KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Á propos dieseldrivna generatorer:
[länk]
[bild]
Vilken tur att dom har en gård så att dom kan driva elverket med bränsle som betalas med oskattade pengar. Kan man det så blir ju dieselkostnaden en helt annan än om man ska betala med skattade pengar samt full moms.

• Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
så tröttsamt...

okej, en bonde säger att det fanns sex timmar i måndags när det var mer lönsamt att köra diesel än att köpa el från elbolaget – för första gången på de senaste 10(?) 20(?) någonsin(?) åren – och därför skriver han ett upprört inlägg på sociala media om att det var en nödvändig åtgärd för att kunna bedriva verksamheten utan att bli ruinerad

jaha

undrar om han skrev motsvarande hyllningsinlägg över den gynnsamma prisutvecklingen för el som varit de senaste tio åren enligt grafen nedan, speciellt de sista åren har det varit rena mellandagsrean på el jämfört med utvecklingen av konsumentprisindex och priset på diesel i pump för bilister, jordbrukare har haft skattelättnader i omgångar

Linjediagram visar prisutvecklingen för el, KPI och diesel från 2008 till 2021 med markant ökning för elpriset mot slutet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

grafen sträcker sig fram till oktober 2021 = den senaste månaden med tillgänglig statistik

OT: känns närmast komiskt att "nyheten" lyfts fram av ett SD-anknutet organ; bonden har sin verksamhet i Trelleborg, en kommun med SD som det största partiet i KF och som tidigare i höst sagt nej till en nyetablering av vindkraft ute till havs – "vi kräver billig el, men vi vill att någon annan ska producera den och leda den hit"

• Gilla
  • Älska
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
F
harka harka skrev:
så tröttsamt...

okej, en bonde säger att det fanns sex timmar i måndags när det var mer lönsamt att köra diesel än att köpa el från elbolaget – för första gången på de senaste 10(?) 20(?) någonsin(?) åren – och därför skriver han ett upprört inlägg på sociala media om att det var en nödvändig åtgärd för att kunna bedriva verksamheten utan att bli ruinerad

jaha

undrar om han skrev motsvarande hyllningsinlägg över den gynnsamma prisutvecklingen för el som varit de senaste tio åren enligt grafen nedan, speciellt de sista åren har det varit rena mellandagsrean på el jämfört med utvecklingen av konsumentprisindex och priset på diesel i pump för bilister, jordbrukare har haft skattelättnader i omgångar

[bild]

grafen sträcker sig fram till oktober 2021 = den senaste månaden med tillgänglig statistik

OT: känns närmast komiskt att "nyheten" lyfts fram av ett SD-anknutet organ; bonden har sin verksamhet i Trelleborg, en kommun med SD som det största partiet i KF och som tidigare i höst sagt nej till en nyetablering av vindkraft ute till havs – "vi kräver billig el, men vi vill att någon annan ska producera den och leda den hit"
Ja som en parantes hade den vindkraften inte genererat någonting under de timmarna han stängde av huvudströmbrytaren då det var vindstilla. Också en nackdel de riktigt kalla dagarna. Men generellt blåser det faktiskt mer på hösten och vintern än på sommaren, fast oftast inte de just kallaste dagarna pga högtryck.

Sen är siten samnytt inte något "SD-organ", det må vara en skitsida med fake annonser osv, den är väl inte knuten till SD idag mer än att den beskriver sig som "oberoende sverigedemokratisk".
Samtiden är tidningen du tänker på antar jag men jag såg ingen länk till den.

F fixarmicke skrev:
Ja som en parantes hade den vindkraften inte genererat någonting under de timmarna han stängde av huvudströmbrytaren då det var vindstilla
inte så säker på det – den timme elpriset var som högst i måndags var det tämligen svaga vindar i Norrland (där den mesta av Sveriges installerade vindkraft återfinns), och den totala svenska vindkrafteffekten var då runt 1400 MW (en mer normal dag cirka 4500 MW)

precis samtidigt genererade lilla Danmark nere i syd 2900 MW med sin vindkraft – dubbelt mot vad [norra] Sverige gjorde, så nog hade det funnits goda förutsättningar för att ha haft ett betydande bidrag från vindkraftparker i Sydsverige

Redigerat:
S SWIN skrev:
Dock fortfarande frågan - kan en batteribod som laddas med statsel nattetid vara ett alternativ?
Och som laddas med dieselgenerator vid höga priser på vintern.
Har du ett teknikintresse och vill försöka få ett sådant system att fungera är det ju bara att sätta igång. Men det är bäst i så fall att du blundar för kostnaden. För det kommer att bli dyr el i slutändan.

