Jag tror att för de flesta av oss som har en lågt belånad fastighet, så är det en bättre affär att spara pengar i ex. fondsparande än att amortera ned "i onödan". Förutsättningen är att det är pengar jag inte kommer att behöva på minst 5 år. Men om du amorterar så är det ju "sparande på extremt lång sikt", pengar som du inte får tillgång till igen någonsin.

Men förutsättningarna är olika för oss. Hur ser pensionsprognosen ut. Om man ex. kommer att få så låg pension att det inte kommer att gå att behålla ett belånat hus då. Och just när man går i pension ligger det i en rejäl svacka både fonderrna och huspriser. I ett sådant scenario skulle det varit bättre att vara skuldfri, och fattig, än att vara fattig med skulder. Och vänta ut svackan, sedan sälja med vinst, och vara en inte fullt lika fattig pensionär.
 
  • Gilla
ErOg och 3 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
Skojar du, eller? Det du beskriver ovan är just själva essensen av att spekulera. "Förvänta" är en optimistisk gissning. Inget annat.
Går det inte enligt din spekulation kan det gå bättre men också helt åt pipsvängen för spekulerande utfattig före detta husägare. Det kan bara framtiden utvisa.

Intet
I så fall är även amorteringen en spekulation.

Låt säga att man amorterat 5000kr i månaden i flera år och snålat för att det ska gå ihop sig. Lånen har blivit någon hundring billigare per månad efter många år. Nån världshändelse gör att inflation och räntor drar iväg kraftigt och med visst eftersläp även lönerna som ökar med 10-15-20% på en femårsperiod. 5000kr amortering är inte längre annat än småpengar och räntan är nära noll igen.


Då känns det kanske lite surt att ha snålat länge för att inte "spekulera"?


Överdriven amortering ökar den finansiella risken. Sprid den istället så är sannolikheten att ha framtiden tryggad betydligt större.
 
  • Gilla
  • Älska
lundensaren och 14 till
  • Laddar…
@
P Peter321 skrev:
Jag och min sambo har under 50% belåningsgrad och amorterar för närvarande ändå 5000 per månad.

Jag känner spontant att detta är bra att göra men… är det verkligen det?

Om vi ser till 2024 så minskar vi alltså belåningen med 60000. Om vi låtsas att räntan kommer vara 4% resten av våra liv (40 år till) så har vi sparat 96000 i räntor under denna tid vilket ju förstås känns bra.

Å andra sidan så kommer ju inflationen under 40 år göra att både minskningen av lånet (60000) och ”avkastningen” genom sparad ränta är betydligt mindre.

Borde vi inte amortera..? Borde någon med ”lagom” belåningsgrad alls amortera?
Frågan är väl vad du annars ska göra med pengarna? Elda upp den på skräp (som så många andra) eller spara dem? Om du sparar dem kan du ju välja att betala av en klumpsumma senare. Men om du vet att pengarna mystiskt kommer att "försvinna" så är det alltid bra att amortera!
 
  • Gilla
Onelove och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker du ska fortsätta amortera. Sen om just 5000 är rätt summa är svårt att säga. Allt ska sättas i relation till er inkomst och hur stort lånet är i förhållande till det.

Har ni 500000 kvar i lån och ni tjänar 90000 brutto varje månad så hade jag slutat amortera. Sedan har jag gjort omvänt om lånet var betydligt högre.

Att amortera är en trygg sparform. Se det som ett komplement till placera det på börsen. Ibland tycker jag folk upplever börsen som "något" magiskt. När det i själva verket är företag och människor av kött och blod som varje dag kämpar för att företaget ska gå bättre.
 
  • Gilla
Svensson 1500 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag kan förstå impulsen att amortera bort alla skulder och ha ett avbetalt hus. Jag hade själv den åsikten för ett tag sedan och tyckte det var det allra rimligaste. Nu har jag ändrat uppfattning.

Problemet med att amortera är, som andra tagit upp, att allt kapital är bundet i fastigheten. Det är ungefär samma som att man skulle investera alla sina pengar i ett enda bolag på börsen. Det kan vara världens mest stabila bolag men ibland går även sådana dåligt. Samma gäller fastigheter. Saker kan hända som gör att en fastighet tappar stora delar av sitt värde. I värsta fall t.ex. krig och liknande. Om man då har allt sitt kapital bundet i just den fastigheten så har man ingen utväg.

Jag uppmuntrar absolut inte till att maxbelåna och spekulera, det är vansinne. Däremot tycker jag numera att det är väldigt rimligt att med en låg belåningsgrad på huset (ca 30 % för närvarande) istället lägga pengarna i billiga indexfonder. Vi är ändå med på bostadsmarknaden och tar del av den uppgång som ändå sker (hus i Stockholm, rätt tryggt förutom om det just blir krig) men vi har även pengar investerade i annat som är betydligt enklare att mobilisera om vi behöver. Det kanske ska tilläggas att min fru är väldigt sparsam, på gränsen till snål, och håller effektivt igen eventuella excesser. Pengarna vi inte har amorterat tidigare har vi lagt på renovering av huset så vi har inte tagit upp några nya lån för renoveringar utan sparat ihop till dem först (ca 2,2 mkr på 10 år). Bil köpte vi i stort sett kontant senast (skulle köpt helt kontant men fick en bra deal på serviceavtal om vi tog minsta möjliga avbetalningsplan). Jag har fortfarande studielån men de har såpass bra villkor att det inte är meningsfullt att betala av dem just nu.

