Håller med många andra i tråden.

Så jag har förstått det hela rätt.

För tio år sedan köpte du ett billigt slitet hus för drygt en halv miljon och du har 430 tkr kvar på detta lån.

(drygt en halv miljon baserat på kvarvarande lånesumma samt att priset på liknande hus i medelgott skick är 1,25 - 1,4).

Under tio år har du sedan renoverat upp huset till gott skick och finansierat detta med 730 tkr blancolån.

Jag gissar nu att du var någorlunda nöjd med blancolån så länge räntan var låg och att banken inte ville rota i bolånet för de mindre beloppen vid varje renoveringstillfälle.

Sedan har räntan gått upp och din ekonomi är nu trängd.

Nu min enda fråga. Du "Får ut ca 23-25k netto per månad". Är detta fast anställning och grundlön eller är en stor del bonusar eller är det arbete, må så vara säkert, men som inte är fast anställning?

Banker vill helst enbart räkna på fast grundlön och blir mycket lättare att ha att göra med om kalkylen håller med enbart det.

Så till råd.

Om det är så att du har fast anställning bör det inte vara några problem att snabbt få ett bolån på 85% av nuvarande marknadsvärde.

Den långivande banken kommer se att du har blancolånen och bli lättare om du tydligt säger att det utökade bolånet ska användas för att lösa så mycket av blancolånet som möjligt.

Du bör fråga många banker.

Du bör inleda med att kontakta en bank för att se processen och ta fram alla papper de vill ha. Jag föreslår SBAB då de är snabba och enkla och sköter allt via telefon och bankid.

De kommer vilja ha (scannat / PDF, beroende på bank uppladdat eller i mail)

Kopia på anställningskontrakt med nuvarande lön eller anställningsintyg från arbetsgivare. Endera av dessa visar att du har fast anställning och din lön.

Dina tre senaste lönespecifikationer.

Sannolikt en ny värdering av en fastighetsmäklare. Denne kommer ta betalt för att göra en sådan värdering. Säg ärligt att du vill ha en uppvärdering efter tio år av renoveringar för att flytta blanco till bolån.

Möjligtvis något mer jag glömt.

En förklaring till blancolånen, vilket du har, och vad den överskjutande lånesumman ska användas till (betala så mycket av blancolånen du kan).

Du bör inte gå in i dessa processer som desperat "jag måste ha lån" utan som någorlunda normal kund "jag vill ha ner mina kostnader och vet att jag inte kommer ha problem att få ett bättre lån"

När du har talat med den första banken så gå vidare med nästa. Alla banker kommer ställa liknande frågor och uppskatta att du har alla dokument redo att maila eller ladda upp.

När den första banken har sagt ja så inleder du med "Hej. Håller på att lägga om mina lån och har ett erbjudande från X-bank och undrar vad ni kan erbjuda".

Vissa banker kommer kanske vilja ha personligt möte. Då är det bekvämt att ha talat med internet/telefonbankerna om samma sak och ha ett konkret erbjudande färdigt med annan bank.

När du är klar med alla andra som du är intresserad av så går du till din nuvarande bank med det bästa erbjudandet och frågar om de kan göra bättre annars byter du bank.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
2 2433711 skrev:
Flytta blancolånet till ett medlemslån med lägre ränta typ unionen. Amortera denna lån så mycket som du ha råd med. Efter några månader/år. Flyttar du över denna lån till huset. Förutsatt att du inte har nya blancolån/kreditkorts skulder. Bankerna ogillar låntagare med höga skulder utanför bolån..
????
Medlemslån via någon facklig organisation är bara "snömos" som används av fackliga organisationer för att framstå i bättre dager.
Kikade nyss lite på hur de kan vara utformade:
Begränsat utlåningsbelopp, räcker inte i TS fall.
Medlemslån beviljas i samarbete med ordinarie bank med liten ränterabatt, någon tiondels procent, som man mycket väl kan förhandla fram själv, om kreditvärdigheten är bra.
Enligt TS utsaga ligger blancolånet nedlagt i fastigheten i form av förbättringar. Borde rimligtvis påverka värdet och låneunderlaget positivt.
Råd till TS:
Gör en ny värdering med hjälp av mäklare för ett korrekt låneunderlag och sök nytt låneupplägg hos din bank, och alternativa banker.
Lycka till.
 
