Ă€r för de flesta ett behov
.. troligen större Ă€n nĂ„got annat.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Kretikos och 7 till
  • Laddar…
R
B Byggahus48 skrev:
🍀 SĂ„ du tycker att jag haft TUR, men jag kan tala om för dig att det INTE ALLS HANDLADE OM TUR!
🍀 Allt jag gjort har planerats vĂ€ldigt noga. Att du vill udden av det jag Ă„stadkommit med att reducera det till TUR Ă€r bara sĂ„ lĂ„gt av dig. Jag var skuldfri mĂ„nga Ă„r innan pensionen och jag har levt gott under tiden jag/vi amorterade. Saknade ingenting! Byggde till och renoverade nĂ€r vi sparat ihop pengar, istĂ€llet för att ta nya lĂ„n. Hur gör du?
🍀 Om du tycker skulder Ă€r nĂ„got som var mĂ€nniska pĂ„ ”gruppnivĂ„â€ har och bör ha, ja dĂ„ sĂ€ger det vĂ€ldigt mycket om din okunskap. Du inbillar dig vĂ€l inte att nĂ„gon glĂ€ds Ă„t sina skulder!
🍀 Jag förstĂ„r av att du undvikit svara pĂ„ hur DIN EKONOMISKA STATUS ÄR att du har just mycket av den ”glĂ€djen”. Bra sĂ„! DĂ„ har du nĂ„got att fundera pĂ„ nĂ€r skiten kraschar runt omkring oss.
🍀 Jag inbillar mig att jag kommer att klara mig lite bĂ€ttre Ă€n den som konsumerar istĂ€llet för amorterar. För visst Ă€r det vĂ€l bra med att ha den senaste iPhone varje Ă„r. Byta bil vartannat Ă„r. Resor pĂ„ kredit till Thailand för 50000 kr dĂ€r solbrĂ€nnan blekts bort nĂ€r du kommit hem, men skulderna finns kvar.
🍀 SĂ„ blir man plötsligt arbetslös. DĂ„lig ekonomi skaver pĂ„ relationen, brĂ„ken nĂ€r barnen lagt sig Ă€r mĂ„nga och plötsligt Ă€r separationen ett faktum. Inte ens lĂ„neresan rĂ€ddade relationen. Skulderna Ă€r sĂ„ höga att ni knappt har rĂ„d med varsin ny bostad. Kanske inte ens fĂ„r ta nya höga lĂ„n pga arbetslöshet/sjukskrivning. Som lök pĂ„ laxen Ă€r det en skitmarknad för försĂ€ljning av fastigheter i just ert omrĂ„de. Ni fĂ„r kanske sĂ€lja billigt, men köpa varsin ny DYR NYPRODUKTION och lĂ€gger pĂ„ er mer skulder. 👍 Toppen eller hur?!
🍀 NĂ€r det hĂ€nder, skĂ€nk dĂ„ en liten tanke pĂ„ mig och min töntiga idĂ© om att bli skuldfri gĂ€llande Ă„tminstone sin bostad. För fĂ„ saker Ă€r sĂ„ jobbiga nĂ€r livet faller som ett korthus över en mĂ€nniska.
🍀 Det enda man fĂ„r hoppas dĂ„ Ă€r att dina ”investeringar” ger dig och familjen ett visst spelutrymme. Att ha tak över huvudet Ă€r för de flesta ett behov
.. troligen större Ă€n nĂ„got annat.
Halmgubbeargument. Ingen har sagt att pengarna ska spenderas pÄ iphones och thailandsresor istÀllet för amortering.

Tror du det sÄ har du lÀst för dÄligt.
 
  • Gilla
sjoberga och 2 till
  • Laddar…
@Byggahus48
Slappna av, det Àr inget personligt angrepp pÄ dig...
jag har ocksÄ haft tur och gjort bra bostadsaffÀrer, skuldfri har jag varit lÀnge men det har varit mycket tur inblandat ocksÄ, köpt rÀtt, sÄlt pÄ topp sett i efterhand.
Arbetslös har aldrig varit nÄgon risk för mig eftersom jag anstÀllt mig sjÀlv i en bransch dÀr det alltid funnits jobb för den som Àr kompetent.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
B
R RoAd skrev:
Halmgubbeargument. Ingen har sagt att pengarna ska spenderas pÄ iphones och thailandsresor istÀllet för amortering.

Tror du det sÄ har du lÀst för dÄligt.
🍀 Oj
🍀 Zooma ut, zooma ut, zooma ut
🍀 Trodde det var sjĂ€lvklart att dessa saker bara var exempel pĂ„ ””den moderna uppdaterade mĂ€nniskan” bara MÅSTE HA!
 