E elmont skrev:
Tydligen är det flera som inte förstår att det inte är den Svenska förbrukningen av el som är "problemet" utan att tex Karlshamnsverket startades pga önskemål från Polen då dom var i behov av hjälp. Skulle vi inte exportera el så skulle vi ha ett stort överskott.
Ps
Just nu exporterar vi lite väl 3000MW,
Det där stämde inte riktigt, det var så kallade "fake news" i Rapport, vet inte om de dementerat än. Vi importerade mestadels under dagen. Grejen var att Polen hade lovat Sverige 600 MW men på grund av något som hände med något verk i Polen kunde man bara leverera 300 MW till Sverige.
Se vidare här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/nytt-prisrekord-pa-el-idag.437398/page-6#post-4510934

Ska vi göra ett nytt försök i denna tråden?

• Gilla
mcr108s
  • Laddar…
wildeside
När man närmar sig elpris på 11-12 kr KWH börjar det va lönsamt med 10 KW dieselelverk om dieseln kostar 26kr/L förutsatt att man kan utnyttja all effekt elverket ger och man inte räknar på investeringskostnaderna på 50000-60000 kr..

• Gilla
Ciligie
  • Laddar…
Hasse hängränna Selenbrinken skrev:
Ska vi göra ett nytt försök i denna tråden?
Flera som skrivit här jag misstänker inte kommer komma tillbaka :)

Tar gärna tips på dieselelverk, beräkningar, erfarenheter! Jag ser lite som wildeside, trots extrema skatter på drivmedel är det kommande vinter förmodligen lönsamt i södra Sverige på månadsbasis. Plus att det finns reell risk att råka ut för blackouts i nätet där, en kostnad som är svår att sätta en siffra på men borde göra alla elverksidéer lönsamma.

• Gilla
Ciligie
  • Laddar…
mcr108s mcr108s skrev:
Flera som skrivit här jag misstänker inte kommer komma tillbaka :)

Tar gärna tips på dieselelverk, beräkningar, erfarenheter! Jag ser lite som wildeside, trots extrema skatter på drivmedel är det kommande vinter förmodligen lönsamt i södra Sverige på månadsbasis. Plus att det finns reell risk att råka ut för blackouts i nätet där, en kostnad som är svår att sätta en siffra på men borde göra alla elverksidéer lönsamma.
Hej, mcr108s
Ett tips för att undvika eventuella misstag.:)

Kom ihåg att det är en skillnad på nöddrift (reservkraftdrift) och en ödrift för ett elverk (eller solceller) gällande bl.a. försäkringsvillkor.

När ditt hus i normalfallet matas från elbolaget via elnätet är kortslutningsströmmen större än vid reservkraftdrift. Husets skyddsfunktioner (genom bl.a. säkringar) är dimensionerade för din normala matning via elnätet och den kortslutningsström som då uppstår.

Om du kör ditt elverk samtidigt som det normala elnätet fungerar så kallas det att du kör elverket i ö-drift. Kör du ditt elverk vid strömavbrott så kallas det reservkraftdrift (eller nödrift).

Artikeln ”Tänker du på kortslutningsströmmen vid ödrift?” förklarar problematiken för de som har kravet på en generator för nöddrift vid strömavbrott.
https://www.elinstallatoren.se/2021/10/tanker-du-pa-kortslutningsstrommen-vid-odrift/

Eftersom det är samma försäkringsbolag som hanterar bränder för privatpersoner så förutsätter jag att artikelns innehåll även gäller försäkringsbolagens bedömning av privatpersoners bostäder. Har ni annan information så berätta gärna det här. Det vore bra att kunna undvika obekväma överraskningar.

Jag har en enfas generator som avses att användas vid strömavbrott och matar då kyl, frys viss belysning, nätverk etc. i ett litet separat elsystem. Vid kortslutning i det lilla elsystemet bryts strömmen från generatorn till hela det lilla elsystemet och jag får då felsöka i det systemet.:)

• Gilla
mcr108s
  • Laddar…
Vad artikeln säger är att Länsförsäkringar tydligen inte godtar att man kör sin lokala produktion när nätet fungerar, utan de godtar det endast när nätet är borta, då man verkligen behöver nyttja sitt elverk.

Det är för övrigt ett ganska märkligt beslut. Det är ingenting konstigt eller okänt att reservkraft kanske inte förmår lösa säkringar i den fasta anläggningen som drivs. Det tas upp i SEK HB 447. Men alla dagens moderna elverk har interna skydd som fungerar istället. Det är krav på det.

Ö-drift betyder att man driver sin anläggning mha reservkraft, frånskiljt från nätet. Om nätet fungerar eller inte är ovidkommande. Skillnaden mellan "reservkraft" och "Ö-drift" har jag förstått är att vid Ö-drift kan det handla om flera anläggningar, typ ett gäng gårdar som ligger under samma transformator.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Ö-drift kan vara en gård eller en miljonstad. Det dom skriver är att reservkraft är en nödåtgärd en kortare tid. Att manuellt välja Ö-drift längre perioder ökar risken.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad artikeln säger är att Länsförsäkringar tydligen inte godtar att man kör sin lokala produktion när nätet fungerar, utan de godtar det endast när nätet är borta, då man verkligen behöver nyttja sitt elverk.

