R
findus42 findus42 skrev:
Då får man el från sina solceller.

Det är en självklar poäng att värmebehov sammanfaller med att behöva el från generatorn.

Mvh Findus
Så dieselaggregatet ska i stort sett bara vara en ineffektiv oljepanna? Köp en sådan istället då. De har ju trots allt bra verkningsgrad.

Jag noterar att du hoppade över att svara på allt annat jag skrev så jag antar att du själv fattade att du hade fel :)

R RoAd skrev:
Jag noterar att du hoppade över att svara på allt annat jag skrev så jag antar att du själv fattade att du hade fel :)
Som agnostiker så vet jag att ingen någonsin har rätt. Det är en idiotisk och fåfäng ambition. Verkligheten har alltid flera lager än vad som går att gränsa av och slå fast entydiga sanningar om. Det mesta man kan hoppas på är en approximation som ligger tillräckligt nära för att vara praktisk. Den som till varje pris vill ha rätt hamnar i tunnelseende och blir oförmögen att se utanför sina egna förställningar.

Det enda jag inte ansåg mig ha varit tillräckligt tydlig om i det första inlägget bemödade jag mig om att förtydliga.

A Anders_Nilsson skrev:
Solceller med backupbatteri är mer lovande men på vintern krävs det enorma arealer solceller så det är ekonomiskt orealistiskt.
Det stämmer bara om man antingen har det ena eller det andra. Sätter vi ihop det i ett system med en generator kan solcellerna dimensioneras för hushållsförbrukningen en mulen dag. Om generatorn bara går när det är brist på el. Och om värmen kan komma till användning. Då blir ekonomin ok.

Mvh Findus

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
R
findus42 findus42 skrev:
Som agnostiker så vet jag att ingen någonsin har rätt. Det är en idiotisk och fåfäng ambition. Verkligheten har alltid flera lager än vad som går att gränsa av och slå fast entydiga sanningar om. Det mesta man kan hoppas på är en approximation som ligger tillräckligt nära för att vara praktisk. Den som till varje pris vill ha rätt hamnar i tunnelseende och blir oförmögen att se utanför sina egna förställningar.

Det enda jag inte ansåg mig ha varit tillräckligt tydlig om i det första inlägget bemödade jag mig om att förtydliga.
Jag läste ditt första inlägg lite noggrannare och förstår jag dig rätt så handlar det om att använda ett dieselaggregat när övrig installerad elförsörjning inte räcker till av någon anledning. Och blir det billigare än om man skulle ha ett elabonnemang för bara några få kWh om året.

Det håller jag helt med om, men eftersom det är reservkraft blir ju ditt inlägg genast rätt off topic. Det vi diskuterar i denna tråden är SWINs fråga om det inte skulle vara lönsamt att använda det som huvudsaklig försörjning.

• Gilla
findus42
  • Laddar…
Trådstarten var mer ett propagandainlägg än en egentlig fråga så jag fokuserade på den, som jag tyckte, intressanta frågeställningen om det gick att koppla loss från elnätet.

Med bara en dieselgenerator blir det dyrare. I system med flera andra åtgärder så börjar det närma sig. Eller har varit lönsamt ett bra tag. Finnarna har en testanläggning på en ö i deras skärgård med kombination dieselelverk, solfångare för vatten och värme, solceller och en vindsnurra. Läste rapporterna för något årtionde sedan och då var det jämt upp. Sedan dess så har elpriserna och allt annat gått upp och solceller har blivit billigare. Elnätsavgifterna har blivit högre än vad själva elen kostar. Så kalkylen borde vara bättre nu.

Det var ett ambitiöst projekt där de tagit hänsyn till kapitalkostnader och mycket som romantiker brukar vilja glömma bort. Dock kunskaps och övervakningsintensivt.

Dieselgeneratorn kyldes mot acc-tank och en värmepump var inblandad. Därmed så blev värmespillet minimalt. Termodynamikens andra huvudsats är nog en av de mest stabila approximationer jag känner till. Såvida förbränningen är bra och knappt någon värme kan slippa undan. Då är det så effektivt det kan bli. Men bara om värmen är användbar.

Om ingen fråga någonsin utvecklades i forat utan bara besvarades med ja eller nej eller med exakt och relevant information. Då skulle ingen hänga här. Så begreppet On Topic kommer jag även i fortsättningen ha en vidare tolkning på ;) .

Mvh Findus

• Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Om TS väntar ett tag så kommer det att löna sig. Lär av Australien som har gott om kol och uran. Kolkraftverken sprängde man på grund av politiska klimatbeslut och i södra Australien har man idag 48% vindkraft (en bra och blåsig dag). Det har resulterat i ett av världens högsta elpriser där pensionärer får välja mellan att betala elräkningen eller matkassen. Vart och vartannat hus har ett eget elverk som man kör med när elen försvinner. Skulle tro att dessa dieselverk lönar sig att köra. Men vete tusan om jag skulle kalla det utveckling.

• Gilla
Razmataz
  • Laddar…
Där fungerar ju även solel betydligt bättre än här, för dom hat ju som mest sol när behovet av el är som störst, dagtid och sommar. Hos oss är det ju det omvända när behovet är som störst är solelproduktionen nära nog noll.

Den här tråden behöver nytt liv när elpriset var 6kr kwh igår.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ja oja - nu är vi de facto där, när jag starade ämnet var det kanske lite tidigt.

För nu behövs vi frikopplas från det svindyra elnätet, som kanske var ett evolutionärt misstag att det skapades från början.

När elen kom en gång i världen till hus och stuga kallades den för "det vita kolet".

Damm smuts sot med kol och vedeldning var en styggelse man gärna slapp, när elen kom kunde man laga mat utan att hugga ved, värma hus utan olja, kol och ved.

Men vi överlämnade denna skapelse till giriga,förvirrade och oansvariga personer, som sedan grovt misskötte elen.

Och där är vi i dag, ett genomkallt land med köldrekord i norr och snöstorm i söder, och där elen inte är någon större tröst för våra människor.

Blir snart att välja om man vill äta eller använda el.

Så vad är lösningen?

Enligt vissa gröntomtar är det dags för att lysa upp våra fastigheter med stearinljus, men var värmen skall komma ifrån har dom inte haft vänligheten att upplysa oss om.

För min del lutar det nu åt att köpa en större miljövänlig dieselgenerator, samt anskaffa mig en battericontainer med ett stort antal bilbatterier, med växelriktare.

Saknar faktiskt tiden då man kunde köpa en televisionsmottagare av allströmstyp, den gick då att driva med både växel- och likström.

Lönsamt borde det vara, köpa el och ladda batterierna på nattens billiga timmar, timtaxa för den statliga dyrelen.

Samt då egen generator för att ladda batterierna, när dyrelen är för dyr eller uteblir totalt.

Tror vi nog får ta ett evolutionärt kliv bakåt, åter börja med vedspisar i hyreshusen, kolimport från Polen så vi slipper det där dyra och ofungerande elnätet som nu visat sig vara en ickefungerande utopi.

• Gilla
Bredlast
  • Laddar…
det är lätt att låta bitter och raljera när man tillåter sig vara historielös och inte basera sig på fakta – mycket prat om kol, import från Polen och ett icke-fungerande elnät

jo, energipriserna är höga i hela världen nuförtiden och det finns flaskhalsar i det svenska elsystemet men behovet utav import av el befinner sig i ett ständigt avtagande och är klart lägre än exempelvis under inledningen av det glada 00-talet då nästan samtliga svenskbyggda kärnreaktorer fortfarande bidrog till elenergiproduktionen

Graf som visar Sveriges elimport och -export från 1986 till september 2021, med nettoexport i grönt och import i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

notera att uppgifterna för innevarande år 2021 i grafen ovan enbart omfattar kvartal 1-3

vad gäller låsningen med Polen – exempelvis under 2019 konsumerades ca 139 TWh el i Sverige medan nettohandeln med Polen samma år gjorde att vi skickade dit nästan 3 TWh

den senaste veckan har vi nettoexporterat (till alla våra grannländer) el som uppgår till i runda slängar 10% av vår produktion – nedbrutet på timbasis den senaste veckan (fram till klockan 14 idag) har vi under 158 timmar sammanlagt nettoexporterat 0.372 TWh och under 10 timmar nettoimporterat sammanlagt 0.002 TWh

• Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
det är lätt att låta bitter och raljera när man tillåter sig vara historielös och inte basera sig på fakta – mycket prat om kol, import från Polen och ett icke-fungerande elnät

jo, energipriserna är höga i hela världen nuförtiden och det finns flaskhalsar i det svenska elsystemet men behovet utav import av el befinner sig i ett ständigt avtagande och är klart lägre än exempelvis under inledningen av det glada 00-talet då nästan samtliga svenskbyggda kärnreaktorer fortfarande bidrog till elenergiproduktionen

[bild]

notera att uppgifterna för innevarande år 2021 i grafen ovan enbart omfattar kvartal 1-3

vad gäller låsningen med Polen – exempelvis under 2019 konsumerades ca 139 TWh el i Sverige medan nettohandeln med Polen samma år gjorde att vi skickade dit nästan 3 TWh

den senaste veckan har vi nettoexporterat (till alla våra grannländer) el som uppgår till i runda slängar 10% av vår produktion – nedbrutet på timbasis den senaste veckan (fram till klockan 14 idag) har vi under 158 timmar sammanlagt nettoexporterat 0.372 TWh och under 10 timmar nettoimporterat sammanlagt 0.002 TWh
Håller med dig, men lite tråkigt att priset på el numera följer internationella priser.

Dom sade på SVT för ett tag sedan, att snart ansluts England till vårt nät, och då sade dom att priset kommer att gå upp i Sverige ännu mera.

Dock fortfarande frågan - kan en batteribod som laddas med statsel nattetid vara ett alternativ?
Och som laddas med dieselgenerator vid höga priser på vintern.

priserna kan väl slå åt båda håll – vi kan nog också gynnas när det friskar i ordentligt på Nordsjön och Norge/Danmark har stora elöverskott; men det känns som att det alltsomoftast är till vår nackdel, speciellt med höga priser på de fossila energibärare som för närvarande används i Centraleuropa för elproduktion

det som hänt nyligen (början av oktober) är att en ny sjökabel – North Sea Link – mellan Norge och England togs i bruk – vilket gör att Norge har fått en sjätte marknad att direktexportera elöverskott till (och därmed lite mindre angeläget att sälja överskott till Sverige, som ju har bland de lägsta priserna); aktuella flöden (och priser) finns alltid på https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

"statsel" – jag har för mig att helstatliga Vattenfall står för ungefär hälften av elproduktionen i Sverige, övrig el skapas av kommunala, privata och/eller utländska ägare

det finns för många okända parametrar för att jag skulle börja räkna på eventuell lönsamhet – husets uppvärmning, elbehov, investeringskostnad i generator, batterier, inverter, framtida elpriser och dieselpriser – några dystra överslag har redan gjorts i tråden

ju färre timmar som dieseln skulle gå, desto dyrare/olönsammare blir förstås investeringen då det blir färre kilowattimmar som kostnaden ska slås ut på

därtill det ytterst tveksamma att ägna sig åt att producera el genom att bränna upp fossilt bränsle eller mat...

• Gilla
SWIN och 1 till
  • Laddar…
Redigerat:
Tydligen är det flera som inte förstår att det inte är den Svenska förbrukningen av el som är "problemet" utan att tex Karlshamnsverket startades pga önskemål från Polen då dom var i behov av hjälp. Skulle vi inte exportera el så skulle vi ha ett stort överskott.
Ps
Just nu exporterar vi lite väl 3000MW,

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Måste du köra på timdebitering, och förbruka mest under
S SWIN skrev:
Lönsamt borde det vara, köpa el och ladda batterierna på nattens billiga timmar, timtaxa för den statliga dyrelen.
Om du är övertygad om att det är lönsamt är det väl bara att köpa in det?

• Gilla
Freddedan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.