R
B Byggahus48 skrev:
🍀 Oj
🍀 Zooma ut, zooma ut, zooma ut
🍀 Trodde det var sjĂ€lvklart att dessa saker bara var exempel pĂ„ ””den moderna uppdaterade mĂ€nniskan” bara MÅSTE HA!
Ok, men vem argumenterar du mot dÄ? Jag trodde att dina inlÀgg Àr svar till de som pÄstÄr att det hade varit ekonomiskt fördelaktigt att investera pengar i indexfonder jÀmfört med att amortera pÄ ett bolÄn.

Dina inlÀgg Àr faktiskt lite röriga och svÄra att följa sÄ ursÀkta om jag missförstÄr vad du försöker sÀga.
 
P Peter321 skrev:
Jag och min sambo har under 50% belÄningsgrad och amorterar för nÀrvarande ÀndÄ 5000 per mÄnad.

Jag kĂ€nner spontant att detta Ă€r bra att göra men
 Ă€r det verkligen det?

Om vi ser till 2024 sÄ minskar vi alltsÄ belÄningen med 60000. Om vi lÄtsas att rÀntan kommer vara 4% resten av vÄra liv (40 Är till) sÄ har vi sparat 96000 i rÀntor under denna tid vilket ju förstÄs kÀnns bra.

Å andra sidan sĂ„ kommer ju inflationen under 40 Ă„r göra att bĂ„de minskningen av lĂ„net (60000) och ”avkastningen” genom sparad rĂ€nta Ă€r betydligt mindre.

Borde vi inte amortera..? Borde nĂ„gon med ”lagom” belĂ„ningsgrad alls amortera?
NÀr vi kom till er situation sÄ fortsatte vi att amortera men bara hÀlften av summan, hade tur och band upp lÄnen under en lÀngre tid med snitt 3,18%, lÀtt att rÀkna pÄ sÀnkning av lÄnet efter amortering mÄnad för mÄnad och frun Àr mycket lugnare dÄ hon kan se och kÀnna hur ekonomin ser ut. LÀgger andra hÀlften av det vi amorterade i fonder med tanken att se vad vi har i kassan nÀr vi sÀljer huset sÄ de facto har vi inte ökat vÄra spenderbara pengar utan lever pÄ med samma rörelsekapital. Jag försöker lÀra mina barn att ekonomi precis liksom stryktipset Àr ett maratonlopp inte ett sprintlopp.
 
H Heidelbeere skrev:
Jag har stÀllt frÄgan till SHB.
Inkomst av tjÀnst Àr det som gÀller dÀr.
Vad baserar du din övertygelse pÄ?
Med ca 5 Är kvar till pension sÄ svarade min personliga bank kvinna pÄ Sparbanken att det Àr inga problem att lÄna upp pengar pÄ huset fram till pensionen och samma sak efter pensionen.
DÄ har jag hyfsad pension trots bara vanlig arbetare (Àven egna pensions försÀkringar) men nytt hus som Àr avbetalat till pensionen.
1.5 miljoner har jag dÄ fÄtt löfte om dÄ jag aldrig haft mer i skuld utan efterhand som jag köpt upp hus och bytt upp mig sÄ har jag amorterat ner skulden till nÀsta byte uppÄt.
 
  • Gilla
Emma Gunnarsson och 2 till
  • Laddar…
H Heidelbeere skrev:
Trogtvid?
Jag stÀllde en hypotetisk frÄga till bankpersonen.
Inkomst av tjÀnst Àr det som SHB anvÀnder sig av.
"troligtvis", lite feltryck pÄ mobil.
Du kan fÄ ett exempel frÄn Swedbank om du ansöker om LÄnelöfte och dÀr stÄr det
"I mÄnadsinkomst ingÄr regelbunden lön och pension. RÀkna inte med bidrag, studielÄn eller tillfÀlliga bonusar."

