107 679 läst · 922 svar
108k läst
922 svar
Borde vi sluta amortera?
Amorterade för något år sedan på ett lån jag har på en fastighet. Gjorde nu värdering och kom under 50% och dessutom under 4,5* inkomsten. Den amorteringen låg på dryga 7k på månad. När jag tog bort amorteringen så placerade jag 5k på en ai baserad fondplacerings tjänst. På 1,5 år så har jag 124000 på det kontot. Kan då ta ut pengarna och lägga in dom i lånet och där mer amorterat bättre än vad jag skulle gjort på banken och ändå lagt in mindre stålar.
Kreditkort är bättre, man har bättre köpskydd, bättre försäkring, kickback på allt man handlar och behöver inte ha pengar på kontot kopplat till kortet.Tokslut skrev:
Sen betalar man naturligtvis hela skulden varje månad, det sker automatiskt.
Nej, det är inte så enkelt. Allt handlar om vilken ekonomisk risk man kan acceptera.Krilleman skrev:
Att enbart amortera sänker dina ekonomiska möjligheter och ökar risken eftersom man lägger allt i samma korg och missar mycket potentiell avkastning.
Sen kan det kännas bra att vara fri från lån, men det är inte alltid ekonomiskt fördelaktigt.
Mycket förutfattade meningar här från dig, inga stämmer. Men vi har uppenbarligen olika syn på tillgångar och skulder. Fortsätt du med din amortering så fortsätter jag med mitt.Krilleman skrev:Mina lockelser är att äga det jag köper.
Men jag förstår att det är annorlunda för dig...
Detta tankesätt från "förr" är att verka gammalmodig, som verkar vara få förunnat nu för tiden dock. Varför ska man ha pengar på kontot innan man handlar? 🤔
Utan att veta vem du är så antar jag att du kör gärna en leasad "fin" bil och flyger jorden runt på lånade pengar också.
Konstigt nog är jag själv inte alldeles lastgammal heller med mina åsikter.
Kanske ligger något i uppfostran trots allt.
Detta tankesättet kräver väldigt många år av ekonomisk karaktär för att lyckas dock. 👍
Har du provat detta, utan att satsa allt på börsen? 😉
Helt tvärt emot att "inte kunna hantera kapital" som du benämner tidigare.
Bra dock att olika synsätt tas upp i tråden så att TS kan hämta inspiration från olika håll.
P.s. Ett månadssparande i indexfonder är inte att ”spelulera”. Det är att investera. Långsiktiga pengar som inte behövs i närtid bör finnas där. Med en förväntad avkastning på endast 7% årligen har 5k i månaden i TS exempel om 40 års horisont vuxit till ca 12.5 mkr varav 10 mkr är avkastning. Det vackra med ränta på ränta och långsiktigt sparande..
Ungefär hur gamla är ni?P Peter321 skrev:Jag och min sambo har under 50% belåningsgrad och amorterar för närvarande ändå 5000 per månad.
Jag känner spontant att detta är bra att göra men… är det verkligen det?
Om vi ser till 2024 så minskar vi alltså belåningen med 60000. Om vi låtsas att räntan kommer vara 4% resten av våra liv (40 år till) så har vi sparat 96000 i räntor under denna tid vilket ju förstås känns bra.
Å andra sidan så kommer ju inflationen under 40 år göra att både minskningen av lånet (60000) och ”avkastningen” genom sparad ränta är betydligt mindre.
Borde vi inte amortera..? Borde någon med ”lagom” belåningsgrad alls amortera?
Något ”äldre” gör är att de amorterar bort sina lån! Är jättenöjda, går i pension och sen upptäcker att alla deras pengar är bundna i huset och att göra renoveringar går inte för de kan inte belåna upp huset (utan gammlingslån med hög ränta).
Så att ha kvar lån kan vara bra om det är så att ni sparar lagom med pengar också.
Jag tycker att ni borde öka amorteringen och försöka få privatbostaden skuldfri, man vet inget om morgondagen och dess inkomster och att lämna efter sig en (eller flera) fullt betalda fastigheter till kommande generationer har hitills alltid varit en god ide.
