19 548 läst · 58 svar
20k läst
58 svar
Borde det inte löna sig och skaffa ett eget dieselaggregat för el?
Jag förstår inte Finska. Men det är om jag förstår rätt bensindrivna generatorer med effekt mellan 1600 och 2300 W och testet är med 1000W last. Dessa producerar då el till en kostnad från 13,11 till 24,29 kr/kWh om man tankar blyfri 95 från macken. Och ännu tråkigare blir det när man har en last på bara ett par hundra W.M Martin Lundmark skrev:
Hej AvemoA Avemo skrev:Jag förstår inte Finska. Men det är om jag förstår rätt bensindrivna generatorer med effekt mellan 1600 och 2300 W och testet är med 1000W last. Dessa producerar då el till en kostnad från 13,11 till 24,29 kr/kWh om man tankar blyfri 95 från macken. Och ännu tråkigare blir det när man har en last på bara ett par hundra W.
Eftersom jag har avsikten att använda mitt elverk för reservkraft vid strömavbrott så vill även jag hålla ner bränsleåtgången. Jag gör bedömningen att verkningsgraden är bäst ungefär vid halv last på generatorn d.v.s vid ca 1 kW.
Att anpassa generatoreffekten löser jag idag genom att ”buffra energi” i blybatterier (senare rimligen t.ex. litiumjonbatterier eller med batteriet i en elbil).
När jag för snart 2 år sedan började planera reservkraft gjorde jag en ”energibudget ” d.v.s bedöma hur mycket elenergi jag behöver, vid ett strömavbrott upp till en vecka, genom att beräkna vad mina (nödvändiga) elapparater har för effektbehov.
Du hittar denna tidiga bedömning ”Elanvändning Plan B” med hjälp av inlägg #58, se länken ;
https://www.byggahus.se/forum/threa...larar-man-en-vecka.403877/page-4#post-4047476
Jag utgick då från att försöka klara mig med 4 timmars drift av bensingeneration (körd på Aspenbränsle som rimligen kan lagras i fem år) och som omsätts i min gräsklippare på ca fem år.
I inlägg #436 har jag sedan beräknat (med uppdaterade siffror) att mitt elverk (Honda EU22i) rimligen klarar driftstiden, en vecka, med 25 liter aspen-bränsle om det genomsnittliga effektbehovet, för mina elapparater, är 129 W eller mindre, och med rimliga värden för verkningsgrader.
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-30#post-4608798
Jag är inte färdig med Plan B än. Men tillräckligt klar så att jag rimligen klarar upp till en veckas överraskande strömavbrott, när det gäller elbehovet.
Arbetet med att klara strömavbrott underlättas av att utbudet av vitvaror etc. som inte behöver stor driveffekt för att leverera sin funktion, har ökat de senaste åren.
När jag mätte den genomsnittliga driveffekten (medelvärde över 30 dagar) till det kylskåp (346 l) och den frysskåp (242 l) jag har, så blev resultatet att de tillsammans klarar sig under 25 W.
Jag har idag ett antal LED-lampor, (icke styrbara, i E 27 sockel) som behöver 2,3 W för att avge ett nominellt ljusflöde på 485 lm, som motsvarar en 40 W glödlampa och 4 W för att avge ett nominellt ljusflöde på 840 lm, som motsvarar en 60 W glödlampa.
Lycka till!
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 055 inlägg
Problemet är att man måste räkna hela kostnaden. Många av de små elverken kräver (enligt tillverkaren) oljebyten ganska ofta, så det måste räknas med, och så har de inte världens bästa livslängd heller. Lite som bilen mao, bränslekostnaden är bara en del av kostnaden.K Kotteeh skrev:
Större dieselverk är bättre (och där har vi mycket data från bla Alaska), men de är inget man bara matar ett enstaka hus med.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Räkna med att det går att få ut ca 2,2kWh per liter bensin och 2,4-2,5kWh per liter diesel med vanliga billiga kommersiella generatorer.A Avemo skrev:Jag förstår inte Finska. Men det är om jag förstår rätt bensindrivna generatorer med effekt mellan 1600 och 2300 W och testet är med 1000W last. Dessa producerar då el till en kostnad från 13,11 till 24,29 kr/kWh om man tankar blyfri 95 från macken. Och ännu tråkigare blir det när man har en last på bara ett par hundra W.