SÄ att SHB skulle exkludera andra intÀkter Àr en skröna om det finns en betalningsförmÄga hos den som söker lÄn.
Men du kan ju lĂ€sa lite hĂ€r hur du ansöker hos SHB, kolla sidan 2 vad som ska anges.😉
https://www.handelsbanken.se/sv/privat/bolan/laneloftesansokan
 
Redigerat:
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
🍀 Oj
🍀 Zooma ut, zooma ut, zooma ut
🍀 Trodde det var sjĂ€lvklart att dessa saker bara var exempel pĂ„ ””den moderna uppdaterade mĂ€nniskan” bara MÅSTE HA!
Ute
A AndersS skrev:
"troligtvis", lite feltryck pÄ mobil.
Är det nĂ„gon hĂ€r som har tid att bygga hus?
Det verkar som om en del lÀgger all sin tid pÄ att posta inlÀgg.
Jag har blivit informerad av en anvĂ€ndare att Hen fĂ„r ANDNÖD dĂ„ en NY vĂ„gar ha en uppfattning och Ă„sikt om nĂ„got.
MĂ„nga ekonomiska analfabeter ovan.
I min yrkesroll, jobbar med produktionsekonomi och optimering, har Àven nÄgra fastigheter, utbildning, MBA i finans.
TvÄ Är sedan, gick kursen "fastighetsteknik för ekonomer" och har den teoretiska kunskapen att jobba som mÀklare vilket dock aldrig kommer att ske.
Jag fÄr inte andnöd, men har rÀtt bra koll pÄ ekonomiska aspekter relaterade till bÄde fastigheter och privat.
 
B
B Byggahus48 skrev:
🍀 SĂ„ du tycker att jag haft TUR, men jag kan tala om för dig att det INTE ALLS HANDLADE OM TUR!
🍀 Allt jag gjort har planerats vĂ€ldigt noga. Att du vill udden av det jag Ă„stadkommit med att reducera det till TUR Ă€r bara sĂ„ lĂ„gt av dig. Jag var skuldfri mĂ„nga Ă„r innan pensionen och jag har levt gott under tiden jag/vi amorterade. Saknade ingenting! Byggde till och renoverade nĂ€r vi sparat ihop pengar, istĂ€llet för att ta nya lĂ„n. Hur gör du?
🍀 Om du tycker skulder Ă€r nĂ„got som var mĂ€nniska pĂ„ ”gruppnivĂ„â€ har och bör ha, ja dĂ„ sĂ€ger det vĂ€ldigt mycket om din okunskap. Du inbillar dig vĂ€l inte att nĂ„gon glĂ€ds Ă„t sina skulder!
🍀 Jag förstĂ„r av att du undvikit svara pĂ„ hur DIN EKONOMISKA STATUS ÄR att du har just mycket av den ”glĂ€djen”. Bra sĂ„! DĂ„ har du nĂ„got att fundera pĂ„ nĂ€r skiten kraschar runt omkring oss.
🍀 Jag inbillar mig att jag kommer att klara mig lite bĂ€ttre Ă€n den som konsumerar istĂ€llet för amorterar. För visst Ă€r det vĂ€l bra med att ha den senaste iPhone varje Ă„r. Byta bil vartannat Ă„r. Resor pĂ„ kredit till Thailand för 50000 kr dĂ€r solbrĂ€nnan blekts bort nĂ€r du kommit hem, men skulderna finns kvar.
🍀 SĂ„ blir man plötsligt arbetslös. DĂ„lig ekonomi skaver pĂ„ relationen, brĂ„ken nĂ€r barnen lagt sig Ă€r mĂ„nga och plötsligt Ă€r separationen ett faktum. Inte ens lĂ„neresan rĂ€ddade relationen. Skulderna Ă€r sĂ„ höga att ni knappt har rĂ„d med varsin ny bostad. Kanske inte ens fĂ„r ta nya höga lĂ„n pga arbetslöshet/sjukskrivning. Som lök pĂ„ laxen Ă€r det en skitmarknad för försĂ€ljning av fastigheter i just ert omrĂ„de. Ni fĂ„r kanske sĂ€lja billigt, men köpa varsin ny DYR NYPRODUKTION och lĂ€gger pĂ„ er mer skulder. 👍 Toppen eller hur?!
🍀 NĂ€r det hĂ€nder, skĂ€nk dĂ„ en liten tanke pĂ„ mig och min töntiga idĂ© om att bli skuldfri gĂ€llande Ă„tminstone sin bostad. För fĂ„ saker Ă€r sĂ„ jobbiga nĂ€r livet faller som ett korthus över en mĂ€nniska.
🍀 Det enda man fĂ„r hoppas dĂ„ Ă€r att dina ”investeringar” ger dig och familjen ett visst spelutrymme. Att ha tak över huvudet Ă€r för de flesta ett behov
.. troligen större Ă€n nĂ„got annat.
Försöker inte ta ifrÄn dig dina prestationer men det fanns en tid nÀr t.ex. omvandlingar av allmÀnnyttan, frÄn hyresrÀtt till bostadsrÀtt, skedde i större utstrÀckning Àn idag och innebar stora förflyttningar av kapital till privatpersoner.

