108 553 läst · 922 svar
109k läst
922 svar
Borde vi sluta amortera?
Vad pratar du om? Ett hus är inte en säker investering, skador kan uppstå, naturkatastrof, översvämningar, ryssland kan invadera, olämpliga grannar kan flytta in, vägar och byggnader kan byggas i närområde, etc. Det gäller att för stunden se: var ger mina pengar störst avkastning? Är det i nuläget så att amortering ger mest pengar tillbaka? Nej.Intet skrev:
Nej, det opponerar jag mig emot nu som för några inlägg sedan.Intet skrev:
Ett hus är vanligen en synnerligen trygg investering men det finns händelser som kan sänka eller till och med utradera värdet. Huset står inte nödvändigtvis kvar heller.
"Säkra fonder" är givetvis inte säkra. Guld (eller andra metaller) är inte heller säkert. Faktum är att i stort sett ingen enskild investering är säker. Därför sprider man risken på flera olika tillgångsslag.
Ett obelånat hus är en väldigt bra grundtrygghet men om priset man betalade för det är att man inte har några andra tillgångar så kan man ändå sitta i skiten senare.
Det spelar ingen roll, du argumenterar mot dig själv när du inte tillämpar din egen argumentation för fastigheter på samma sätt som när det gäller bil.tommib skrev:Vad får dig att tro att jag har betalat så mycket pengar för en bil? Prova med hälften.
Billånen var inte så billiga ens då och privatleasing hade inneburit en betydande månadskostnad jämfört med att betala kontant.
Det är också lite en principsak för mig att man inte lånar till bilar. Just pga att de tappar värde. Bilen är ett bruksföremål.
Intressant nog så håller den här bilen sitt värde rätt bra. Jag kollade en snabbis på Wayke nu och uppskattningsvis skulle jag i stort sett få igen pengarna så här 3 år och 4500 mil senare. Det är dock inte något jag räknat med utan en effekt av den ganska skruvade begagnatmarknaden för bilar just nu.
Det är ännu värre att låsa pengar i en skrotlåda eftersom den tappar i värde jämfört många fastigheter som stiger i värde. Spelar ingen roll om det är 250 eller 500 k. Du hade kunnat använda pengarna för att ge dig ett positivt räntenetto med ett billigt billån eller privatleasing.
Är ju inte så att du inte har en månadskostnad för bilen om du trodde det? Bara välja tiden att slå ut ditt köp på och räkna in värdeförlust, försäkring, skatt, underhåll, däck, drivmedelskostnader etc så får du din verkliga månadskostnad. Just nu klart fördelaktigt att plocka en billig leasing av elbil om man kan ladda själv då drivkostnaderna är fenomenalt låga.
Du får tycka så om du vill.
Som sagt så lånar jag av princip inte pengar till bruksföremål/konsumtion, till vilket jag räknar en bil.
Det verkar också som att du tror att jag är oförmögen att räkna på saker?
Utöver detta så är marknaden nu och för tre år sen olika. De krav jag hade (och har) på bilen uppfylldes inte av någon på marknaden existerande elbil utom möjligen Tesla Model X och den hade inte blivit billigare. Även nu är utbudet begränsat.
Som sagt så lånar jag av princip inte pengar till bruksföremål/konsumtion, till vilket jag räknar en bil.
Det verkar också som att du tror att jag är oförmögen att räkna på saker?
Utöver detta så är marknaden nu och för tre år sen olika. De krav jag hade (och har) på bilen uppfylldes inte av någon på marknaden existerande elbil utom möjligen Tesla Model X och den hade inte blivit billigare. Även nu är utbudet begränsat.
Ju tidigare i livet man inser vikten av eget arbete och amortering ju tidigare kan man bli skuldfri och börja investera i annat som skog och jord om man vill ha bestående värden.tommib skrev:
Vilka är dessa "säkra indexfonder"? Den som kan sin historia vet ju vad som startade 24/10-29 och vilka följder det fick.B bygges skrev:
Absolut inte, räkna in värdeförlust, försäkring, skatt, underhåll, däck, drivmedelskostnader på den bilen du köpt och slå ut på de antal år du ägt den så har du den verkliga årskostnaden, oftast betydligt högre än leasing om vi pratar ny bil. Speciellt om du leasar en ny elbil då drivmedelskostnaderna nästan försvinner. Lägg därtill att de hundratusentals kronor du låst i metall och plast vid ett kontantköp i stället kan användas för investeringar så förstår du varför alla med lite bakom pannbenet leasar eller tar billigt billån.Intet skrev:
Ah.... Bilhandlarna bedriver alltså ren välgörenhet när de leasar ut sina bilar till populasen? Såklart!