N najks skrev:
Har under 10 år nu haft swedbank, inte missat eller betalat sent en enda gång

I dagsläget har jag bolån på 430k ca

Därtill blancolån på 730k (det är inte direkt fördelaktiga räntor om man säger som så)

Bolånet med amortering är just nu ca 2700/mån

Blancolånen kvalar in på ca 13000kr/mån

Huset har i dagsläget ett värde på 1.25 - 1.4

Behöver få in dessa 730k i bolånet för att få ihop kalkylen - med ett maxbelopp bolån per månad på 7000kr

Får ut ca 23-25k netto per månad

Finns det någon bank utöver swedbank som ni kan rekommendera?
ICA banken har bra räntor. Samlar man allt hos dom kan det noggöra upp emot 1%. Så var det när jag kollade. Jag har allaförsäkringar hos dom ochhandkar även där, men jag hann inte få till lånen innan dom passerade den ränta jag har nu, men när och om dom faller ska jag haka på. Det kostar inget att lösa lånen så länge räntorna är högre än min.
 
N najks skrev:
Har under 10 år nu haft swedbank, inte missat eller betalat sent en enda gång

I dagsläget har jag bolån på 430k ca

Därtill blancolån på 730k (det är inte direkt fördelaktiga räntor om man säger som så)

Bolånet med amortering är just nu ca 2700/mån

Blancolånen kvalar in på ca 13000kr/mån

Huset har i dagsläget ett värde på 1.25 - 1.4

Behöver få in dessa 730k i bolånet för att få ihop kalkylen - med ett maxbelopp bolån per månad på 7000kr

Får ut ca 23-25k netto per månad

Finns det någon bank utöver swedbank som ni kan rekommendera?
Vilket värde har pantbrevet på fastigheten? Behöver du även tecka nytt pantbrev för 730k så tillkommer en kostnad på 2% (14600kr) + 375kr i exp.avgift så 15000kr i en engångssumma.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Möjligtvis något mer jag glömt.
Amorteringsunderlag från nuvarande bank vill dom ha också. När man begär ut det brukar varningsklockarna ringa hos banken att man är påväg att dra och menar allvar och det öppnar upp bra förhandlingsläge mot nuvarande bank.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
Amorteringsunderlag från nuvarande bank vill dom ha också. När man begär ut det brukar varningsklockarna ringa hos banken att man är påväg att dra och menar allvar och det öppnar upp bra förhandlingsläge mot nuvarande bank.
Jag har Swedbank och begärde ut amorteringsunderlag. Dom höjde inte ens på ögonbrynen. Inga frågor. Dom sket i det helt enkelt. Fast jag har ju varit kund där i 50 år så dom har väl tjänat tillräckligt på mig.
 
  • Gilla
Soldan
  • Laddar…
N najks skrev:
Har under 10 år nu haft swedbank, inte missat eller betalat sent en enda gång

I dagsläget har jag bolån på 430k ca

Därtill blancolån på 730k (det är inte direkt fördelaktiga räntor om man säger som så)

Bolånet med amortering är just nu ca 2700/mån

Blancolånen kvalar in på ca 13000kr/mån

Huset har i dagsläget ett värde på 1.25 - 1.4

Behöver få in dessa 730k i bolånet för att få ihop kalkylen - med ett maxbelopp bolån per månad på 7000kr

Får ut ca 23-25k netto per månad

Finns det någon bank utöver swedbank som ni kan rekommendera?
Anyfin - https://anyfin.com/sv_SE/apply/refinance synes vara ett farbart alternativt i Din situation.
 