Jag tror mÄnga glÀds Ät de möjligheter som skulder ger, t.ex. studielÄn, bostadslÄn. Sök gÀrna pÄ webben pÄ "Good debt". Skulder har inneburit att jag kunnat skapa tillgÄngar som vÀxer i vÀrde, bÄde i form av utbildning som lett till inkomstbringande arbete samt bostad som som följer bostadsmarknaden och ökar i vÀrde. Jag Àr tacksam för möjligheten till skuld som genererar tillgÄngar.

Återigen, ingen i trĂ„den har uppmanat till konsumtion vad jag sett.

Vid arbetslöshet eller sjukdom kan det vara viktigt att dels kunna sÀnka sina utgifter och dels ha möjlighet till likvid. Har du bundit all likvid i ett hus genom att betala av lÄn och Àr pensionÀr kan det vara svÄrt att fÄ loss likvid pÄ annat sÀtt, t.ex. genom nytt lÄn och risken Àr att du tvingas sÀlja huset. Har du i stÀllet investerat pengar i t.ex. indexfonder har du fÄtt större avkastning pÄ samma pengar genom Ären, se rÀknesnurra tidigare i trÄden. Med dessa medel kan du bÄde lösa lÄn för att sÀnka utgifter och relativt enkelt frigöra likvid.
 
Redigerat:
  • Gilla
hobbs och 4 till
  • Laddar…
H Heidelbeere skrev:
Är det nĂ„gon hĂ€r som har tid att bygga hus?
Oja, men med sommarvÀrmen vi har nu och lite Àldre vÀljer man sjÀlv nÀr man snickrar lite och fixar med ved.
Och hjĂ€lper till att leta fram lite fakta nĂ€r det förekommer felaktiga pĂ„stĂ„enden som riskerar bli skrönor.😉
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Jag och min sambo har under 50% belÄningsgrad och amorterar för nÀrvarande ÀndÄ 5000 per mÄnad.

Jag kĂ€nner spontant att detta Ă€r bra att göra men
 Ă€r det verkligen det?

Om vi ser till 2024 sÄ minskar vi alltsÄ belÄningen med 60000. Om vi lÄtsas att rÀntan kommer vara 4% resten av vÄra liv (40 Är till) sÄ har vi sparat 96000 i rÀntor under denna tid vilket ju förstÄs kÀnns bra.

Å andra sidan sĂ„ kommer ju inflationen under 40 Ă„r göra att bĂ„de minskningen av lĂ„net (60000) och ”avkastningen” genom sparad rĂ€nta Ă€r betydligt mindre.

Borde vi inte amortera..? Borde nĂ„gon med ”lagom” belĂ„ningsgrad alls amortera?
LÄn ska alltid betalas tillbaka i min vÀrld.. nu inte sagt att man mÄste amortera jÀrnet bara för att..

Men om ni klarar er bra, amorteringarna (som de Àr idag) fungerar.. ja dÄ "funkar" er ekonomi ju och ni betar av inför framtiden (med allt vad det kan innebÀra).

Har ni dÀremot blivit sjuka, nÄn blivit av med jobbet eller nÄgot stort förÀndrats i livet.. ja dÄ kan man ju fundera pÄ att dra ner pÄ amorteringen.. (men Àven dÄ tycker jag man ska amortera lite.. om det sÄ bara skulle vara "ett par hundralappar")

OM jag skulle fÄ för mig att sluta amortera.. sÄ skulle jag isf vÀlja att sÀtta in motsvarande summa (som jag amorterat innan) pÄ ett sep sparkonto.. dÀr jag vid Ärets slut alltid kunde vÀlja att betala av pÄ huset eller fortsÀtta "spara" i samma anda.. (kan ju vara behövligt om man ska byta tak eller byta vÀrmekÀlla.. att kunna betala dessa "cash")
 
B
B bygges skrev:
Försöker inte ta ifrÄn dig dina prestationer men det fanns en tid nÀr t.ex. omvandlingar av allmÀnnyttan, frÄn hyresrÀtt till bostadsrÀtt, skedde i större utstrÀckning Àn idag och innebar stora förflyttningar av kapital till privatpersoner.