Det är för övrigt ett ganska märkligt beslut. Det är ingenting konstigt eller okänt att reservkraft kanske inte förmår lösa säkringar i den fasta anläggningen som drivs. Det tas upp i SEK HB 447. Men alla dagens moderna elverk har interna skydd som fungerar istället. Det är krav på det.

Ö-drift betyder att man driver sin anläggning mha reservkraft, frånskiljt från nätet. Om nätet fungerar eller inte är ovidkommande. Skillnaden mellan "reservkraft" och "Ö-drift" har jag förstått är att vid Ö-drift kan det handla om flera anläggningar, typ ett gäng gårdar som ligger under samma transformator
Hej Bo.Siltberg

Tack för respons.

Eftersom alla försäkringsbolagen (även mitt) troligen gör samma bedömningen så ”tar jag skeden i vacker hand”. Jag inte tror att jag vinner en tvist, i detta ämne, med mitt försäkringsbolag.

Jag berättar detta sedan för andra här, så de kan i tid, vara medvetna om sakfrågan. Hur försäkringsbolagen gör sin bedömning.

Jag anser därmed att jag följer intentionerna i detta forum;

” Syftet med diskussionen under rubriken El i Byggahus forum är att du som konsument ska kunna ta och ge råd i ämnet el och elinstallationer.
Diskussionerna kring el sker för att förbereda konsumenten inför mötet med en behörig elinstallatör, för att kunna bli en bättre beställare. Därför kan alla typer av frågor ställas, även de som rör elarbeten som bara en behörig elektriker får utföra. Man behöver inte uppge anledningen till varför man ställer en fråga.
Det är inte många elarbeten i hemmet som en privatperson kan utföra själv, istället säger Elsäkerhetslag (2016:732) att det krävs en behörig elektriker för att utföra de flesta elarbeten.
Du kan läsa mer i "Elarbeten i hemmet" som tar upp ämnet.
Många är ändå frestade att göra vissa elinstallationer själv, men ett litet enkelt fel kan göra att hela huset brinner upp, varför man bör avstå.
Olaga installationsarbeten är straffbart med fängelse upp till ett år.”
https://www.byggahus.se/forum/threads/regler-foer-att-diskutera-el-i-byggahus-forum.73820/

Jag har under årens lopp tagit mängder med diskussioner om elkraftfrågor direkt med tillverkare, elsäkerhetsverket, försäljare, försäkringsbolag etc. i frågor där jag haft avvikande uppfattning.

De mindre generatorerna har ofta inte angiven förbrukning från tillverkaren. Följande test gjordes av energimyndigheten år 2015.
https://www.energimyndigheten.se/te...onProducts=1760,1761,1762,1764,1765,1766,1767
Om jag räknar om siffrorna till dagens priser på bensin (19,23) och diesel (24,81) så ger dieselgeneratorerna ett elpris på 4,71 kr/kWh medan bensingeneratorerna ger ett elpris på mellan 15,58 och 20,96 kr/kWh om man inte räknar med tvåtaktaren.

Vad jag inte kan läsa ut ur testet är vid vilken last förbrukningen är uppmätt. Om det är i närheten av fullast så är det sannolikt mycket billigare än det skulle bli i en normal situation. Är det någon som har fler siffror på förbrukning på mindre elverk? Jag tror att det fortfarande är ganska svårt att spara pengar på att göra sin egen el.

A Avemo skrev:
De mindre generatorerna har ofta inte angiven förbrukning från tillverkaren. Följande test gjordes av energimyndigheten år 2015.
[länk]
Om jag räknar om siffrorna till dagens priser på bensin (19,23) och diesel (24,81) så ger dieselgeneratorerna ett elpris på 4,71 kr/kWh medan bensingeneratorerna ger ett elpris på mellan 15,58 och 20,96 kr/kWh om man inte räknar med tvåtaktaren.

Vad jag inte kan läsa ut ur testet är vid vilken last förbrukningen är uppmätt. Om det är i närheten av fullast så är det sannolikt mycket billigare än det skulle bli i en normal situation. Är det någon som har fler siffror på förbrukning på mindre elverk? Jag tror att det fortfarande är ganska svårt att spara pengar på att göra sin egen e

Hej Avemo

Jag har i flera år saknat bra tester på elverk. När ”Test av reservelverk från 2015” genomfördes av Energimyndigheten skrev man i ingressen; ” Energimyndighetens Testlab har testat åtta reservelverk för villor och lantbruk. Testet visar att det finns brister i den el som flera av reservelverken producerar. Bara två av dem kan producera el som är tillräckligt bra för att använda för hemelektronik, och bara tre av dem klarar långtidstestet på 150 timmar.”
https://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/reservelverk-2015/

Jag har, för ett tag sedan frågat Energimyndigheten, men ingen uppföljning är planerad

I inlägg #436 i tråden ” Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?” har jag redovisat (hänvisat till) resultat från ett finskt test gällande enfaselverk där man bl.a. redovisat bränsleåtgång vid 1 kW last.
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-30#post-4608798

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.