För att det ska löna sig behöver man batterier. Sen kör man generatorn för att ladda batterierna med gammaldags osmart laddare upp till ca80-85% batterikapacitet där amperen som går in börjar sjunka. Och givetvis ska man anpassa generatorns storlek efter effekten man tänkt ladda med för att få bäst verkningsgrad. De flesta bensindrivna elverk verkar effektivast där runt 50-75% belastning så det är vad laddaren borde leverera.
Varifrån kommer de siffrorna? Det är mycket effektivare än något av elverken i det finska testet om jag inte missförstår något. Även mycket effektivare än de bensindrivna i energimyndighetens test.F Finndjävel skrev:
För att det skall löna sig måste till att börja med elpriset från nätet stiga till nivåer som vi hittills aldrig sett. Tyvärr kanske vi får se sådana priser. Men om det blir så dyrt att det lönar sig med egen generator är ju något som inte är avgjort än.F Finndjävel skrev:
HejF Finndjävel skrev:Räkna med att det går att få ut ca 2,2kWh per liter bensin och 2,4-2,5kWh per liter diesel med vanliga billiga kommersiella generatorer.
För att det ska löna sig behöver man batterier. Sen kör man generatorn för att ladda batterierna med gammaldags osmart laddare upp till ca80-85% batterikapacitet där amperen som går in börjar sjunka. Och givetvis ska man anpassa generatorns storlek efter effekten man tänkt ladda med för att få bäst verkningsgrad. De flesta bensindrivna elverk verkar effektivast där runt 50-75% belastning så det är vad laddaren borde leverera.
I inlägg #436 har jag i mitt reservkraftfall beräknat att mitt elverk (Honda EU22i) rimligen klarar driftstiden, en vecka, med 25 liter aspen-bränsle om det genomsnittliga effektbehovet, för mina elapparater, är 129 W eller mindre, och med rimliga värden för verkningsgrader.
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-30#post-4608798
Tar jag dina siffror gällande 25 liter och 2,2 kWh per liter bensin, så innebär det 55 kWh. Fördelar jag den energin under en veckas alla timmar får jag en genomsnittseffekt på (55 000/(7x24)) = 327 W
Jag använder, i min beräkning aspenbränsle och mellanlagrar i batterier. Efter omvandlingsförluster har jag då kvar 129 W. Verkningsgrad för alla omvandlingar 129/327 = 39,4 %
Låter som jag ligger på ”rätt sida” i mina beräkningar om våra siffror stämmer.
Redigerat:
Jag sitter och funderar på detta just nu, jag tror att det är ett stort steg att kapa nätet men jag kanske gör det sen har jag solceller och kompletterar det med batteri osv så har jag lite backup och slipper elavbrott!S SWIN skrev:Hej!
Elpriset skjuter i höjden, kärnkraftverk på kärnkraftverk läggs ned till stort jubel.
Hela tiden får vi nuförtiden köpa koleldad el från Polen, eller själva starta oljeeldade kraftverk för vår elproduktion.
Undrar då - nu när vi har gett oss bara den på att köra smutsig elproduktion, vore inte ett dieselaggregat det billigaste?
Varje villaägare skaffar ett eget aggregat, diesel så går att köra på billig rapsolja.
Inga dyra nättransientavgifter, inga hundramilsledningar med stora transmissionsförluster.
Dessutom kan värmen från aggregatet värma huset.
Närproducerat, dom bönder som kan producera rapsolja borde detta väl vara en självklarhet?
Borde väl inte heller straffbeskattas om det sker lite i smyg.
Mycket snart rasar även vårt elnät, mycket beroende på att mycket lite investeras i detta samt då den explosionsartade befolkningsökningen med miljoner nya medborgare på kort tid.
Diskutera gärna för och emot, ser själv i utlandet att varje hyreshus eller gated community av rang som självklarhet har ett reservkraftverk som automatstartar vid elnätsavbrott.
Det är nog riktigt att det inte lönar sig, men räknar man med dom fast avgifterna, kan kalkylen bli helt annorlunda om man kompletterar med ved och solceller alltså klipper abonnemanget, jag ska räkna på det!R RoAd skrev:Det låter mest som ditt inlägg är en del i någon agenda kring svensk energiproduktion, och inte ett inlägg som ska reda ut om det är vettigt för privatpersoner att förbränna olja som ersättning till traditionellt elabonnemang. Den delen är dessutom svår att ta på allvar med de onyanserade, raljerande, och i många delar felaktiga argument som du framför.