Jag tror mÄnga glÀds Ät de möjligheter som skulder ger, t.ex. studielÄn, bostadslÄn. Sök gÀrna pÄ webben pÄ "Good debt". Skulder har inneburit att jag kunnat skapa tillgÄngar som vÀxer i vÀrde, bÄde i form av utbildning som lett till inkomstbringande arbete samt bostad som som följer bostadsmarknaden och ökar i vÀrde. Jag Àr tacksam för möjligheten till skuld som genererar tillgÄngar.

Återigen, ingen i trĂ„den har uppmanat till konsumtion vad jag sett.

Vid arbetslöshet eller sjukdom kan det vara viktigt att dels kunna sÀnka sina utgifter och dels ha möjlighet till likvid. Har du bundit all likvid i ett hus genom att betala av lÄn och Àr pensionÀr kan det vara svÄrt att fÄ loss likvid pÄ annat sÀtt, t.ex. genom nytt lÄn och risken Àr att du tvingas sÀlja huset. Har du i stÀllet investerat pengar i t.ex. indexfonder har du fÄtt större avkastning pÄ samma pengar genom Ären, se rÀknesnurra tidigare i trÄden. Med dessa medel kan du bÄde lösa lÄn för att sÀnka utgifter och relativt enkelt frigöra likvid.
🍀 Vill bara ”korrigera” dig; vi bodde hos en privatvĂ€rd, dĂ€r jag av en slump hörde att han skulle sĂ€lja ”vĂ„r” hyresfastighet. SĂ„ min ”tur” var inte i allmĂ€nnyttans utförsĂ€ljningar.
🍀 Inbillar mig fortfarande att om man amorterar ner sin skuld sĂ„ kan man bĂ€ttre klara smĂ€llar som arbetslöshet, sjukskrivning, separation mm.
🍀 Kanske kommer vi att ha denna diskussion igen nĂ€sta gĂ„ng elpriserna skjuter i höjden (för du minns vĂ€l forumets ”panikmedlemmar” som skrev och grĂ€t, mĂ„nga helt desperata UTAN NÅGRA MARGINALER). SĂ„ har vi krigen som fortsĂ€tter, börsen rasar för ingen kĂ€nner nĂ„gon trygghet i en turbulent vĂ€rld. Speciellt med ”ledare” ute i vĂ€rlden , dĂ€r den ene Ă€r mer galen Ă€n den andre
..
🍀 SĂ„ tills vi hörs igen 😉😎 solen kallar
 
Redigerat:
B
B Byggahus48 skrev:
🍀 Vill bara ”korrigera” dig; vi bodde hos en privatvĂ€rd, dĂ€r jag av en slump hörde att han skulle sĂ€lja ”vĂ„r” hyresfastighet. SĂ„ min ”tur” var inte i allmĂ€nnyttans utförsĂ€ljningar.
🍀 Inbillar mig fortfarande att om man amorterar ner sin skuld sĂ„ kan man bĂ€ttre klara smĂ€llar som arbetslöshet, sjukskrivning, separation mm.
🍀 Kanske kommer vi att ha denna diskussion igen nĂ€sta gĂ„ng elpriserna skjuter i höjden (för du minns vĂ€l forumets ”panikmedlemmar” som skrev och grĂ€t, mĂ„nga helt desperata UTAN NÅGRA MARGINALER). SĂ„ har vi krigen som fortsĂ€tter, börsen rasar för ingen kĂ€nner nĂ„gon trygghet i en turbulent vĂ€rld. Speciellt med ”ledare” ute i vĂ€rlden , dĂ€r den ene Ă€r mer galen Ă€n den andre
..
🍀 SĂ„ tills vi hörs igen 😉😎 solen kallar
Det Àr bra att du tillslut medger att ekonomiska fördelar av amortering Àr inbillning.

Om du lÀser vad jag skrev och tÀnker efter lite sjÀlv tror jag du förstÄr att det i hÀndelse av kris och svÄrare tider Àr betydligt enklare att frigöra likvida medel frÄn indexfonder med nÄgra klick jÀmfört att sÀlja ett hus.

Varför tror du att bostadsmarknaden Àr undantagen ekonomin och omvÀrldslÀget i övrigt? Har du likt andra tidigare i trÄden missat senaste Ärens krÀftgÄng pÄ bostadsmarknaden med höga bolÄnerÀntor? Hur tror du bostadsmarknaden ser ut i krigshÀrjade omrÄden i Ukraina?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Svaret Àr enkelt.

Amortera, amortera, amortera.

Givetvis ska ni Àven ha en buffert för oförutsedda utgifter, den bufferten mÄste alltid finnas med i berÀkningen.
Helt rÀtt, betala av alla lÄnen sÄ kan banken dra Ät hvete.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.