Nyckeln är helt enkelt diversifiering. Inte alla ägg i samma korg. Man kan argumentera just som Krilleman att den som är satt i skuld inte är fri men om alla pengar är låsta i huset så är man precis lika ofri om man inte är beredd att gå från huset. Med en låg belåningsgrad så att man kan ta ett rejält fall på bostadsmarknaden och ändå gå skuldfri från huset om man måste tycker jag nog att man kan se om pengarna gör bättre nytta på annat ställe.

Olika människor har dock olika situationer och det som passar en kanske inte passar en annan. Detta upplägg passar vår familj bra (även om min fru väldigt gärna skulle vilja amortera, mycket pga tryck från hennes föräldrar) men det kanske inte passar andra. Vi har goda och trygga inkomster båda två (hon sitter hyfsat säkert på sin plats och jag jobbar i en helt konjunkturokänslig bransch). Vi är båda friska och vi har bra förutsättningar att kunna fortsätta jobba. Även med nuvarande ränteläge skulle vi klara vår ekonomi om den ena blev sjuk och behövde sluta jobba (även om det skulle bli snålt på hennes lön). Det gör att vi kan ta en större risk. Det bygger dock på att pengarna just sparas och inte används till lyxkonsumtion.
 
  • Gilla
  • Älska
crappyusrname och 40 till
  • Laddar…
O OskarJ skrev:
I så fall är även amorteringen en spekulation.

Låt säga att man amorterat 5000kr i månaden i flera år och snålat för att det ska gå ihop sig. Lånen har blivit någon hundring billigare per månad efter många år. Nån världshändelse gör att inflation och räntor drar iväg kraftigt och med visst eftersläp även lönerna som ökar med 10-15-20% på en femårsperiod. 5000kr amortering är inte längre annat än småpengar och räntan är nära noll igen.


Då känns det kanske lite surt att ha snålat länge för att inte "spekulera"?


Överdriven amortering ökar den finansiella risken. Sprid den istället så är sannolikheten att ha framtiden tryggad betydligt större.
Visst är amotering en spekulation. Som nästan allt annat i livet, men till skillnad mot värdepapper kan inte ens hus värde bli noll. Man har fortfarande sitt hem om det är betalt.

Intet
 
  • Gilla
ErOg och 3 till
  • Laddar…
tommib
Husets värde kan absolut bli noll. T.ex. om det ligger i Bachmut eller Avdiivka.

Nej, dessa orter ligger inte i Sverige och det är låg, men inte obefintlig, risk att det som händer där också blir verklighet här. Mer nära till hands har vi kanske situationer där hus pga läge blir i stort sett obrukbara pga klimatförändringar. Min bror tittar efter hus och en av de första grejerna han kollar efter att ha hittat ett hus som är intressant är hur stor risken är för översvämningar i området. Framgent kan det bli svårt att teckna försäkring för hus som ligger i drabbade områden och det lär inte vara toppen för fastighetspriserna.

Huset har ett bruksvärde som bostad, men om man tvingas lämna det utan möjlighet att sälja så står man där utan något kapital. Det är inte optimalt.
 
  • Gilla
lundensaren och 17 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag uppmuntrar absolut inte till att maxbelåna och spekulera, det är vansinne. Däremot tycker jag numera att det är väldigt rimligt att med en låg belåningsgrad på huset (ca 30 % för närvarande) istället lägga pengarna i billiga indexfonder.
Håller helt med. När man amorterat till en nivå som känns rimlig utifrån att man kan klarar vissa svängningar i räntor och mindre inkomstbortfall så är det vettigaste att istf amortera spara pengar. Först till en akutbuffert på kanske 100.000, sen mer långsiktigt sparande.

Om räntorna går upp och ett börsfall minskar sparandet rejält så måste man ändå kunna klara vardagen, så att maxbelåna och spekulera känns riskfyllt om man inte har andra backuper i sin ekonomi.

Sen att det kan kännas hopplöst att sparande och amortering bara knaprar i kanten på höga lån får man strumta i. Det viktigaste är ju att man rör sig i rätt riktning. Över tid kommer man ändå minskat sina lån och ökat sitt sparande till den dagen man går i pension. Kanske överväger man då även att flytta till något mindre / billigare / mindre centralt.
 