Men men, är det vettigt för privatpersoner att skaffa dieselaggregat för att producera sin egen el? Kort svar, nej. Det verkar inte alls vettigt. En liter eldningsolja kostar ca 10:- och innehåller ca 10kWh energi. Så med 100% effektivitet betalar man alltså 1:- per kWh. D.v.s. redan där högre än vad de flesta betalar idag (om man inte gör av med extremt lite el och nätavgiften är en ovanligt stor del av den totala kostnaden).
100% effektivitet är ju bara att glömma. Vid optimal belastning når ett litet aggregat som vi talar om här kanske 40%. Behövs mer eller mindre ström sjunker effektiviteten direkt. Men säg 30% i snitt. nu är vi uppe i 3.30:- per kWh.
Det går förstås att återvinna en del av värmen, men bara den tiden på året när det behövs. Säg att du kan höja effektiviteten till i snitt 40% över året (även om jag tror att det är väldigt optimistiskt. Då landar vi i ett pris på 2.50:- kWh.
Till detta kommer ju inköp och installation av aggregatet som ska räknas av under ett antal år.
Nej, du sammanfattar användningsområdet rätt bra i slutet av ditt inlägg (utan att verka förstå det själv), reservkraft.
Jag reserverar mig för att siffrorna inte är helt exakta. Jag orkade verkligen inte lägga speciellt mycket tid på att motbevisa den här idén
Medlem
· Halland
· 4 171 inlägg
Det är klart att diesel inte lönar sig, men i ett framtida läge där vansinnet fått styra några år, alla vattenkraftverk är rivna i södra Sverige och resten producerar vätgas som är olönsam, alla reaktorer är stängda och så gott som alla vindkraftparker drivs av subventioner efter att räntesnurror gjort dem olönsamma, och Tyskland får en ledare som med alltmer kraftfull röst och vevande handrörelser förkunnar att precis all elektricitet skall exporteras från ”resursområde Norden”, så att den tyska industrin kan hållas igång, kan ett eget dieselversionen vara det som ger dig en viss komfort i tillvaron.
Sydafrika får på knäna, och likaså delar av USA. Och Europa har en historik av att sjunka ner i politiskt vansinne, så var beredd.
Sydafrika får på knäna, och likaså delar av USA. Och Europa har en historik av att sjunka ner i politiskt vansinne, så var beredd.
Vi har väl självförsörjningsfrågan också, det gäller Lantbruk det dessa som kan göra nåt genom biooljor rötgas mm, jag såg en generator som kunde drivas av gas, men uppvärmningen måste nog vara biomassa!A Anders_Nilsson skrev:Det är klart att diesel inte lönar sig, men i ett framtida läge där vansinnet fått styra några år, alla vattenkraftverk är rivna i södra Sverige och resten producerar vätgas som är olönsam, alla reaktorer är stängda och så gott som alla vindkraftparker drivs av subventioner efter att räntesnurror gjort dem olönsamma, och Tyskland får en ledare som med alltmer kraftfull röst och vevande handrörelser förkunnar att precis all elektricitet skall exporteras från ”resursområde Norden”, så att den tyska industrin kan hållas igång, kan ett eget dieselversionen vara det som ger dig en viss komfort i tillvaron.
HejBo Lundqvist skrev:
Självförjningsfrågan eller att klara husets elbehov vid kris (t.ex strömavbrott) verkar snabbt att öka i aktualitet.
Några timmars strömavbrott är ofta ingen större problematik det är snarare de längre strömavbrott och stark kyla som kan bli bekymmer för de flesta
MSB har nu lyft allvaret gällande vår hemberedskap vid ett antal tillfällen
Liknande trådar
-
PRK - den borde vara i botten men min mätning säger inte det...
Vatten & Avlopp -
Borde man förstärka ovanför brett fönster även när det inte är bärande?
Byggmaterial & Byggteknik -
Sett till prisutvecklingen på bostäder, borde det inte vara mycket billigare att bygga själv?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
De är ju inte klara ännu men hur borde det se ut?
Färg, Måla & Tapetsera -
Borde inte det här svärdet passa till min lilla motorsåg?
Verktyg, Maskiner & Fordon