Jag tror inte det behöver vara så svårt, men det kommer ta lite tid att prata med olika banker och det bör du göra.
Var otrogen mot bankerna, om de vill ha dig så får de ge bra villkor.
Hur mycket av blancolånet du kan lyfta över kan även de hjälpa dig med, bara fråga hur mycket du kan låna och förklara att du vill lyfta över blancolånen till bolånet.

Om bankerna gör låg värdering på huset så kan man ta in en mäklare för värdering, men de flesta banker brukar göra rimliga värderingar.

************ redigerat av moderator ************

Lycka till!
 
Redigerat av moderator:
S sjoelund skrev:
Om det är 6000 kr över per månad lär banken säga nej. KALP-kalkylen räknar med 10100 kr (för 1 vuxen 2022), och med tanke på inflationen är det väl ännu mer som behövs nu...
Det är ju efter att allt är betalt. Vad skulle man behöva 10 000 kr till i månaden. Om man inte skulle leva lyxliv då.
 
U Utasja skrev:
Det är ju efter att allt är betalt. Vad skulle man behöva 10 000 kr till i månaden. Om man inte skulle leva lyxliv då.
Man behöver det för att göra banken glad.
 
U Utasja skrev:
Det är ju efter att allt är betalt. Vad skulle man behöva 10 000 kr till i månaden. Om man inte skulle leva lyxliv då.
Banken gör en schablonbedömning vad som behövs för skäliga levnadsomkostnader och bankens riskexponering i respektive familjesituation. Det handlar inte om individens verkliga levnadsomkostnader, lyxliv eller inte har ingen betydelse.
 
S sjoelund skrev:
Man behöver det för att göra banken glad.
10100 kr är i KALP kalkylen "levnadskostnader" tagna från konsumentverket såsom mat & kläder utöver de mer fast beräknade kostnaderna för ränta, amortering, driftkostnad för hus eller hyra om man har det.

Här har TS redan räknat med mat mm. (men kanske inte allt).

Om vi gör en överlags KALP för TS med schablon blir det

Lån 6500 Drift 4000 Levnad 10100 Nettolön 24000 -------------- 3400

Inte det bästa men borde inte vara omöjligt.
 
redarn redarn skrev:
10100 kr är i KALP kalkylen "levnadskostnader" tagna från konsumentverket såsom mat & kläder utöver de mer fast beräknade kostnaderna för ränta, amortering, driftkostnad för hus eller hyra om man har det.

Här har TS redan räknat med mat mm. (men kanske inte allt).

Om vi gör en överlags KALP för TS med schablon blir det

Lån 6500 Drift 4000 Levnad 10100 Nettolön 24000 -------------- 3400

Inte det bästa men borde inte vara omöjligt.
Ja, men det är väl också en högre ränta de räknar med? Kanske kan gå, men det är tight. Behöver fråga flera banker...
 
2 2433711 skrev:
Flytta blancolånet till ett medlemslån med lägre ränta typ unionen. Amortera denna lån så mycket som du ha råd med. Efter några månader/år. Flyttar du över denna lån till huset. Förutsatt att du inte har nya blancolån/kreditkorts skulder. Bankerna ogillar låntagare med höga skulder utanför bolån..
Medlemslån ger INTE lägst ränta. Använd Konsumenternas lånekalkyl och se dig NOGA om efter ett lån som du mäktar med. Kontakta kommunens budget- och skuldrådgivare och prata om din ekonomi. Det verkar behövas.
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Ja, men det är väl också en högre ränta de räknar med? Kanske kan gå, men det är tight. Behöver fråga flera banker...
De borde göra KALP med iaf. 7% ränta och då blir lånekostnaden 8700 och 1200 kvar. Tycker jag ska hålla.

Den KALP som jag fick för lånet jag fick godkänt för drygt en månad sedan var baserad på nuvarande ränta. De kanske gjorde en till med högre ränta men den de skickade de till mig (enligt lag tror jag) var på nuvarande ränta men lite högre schablonkostnader för hushållet än konsumentverket har på sin sida.

Edit:

Glömde räkna med ränteavdrag, lägg till 2000 kr för 7% ränta och 1400 kr för knappt 5% ränta i den första uträkningen i TS favör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.