Under vissa specifika förhållanden är det billigare att leasa en bil. T.ex. om man ser det som en absolut nödvändighet att byta till en ny bil var tredje år eller om man kan ta det via företag eller liknande. Om man som jag föredrar en tre år gammal bil där en stor del av värdeminskningen redan ätits av någon annan och leasingavtal inte alls finns i samma utsträckning så är det inte så. Billån är inte särskilt förmånliga och man måste vara mer aktiv än vad jag vill med sina placeringar för att matcha räntan. Dessutom hela tiden den gnagande oron att man kör för många mil eller att barnen grisar ner bilen. Nja, jag säger pass på det. Men kul att det funkar för dig.
Under vissa specifika förhållanden är det billigare att leasa en bil. T.ex. om man ser det som en absolut nödvändighet att byta till en ny bil var tredje år eller om man kan ta det via företag eller liknande. Om man som jag föredrar en tre år gammal bil där en stor del av värdeminskningen redan ätits av någon annan och leasingavtal inte alls finns i samma utsträckning så är det inte så. Billån är inte särskilt förmånliga och man måste vara mer aktiv än vad jag vill med sina placeringar för att matcha räntan. Dessutom hela tiden den gnagande oron att man kör för många mil eller att barnen grisar ner bilen. Nja, jag säger pass på det. Men kul att det funkar för dig.
Ingenting är fullständigt säkert, vi har ett land i öst som hotar världen med kärnvapen. Jag har haft indexfonder över ca 10 års period som varit med när ekonomin tagit ett rejält bottendyk, för närvarande ligger ett antal på ca 70-90% utveckling sedan köp.F fribygg skrev:Ju tidigare i livet man inser vikten av eget arbete och amortering ju tidigare kan man bli skuldfri och börja investera i annat som skog och jord om man vill ha bestående värden.
Vilka är dessa "säkra indexfonder"? Den som kan sin historia vet ju vad som startade 24/10-29 och vilka följder det fick.
Hade jag i stället låst dessa medel kontant i en plåtlåda med hjul hade det varit kapitalförstöring och utebliven utveckling utan dess like.
Jag tänker inte att man måste vara helt skuldfri men jag är väldigt mån om att värdet på det jag har som säkerhet för lånen gott och väl täcker dem för att jag ska kunna gå iväg skuldfri även efter en mycket kraftig värdeminskning.F fribygg skrev:
Men ja, ju tidigare i livet man lär sig att mätta munnen efter matsäcken desto enklare blir det.
Vad är det vi diskuterar? Att ha en ny bil jämfört en Volvo 740?tommib skrev:Ah.... Bilhandlarna bedriver alltså ren välgörenhet när de leasar ut sina bilar till populasen? Såklart!
Under vissa specifika förhållanden är det billigare att leasa en bil. T.ex. om man ser det som en absolut nödvändighet att byta till en ny bil var tredje år eller om man kan ta det via företag eller liknande. Om man som jag föredrar en tre år gammal bil där en stor del av värdeminskningen redan ätits av någon annan och leasingavtal inte alls finns i samma utsträckning så är det inte så. Billån är inte särskilt förmånliga och man måste vara mer aktiv än vad jag vill med sina placeringar för att matcha räntan. Dessutom hela tiden den gnagande oron att man kör för många mil eller att barnen grisar ner bilen. Nja, jag säger pass på det. Men kul att det funkar för dig.
Ja jag syftar på att ta mig fram på vägen i en ny och modern bil, jag jämför betalningsmetod, inte nytt jämfört begagnat. Det är en helt annan diskussion.
Nej, vi diskuterar (bland annat) förmågan att färdas med bil (som uppfyller ens behov) och hur den finansieras. Det kräver inte en ny bil. Faktum är att "behov" av en ny bil är ett extremt dåligt ekonomiskt beslut jämfört med att köpa en några år gammal bil.
Då diskuterar du och jag olika saker och bättre då vi tar paus på bildiskussionen. Kan dock nämna att jag har flera bilar bl.a. en 25 år gammal bruksbil som använts som huvudbil en period och då snudd på kostat lika mycket per år i reparationer, drivmedel, däck, skatt, försäkring etc jämfört årskostnad för leasing av en helt ny elbil.tommib skrev: