G Guzzen1 skrev:
Som jag skrev var det så i november 22 och den ränta jag erbjöds var 0.8% under Swedbanks som inte gav rabatt på mer än 5 hundradelar. 3,6 istället för 4,4% hos ICA. Jag tycker att 0,8% är lite mer än några tiondelar. Det blir en klar påverkan iaf stor eller liten beroende på lånestorleken. Rabatten hade att göra med hur stort engagemang man hade i banken. Om du bara ska ha lånet där så är nog inte skillnaden så stor.
De rabatter som avgår i dagsläget (inf på Ica-hemsida) är några tiondelar beroende på om man är "stammis" på Ica och handlar sina matvaror, samt sparande. Fins inget på hemsidan som ger anledning att tro att Ica är speciellt förmånligare än andra banker.
Mitt råd till TS kvarstår:
Gör en värdering med hjälp av mäklare.
Kontakta nuvarande bank och även några andra (Ica kan vara en) förutsättningslöst för bästa möjlig låneupplägg.
G Guzzen1 skrev:
Som jag skrev var det så i november 22 och den ränta jag erbjöds var 0.8% under Swedbanks som inte gav rabatt på mer än 5 hundradelar. 3,6 istället för 4,4% hos ICA. Jag tycker att 0,8% är lite mer än några tiondelar. Det blir en klar påverkan iaf stor eller liten beroende på lånestorleken. Rabatten hade att göra med hur stort engagemang man hade i banken. Om du bara ska ha lånet där så är nog inte skillnaden så stor.
 
B Bernt Ö97 skrev:
De rabatter som avgår i dagsläget (inf på Ica-hemsida) är några tiondelar beroende på om man är "stammis" på Ica och handlar sina matvaror, samt sparande. Fins inget på hemsidan som ger anledning att tro att Ica är speciellt förmånligare än andra banker.
Mitt råd till TS kvarstår:
Gör en värdering med hjälp av mäklare.
Kontakta nuvarande bank och även några andra (Ica kan vara en) förutsättningslöst för bästa möjlig låneupplägg.
I mitt fall var det 0,8 % jämfört med Swedbank. Det är rätt stor skillnad tycker jag. Sedan hävdade jag inte att det var mycket förmånligare mot övriga banker. Jag jämförde mot Swedbank. Det var väl det TS hade?
 
B Bernt Ö97 skrev:
De rabatter som avgår i dagsläget (inf på Ica-hemsida) är några tiondelar beroende på om man är "stammis" på Ica och handlar sina matvaror, samt sparande. Fins inget på hemsidan som ger anledning att tro att Ica är speciellt förmånligare än andra banker.
Mitt råd till TS kvarstår:
Gör en värdering med hjälp av mäklare.
Kontakta nuvarande bank och även några andra (Ica kan vara en bank)
G Guzzen1 skrev:
I mitt fall var det 0,8 % jämfört med Swedbank. Det är rätt stor skillnad tycker jag. Sedan hävdade jag inte att det var mycket förmånligare mot övriga banker. Jag jämförde mot Swedbank. Det var väl det TS hade?
Ica-banken indikerar på sin hemsida idag inte någon speciellt högre konkurenskraft jämfört med övriga banker inom bolånesektorn. Samtliga banker ligger relativt lika inom 2-3 tiondelar.
TS frågar efter råd idag och inte hur möjligheterna var för ett år sedan.
Givetvis har olika handläggare lite olika bedömningar vid mötet med låntagaren beroende på hur den specifika situationen ser ut. Därför bör TS göra värdering, gå till sin bank , och några andra för bästa möjliga låndbild.
 
  • En jämförelsetabell över bolåneräntor från olika svenska banker och finansinstitut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Ica-banken indikerar på sin hemsida idag inte någon speciellt högre konkurenskraft jämfört med övriga banker inom bolånesektorn. Samtliga banker ligger relativt lika inom 2-3 tiondelar.
TS frågar efter råd idag och inte hur möjligheterna var för ett år sedan.
Givetvis har olika handläggare lite olika bedömningar vid mötet med låntagaren beroende på hur den specifika situationen ser ut. Därför bör TS göra värdering, gå till sin bank , och några andra för bästa möjliga låndbild.
Som sagt jag hänvisar till tidigare svar.
 
M
N najks skrev:
Har under 10 år nu haft swedbank, inte missat eller betalat sent en enda gång

I dagsläget har jag bolån på 430k ca

Därtill blancolån på 730k (det är inte direkt fördelaktiga räntor om man säger som så)

Bolånet med amortering är just nu ca 2700/mån

Blancolånen kvalar in på ca 13000kr/mån

Huset har i dagsläget ett värde på 1.25 - 1.4

Behöver få in dessa 730k i bolånet för att få ihop kalkylen - med ett maxbelopp bolån per månad på 7000kr

Får ut ca 23-25k netto per månad

Finns det någon bank utöver swedbank som ni kan rekommendera?
Hej!
Storbankerna kräver alltid att du är en bra förhandlare och de är för stora att anstränga sig för en individ …(om du inte har tur och hittar någon som bryr sig)
Nej jag rekommenderar Landshypotek eller SBAB inget prut och samma deal för alla räntan kan du räkna ut på hemsidan. Dessutom ger de en vettig ränta på sparkonto ca 3,4 -3,6 %.
- Gör en riktig värdering av en mäklare. Ibland kan man få en skriftlig utan kostnad kräver lite list.
- Prata med dessa banker och klargör att du renoverat och nu vill sänka lönekostnaderna vilket är sunt och bra tänkt.
Fundera på om du kan höja inkomsten något så underlättar det.
Lycka till 🤞
 
  • Gilla
TheGambler79
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Som sagt jag hänvisar till tidigare svar.
Du är sannolikt en bra förhandlare och borde erbjuda TS dina tjänster för att optimera bolånen.
Lycka till.
 
Tyvärr är det så att hos dom allra flesta kanske till o med alla storbanker att om man bokar tid så kommer man till en tidigare kassörska som har 0 förhandling rättighet. Det som händer är att denna person matar in era uppgifter på samma sätt som man själv gör på deras internetsida, och svaret är det samma.

Har man däremot mycket pengar och långsiktigt sparande i banken så kan man få träffa en ”riktig” bankman och få bättre erbjudande, men det är ju inget för vanliga Svenssons Som lever månad för månad.

Så att boka tid med banken och tro att man kan förhandla med en kassörska är värdelös tyvärr.

Min bankman sa att dom allra flesta som besöker bank kassörskan sa att ”vi ska precis börja spara pengar nu denna månad”, typ 90%:säger så.
 
M
C Crank skrev:
Tyvärr är det så att hos dom allra flesta kanske till o med alla storbanker att om man bokar tid så kommer man till en tidigare kassörska som har 0 förhandling rättighet. Det som händer är att denna person matar in era uppgifter på samma sätt som man själv gör på deras internetsida, och svaret är det samma.

Har man däremot mycket pengar och långsiktigt sparande i banken så kan man få träffa en ”riktig” bankman och få bättre erbjudande, men det är ju inget för vanliga Svenssons Som lever månad för månad.

Så att boka tid med banken och tro att man kan förhandla med en kassörska är värdelös tyvärr.

Min bankman sa att dom allra flesta som besöker bank kassörskan sa att ”vi ska precis börja spara pengar nu denna månad”, typ 90%:säger så.
Just det! Ring Landshypotek och prata medlen person som har kunskap och rätt att göra en bedömning av ditt unika fall…
De mindre bankerna är faktiskt intresserade av att konkurrera och få nya kunder….👍
 
Och 730K i blanco lån är ju sinnessjukt mycket, och i kombination med den låga inkomsten TS har så kan jag bara inte ens fatta hur en vettig person kan dra på så så mycket skulder i förhållande till sin inkomst. Att amortera bort det med 5000 amortering i månaden tar ca 30 år Och då ska man lägga till räntan också på månadskostnaden så ca 8-10k per månad i 30 år. Även sinnessjukt att så många skuldsättef sig och tror man kan gömma in det i sitt bostadslån
 
M Mangeln2 skrev:
Ring Landshypotek och prata medlen person som har kunskap och rätt att göra en bedömning av ditt unika fall…
Jag provade det. De sa bara att de inte var intresserade av nya kunder (trots hemsidan sa att alla siffror såg bra ut; de knappade inte ens in dem när jag ringde)... Danske Bank är nog de enda jag fått personligt möte med i närtid (och LF tidigare, men det är många år sedan)
 
M
C Crank skrev:
Och 730K i blanco lån är ju sinnessjukt mycket, och i kombination med den låga inkomsten TS har så kan jag bara inte ens fatta hur en vettig person kan dra på så så mycket skulder i förhållande till sin inkomst. Att amortera bort det med 5000 amortering i månaden tar ca 30 år Och då ska man lägga till räntan också på månadskostnaden så ca 8-10k per månad i 30 år. Även sinnessjukt att så många skuldsättef sig och tror man kan gömma in det i sitt bostadslån
Vi har inte alla fakta men om det gått till renovering av huset kan det vara en god affär i sig. Men ska man lägga in sådana summor ska man naturligtvis ta en diskussion med banken om utökning av bolån och gärna spara till en del av det.
Swedbank har tjänat stora pengar på dina orimligt höga blancoräntor och borde vara tillmötesgående om det fanns någon slags heder…. men nej man får aldrig något…så ja man får äta upp sina misstag tyvärr.
Hursomhelst hoppas det löser sig och prata med en bank som vill ha små kunder….
 
M
S sjoelund skrev:
Jag provade det. De sa bara att de inte var intresserade av nya kunder (trots hemsidan sa att alla siffror såg bra ut; de knappade inte ens in dem när jag ringde)... Danske Bank är nog de enda jag fått personligt möte med i närtid (och LF tidigare, men det är många år sedan)
Ok trist verkar vara personberoende jag blev mycket bra bemött
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.