  • Gilla
Jaif och 2 till
  • Laddar…
Håller med om det mesta tommib skriver. Men en situation jag vill flagga för är om man ser att när jag går i pension, så kommer jag inte att ha råd med räntorna på huset. Lätt att tänka att då skall jag ändå sälja och flytta till lägenhet. MEN OM det just då är en kraftig dip i ekonomiska världsläget. Så kanske jag blir tvingad att sälja till uselt pris, så uselt att jag blir tvungen att sälja av de surt ihopsparade fonderna för att klara att betala tillbaka lånet. Men även fonderna kanske i det läget står väldigt lågt i kurs.

Dvs. det gäller att analysera sin framtid liite. OM det finns datum, där jag behöver ha en ekonomisk frihet, så gäller det att planera för det, så jag inte tvingas till dåliga affärer.
 
  • Gilla
robhol och 13 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
Visst är amotering en spekulation. Som nästan allt annat i livet, men till skillnad mot värdepapper kan inte ens hus värde bli noll. Man har fortfarande sitt hem om det är betalt.

Intet
Att en bred portfölj skulle tappa merparten av värdet utan att återhämta sig över tid skulle kräva ungefär lika världsomvälvande händelser som att huset försvinner och man kammar noll på försäkringen. Visst det KAN hända med tanke på ryssen, klimatförändringarna osv. men då lever vi (eller lever inte) i en helt ny värld...
 
  • Gilla
Erikhall och 7 till
  • Laddar…
tommib
H hempularen skrev:
Håller med om det mesta tommib skriver. Men en situation jag vill flagga för är om man ser att när jag går i pension, så kommer jag inte att ha råd med räntorna på huset. Lätt att tänka att då skall jag ändå sälja och flytta till lägenhet. MEN OM det just då är en kraftig dip i ekonomiska världsläget. Så kanske jag blir tvingad att sälja till uselt pris, så uselt att jag blir tvungen att sälja av de surt ihopsparade fonderna för att klara att betala tillbaka lånet. Men även fonderna kanske i det läget stå väldigt lågt i kurs.

Dvs. det gäller att analysera sin framtid liite. OM det finns datum, där jag behöver ha en ekonomisk frihet, så gäller det att planera för det, så jag inte tvingas till dåliga affärer.
Ja, har man nära till pension så bör man tänka annorlunda. Jag har det inte.

Så jag håller helt med. Man måste planera sin framtid. På fem års sikt. På tio års sikt. På femton års sikt. Var vill jag vara? Vad har jag för ekonomiska förutsättningar då? Det kan låta tråkigt men det är ett faktum.

Exemplet att det är en kraftig dip i bostadspriser verkar ju också åt andra hållet, att det man köper troligen är påtagligt billigare. Problemet uppstår om det helt enkelt inte finns något att köpa pga att alla sitter still i båten. Det är därför jag skrev att det är bra att kunna ta en rejäl dipp i bostadspriser vid försäljning. Jag satte den gränsen vid 50 % belåning. Nu är vi på ca 30 % som sagt. En marknad där vår bostad tappar 70 % av sitt värde på kort tid kommer vara en svart svan. Då känns det tryggare för mig att inte ha alla äggen i samma korg.
 
  • Gilla
lidholmen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Håller med om det mesta tommib skriver. Men en situation jag vill flagga för är om man ser att när jag går i pension, så kommer jag inte att ha råd med räntorna på huset.
Det gäller väl att hela tiden ha råd med räntorna, även vid pension eller kortare sjukdom. Om man inte har det så har man amorterat för lite...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Något ”äldre” gör är att de amorterar bort sina lån!
Jag byggde och betalade privatbostaden när jag var i 20-30 års åldern. När jag blir äldre kan det vara dax att timmra mej ett nytt hus om ungen vill ta över befintlig skogsfastighet med hus.
Alfredo Alfredo skrev:
Och därför tycker jag man bör ha ett rejält sparande med god likviditet och inte allt bundet i en fastighet.
Jag håller helt med dig, ett ordentligt sparande och en fullbetald privatbostad underlättar livet mycket.
S Staffan-N skrev:
Räntebidraget är ju ganska trevligt också :)
Ränteavdrag känner jag till från tiden jag hade utgiftsräntor, men vem lämnar "Räntebidraget " menar du @Staffan-N?
 
  • Gilla
roger2011 och 2 till
  • Laddar…
tommib
J JohanLun skrev:
Sen att det kan kännas hopplöst att sparande och amortering bara knaprar i kanten på höga lån får man strumta i. Det viktigaste är ju att man rör sig i rätt riktning.
Ja, det är grejen. Tyvärr är det ju väldigt tråkigt och jobbigt att planera på 20 års sikt men det är så man måste se på det tycker jag.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
G
Jag har i arbetet träffat personer som amorterat bort sina lån istället för att spara på annat sätt. De har även en låg pension vilket gör att vardagens utgifter blir tuffa att klara.

De sitter alltså vid pension med ett avbetalt stort hus men inget sparande att ta av samt låg pensionsinkomst.

Det slutar med att huset säljs på grund av driftkostnaderna fast de egentligen vill bo kvar.
 
  • Gilla
  • Ledsen
1234bjorn och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.