Att som @Krilleman sträva efter skuldfrihet till 50års dagen innebär ju att man kan unna sig ett liv med mindre lönearbete och/eller tidigare pension om man nu inte lånar mer pengar och skaffar fler fastigheter/ hyreshus (som genererar löpande inkomster varenda månad) och möjlighet att erbjuda ungen/ungarna bostad när den dagen kommer.
Att som @Krilleman sträva efter skuldfrihet till 50års dagen innebär ju att man kan unna sig ett liv med mindre lönearbete och/eller tidigare pension om man nu inte lånar mer pengar och skaffar fler fastigheter/ hyreshus (som genererar löpande inkomster varenda månad) och möjlighet att erbjuda ungen/ungarna bostad när den dagen kommer.
Och därför tycker jag man bör ha ett rejält sparande med god likviditet och inte allt bundet i en fastighet.F fribygg skrev:
Precis som @Ossian K Olsson skriver kan det bli dyrt att låna om man måste göra det på gamla dar.
Alla lån baseras på vad du kan betala.Alfredo skrev:
Har du inga lån sen innan och hyfsad pension är det inga som helst problem att låna pengar som pensionär.
flygbiljetten betalar man med SAS-poängen man fått för att man betalat allt annat med kreditkortAlfredo skrev:
Har man disciplinen att inte köpa för mycket så ser jag inte nackdelen med att köpa ALLT på krita och ta det genom räkningen i slutet av månaden.
Angående amorteringar så är jag en av dem som tror på att spara istället för att betala av lånen. Det ger i själva verket större frihet än att vara skuldfri, eftersom man har pengar mer lättåtkomligt och man vet inte med säkerhet om banken kommer bevilja nya lån i framtiden.
Räntebidraget är ju ganska trevligt också
Skojar du, eller? Det du beskriver ovan är just själva essensen av att spekulera. "Förvänta" är en optimistisk gissning. Inget annat.S Sthlm_ skrev:P.s. Ett månadssparande i indexfonder är inte att ”spelulera”. Det är att investera. Långsiktiga pengar som inte behövs i närtid bör finnas där. Med en förväntad avkastning på endast 7% årligen har 5k i månaden i TS exempel om 40 års horisont vuxit till ca 12.5 mkr varav 10 mkr är avkastning. Det vackra med ränta på ränta och långsiktigt sparande..
Går det inte enligt din spekulation kan det gå bättre men också helt åt pipsvängen för spekulerande utfattig före detta husägare. Det kan bara framtiden utvisa.
Intet
Tar ett enkelt räkneexempel.
Lån på 2 miljoner som planeras att betalas av på 30 år. Det blir drygt 5500kr i månaden som blir låsta i huset om man inte tar ett nytt lån. Efter 30 år är huset betalt och inga skulder på det längre. Bankkontot visar noll kronor om inget lagts där, för amortera var prioriterat.
Spara/investera motsvarande summa med en bred och billig fond. Statistiskt sett är 7% rimligt att räkna som avkastning över lååååång tid. Fortfarande 2 miljoner i lån, men 6,5 miljoner att göra något kul för. Alternativt så betalar man av lånet nånstans i mitten av perioden för att det känns bra. Då har man både en hög pengar och ett betalt hus efter 30 år.
Nu är det inte exakt såhär enkelt, men att bara ensidigt betala av lån är inte vettigt.
Likadant är jag inte komfortabel med att hela tiden sikta på maxbelåning och trycka in pengarna på börsen... även om det under vissa perioder har varit extremt lönsamt.
Lån på 2 miljoner som planeras att betalas av på 30 år. Det blir drygt 5500kr i månaden som blir låsta i huset om man inte tar ett nytt lån. Efter 30 år är huset betalt och inga skulder på det längre. Bankkontot visar noll kronor om inget lagts där, för amortera var prioriterat.
Spara/investera motsvarande summa med en bred och billig fond. Statistiskt sett är 7% rimligt att räkna som avkastning över lååååång tid. Fortfarande 2 miljoner i lån, men 6,5 miljoner att göra något kul för. Alternativt så betalar man av lånet nånstans i mitten av perioden för att det känns bra. Då har man både en hög pengar och ett betalt hus efter 30 år.
Nu är det inte exakt såhär enkelt, men att bara ensidigt betala av lån är inte vettigt.
Likadant är jag inte komfortabel med att hela tiden sikta på maxbelåning och trycka in pengarna på börsen... även om det under vissa perioder har varit extremt lönsamt.